بزرگترین جنایت زیست محیطی در جزیره قشم /گ

بزرگترین جنایت زیست محیطی در جزیره قشم /گ

بزرگترین جنایت زیست محیطی در جزیره قشم /گ

یک‌شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰
Sunday, October 17, 2021

بزرگترین جنایت زیست محیطی در جزیره قشم /گ

۱۳۹۲/۰۷/۳۰

بزرگترین جنایت زیست محیطی در جزیره قشم
پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، جزیره قشم بزرگترین جزیره خاورمیانه با وسعتی حدود 1500 متر مربع، مساحتی بیشتر از 22 کشور مستقل جهان را دارد و دارای عجایب هفت گانه‌ای است که متاسفانه در دوره‌های گذشته مدیریت بر این منطقه این عجایب را ازجمله دره ستارگان، بزرگترین غار نمکی دنیا، تنگه چاه کوه، جنگل حرا و سواحل بکر آن به فراموشی سپرده‌اند و عده‌ای تنها به منافع خود دلبستن و تیکه به تیکه این کوسه خلیج فارس را به جوب حراج گذاشتن تا منافع خود را تأمین کنند.
قشم حتی اگر هیچ جاذبه دیگری برای اکو توریسم نداشت، فقط سواحل بکر و آبهای زلال آن کفایت می‌کرد تا همچنان پایگاه توریسم باشد و بتواند مانند جزایر دیگر در کشورهای مختلف ایجاد درآمد و اشتغال کند.
متاسفانه در سال‌های گذشته علی رغم فروش زمین‌های این جزیره به بهانه‌های ساختگی به محدوده دریا و ساحل آن هم رحم نکردند و یک جنایت بزرگ زیست محیطی با بیداری و هوشیاری تمام مدیران وقت در سال 90 با خشک کردن بخشی از دریا و ساحل این جزیره برای ساخت اتوبان و مرکز تجاری اتفاق افتاد و تا چند ماه قبل نیز این روند ادامه داشت


متاسفانه بخش‌هایی از ساحل جزیره در قسمت‌های شمالی و جنوبی در راستای استحصال زمین مدام تحت اجرای طرح‌هایی قرار گرفته است که ارزیابی محیط زیستی، گردشگری و جذب توریسم ندارد.
معلوم نیست چرا با وجود ساختار زمین‌شناسی جذاب قشم که معمولا در جای جای این جزیره ارتفاعاتی مشرف به ساحل و دریا وجود دارد و در حالی که در اغلب جزایر توریستی دنیا و بنادر معروف، معماران شهری و توسعه‌دهندگان این مناطق به ساخت و ساز در این گونه ارتفاعات نزدیک به ساحل به دلیل دید بهتر به دریا و ایجاد مناظر ناب‌تر و جلوگیری از تبعات زیست محیطی، اقدام به ایجاد شهرها و مجتمع‌های خدماتی و مسکونی در این نقاط می‌کنند، در جزیره‌ای که به گونه‌ای در دنیا لنگه ندارد مسئولان عمرانی اصرار به خشک کردن دریا و استحصال زمین از ساحل حساس با اکولوژی خاص و شکننده برای ایجاد مجتمع‌های تجاری که در نقطه از جزیره می‌تواند ساخته شود،‌ دارند.
نباید فراموش کرد در قشم به جز وجود این ناهمواری‌های جذاب، دشت‌ها و بیابان‌هایی با وسعت فراوان وجود دارد که می‌تواند در صورت توجه صحیح برای توسعه و شهرسازی جز گزینه‌های منطقی و کارآمد قرار گیرد و بسیاری از روستاهای 100 گانه این جزیره را از بن بست اقتصادی و محرومیت نجات دهد

حتی اگر تصور بر این گذاشته شود که پروژ‌ه‌ای همانند پروژه مورد بحث با آخرین استانداردها نیز ساخته شود، آیا نباید در آینده برای دفع فاضلاب و صدها تبعات دیگر منفی بر روی محیط اطراف نگران بود، کما اینکه در حال حاضر سیستم دفع فاضلاب و پاکسازی سواحل در جزیره‌ای همانند قشم بعضا یا وجود ندارد و یا تاکنون کارآمد واقع نشده است..

در این باره علی بازماندگان قشمی، شهرداری که بیش از 10 سال سکان‌دار شهر قشم بوده است و هم اکنون نیز به عنوان مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در حال فعالیت است درباره پر کردن دریا اظهار داشت: متاسفانه در 10 سال گذشته ارتباط و همکاری خوبی مابین شهرداری و سازمان منطقه آزاد قشم وجود نداشته است. ولی با تغییر دولت و انتخاب مدیرعامل بومی برای منطقه آزاد قشمت 180 درجه نگاه‌ها تغییر پیدا کرده و تمام نهادها و ارگان‌های مربوطه در سطح جزیره برای بهبود زندگی مردم و منطقه امن برای جذب توریسم و گردشگر در تعامل باهم هستند.
وی با اشاره به اینکه واقعیت امر این است که سواحل منطقه قشم جزء ذخایر کشور محسوب می‌شود، افزود:سواحل مکان‌هایی هستند که زندگانی در آن اتفاق می‌افتد و محلی است که حدود 90 درصد از آبزیان در این قسمت تولید مثل می‌کنند.
شهردار قشم یادآور شد: مهم‌ترین نگاه ما باید به دریا زیست‌محیطی باشد که یک نگاه ملی و فراملی است.
بازماندگان تأکید کرد: در محدوده خلیج‌فارس جزو پروتکلی هستیم که مأموریت داریم محیط زیست خلیج فارس را حفظ و حفاظت کنیم و ایران جزو نگهبانان مسائل زیست‌محیطی در خلیج فارس مطرح می‌شوند.
وی با بیان اینکه براساس قانون ساخت و ساز در حریم دریا باید 60 متر از آخرین مد دریا صورت بگیرد، اظهار داشت: متأسفانه این حریم قانونی دریا حفظ نشده است و دریا را برای حفظ منافع خود پر کرده‌اند.
فضای مشرف به دریا را تخریب می‌کنند تا به منافعشان برسند
وی افزود: محیط‌زیست را تخریب می‌کنند، کوه‌ها را از بین می‌برند و فضای گردشگری مشرف به دریا را نابود می‌کنند تا منافعشان تأمین شود ولی در این بین دو اتفاق زیست محیطی غیر قابل برگشت صورت می‌گیرد.
بازماندگان یادآور شد: کسانی که تصمیم گرفتند دریا را پر کنند نگاه تخصصی و هیچ گونه اشرافی در زمینه زیست محیطی نداشته‌اند. اینکه دریا نباید پر شود موضوع خیلی ساده و پیش پا افتاده‌ای است که باید به آن توجه کرد.
وی افزود: 1500 کیلومتر مربع وسعت جزیره قشم است و به شکر خدا بزرگترین جزیره خلیج‌فارس و خاورمیانه محسوب می‌شود و هیچ گونه محدودیتی از لحاظ خاک و فضای مورد نیاز جذب توریسم و گردشگر ندارد.
شهردار قشم و مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم خاطر نشان کرد: تنها برای احداث پروژه‌هایی مانند بنادر و با مجوز محیط زیست، مجوز سازمان منطقه آزاد و بنادر می‌توانیم وارد دریا شویم

وی افزود: در سال‌های 89 و 90 با کارفرمایی منطقه آزاد قشم و مدیران قبلی این سازمان پروژه پرکردن دریا کلید خورد.
مسئولان وقت پر کردن دریا را به نظاره نشستند فقط همین!
بازماندگان یادآور شد: پروژه پرکردن ساحل شرقی شهر قشم هنگامی که آغاز شد نامه‌نگاری‌هایی به تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط و مسئولان دولتی صورت گرفت ولی با توجه به حضور معاون محیط زیست وقت رئیس‌جمهور در دولت دهم در این منطقه ولی همچنان این طرح ادامه یافت و همه و همه در جنایت پرکردن ساحل و دریا حضور داشته‌اند و نظاره‌ می‌کردند.
وی به اعتراضات مردمی اشاره کرد و گفت: متأسفانه مردم نیز نتوانستند در اراده تصمیم منطقه آزاد مبنی بر پرکردن بخشی از سواحل جزیره قشم ایستادگی کنند و این اتفاق افتاد.
بازماندگان خاطر نشان کرد: مردم قشم با دریا زندگی می‌کنند و بزرگ می‌شوند و خیلی از جوانان اوقات فراغت خود را با آرامش ساحل طی می‌کنند که متاسفانه این اتفاق دیگر نخواهد افتاد.
شهردار قشم یادآور شد: علاوه بر اینکه متراژ وسیعی از دریا پرشده است، دیواره‌های بتنی نیز کناره‌های این اقدام نصب کرده‌اند تا به کلی چشم انداز ساحل دریا از مردم گرفته شود.
وی افزود: بخش عظیمی از مردم قشم و صیادان از سواحل قشم ارتزاق می‌کنند و فضای بکر، زیبا و سنتی که جاذبه گردشگری در این منطقه داشته است دیگر وجود ندارد.
بازماندگان تأکید کرد: وقتی که ساحل پر می‌شود آب‌های سطحی و آب‌های که در خروش هستند در محلات مختلف به زمین می‌روند و در نهایت از منازل مسکونی که در اطراف دریا وجود دارد سردر می‌آورند و به این منازل آسیب می‌زنند. در حال حاضر نیز محلات فرسوده درگهان با این مشکل مواجه شده‌اند.
وی گفت: به صورت طبیعی محدوده سواحل دریا مشخص است و وقتی وارد بخشی از دریا می‌شویم عملاً آن فضای جذر و مد را کم کرده و مشکلات زیست‌محیطی به وجود می‌آید.
بازماندگان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه علت پرکردن دریا چه عنوان شده است گفت: مهمترین دلیل برای این اقدام این است که دسترسی برای مردم ایجاد کنند در حالی که این نیاز با توجه به تعداد جمعیت در قشم اصلا منطقی نیست.
در همین رابطه سوالاتی مشیری که از بومیان منطقه قشم است و به تازگی به سمت مدیرعاملی این منطقه آزاد منصوب شده پرسیده شد

شهریار مشیری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم که از بومیان این منطقه و حدود چند ماه است عهده دار این مسئولیت شده است در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس درباره پرکردن سواحل دریای جزیره قشم توسط مدیران قبلی این سازمان اظهارداشت: مردم قشم از این کار متنفرند و بیشتری فشار از طرف مردم به بنده از این ناحیه بوده است.
مشیری گفت: در زمان مدیریت شمس در منطقه آزاد قشم یک میلیون و 200 هزار اصله درخت در جنگلهای حرا کاشته شد که متاسفانه به دلیل سوء مدیریت‌های این سازمان در مقاطع بعدی جنایتی رخ داد و این درخت‌ها قطع شد.
خاک بر روی دریا ریختند که پاساژ برای جنس‌های چینی‌ بسازند؟
مدیرعامل منطقه آزاد قشم افزود: در مدیریت گذشته منطقه آزاد قشم، خاک بر روی دریا ریختند و دریا را پر کردند تا پاساژ بسازند و در این پاساژ‌ها جوراب و اجناس بنجل چینی بفروشند، آیا این اقدام انها ارزش داشت؟
وی به فاضلاب شهری درگهان بواسطه پرکردن دریا، اظهار داشت: بواسطه استحصال زمین از دریا و موقعی که بر روی دریا خاک می‌ریزیم مدخل‌های ورودی و خروجی زمین از بین می‌رود و موجب می‌شود که این آبهای زیرزمینی از منازل مردمی که در نزدیکی سواحل زندگی می‌کنند سر در بیاورد و موجب مشکلات زیست‌محیطی می‌شود.
مشیری یادآور شد:در حال حاضر نظم خدایی را از این خاک و ساحل گرفته‌ایم و مطمئناً در آینده مشکلاتی خواهیم داشت.
وی افزود: وقتی که راههای دریا را بسته‌ایم مطمئناً در چند سال دیگر در سطح شهر درگهان به دلیل آبهای جمع شده و فاضلاب از بوی بد دیگر نمیشود قدم گذاشت و مشکلاتی برای شهرسازی این قسمت خواهیم داشت و باید میلیاردها تومان خرج کنیم و تصفیه‌خانه بزنیم تا وضعیت بهبود پیدا کند.
در دوره‌های گذشته کسی دلش برای جزیره و مردم قشم نسوخت
مشیری تاکید کرد: متاسفانه در این جزیره در ادوار گذشته به جرات می‌گویم کسی دلش برای جزیره و مردم نسوخته است و همه دلشان برای جیب خودشان سوخته است، مطمئناً اگر افراد بالادستی نمی‌خواستند این اتفاقات در جزیره قشم نمی‌افتاد.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چند کیلومتر مربع از ساحل دریا پرشده است، گفت: در سه نوبت و در شهر درگهان تحت عنوان فاز یک و دو هربار بیش از 100 هکتار از دریا پرشده است که با این اتفاق چندین برابر از مساحت شهر درگهان ساحل دریا را خشک کرده‌اند و این یک جنایت بزرگ است.
به گفته مشیری جلوی پر کردن دریا و پروژه‌های این چنینی در ساحل این منطقه گرفته شده است.
مدیرعامل منطقه آزاد قشم افزود: متاسفانه بنده شنیده‌ام که شهرک‌هایی که توسط منطقه آزاد ساخته شده است، لوله‌های فاضلاب را مستقیماً به دریا وصل کرده‌اند که باید این موضوع نیز مورد بررسی قرار بگیرد.
همچنان امیدواریم که با تغییر مدیریت در این منطقه اتفاق‌های خوبی برای مردم بیفتد چرا که قشم متعلق به ایران اسلامی است



دیدگاه خود را بیان کنید