ماهی غذای تابستانه

ماهی غذای تابستانه

ماهی غذای تابستانه

دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰
Monday, October 18, 2021

ماهی غذای تابستانه

۱۳۹۲/۰۴/۱۸

ماهی غذای تابستانه
مهر، با وجود اینکه که متخصصان علم تغذیه، ماهی را به عنوان غذای سلامتی می‌شناسند و مصرف آن را برای درمان بیماری‌های قلبی، عروقی و عصبی توصیه می‌کنند، اما این غذای سالم، سهم ناچیزی در سبد غذایی ما دارد و در سفره‌های ایرانی، به ندرت یافت می‌شود.
با توجه به آمارهای ارائه شده، سرانه متوسط مصرف ماهی و سایر آبزیان در ایران حدود 7/7 کیلوگرم و در جهان 4/16 کیلوگرم است و این درحالی است که این رقم در برخی کشورها مانند ژاپن، مالدیو و چین، به طور میانگین بیش از 70 کیلوگرم برای هر نفر در سال عنوان شده است.
بررسیها نشان می دهد که هنوز ذائقه‌ها، به خوردن ماهی آشنا نیست و از دلایل خارج بودن مصرف ماهی از سبد خانوار، عدم آشنایی عامه مردم به فوائد مصرف آبزیان در سلامت انسان، عدم آشنایی به روش‌های مختلف مصرف آبزیان، عدم تنوع و عرضه محصولات تولیدی آبزیان، عرضه نشدن آبزیان با روش‌های مدرن و بسته‌بندی مطلوب در سطح گسترده و بالاخره عدم ترویج مصرف ماهی از طریق رسانه‌های ارتباط جمعی می توان اشاره کرد.
سرانه مصرف ماهی در گلستان با رشد قابل توجه به 7.5 کیلوگرم رسیده و مدیرکل شیلات گلستان امیدوار است این سرانه در سال جاری و آتی به 10 کیلوگرم نیز برسدد.
علی اکبر پاسندی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: سال گذشته مصرف سرانه ماهی در استان هفت کیلوگرم بوده است و این میزان در سال آینده به 10 کیلوگرم یعنی سرانه استاندارد خواهد رسید.
خروج هشت هزار تن ماهی سالانه از گلستان
وی عنوان کرد: در حال حاضر سالانه 20 هزار تن مای در استان تولید می شود که 18 هزار تن پرورشی و دو هزار تن دریایی است و از این میزان فقط 12 هزار تن در استان مصرف می شود و مابقی به سایر استانها ارسال می شود.
وی خاطرنشان کرد: همکاری نزدیک شورای سلامت و کمیته امنیت غذا و داروی استان، حمایت های مسئولان مرتبط در آگاهی دادن به مردم نسبت به خواص تغذیه ای ماهی با تاکید بر کیفی بودن محصولات شیلاتی با اجرای جشنواره ها و برگزاری کلاس های آموزشی طبخ آبزیان، موجب رشد مصرف ماهی در استان شده است
پاسندی از جمله دیگر عوامل این افزایش مصرف را بهبود کیفیت محصول و کاهش ضایعات آبزیان، تقویت ساختار بازار آبزیان به منظور دسترسی آسان به محصول،؛ بهبود ارائه خدمات از جمله تمیز کردن شکم ماهی و فلس گیری، افزایش تولید محصولات پرورشی، تشکیل کارگروه آبزی مصرفی در شیلات، توسعه بازار خرده فروشی ماهی در سطح استان، گران شدن یا افزایش قیمت گوشت مرغ و گوشت قرمز و تاثیر متقابل برای مصرف ماهی برشمرد.
در تابستان ماهی میل کنید
به تاکید کارشناسان تغذیه، تابستان زمان مناسبی برای پختن غذاهای ساده و سالم است، غذاهایی که به زمان زیادی برای پخت نیاز نداشته باشند و بتوان در مدت کوتاهی آنها را آماده کرده و به مصرف رساند.
بهترین مواد غذایی که می‌توان از آن‌ها برای تهیه غذاهای فصل تابستان استفاده کرد، مصرف انواع آبزیان بخصوص ماهی‌هاست.
روشن پور کارشناس ارشد تغذیه در این زمینه می گوید: ماهی به دلیل داشتن امگا 3 سرشار از مواد مغذی بوده و برای سلامت افراد مناسب است و مصرف ماهی‌ مانع از بروز سرطان پوست و سوختگی‌های جلدی که مختص تابستان است، می‌شود.
وی مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ را برای رشد سلولهای عصبی، جلوگیری از لخته شدن خون، کمک به انعطاف پذیری شریان‌های حیاتی و جلوگیری از انسداد عروق و سکته‌های قلبی مهم ارزیابی کرد.
روشن پور خاطرنشان کرد: ماهی همچنین حاوی مواد ایمنی زا و حفاظت کننده ریه است و از این حیث برای جلوگیری از اثرات مخرب سیگار موثر بوده و مصرف آن در افراد سیگاری بیشتر توصیه می‌شود.
به گفته این کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی، ماهی همچنین حاوی آنتی اکسیدان‌های قوی ملانیوم و کوآنزیم‌های مهمی است که از تشکیل رادیکال‌های آزاد جلوگیری کرده و می تواند نقش موثری در کاهش ابتلا به سرطان داشته باشد.
وی در ادامه گفت: مصرف ماهی در به تاخیر انداختن سرطان و جلوگیری از پیری نیز موثر است و از این حیث می توان گفت که خاصیت ضد پیری دارد.
محققان و دانشمندان علوم پزشکی معتقدند که مصرف مواد غذایی کاملا طبیعی و سالم در فصل گرم تابستان، هم رفع عطش کرده و هم ابتلا به گرمازدگی و یا بیماری‌های دیگر را کمتر می‌کند



دیدگاه خود را بیان کنید