تالاب لنگرود

اولین مرجع ارتباطی علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران شیلات آبزیان خوراک ماهی میگو تن کنسرو صید صیادی صیدگاه ماهیگیری دامپزشکی کلینیک متخصص رستوران خدمات کارشناس همکاران ماشین آلات گرمابی سردآبی زینتی صدف مروارید لاروکشتی لنج قایق دکترمهندس اسکله موج شکن تالاب دریا دریاچه خزراستخدام کاریابی رودخانه بندر سد اسکله خاویار ماهیان خلیج فارس دریای عمان آبشارFisheries Aquaculture Fishing Feed Shrimp fish Veterinarian Professional services specialisy Hydrothermal Hot water Scroll Cold water Ornamental Oysters Pearls Larva Ship Boat Boats Tuna Port Caviar Dam Pond Dock careers Employment Engineer Caspian Oman sea Persian golf

اولین مرجع ارتباطی علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

ارزش تالابها را دریابید

تالاب لنگرود گرفتار معضل دفع زباله 23/3/1390
خبرگزاری مهر: تالاب زیبای کیاکلایه لنگرود به دلیل بی توجهی مردم و مسئولان گرفتار معضلی به نام دفع غیر اصولی پساب و زباله شده و هرچند اقداماتی در این خصوص انجام گرفته اما گرم شدن هوا مردم را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است
به گزارش خبرنگار مهر، تالاب کیاکلایه یکی از غنی‌ ترین تالاب های استان گیلان به لحاظ تنوع گونه ‌های حیاتی بوده و در جذب گردشگر و افزایش درآمد اقتصادی حاشیه نشینان و حفظ محیط زیست طبیعی دارای اهمیت و توان بالایی است.
این تالاب از پتانسیل های اکوتوریستی شهر لنگرود است که در شرایط پایکوهی با ظرفیت بالای گردشگری در مسیر جاده ترانزیت شمال قرارگرفته است
شناخت تقویم زمانی آسایش محیطی درتالاب کیاکلایه لنگرود ضروری است
ضرورت شناخت تقویم زمانی آسایش محیطی و اجرای طرح های عمرانی این تالاب می تواند سبب افزایش درآمد اقتصادی و اشتغال و همچنین حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی تالاب شود
تالاب کیاکلایه لنگرود در نظر حاشیه نشینان به واسطه تأمین آب زراعی و کم و زیاد شدن آب در طول فصل، معروف به استخر کیاکلایه است، با توجه به جریان طبیعی آب و وجود شرایط تالاب طبیعی از گذشته زمین شناسی ناحیه، پس روی آب دریای خزر و شرایط تالابی در حال حاضر، واژه تالاب برای این استخر به کاربرده می شود
مساحت این تالاب حدود 300 هکتار بوده از یک طرف به شهر لنگرود و محور ترانزیتی رامسر - رشت و از سه طرف دیگر به شالیزارها و در فاصله اندکی با کوهپایه ها و با چشم اندازی زیبا قرار گرفته است.
با توجه به اینکه تالاب توان گسترش فضای فیزیکی در اطراف خود را دارد می تواند در افزایش اشتغال، درآمد اقتصادی، همچنین حفظ محیط زیست و با گذران اوقات فراغت نواحی شهری و اطراف خود، تأثیر فراوانی داشته باشد.
بدین ترتیب این موضوع به خوبی نشان می دهد که از نظر پتانسیل اکوتوریستی، تالاب کیا کلایه لنگرود در 9 ماه از سال قابلیت استفاده توریستی داشته و با اجرای پروژه های مناسب و برنامه ریزی مطلوب، بهره برداری اقتصادی مناسب را به همراه دارد.
منطقه نمونه گردشگری " کیاکلایه " راه اندازی می شود
در این ارتباط نماینده مردم لنگرود در مجلس از ایجاد منطقه نمونه گردشگری " جلگه تالابی کیاکلایه " با دو هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار در این شهرستان خبرداد.
مهرداد لاهوتی افزود: منطقه جلگه تالابی کیاکلایه از مناطق نمونه گردشگری کشور و از طرح های بزرگ ملی و جهانی است که قادر به ایجاد اشتغال مستقیم برای 850 نفر است.
وی همچنین با اعلام اینکه این طرح باید درمدت چهارسال ساخته و به بهره برداری برسد، اظهارداشت: لنگرود دارای جاذبه های متنوع طبیعی است که باید زیرساخت ها لازم در این بخش ایجاد شود.
نماینده مردم لنگرود در مجلس گفت: طرحی که برای تالاب کیا کلایه 15 سال پیش وزارت مسکن و شهرسازی تهیه کرده بود، بخشی از این طرح به اجرا درآمد و 30 درصد این طرح به کاربری های دیگری اختصاص یافت و بدون مطالعه و جانمایی ساختمان سازی ساخته شد در حالیکه این طرح می توانست اقتصاد استان را متحول کند.
وی با اشاره به اینکه تله کابین این طرح در کمیسیون ماده پنج به تصویب رسیده است، افزود: عملیات اجرایی این طرح بر اساس کمیسیون ماده پنج اجرا و تا پایان سال جاری افتتاح خواهد شد.
مشکل زباله در محدوده تالاب کیاکلایه لنگرود منتفی می شود
لاهوتی تاکید کرد: با تکمیل ساخت این پروژه خود به خود بحث زباله در محدوده تالاب کیاکلایه منتفی می شود.
به هر حال تالاب کیاکلایه از آب بندان های شهرستان لنگرود است که هم اکنون مساحتی کمتر از 100 هکتار دارد، این تالاب که در گذشته از پهنه وسیعی برخوردار بوده به دلیل تبدیل شدن به جایگاه دفن زباله، وسعت آن به صورت چشمگیری کاهش یافته و سطح تالاب پر شده است.
یک کارشناس محیط زیست در این خصوص گفت: در حال حاضر نیز فرایند تخلیه موقت زباله در این تالاب ادامه دارد و بخش وسیعی از این اکوسیستم آبی تحت تاثیرزباله از گذشته تاکنون به شدت تخریب شده است.
محمد رضا برجی افزود: تبدیل بخشی از تالاب به اراضی کشاورزی، تصرف غیر قانونی قسمت های از تالاب و تغییر کاربری برای کشت برنج و عدم لایروبی تالاب از عوامل موثر در کاهش پهنه این اکوسیستم شده است، در شرایط فعلی بیشتر درخت توسکا و پوشش نی در کیاکلایه دیده می شود.
ارزش اقتصادی هر هکتار تالاب 20 برابر زمین کشاورزی است
وی ادامه داد: با توجه به اینکه ارزش اقتصادی هر هکتار تالاب بیست برابر زمین کشاورزی است و بر اساس نقش گسترده تالاب در محیط زیست و سیمای اکولوژیک باید مدیریت این اکوسیستم ها منحصر به فرد مورد توجه بیشتر قرار گیرند.
این تالاب بزرگ که زمانی محل زمستان گذرانی پرندگان مهاجر بود و هم اکنون قسمت اعظم آن با اقداماتی همچون ریختن زباله‌های شهری و بیمارستانی، ایجاد کمربندی جدید در بخشی از تالاب، ساخت پروژه بوستان بازار لنگرود، ایجاد پیست موتور سواری و ایجاد آلودگی صوتی در تالاب و ایجاد مزاحمت برای پرندگان در معرض نابودی و تهدید است.
انواع پرندگانی که در این تالاب زمستان گذرانی می کنند شامل انواع حواصیل، چنگرنوک سرخ، انواع کاکائی، آبچلیک پاسرخ و تلیله شکم سیاه است.
تالاب ها بارزترین زیبایی های خلقت هستند
مدیرکل محیط زیست استان گیلان در این باره گفت: تالاب ها به عنوان یکی از بارزترین زیبایی های خلقت و مفیدترین اکوسیستم های طبیعت به شمار می روند.
امیر عبدوس افزود: این زیستگاه های حیاتی و متنوع از جمله نظام های حیات بخشی هستند که جایگزین ندارند اما هیچ یک از اکوسیستم های جهان به اندازه تالاب ها که کارکردهای متفاوت و موزون را یکجا در خود دارند در معرض آسیب نیستند.
وی اظهارداشت: تالاب ها و اکوسیستم های آبی کشور به منزله سرمایه های با ارزشی هستند که تنظیم آب های زیرزمینی در محیط پیرامون، تعدیل میکروکلیما، شکار، صید پرندگان آبزی و ماهیان، تأمین منابع تعلیف دام و همچنین حصیر بافی و غیره در گرو حفاظت منطقی از آنهاست.
مدیرکل محیط زیست گیلان گفت: حفظ این سیستم های پیچیده اکولوژیک و سود جستن از منابع بی شمار اقتصادی، تفرجگاهی، ژنتیکی و غیره تنها منوط به مطالعه و شناخت دقیق هر تالاب است
وی در ادامه بر لزوم شناخت اکوسیستم ها به عنوان حساس ترین منابع جهانی که همواره با مشکلات متعدد زیست محیطی رو به رو هستند، تاکید کرد.
به هر حال این تالاب از جنوب به روستای سالکویه، از شمال به پارک فجر لنگرود از شمال به بقعه متبرکه آقا سید محمد (سفید آستانه) در ابتدای ورودی به شهر لنگرود قرار دارد.
تالاب کیاکلایه ترکیب بسیار جذاب برای جذب توریست است
مجموعه کامل تالاب از قبیل شهربازی، استخر مصنوعی و بقعه متبرکه سفید آستانه می تواند ترکیب بسیار جذاب برای جذب توریست باشد، به دلیل نزدیکی به مرکز شهرستان و استفاده از امکانات اقامتی شهری مانند هتل، رستوران، آلاچیق و همچنین نزدیکی به ابنیه تاریخی شهر مانند پل خشتی در فاصله کمتر از سه کیلومتری از امتیازات ناحیه محسوب می شود.
زمین های ورزشی فوتبال، بسکتبال و پیست موتور سواری در کنار تالاب و در فاصله کمتر از یک کیلومتری از عوامل تکمیل این مجموعه است.
متأسفانه وجود جایگاه موقت زباله در حد فاصل شهربازی و تالاب تعرض به حوزه تالاب از خطرات جدی تهدید کننده این اکوسیستم آبی است


اولین مرجع ارتباطی علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران شیلات آبزیان خوراک ماهی میگو تن کنسرو صید صیادی صیدگاه ماهیگیری دامپزشکی کلینیک متخصص رستوران خدمات کارشناس همکاران ماشین آلات گرمابی سردآبی زینتی صدف مروارید لاروکشتی لنج قایق دکترمهندس اسکله موج شکن تالاب دریا دریاچه خزراستخدام کاریابی رودخانه بندر سد اسکله خاویار ماهیان خلیج فارس دریای عمان آبشارFisheries Aquaculture Fishing Feed Shrimp fish Veterinarian Professional services specialisy Hydrothermal Hot water Scroll Cold water Ornamental Oysters Pearls Larva Ship Boat Boats Tuna Port Caviar Dam Pond Dock careers Employment Engineer Caspian Oman sea Persian golf