اگر اقیانوس‌ها خشک شده بودند، دمای زمین اکنون چقدر بود؟

شیلات , آبزیان , ماهی , میگو , صید , صیادی , مزرعه , پرورش ماهی , صیدگاه , ماهیگیری , دامپزشک , متخصصین شیلاتی , رستوران غذاهای دریایی , خدمات کارشناسی , گرمابی , سردآبی , کنسرو تن , زینتی , ماهیان زینتی , بچه ماهی , صدف , مروارید , لارو , کشتی , لنج , قایق , اسکله , موج شکن , اقیانوس , تالاب , دریا , دریاچه , خزر , خلیج فارس , دریای عمان , آبشار , سد , رودخانه , خاویار , ماهیان , بندر , خور , استخدام , کاریابی , بازارچه , دانشگاه , تکثیر و پرورش , تخم چشم زده , امگا 3 , تیلاپیا

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

اگر اقیانوس‌ها خشک شده بودند، دمای زمین اکنون چقدر بود؟

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو آلودگی اقیانوس‌ها و دریاها را از مهمترین چالش‌های جوامع بشری دانست و گفت:‌ صدف جانوران دریایی که از کربنات کلسیم تشکیل شده‌اند به دلیل اسیدی شدن محیط اقیانوس‌ها نازک و در برخی موارد به طور کلی در آب حل شده‌اند.

دکتر نصیری قیداری با اشاره به نامگذاری روز ۸ ژوئن به عنوان «اقیانوس سالم، سیاره سالم» خاطرنشان کرد: کره زمین از چهارمین میلیارد سال گذشته شکل گرفته است که تا دو میلیارد سال گذشته هیچ حیاتی در آن وجود نداشته است.

وی با اشاره به آغاز حیات از تک سلولی‌ها، گیاهان، پستانداران و انسان اظهار کرد: از عمر تولد انسان هوشمند بر روی کره زمین ۱۵۰ سال می‌گذرد.

نصیری قیداری یکی از عوامل به وجود آمدن حیات بر روی کره زمین را اقیانوس‌ها دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۷۰ درصد سطح کره زمین از اقیانوس‌ها تشکیل شده است، ۹۷ درصد آب زمین در اقیانوس‌ها وجود دارد، ۷۸ درصد بارش‌ها در اقیانوس‌ها رخ می‌دهد و ۷۶ درصد بخار آب کره زمین ناشی از اقیانوس‌ها است.

وی یادآور شد: در صورتی که زمین جو کنونی خود را داشت، ولی اقیانوس در آن وجود نداشت، دمای سطح کره زمین به ۶۷ درجه سانتیگراد می‌رسید.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو به اهمیت اقیانوس‌ها اشاره کرد و افزود: اقیانوس‌ها موجب شده‌اند مردم سراسر زمین به هم متصل شوند؛ ضمن آن که عامل تنظیم کننده آب و هوا به شمار می‌روند.

وی با تاکید بر این که اقیانوس‌های سالم با جذب دی‌اکسید کربن اضافی هوا باعث تعادل هوا می‌شوند، اضافه کرد: به عنوان مثال در ۱۵۰ سال گذشته در حدود ۵۰ درصد از دی‌اکسید کربنی که انسان‌ها به محیط زیست تحمیل کرده‌اند، توسط اقیانوس‌ها جذب شده است.

وی همچنین به چالش‌های موجود در اقیانوس‌ها و دریاها اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه امروزه اقیانوس‌ها در اثر فعالیت‌های انسان دیگر سالم نیستند، چرا که سوزاندن سوخت‌های فسیلی، از بین بردن جنگل‌ها و فعالیتهای بی‌رویه‌ کشاورزی سبب شده دی‌اکسید کربن هوا افزایش یابد.

وی در این باره توضیح داد: از آنجایی که اقیانوس‌ها مقدار زیادی از گاز دی‌اکسید کربن را جذب می‌کنند، اقیانوس‌ها از این گاز اشباع شده‌اند، در نتیجه آب اقیانوس‌ها خاصیت اسیدی به خود گرفته است.

به گفته وی، تغییرات دمایی به خصوص تغییرات شیمیایی آب امروزه حیات بسیاری از جانوران دریایی را به خطر انداخته است، به طوری که صدف جانوران دریایی که از کربنات کلسیم تشکیل شده‌اند، به دلیل اسیدی شدن محیط اقیانوس‌ها نازک شده و حتی در برخی از موارد به طور کلی در آب حل شده است. علاوه بر آن پستانداران دریایی مانند وال در آبهای اسیدی با کمبود غذا مواجه شده‌اند، ضمن آن که جمعیت ماهی سالمون نیز به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.

دبیر کل ملی یونسکو با انتقاد از این که امروزه دریاها و اقیانوس‌ها به صورت انباری برای انباشت زباله‌های انسانی و صنعتی درآمده‌اند، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از شایع‌ترین و خطرناک‌ترین آلودگی‌های زیست محیطی اقیانوس‌ها، آلودگی نفتی است. این آلودگی تنها آبزیان را تهدید نمی‌کند، بلکه فاجعه فراتر از این است.

نصیری قیداری ادامه داد: تابش خورشید بر سطح آب اقیانوس‌ها سبب تبخیر نفت پراکنده می‌شود و سپس به صورت بخار به صورت باران و مه به زمین باز می‌گردد. از این رو محصولات کشاورزی، انسان‌ها و دیگر جانداران را با خطر مواجه می‌کند.

وی با تاکید بر این که پلاستیک‌ها نیز به اندازه نشت نفت، باعث مرگ و میر آبزیان می‌شود، افزود: به عنوان نمونه عروس دریایی جزو غذاهای لاک‌پشت‌ها و پرنده‌های دریایی هستند؛ ولی لاک‌پشت‌ها و پرنده‌های دریایی ممکن است چیزهای کوچکی مانند پلاستیک را به جای طعمه‌هایشان بخورند.

وی با اشاره به نامگذاری روز ۸ ژوئن به عنوان روز جهانی اقیانوس و دریا از سال ۲۰۰۸ از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: برگزاری این روز جهانی به ما اجازه می‌دهد تا راه‌های مختلفی که وضعیت اقیانوس‌ها را بهینه می‌کند، مورد توجه قرار دهیم، ضمن آن که فرصتی برای شناسایی چالش‌های موجود در اقیانوس‌ها به وجود می‌آورد

منبع : ایسنا