شکار یکی از عظیم‌ترین کوسه‌های سفید اقیانوس آرام

عظیم‌ترین کوسه‌ سفید اقیانوس آرام ماهی منقرض آپاچی جزیره گوئادالوپ مکزیک عرشه کشتی غول پیکر

مرجع شیلاتی و ارتباط نزدیک و مستقیم علمی و تجاری بین کلیه فعالان در صنوف مختلف شیلات و آبزیان ایران و جهان اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران | شیلات , آبزیان , ماهی , میگو , صید , صیادی , مزرعه , پرورش ماهی , صیدگاه , ماهیگیری , دامپزشک , متخصص , رستوران غذاهای دریایی , خدمات کارشناسی , گرمابی , سردآبی , کنسرو تن , زینتی , ماهیان زینتی , بچه ماهی , صدف , مروارید , لارو , کشتی , لنج , قایق , اسکله , موج شکن , اقیانوس , تالاب , دریا , دریاچه , خزر , خلیج فارس , دریای عمان , آبشار , سد , رودخانه , خاویار , ماهیان , بندر

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

شکار یکی از عظیم‌ترین کوسه‌های سفید اقیانوس آرام

گروهی از محققان طی یکی از سفرهای اکتشافی خود توانسته اند کوسه عظیم سفیدی را به دام بیاندازند که به اعتقاد آنها این جاندار بزرگترین کوسه سفیدی است که تا کنون به دام افتاده است.

به گزارش مهر، این کوسه 5.5 متری نر غول پیکر در پاییز سال 2009 در جزیره گوئادالوپ مکزیک مشاهده شد و توانست رکورد پیشین محققان از بزرگترین کوسه سفید، کوسه سفید ماده ای 5.1 متری به نام "کیمل" را شکسته و رکورد جدیدی به ثبت برساند.

رکورد دار جدید "آپاچی" نام داشته و وزنی برابر دو تن دارد. زمانی که محققان این کوسه را با دشواری‌های فراوان ناشی از تقلای این جاندار غول پیکر به روی عرشه کشتی تحقیقاتی خود منتقل کردند برچسبهای ردیاب ماهواره‌ای را به بدن او وصل کرده، نمونه خون جاندار را گرفته و دوباره او را در آب اقیانوس رها کردند. به گفته محققان بدن این جاندار سرتاسر پوشیده از زخم بوده است.

در جهان ماهی های غول پیکر، معمولا ماهی های ماده ابعادی بزرگتر از ماهی‌های نر دارند زیرا برای حمل نوزادان خود به حجم بیشتری نیاز دارند. با اینهمه محققان معتقدند حضور کوسه ای به بزرگی آپاچی در میان کوسه های ماده امری غیر عادی نیست، زیرا با وجود اینکه آپاچی کوسه‌ای عظیم الجثه است اما عظیم‌ترین کوسه‌ای نیست که ساکن اقیانوس‌ها است.

ارزش واقعی آپاچی به ابعاد بزرگ بدن این جاندار نیست بلکه به تاثیر این جاندار در کمک کردن به کشف اسرار پیچیده رفتارهای کوسه های سفید بزرگ است. از این رو محققان با نصب برچسبهای ردیاب به بدن آپاچی اکنون این ماهی غول پیکر را تحت نظر گرفته اند تا ببینند به کجا سفر می‌کند

برای مثال مطالعات اخیر نشان می دهند کوسه‌های سفید اقیانوس آرام در نقاطی ویژه در نزدیکی سواحل تجمع می کنند و سپس برای خوردن غذا به سمت "کافه ای" در مرکز اقیانوس حرکت می کنند. این جانداران معمولا پس از صرف غذا دوباره به همان نقطه ای که در آن تجمع کرده بودند باز می گردند.

بر اساس گزارش نشنال جئوگرافیک، البته این رفتار در حد یک فرضیه در مورد کوسه ها عنوان شده و در صورتی که آپاچی رفتاری متفاوت از خود بروز دهد، این فرضیه رد خواهد شد. به طور کلی نشانه گذاری کوسه ها برای بررسی مسیرهایی که طی می کنند می تواند به فعالان محافظت از گونه های زیستی برای جلوگیری از منقرض شدن گونه ها کمک کند

همشهری‌آنلاین