ماهی های زینتی آب شور(1)

شیلات , آبزیان , ماهی , میگو , صید , صیادی , مزرعه , پرورش ماهی , صیدگاه , ماهیگیری , دامپزشک , متخصص , رستوران غذاهای دریایی , خدمات کارشناسی , گرمابی , سردآبی , کنسرو تن , زینتی , ماهیان زینتی , بچه ماهی , صدف , مروارید , لارو , کشتی , لنج , قایق , اسکله , موج شکن , اقیانوس , تالاب , دریا , دریاچه , خزر , خلیج فارس , دریای عمان , آبشار , سد , رودخانه , خاویار , ماهیان , بندر , خور , استخدام , کاریابی , بازارچه , دانشگاه , تکثیر و پرورش , تخم چشم زده

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

ماهی های زینتی آب شور(1)

برگرفته از اطلس رنگی جیبی ((ویژگیهای زیستی و ریخت شناسی ماهیان آکواریومی)) به نویسندگی الینور لاورنس و ساوهارنس ، ترجمه ارمغان دامغان پور از انتشارات نقش مهر.

هامبوگ دم سیاه Black Tailed Humbug 7Cm
این ماهی دریایی گرمسیری، یکی از دامسل فیسهای راه راه با نوارهای سیاه و سفید است و چهار باند عریض سیاه دارد که یکی از آنها روی دم است.
یک ماهی صلح جوست که نگهداریش در اسارت بسیار آسان است. عمدتا غذاهای زنده را ترجیح میدهند. اما میتواند از غذاهای خشک هم استفاده کند. پوشش صخره ای در آکواریوم را دوست دارد. در طبیعت در گروه های کوچک در جزایر مرجانی و سواحل صخره ای زندگی میکند.
منشا این ماهی در دریاهای اطراف جنوب شرقی آسیا، فیلیپین جزایر مرجانی کبیر در کوئینزلند و شرق مالزی است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 26 - 27 درجه سانتیگراد است

دلقک ماهی باله سیاه Black Finned Clown Fish 9Cm
بدن نارنجی این ماهی دریایی گرمسیری با باندهای سفید و یک باند سفید مشخص با حاشیه سیاه در پشت چشم مزین شده است. باله های با حاشیه سیاه توصیف افزونی برای شکل ظاهری آنهاست.
یکی از معمول دلقک ماهیان نگهداری شده است. در طبیعت همیشه در میان شاخکهای شقایق های بزرگ دریایی زندگی میکند تا خودش را از گزیدگی مصون دارد البته نیازی به فراهم کردن شقایق در آکواریوم نیست. یکی از کمترین ماهیان دریایی آبهای گرمسیری است که در اسارت تکثیر یافته است.
منشا این ماهیاطراف شرق کوینزلند تا مالزی است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 26 - 27 درجه سانتیگراد است

دلقک ماهی دم زرد Yellow Tailed Clown Fish 12Cm
این ماهی دریایی گرمسیری، با بدن زرد قهوه ای، دارای دو باند عمودی سفید، یکی درشت در پشت سر و دیگری درست در جلوی دم است. پوزه شکم و باله ها زرد کمرنگ است.
خوش بنیه است و گزارشات موجود دال بر رشد خوب آن در اسارت دارد. هرچند که مانند خویشاوندانش (دلقک ماهی باله سیاه) تماشایی نیست. اگر غذادهی مستمرا صورت پذیرد ماهی های جوان بسرعت رشد مییابد.
منشا این ماهی اقیانوس هند از شبه جزیره عربستان تا اندونزی است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 26 - 27 درجه سانتیگراد است

ماندارین Mandarin Fish 10Cm
جنس نر این ماهی دریایی گرمسیری، بطور مجللی طرح دار و رنگین است. و بدنی مرمری با نقش و نگارهای آبی ، سبز و نارنجی با حاشیه های سیاه دارد. یک لکه آبی روشن با خالهای زرد روی سرپوش آبششی اش وجود دارد. رنگ آمیزی ماده ها به طور مرده و ملال آور است.
ماهی آسانی برای نگهداری نیست. باید در یک مخزن بصورت تکی نگهداری شود و با کرمها و سخت پوستان کوچک تغذیه گردد. برای زندگی در بستر سازگار شده است.
منشا این ماهی آبهای سواحل کم عمق نواحی جنوب شرقی آسیا، فیلیپین، کوئینزلند و مالزی است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 26 - 27 درجه سانتیگراد است

فرشته ماهی تیره Dusky Angel Fish 11Cm
بدن ارغوانی تیره این ماهی دریایی گرمسیری، با نقشهای نارنجی و سیاه در پهلوهاست و باله های سینه ای به رنگ طلایی اند. یک فرشته ماهی معروف و خوش بنیه کوچک است.
یکی از فرشته ماهی هایی است که در اسارت به آسانی نگهداری میشود. بطوری که به سرعت خود را به محیط وفق داده و تغذیه میکند. وجود مخفیگاههای صخره ای زیاد را در مخزن دوست دارد. در طبیعت جلبکهایی میان صخره ها و مرجانها را میچرد.
منشا این ماهی حوالی شرق آفریقا ، مجمع الجزایر سیشل و قسمتهایی از غرب اقیانوس آرام.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 26 - 27 درجه سانتیگراد است

پوست لیمویی Lemon Peel 10Cm
بدن این ماهی دریایی گرمسیری، زرد طلایی استو باله های مخرجی و پشتی اش با رنگ آبی حاشیه دار شده اند. ماهی های جوان یک خال تیره در وسط هر طرف از بدن دارد.
در اسارت به آسانی نگهداری میشود. بطوری که به سرعت خود را به محیط وفق داده و تغذیه میکند. وجود مخفیگاههای صخره ای زیاد را در مخزن دوست دارد. در طبیعت جلبکهایی میان صخره ها و مرجانها را میچرد.
منشا این ماهی اطراف ژاپن است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 26 - 27 درجه سانتیگراد است

بلنی دندان شمشیری Sabre – Toothed Blenny 13Cm
این ماهی دریایی گرمسیری، سیگاری شکل است. یک نوار سیاه افقی از دهان تا دم امتداد یافته که به سمت انتهای بدن عریض تر میشود.
یک ماهی گوشتخوار و شکارچی است که باید به تنهایی نگهداری شود. چون ممکن است تکه بزرگی از بدن دیگر ماهیان را گاز بگیرد. اما نگهداریش آسان است.
منشا این ماهی اطراف جنوب شرقی آسیا، فیلیپین تا جزایر سلیمان و تاهیتی است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 26 - 27 درجه سانتیگراد است

Collared Coral Fish 15Cm
این ماهی دریایی گرمسیری، بعنوان پروانه ماهی هندی شناخته شده است. یک بدن قهوه ای که با طرح موربی از خالهای روشن تر پوشش یافته دارد. یک نوار سفید بصورت عمودی در پشت چشم و باند نازکتر دیگری در جلوی چشمش وجود داشته و دمش قرمز است.
مشکل چندانی برای نگهداری و تغذیه این گونه در اسارت گزارش نشده است. مثل همه پروانه ماهیها نسبتا ترسو و نیازمند مخفیگاههای زیاد صخره ای است. در طبیعت از جلبک ها و سخت پوستان کوچک موجود در بین مرجانها تغذیه میکند. ممکن است با بردباری به قبول غذاهای خشک در اسارت ترغیب شود.
منشا این ماهی آبهای شبه قاره هند ، اطراف سریلانکا ، هند شرقی ، فیلیپین و جنوب چین است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 26 - 27 درجه سانتیگراد است

عقرب ماهی Scorpion Fish 17Cm
این ماهی دریایی گرمسیری، گونه ای شاخص و برجسته است که بدن لکه دار قهوه ای و باله هایی با خالهای قهوه ای دارد. خارهای پشتی اش زهر دارند و باید به هنگام دست زدن به آن بی نهایت مراقب بود.
گوشتخوار بوده و ماهیهای کوچک را میخورد. اما ممکن است اغوا شود و غذای مرده را هم بپذیرد. طرح بدنش آن را در زیستگاههای طبیعی قلوه سنگی مرجانی به خوبی استتار میکند بطوری که در کمین شکار منتظر میماند.
منشا این ماهی اقیانوسهای هند و آرام، بغیر از سد مرجانی کبیر در سواحل شمال شرقی ایالت کوئیزلند استرالیا است
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 26 - 27 درجه سانتیگراد است

بت مغربی (ماهی آنتن دار) Moorish Idol 25Cm
این ماهی دریایی گرمسیری، با بدنی زرد کمرنگ با نوارهای سیاه است و یک باله پشتی بلند دارد که به طرف آنتهای باریک میشود. در بزرگسالان، دوشاخک کوچک در نزدیک چشم رشد میکند.
گونه ای است که نگهداریش در اسارت مشکل است وبه فضای کافی و نور و روشنی نیازمند است اما خیلی زود رنگ میبازند.
منشا این ماهی در منطقه هند، تا سواحل مکزیک در اقیانوس آرام در دسته های کوچک در میان مرجان ها است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 26 - 27 درجه سانتیگراد است

جراح ماهی دم پرچمی

Flag Tailed Surgeon Fish 25Cm
یک ماهی دریایی گرمسیری زیبای آبی رنگ است با دم زرد روشن که کناره های سیاه و همچنین علامت برجسته سیاهرنگ در پهلوها دارد. همچنین به نام تانک آبی مشهور است. جراح ماهی ها در ساقه دمی شان دو استخوان میخی دارند که میتواند مانند سلاح عمل کند.
جراح ماهی ها در طبیعت عمدتا گیاهخوارند و از جلبکهای روی جزایر مرجانی تغذیه میکنند. بنابراین ترغیب رویش جلبک در مخزن لازم است. البته کاهو یا اسفناج جوشانده نیز میتواند جایگزین شود. آنها میتوانند بحدی مهاجم شوند که به ماهیهای تازه وارد به مخزن و ماهیان انگشت قد موجود در مخزن آسیب رسانده و آنها را بکشند.
منشا این ماهی آبهای مرجانی در اقیانوسهای هند و آرام است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 27 - 28 درجه سانتیگراد است

اسبک طلایی Golden Sea - Horse 30Cm
این ماهی دریایی گرمسیری، علی رغم نمای غیر معمول ظاهریشان، اسبکها جزء ماهیان هستند و از ساختار طبیعی داخلی یک ماهی برخوردارند. بدن هایشان از صفحات استخوانی متصل پوشیده شده است. تنوع گونه ها دررنگ از زرد تا قهوه ای است.
نگهداری این مخلوق زیبا در آکواریوم آسان نیست. زیرا تنها از غذاهای زنده ریزی مثل میگوهای آب شور، لارو حشرات و یا ماهیهای کوچک تغذیه می کند. بصورت عمودی شنا میکند و به علفهای دریایی یا برخی تکیه گاههای مشابهی که بتواند دم خودش را برای استراحت در آن گیر بدهد نیاز ندارد و بهترین ماندگاری را در یک مخزن اختصاصی دارد.
منشا این ماهی در آبهای ساحلی اقیانوس های هند و آرام است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 26 - 27 درجه سانتیگراد است

ماهی پیکاسو Picasso Fish 30Cm
ماهی دریایی گرمسیری بوده و بدن سفید این ماشه ماهی با رنگ های قهوه ای ، آبی ، سیاه و زرد در یک طرح انتزاعی مزین شده که دلیل اطلاق چنین نامی به این ماهی است.
برای نگهداری کاملا آسان است بطوری که به سهولت از سخت پوستان کوچک و غذاهای مشابه ماهیان استفاده میکند. هرچه بزرگتر میشود مهاجم تر می گردد و به دیگر ماهیان حمله میکند. ماشه ماهیان یک باله پشتی پر خار دارند که بطور ایستاده به آنها امکان می دهد بصورت ثابت در شکاف ها قرار بگیرند.
منشا این ماهی اقیانوس های هند و آرام است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 26 - 27 درجه سانتیگراد است

تانگ باله بادبانی Sailfin Tang 40Cm
باله پشتی بزرگ این ماهی دریایی گرمسیری تا قدری ظاهری مدور به آن داده است. زمینه قهوه ای رنگ بدنش توسط نوارها و خالهای قهوه ای روشنتری نقش دار شده است. باله دمی رگه های مایل به آبی دارد.
همانند همه جراح ماهیان باید مقادیر زیادی غذای گیاهی به آن داده شود. اگر در کوچکی خریداری شود. یکی از آسان ترین جراح ماهیان برای نگهداری در اسارت است.
منشا این ماهی اقیانوسهای هند و آرام است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 27 - 28 درجه سانتیگراد است

زمرد ماهی شش خطی Six Lined Wrasse 46Cm
یک ماهی دریایی گرمسیری زیبا و به هنگام کوچکی با بدن قهوه ای مایل به صورتی است و شش نوار افقی ارغوانی دارد که ششمین نوار از میان باله پشتی عبور میکند.
بهنگام کوچکی تعدادی از آنها را با یکدیگر در یک مخزن با بستر شنی در جایی که بتوانند نقب بزنند میتوان نگهداری کرد. در اسارت با میگوهای آب شور تغذیه میشود. در طبیعت از سخت پوستان و کرمهای کوچک موجود در بستر دریا در اطراف مرجان ها تغذیه میکند.
منشا این ماهی نواحی شرق آفریقا ، دریای سرخ تا جنوب شرقی آسیا و فیلیپین است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 26 - 27 درجه سانتیگراد است

جوجه تیغی ماهی خالدار Spotted Porcupine Fish 91Cm
ماهی دریایی گرمسیری است برنگ قهوه ای – زرد کم رنگ که بر شکم سفیدش سایه می اندازد. نقطه های تیره کوچک روی بدنش پراکنده شده اند. خارهای تیزی دارد که معمولا روی سطح بدن خوابیده اند. اما در هنگام آماده باش یا احساس خطر ماهی خودش را بصورت یک توپ مدور با خارهای بیرون زده تبدیل میکند.
یک سوژه خوب برای آکواریوم های دریایی محسوب می شود. در کوچکی به آسانی از سخت پوستان و نرمتنان کوچک تغذیه می کند و یک منظره جالب و تماشایی بوجود می آورد. البته عاقبت بیشتر از حد آکواریوم خانگی رشد می کند.
منشا این ماهی آبهای گرمسیری اقیانوسهای اطلس ، هند و آرام است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 26 - 27 درجه سانتیگراد است

شیلات آبزیان خوراک ماهی میگو تن کنسرو صید صیادی صیدگاه ماهیگیری دامپزشکی کلینیک متخصص رستوران خدمات کارشناس همکاران ماشین آلات گرمابی سردآبی زینتی صدف مروارید لاروکشتی لنج قایق دکترمهندس اسکله موج شکن تالاب دریا دریاچه خزراستخدام کاریابی رودخانه بندر سد اسکله خاویار ماهیان خلیج فارس دریای عمان آبشارFisheries Aquaculture Fishing Feed Shrimp fish Veterinarian Professional services specialisy Hydrothermal Hot water Scroll Cold water Ornamental Oysters Pearls Larva Ship Boat Boats Tuna Port Caviar Dam Pond Dock careers Employment Engineer Caspian Oman sea Persian golf