ماهی های زینتی آب شیرین(3)

شیلات , آبزیان , ماهی , میگو , صید , صیادی , مزرعه , پرورش ماهی , صیدگاه , ماهیگیری , دامپزشک , متخصص , رستوران غذاهای دریایی , خدمات کارشناسی , گرمابی , سردآبی , کنسرو تن , زینتی , ماهیان زینتی , بچه ماهی , صدف , مروارید , لارو , کشتی , لنج , قایق , اسکله , موج شکن , اقیانوس , تالاب , دریا , دریاچه , خزر , خلیج فارس , دریای عمان , آبشار , سد , رودخانه , خاویار , ماهیان , بندر , خور , استخدام , کاریابی , بازارچه , دانشگاه , تکثیر و پرورش , تخم چشم زده

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

ماهی های زینتی آب شیرین(3)

برگرفته از اطلس رنگی جیبی ((ویژگیهای زیستی و ریخت شناسی ماهیان آکواریومی)) به نویسندگی الینور لاورنس و ساوهارنس ، ترجمه ارمغان دامغان پور از انتشارات نقش مهر.

نی ماهی Reedfish 90Cm
این ماهی گرمسیری آب شیرین، مار مانند مایل به قهوه ای مات است. جنس نر و ماده از روی تفاوت تعداد شعاع های باله مخرجی از هم تشخیص داده میشود. جنس نر 12 – 14 شعاع و جنس ماده 9 – 12 شعاع دارد.
صلح جو نسبتا خجالتی و شب خیز است. مانند یک مار روی کف مخزن حرکت میکند. از انواع غذاهای جانوری تغذیه میکند. میتواند بصورت هوازی تنفس کندو برای نفس کشیدن به سطح رود. میتوان با دیگر ماهیان نگهداری شود اما آنجنان بزرگ میشود که در یک آکواریوم خانگی متوسط نمیتوان آن را نگهداری کرد.
منشا این ماهی مناطق گرمسیری آفریقا، دلتای رود پنجر و کامرون است
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 22 - 27 درجه سانتیگراد است

دم بربطی پرسان Plumed Lyretail 5Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین، ویک کپور دندان دار تخمگذار با بدن سبز – آبی و تعداد فراوانی خال قرمز روی بدن وباله ها است. جنس ماده با رنگ مات تر فاقد شعاعهای توسعه یافته در باله های دمی و مخرجی است.
بهترین ماندگاری را بصورت تک جفتی در یک مخزن اختصاصی دارد. مخزنی با تراکم گیاهی پوشش دهنده سطح و بستر نرم در سطوح میانی آب به سر میبرد. خذاهای زنده و خشک را میپذیرد. آب سبک، اسیدی و دارای تورب تصفیه شده را ترجیح میدهد. تخمریزی بر روی کف مخزن ویا نزدیک به آن صورت میگیرد.
منشا این ماهی جنوب غربی نیجریه است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 20 - 24 درجه سانتیگراد است

دم بربطی Lyretail 6Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین ویک کپور دندان دار تخمگذار است بدن با پهلوهای نقره ای و خالهای قرمز به روشنی رنگ آمیزی شده و در حاشیه های بالایی و پایینی باله دمی بربط مانندش نارنجی با نقطه های سفید است. خال های قرمز روی باله دمی و مخرجی حاشیه های سیاه دارند. از این ماهی یک نوع طلایی هم وجود دارد.
به آب سبک، کم اسیدی با یک بستر از تورب تصفیه شده احتیاج دارد. یک مخزن پرگیاه و ریشه ها و صخره هایی برای مخفی شدن را ترجیح می دهد. غذاهای زنده و خشک را میپذیرد. بهترین تکثیر را در آب خیلی سبک با ریختن تخمها بر روی گیاهان نرم برگ دارد و بهترین ماندگاری را در یک آکواریوم اختصاصی دارد.
منشا این ماهی برکه های سایه دار در آفریقای استوایی، کامرون ، گابن و زئیر است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 23 - 28 درجه سانتیگراد است

پانچاکس آبی Blue Panchax 7Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین و عضوی از خانواده کپور ماهیان دندان دار تخم گذار است. شکلی شبیه یک کلنگ کوچک دارد و بالای دهانش در پوزه قرار دارد. رنگ بدن جنس نر خیلی متنوع، و معمولا زمینه بدنش قهوه ای زیتونی با نقطه های آبی و باله های نارنجی است. یک لکه سیاه در پایه باله پشتی دارد.
ماهی ای است که در سطح به سربرده و از همان سطح تغذیه میکند. غارتگر است اما با ماهیهای هم اندازه خودش در یک مخزن اجتماعی مدارا میکند. یکی از راحت ترین کپورهای دندان دار برای نگهداری و تکثیر است. تخمها در میان گیاهان نرم برگ رها میشوند. آب سبک و یک مخزن پر از گیاه با گیاهان شناوری که قسمتی از سطح را میپوشاند دوست دارد.
منشا این ماهی شمال شرقی هند، برمه ، تایلند و شبه جزیره مالایا است
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 20 - 25 درجه سانتیگراد است

گوپی Guppy 3Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین اشکال بسیار رنگی و باله بلنداز این ماهی مشهور زنده زا تکثیر شده اند. الگوی باله در جنس نر با رنگهای غالب قرمز، آبی، زرد و نارنجی بسیار متنوع است. ماده وحشی از نر بزرگتر و رنگش مات است.
گونه ای خوش بنیه و صلح جووخیلی آسان برای نگهداری و تکثیر است.میتواند در یک مخزن اجتماعی با ترجیح آب نیمه سنگین،قلیایی و شور نگهداری شود. غذاهای معمول و خشک وزنده و همچنین جلبکها را میپذیرد.
منشا این ماهی شمال آمریکای جنوبی است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 20 - 24 درجه سانتیگراد است

پلاتی Platy 5Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین، زنده زا که نوع وحشی اش بدن مایل به سبز با سایه های آبی دارد. اشکال متنوع رنگینی، شامل پلاتی قرمز Variatus Platy برنگ سبز زیتونی استو لکه هایی برنگ های مختلف دارد.
هر دو خوش بنیه اندو طیف وسیعی از تغییرات شرایطی محیطی را تحمل میکنند و برای نگهداری آسانند. آب کمی سخت و قلیایی را ترجیح داده و مخزن خوب گیاهکاری شده و روشنایی زیاد را دوست دارند. تکثیرش آسان است و میتوان آنها را در یک مخزن عمومی نگهداری کرد.
منشا این ماهی بره ها و دریاچه های آمریکای مرکزی ، مکزیک است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 20 - 25 درجه سانتیگراد است

مولی سیاه Black Molly 10Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین و یک کپور دندان دار زنده زاست. بیرون آمدن لاروها از تخمهای بارورشده و رشدشان در درون بدن ماده صورت میگیرد. چندین نوع از این ماهی مشهور تماما سیاه شامل یک فرم دم بربطی تکثیر شده است.
کونه ای آسان برای نگهداری و تکثیر است. شبیه همه مولی ها بطور پیوسته تغذیه کرده و یک مخزن آفتابی برای فراهم آوردن رشد جلبک و گیاه و همچنین به تغذیه مکرر از غذاهای زنده و خشک نیاز دارد. آب کمی شور را ترجیح می دهد.
منشا این ماهی جنوب غربی ایالات متحده، در سرتاسر آمریکای مرکزی تا ونزوئلا است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 23 - 28 درجه سانتیگراد است

مولی باله بادبانی Sailfin Molly 10Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین و یک کپور دندان دار زنده زا با بدنی زرد مایل به سبز و فلسهای تیره و روشن است باله پشتی اش بزرگ، قوس قزحی و خالدار و در جنس نر اغلب به حالت عمود و افراشته است. جنس ماده باله های پشتی و دمی کوچکتری دارد.
بهترین ماندگاری را بصورت تک جفتی در یک مخزن اختصاصی ویا اجتماعی دارد. به فضای زیادی برای شناکردن در یک مخزن پر گیاه یا سنگها و ریشه هایی برای مخفی شدن نیاز دارد. سختی متوسط آب و شوری جزئی و مقدار زیادی غذای سبز ، بعلاوه غذاهای معمول خشک و زنده را دوست دارد.
منشا این ماهی خورهای جنوب شرقی ایالات متحده است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 20 – 24 درجه سانتیگراد است

سوارتیل (دم شمشیری) Swordtail 12Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین و چندین نوع با رنگ آمیزی روشن از این گونه های زنده زا ، شامل نارنجی و دم بربطی تکثیر شده اند.
لوب پایینی باله دمی در جنس نر بشکل شمشیر کشیده شده است. نوع وحشی به رنگ نقره ای مایل به سبز است.
یک ماهی فعال و برای نگهداری و تکثیر آسان است. اما پرخور بوده و برای یک مخزن اجتماعی همراه با گونه های بزرگتر مناسب است.
به فضای زیادی برای شنا ردن و رشد و نمو متراکم گیاهی بعنوان مخفیگاه و آب نیمه سنگین ومی قلیایی نیاز دارد. از غذاهای معمول خشک و زنده تغذیه میکند.
منشا این ماهی مکزیک، گواتمالا و هندوراس است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 20 - 25 درجه سانتیگراد است

ماهی چهارچشم Four Eyes 20Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین و زنده زا که توسط چشمهای برآمده اش در بالای سر متمایز شده است. بدن برنگ زرد قهوه ای و بسیار کشیده است. یک باله دمی مدور دارد و باله پشتی کوچکش با فاصله از پشت قرار گرفته است.
معمولا در نواحی سطحی یافت میشود و در حال شنا نیمه بالایی چشمش بالای سطح آب قرار میگیرد. به منطقه سطحی زیادی اما نه به عمق زیاد نیاز دارد. حشرات زنده در سطح را میگیرد. میتوان آنرا در یک مخزن عمومی وسیع با پوشش گیاهی زیاد و یک سرپوش مناسب و محکم نگهداری کرد. آب نیمه سنگین و شور را دوست دارد.
منشا این ماهی منطقه شمالی و مرکزی آمریکای جنوبی است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 23 - 25 درجه سانتیگراد است

سیچلاید دهان آتشی Firemouth Cichlid 15Cm
این ماهی گرمسیری آب شیرین، بدن آب تیره که به وضوح با شکم ودهان قرمزروشنش تضاد دارد. خال بزرگ سیاهی بر روی سرپوش آبششی اش وجود داردکه به رنگ زرد حاشیه دار شده است.
گونه ای صلح جو وبرای نگهداری آسان است. میتواند با دیگر گونه های بزرگتر در یک مخزن اجتماعی نگهداری شود. برخلاف بعضی دیگر سیچلایدها با حفر گودال همه گیاهان آکواریوم را نابود نمیکند. از خذاهای معمول زنده و خشک تغذیه میکند.
منشا این ماهی آمریکای مرکزی، یوکاتان و گواتمالا است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 20 - 25 درجه سانتیگراد است

سیچلاید کوتوله آگاسیز Agassiz Dwarf Cichlid 6Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین و یک سیچلاید کوچک که جنس نر برنگ بنفش کمرنگ با یک تلالومتالیک است. باله پشتی یک نوار پهن ارغوانی در پایه دارد. باله دمی با رنگ سفیدحاشیه دار شده است. ماده کوچکتر و درخشش رنگین کمتری با یک باله دمی مدور دارد.
کاملا برای نگهداری و تکثیر آسان است و میتوان آن را با دیگر گونه ها نگهداری کرد. قبل از تخمریزی جنس نر محل تخمریزی را در یک غار کوچک آماده میکند وسپس هر دوجنس از لاروهای جوان مراقبت میکنند. آب سبک اسیدی و بستر دارای تورب تصفیه شده را دوست دارد و از غذاهای معمول زنده و خشک تغذیه میکند.
منشا این ماهی حوضه رود آمازون است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 23 - 25 درجه سانتیگراد است

کری بن سیس Kribensis 8Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین، با بدن نقره ای رنک که با بزرگ شدن به سرعت از آبی کمرنگ به ارغوانی و شکم و باله مخرجی اش به قرمز پر رنگ درخشش های زرد و رنگهای دیگری بر روی بدن و باله ها نمایان میگردد. سابقا بعنوان pelmatochromis Kribensis شناخته میشد.
یک سیچلاید صلح جو وهمه چیز خوار است که اکثرا در نزدیکی کف بسر میبرد. میتوان آنرا بادیگر گونه ها نگهداری کرد. به آب شور نیاز ندارد. تخمها در یک غار کوچک گذارده شده و توسط هر دو والد طبق روال معمول سیچلایدها مراقبت میشوند.
منشا این ماهی مناطق ساحلی نیجریه است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 24 - 27 درجه سانتیگراد است

موث بریدر مصری Egyptin Mouthbrooder 8Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین و یک سیچلاید کوچک زیباست. قسمت پشت بدنش ارغوانی تیره با سایه های آبی و سبزی است که تا شکم زرد کمرنگش ادامه یافته است. فلسها لبه های نقره ای دارند. باله های دمی، مخرجی و پشتی با نقطه های سفید مایل به آبی لکه دار شده اند. حاشیه باله مخرجی در جنس نر قرمز است.
یکی از سیچلایدهای موس بریدر، که جنس ماده از تخمها نگهداری کرده و لاروهای جوان را در دهانش نگهداری و مراقبت میکند. یک ماهی پر طاقت است که بدون هیچ نیاز مخصوصی مثل کیفیت آب ، برای نگهداری آسان و برای تکثیر خیلی آسان است. رژیم غذایی متنوعی شامل قطعات کوچک گوشت تازه دارد.
منشا این ماهی رود نیل از مصر تا تانزانیا است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 20 - 25 درجه سانتیگراد است

کروماید نارنجی Orange Chromide 8Cm
رنگ زمینه بدن در این سیچلاید و ماهی گرمسیری، نارنجی آمیخته به قهوه ای – خاکستری است. که در فصل تولید مثل پهلوها به سبز پر رنگ تغییر می یابد. بر روی بدن نقطه های قرمز بصورت ردیفهای افقی وباله ها با نقطه های تیره علامت دارشده اند. اغلب یک خال سیاه بزرگ در نیمه امتداد طولی بدن دارند.
این یک ماهی نسبتا حساس است که احتیاج به آب سخت و شور دارد. گونه ای صلح جو بوده و میتواند با دیگر ماهی های کوچکی که به شرایط مشابهی نیاز دارند نگهداری شوند. برخلاف برخی از سیچلایدها به گیاهان یورش نمیبرند. از رژیم غذایی متنوعی برخوردار است.
منشا این ماهی نواحی ساحلی هند و سریلانکا است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 20- 26 درجه سانتیگراد است

Trewavas Cichlid 12Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین و یکی از سیچلایدهای موث بریدر با رنگ روشن از دریاچه مالاوی است که گاهی اوقات بعنوان سیچلایدهای نیاساشناخته میشود. بدن جنس نر همیشه آبی روشن با رنگهای قرمز و نارنجیبر باله های پشتی و مخرجی است. جنس ماده هم ممکن استآبی یا خاکستری، قهوه ای و نارنجی مات مرمری باشد.
نسبتا مهاجم است و باید در یک آکواریوم اختصاصی با آب نیمه سنگین نگهداری شود. گیاهخوار است و همچنین طیف وسیعی از غذاهای زنده و خشک را میپذیرد. صخره های فراوان را برای مخفی شدن دوست دارد. جنس ماده تخمها را در دهانش هچ میکند.
منشا این ماهی دریاچه مالاوی است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 22 - 25 درجه سانتیگراد است

آکارای آبی Blue Acara 15Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین و یکی از اعضای جالب توجه خانواده سیکلیده که براحتی نگهداری میشود. بدن به رنگ قهوه ای مایل به سبز با یک تلالو آبی در پهلوهاست باندهای عمودی پلوها تیره ترند. باله های علامتهای مایل به سبز دارند.
نگهداری آسان و تکثیر به سهولت صورت میگیرد گونه ای صلح جو است که میتواند در یک مخزن اجتماعی با کونه های بزرگتر نگهداری شود. تخمها روی صخره ها یا در فضای آزاد بر روی بستر ریخته میشوند. تخمها و بچه ماهی ها مورد توجه والدین قرار میگیرند که این یک مشخصه برای سیچلایدهاست. آنها غذایی از حشرات، سخت پوستان و کرمها را میپذیرند.
منشا این ماهی آمریکای مرکزی و ترینیداد است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 22 - 26 درجه سانتیگراد است

سیچلاید پرچمی Festivum 15Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین و گونه ای سیچلاید با اندازه متوسط، به رنگ زرد تا سبز است که چندین نوار پهن عمودی تیره تر بر روی بدن دارد. خطی سیاه از انتهای عقبی باله پشتی با عبور از روی چشم تا دهان کشیده شده است. یک خال سیاه با حاشیه زرد در ساقه دمی اش وجود دارد.
گونه ای آرام و نسبتا خجالتی است، که به مخزنی پرگیاه و ریشه هاییبرای فراهم آوردن مخفیگاه نیازمند است. نزدیک بستر شنا میکند. برای نگهداری و تکثیر کاملا آسان است. و میتواند در یک مخزن اجتماعی بزرگ و با دیگر ماهی های بزرگ نگهداری شود. بهترین حالت را بصورت تک جفتی در یک مخزن اختصاصی دارد. تخمهایش را روی گیاهان میریزد.
منشا این ماهی گوایانا، رودخانه آمازون است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 20 - 26 درجه سانتیگراد است

دیسکس Discus 12Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین و یک سیچلاید دیسک شکل که بدنش از پهلو پهن و به رنگ قهوه ای مایل به خاکستری است و خطوط پهن آبی خاکستری و رنگ آمیزی بسیار متنوعی دارد.
یک ماهی آرام وگروهی است بهترین ماندگاری را علاوه بر اینکه نیازمند مراقبت های ویژه ای در شرایط خوب هستند، همراه با همنوعان خودشان دارند. آنها به یک مخزن با عمق زیاد، آب با اسیدیته ضعیف و بستری از تورب تصفیه شده ، گیاهان بلند و فضای کافی برای شنا کردن نیاز دارند. غذاهای زنده را میپذیرند و به مقداری غذای گیاهی نیز نیازمندند. تخمها روی سنگها و برگهای پهن ریخته میشوند.
منشا این ماهی رودخانه آمازون است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 24 - 30 درجه سانتیگراد است

سیچلاید تگزاسی Texas Cichlid 25Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین و یک سیچلاید نسبتا بزرگ است که بدن و باله های طرح دار قهوه ای و نقره ای دارد.
نسبتا مهاجم است و نباید با دیگر گونه ها نگهداری شود. مثل بعضی دیگر سیچلایدها گیاهان را از ریشه در می آوردو بنابراین آکواریوم باید با ریشه ها و صخره هایی بر روی یک بستر سنگریزه ای آماده شود. تخمها روی سنگ های صاف و تمیز ریخته میشوند. رژیم غذایی اش متنوع است.
منشا این ماهی تگزاس و شمال مکزیک است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 15 - 25 درجه سانتیگراد است

اسکار Oscar 30Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین است که چند نوع رنگی از این سیچلایدبزرگ شامل اسکار قرمز، اسکار ببری طلاییو سبز شناخته شده است. در نوع اصلی، رنگ زمینه ای خاکستری مایل به سبز است که با خالهای نامنظم قهوه ای مات به قرمز در پهلوها زیست یافته است.
اگر چه برای نگهداری و تکثیر کاملا آسان است ولی این ماهی برای یک آکواریوم نرمال خانگی خیلی بزرگ میشود و همچنین تغذیه کننده ای پرخور و مشتاق حفاری و ریشه کن کردن گیاهان آکواریومی است. تخمها در فضای باز روی سنگها ریخته میشوند و لاروهای از تخم درآمده توسط هردو والد محافظت میشوند.
منشا این ماهی آمازون، رودخانه نگرو و رودخانه پاراگوئه است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 22 - 27 درجه سانتیگراد است

فرشته ماهی Angelfish 15Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین و یکی از مشهورترین ماهیان آکواریومی است. دارای بدن نقره ای دیسک مانند ونوارهای سیاه و باله های پشتی و مخرجی بال مانند است. چندین وارینه از لحاظ رنگ و باله تکثیر شده اند.
برای نگهداری آسان اما نیازمند یک مخزن بلند پر گیاه با تعداری صخره است. به آهستگی در سطوح میانی آب شنا میکندوبهترین ماندگاری را در یک گروه کوچک دارد. گونه ای آرام ومناسب برای یک مخزن بزرگ اجتماعی است. غذاهای معمول زنده و خشک را می پذیرد. تخمها روی سنگهای صاف یا سطوح گیاهان پهن برگ ریخته میشود.
منشا این ماهی حوضه رود آمازون است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 22 - 30 درجه سانتیگراد است

گورامی عسلی Honey Gourami 4Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین و یکی از کوچکترین گورامی های متعددی است که امروزه بعنوان ماهیان آکواریومی نگهداری میشوند. رنگ آن طلایی قهوه ای با درخشش نقره ای است. بهنگام تکثیر گلو وشکم جنس نر از سبز مایل به آبی تاسیاهی توسعه می یابد. باله های شکمی مثل شاخکهای بلند و باریک تغییر شکل یافته اند.
برای نگهداری و تولید مثل کاملا آسان است. این ماهیهای کوچک بصورت جفت در آکواریوم پر از گیاه اختصاصی بهترین ماندگاری را دارند. چون از ناآرامی ای که بقیه ماهیان فعال ایجاد میکنند متنفرند ویک بستر از تورب تصفیه شده را ترجیح میدهند. آنها لانه کوچکی با حباب هموا و بزاق دهان برای تخمها می سازند. غذای خشک و زنده را می پذیرد.
منشا این ماهی شمال شرقی هند و بنگلادش است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 24 - 26 درجه سانتیگراد است

گورامی کوتوله Dwarf Gourami 6Cm
بدن این ماهی گرمسیری آب شیرین، دارای نوارهای مورب آبی نقره ای و قرمز روشن یا زرد مایل به قرمز است که در باله ها بصورت خال در می آیند. باله های پشتی، مخرجی و دمی با رنگ قرمز حاشیه دار شده اند. جنس نر مخصوصا در زمان تولید مثل رنگین تر است.
یک آکواریوم خوب نوردهی شده یا آفتابگیر برای پرورش جلبک با توده های متراکمی از گیاهان و گیاهان شناوررا بعنوان پوشش دوست دارد. غذاهای زنده و خشک شده را میپذیرد. مثل بیشتر گورامی ها، لانه ای حبابی میسازد. یک ماهی عموما آرام است که البته جنس نر در زمان تولید مثل مهاجم می شود.
منشا این ماهی شمال شرقی هند و بنگلادش است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 20 - 26 درجه سانتیگراد است

گورامی راه راه Banded Gourami 10Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین است که بدن جنس نر قرمز مایل به قهوه ای خوشرنگ، با باندهای مورب آبی بر روی پهلوهاست. باله های پشتی و مخرجی عمدتا آبی وکمی قرمز هستند. دم قرمز است و خالهای مایل به آبی دارد. جنس ماده از رنگ آمیزی کمتری برخوردار است. باله های شکمی مانند شاخکهای بلندو باریک تغییر شکل یافته اند.
یک مخزن پرنور جهت پرورش جلبک،با پوشش متراکم گیاهی و گیاهان شناور را دوست دارد. یک ماهی آرام و نسبتا خجالتی است. که میتواند با دیگر گونه ها نگهداری شود. اگر چه جنس نر به هنگام تولید مثل مهاجم میشود. غذاهای معمول زنده و خشک را میپذیرد. جنس نر یک لایه خیلی بزرگ حبابی میسازد.
منشا این ماهی هند ، برمه ، تایلند و مالزی است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 20 – 26 درجه سانتیگراد است

گورامی مرواریدی Pearl Gourami 11Cm
این ماهی گرمسیری آب شیرین، یک ماهی تزئینی است با یک طرح تور مانند کمرنگ که زینت دهنده بدن سبز زیتونی متالیک آن است. باله ها ظریف و دارای خالهای کمرنگ هستند. خط سیاهی از چشمها تا دم کشیده شده است. گلو به هنگام هیجانزدگی در جنس نر نارنجی میشود.
یک ماهی آرام و آسان برای نگهداری است همچنین تکثیرش کاملا به سهولت انجام میگیرد. شرایط عمومی اش مانند بقیه گورامی هاست و آب نه چندان عمق را ترجیح می دهند. غذاهای زنده و خشک را می پذیرد. میتواند با دیگر گونه ها نگهداری شود.
منشا این ماهی تایلند ، مالزی ، برونئی و سوماترا است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 23 - 30 درجه سانتیگراد است

گورامی بوسنده Kissing Gourami 30Cm
اشکالی که معمولا در این ماهی گرمسیری آب شیرین در اسارت دیده می شوند بدن هایی مایل به صورتی با مایل به زرد کمرنگ دارند. همچنین یک نوع مایل به سبز تیره از این گونه وجود دارد. همه آنها با لبهای کلفت جلو آمده ای دارند. جنس ماده بطور قابل ملاحظه ای تنومند از جنس نر است.
یک ماهی صلح جوست و برای یک مخزن اجتماعی پر نور به هنگام کوچکی مناسب است البته یک گیاهخوار بزرگ و پرخور است که به سرعت گیاهان نرم برگ را غارت میکند. همچنین غذاهای معمول خشک و زنده را نیز میخورد. نامش را از رفتار نزدیک شدن و بوسیدن صورت دیگر ماهیها می گیرد.
منشا این ماهی تایلند ، مالزی ، برونئی و جزایر اندونزی است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 20 - 28 درجه سانتیگراد است

فایتر Siamese Fighting Fish 6Cm
این ماهی گرمسیری آب شیرین، یکی از مشهور ترین ماهیان آکواریومی با باله هایی است که به طور خوشرنگ و زنده ای رنگین و موجدارند. اشکال قرمز و روشن، ارغوانی، سبز وآبی از آن تکثیر یافته اند. جنس ماده کمرنگ تر است و باله های کوچکتری دارد.
اگر چه نرها با شرارت میجنگند و باله های همدیگر را می کنند تا پاره پاره شود اما اصالتی ماهیانی آرام، خوش بنیه و آسان برای نگهداری اند. یک نر میتواند با یک ماده یا بیشتر در یک مخزن اجتماعی خوب گیاهکاری شده با آب سبک نگهداری شود. این ماهی ها از حباب هوا و بزاق لانه ای برای تخمهایشان میسازند.
منشا این ماهی جنوب شرقی آسیا است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 26 - 30 درجه سانتیگراد است

رنگین کمان ماهی سلبس Celebes Rainbow Fish - Silfish 8Cm
بدن این ماهی گرمسیری آب شیرین، به رنگ زرد قهوه ای با یک درخشش نقره ای است که در جنس نر باله مخرجی و دومین باله پشتی بزرگتر شده است. خط سبز آبی درخشانی در امتداد پهلو وجود دارد که به سمت دم بسیار برجسته تر است. همه رنگین کمان ماهیها دو باله پشتی دارند.
یک ماهی صلح جو و فعال است که بهترین ماندگاری را در یک گروه در آبی با سختی متوسط و کمی شور دارد. غذاهای زنده و خشک را میپذیرد. ممکن است بادیگر گونه ها ترجیحا در یک مخزن طویل با فضای کافی برای شنا کردن نگهداری شود.
منشا این ماهی اقیانوس هند است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 22 - 25 درجه سانتیگراد است

بارب حلب Tinfoil 33Cm
ماهی پهن گرمسیری آب شیرین ، که ارتفاع پشتش با پیشرفت سن بیشتر می شود . دارای بدن نقره ای جلاداری که روی شکم کرم رنگش سایه می اندازد . همه باله ها بجز باله های سینه ای ، نارنجی پر رنگ است. وقتی کوچک است بعنوان یک ماهی ظریف و زیبا برای آکواریوم های خانگی محسوب میشود اما به سرعت رشد کرده و خیلی بزرگ میشود . گیاه خوار است و در فقدان غذای کافی ، گیاهان داخل مخزن را غارت میکند . در آکواریوم بندرت تکثیر میشود.
منشا این ماهی سوماترا ، برونئی ، مالزی و تایلند است .
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 20-25 درجه سانتیگراد است

اولین مرجع ارتباطی علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران شیلات آبزیان خوراک ماهی میگو تن کنسرو صید صیادی صیدگاه ماهیگیری دامپزشکی کلینیک متخصص رستوران خدمات کارشناس همکاران ماشین آلات گرمابی سردآبی زینتی صدف مروارید لاروکشتی لنج قایق دکترمهندس اسکله موج شکن تالاب دریا دریاچه خزراستخدام کاریابی رودخانه بندر سد اسکله خاویار ماهیان خلیج فارس دریای عمان آبشارFisheries Aquaculture Fishing Feed Shrimp fish Veterinarian Professional services specialisy Hydrothermal Hot water Scroll Cold water Ornamental Oysters Pearls Larva Ship Boat Boats Tuna Port Caviar Dam Pond Dock careers Employment Engineer Caspian Oman sea Persian golf