باید و نبایدهای میگو

ملخ دریایی , میگو پلو , قلیه میگو , میگو سوخاری , خورش میگو , چیپس میگو , کلسترول , چربی اشباع , بیماران قلبی , نقرس , سنگ کلیه , دیابت , پروتئین , سلنیومت , شیلات , آبزیان , ماهی , میگو , صید , صیادی , مزرعه , پرورش ماهی , صیدگاه , ماهیگیری , دامپزشک , متخصص , رستوران غذاهای دریایی , خدمات کارشناسی , گرمابی , سردآبی , کنسرو تن , زینتی , ماهیان زینتی , بچه ماهی , صدف , مروارید , لارو , کشتی , لنج , قایق , اسکله , موج شکن , اقیانوس , تالاب , دریا , دریاچه , خزر , خلیج فارس , دریای عمان , آبشار , سد , رودخانه , خاویار , ماهیان , بندر , خور , استخدام , کاریابی , بازارچه , دانشگاه , تکثیر و پرورش , تخم چشم زده , امگا 3 , تیلاپیا

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران شیلات

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

باید و نبایدهای میگو


میگو در مقایسه با گوشت، مرغ و ماهی پروتئین با کیفیتی دارد و ارزش تغذیه ای میگوی ریز و درشت تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد، اما از نظر بافتی میگوهای ریز نرم تر بوده و بهتر جویده، هضم و جذب می شود. معمولا میگوهای سرتیز در مقایسه با سایر انواع میگو ارزان تر است، اما خواص آن با سایر میگوها برابری می کند
اگر زیاد به چشم‌های ریز و سیاه و آن سبیل بلند و باریک و پاهای سوسکی‌اش زل نزنید و حس کنجکاوی‌تان باعث نشود بدنش را لمس کنید شاید بتوانید برای یک‌بار هم که شده مزه‌اش را بچشید‌. با این ملخ دریایی که به آن میگو می‌گویند غذاهای متنوعی مانند میگو پلو، قلیه میگو، میگو سوخاری، خورش میگو و چیپس میگو تهیه می‌کنند.

اگر میگو بخوبی پخته شود بوی زهمش از بین می رود و اگر همراه برخی سبزیجات آبپز شود همچون انواع ماهی ها نفع زیادی به بدن می رساند. اما این که می گویند میگو کلسترول دارد، اما کلسترول خون را بالا نمی برد چقدر صحت دارد؟

کلسترول میگو بالاست ...

در مورد کلسترول میگو، نظرهای متفاوتی وجود دارد. برخی بر این باورند که میگو سرشار از اسید های چرب امگاـ3 است و وجود همین چربی موجب می شود به جای کلسترول بد، کلسترول خوب خون بالا برود. تعدادی از منابع اطلاعاتی هم کلسترول میگو را با تخم مرغ مقایسه کرده و عقیده دارند کلسترول میگو یک سوم کلسترول تخم مرغ است، اما واقعیت این که میگو بین غذاهای دریایی، بیشترین کلسترول را دارد و اگر میگو را با ماهی تن مقایسه کنیم ، کالری، چربی اشباع و کلسترول بالاتری دارد.

به گفته متخصصان تغذیه، افراد مبتلا به چربی و کلسترول خون بالا، بیماران قلبی ـ عروقی، مبتلایان به نقرس، سنگ کلیه و دیابت باید مصرف غذاهای پرکلسترول همچون میگو را در برنامه غذایی روزانه شان محدود و ماهی را جایگزین آن کنند.

پروتئین و سلنیوم میگو بالاست

میگو در مقایسه با گوشت، مرغ و ماهی پروتئین با کیفیتی دارد و ارزش تغذیه ای میگوی ریز و درشت تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد، اما از نظر بافتی میگوهای ریز نرم تر بوده و بهتر جویده، هضم و جذب می شود. معمولا میگوهای سرتیز در مقایسه با سایر انواع میگو ارزان تر است، اما خواص آن با سایر میگوها برابری می کند.

میزان ویتامین A، D و B12 میگو از دیگر ویتامین های آن بالاتر است و به رفع کم خونی کمک می کند. یکی از املاح معدنی که در میگو به میزان زیادی یافت می شود، سلنیوم است که احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ و انواع سرطان خون را کاهش می دهد و با فعالسازی آنزیمی خاص به دفع سموم و مواد مضر از کبد کمک می کند و خاصیت مهم دیگر آن، تولید اسپرم را افزایش داده و در رفع اختلالات ناباروری مردان موثر است.

به گفته متخصصان با توجه به این که میگو فساد پذیری بالایی دارد به برخی میگوهای یخ زده مواد نگهدارنده می افزایند و با وجود آن که این مواد مضر نیست، اگر ساکن جنوب هستید بیشتر از میگوی تازه استفاده کنید . اگر میگو در هوای گرم قرار گیرد بسرعت فاسد، نرم و رنگ پوسته سفت آن قرمز می شود که به میگوی تب دار معروف است.

کبابی اش کنید!

به توصیه کارشناسات تغذیه و شیلات ، بهترین روش طبخ میگو و البته آبزیان آن است که به جای سوخاری کردن در روغن آن را بخارپز یا کبابی کنید و به همراه آب نارنج، آبلیمو و سبزیجات خام یا بخارپز که فیبر بالایی دارد، میل کنید. کودکان بعد از یک سالگی می توانند میگو بخورند، اما نکته مهم مربوط به آلرژی زا بودن میگوست که سبب تشدید علائم حساسیت می شود
منبع : جام جم آنلاین