طراحی قالیچه مولد برق از امواج دریا به رهبری دانشمند ایرانی

مولد برق ، قالیچه ، اقیانوس ، انرژی ، امواج ، قایق ، آبزیان

اولین مرجع ارتباطی علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران شیلات

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

طراحی قالیچه مولد برق از امواج دریا به رهبری دانشمند ایرانی

طراحی قالیچه مولد برق از امواج دریا به رهبری دانشمند ایرانی
محققان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی به رهبری دانشمند ایرانی در حال طراحی قالیچه‌ای برای جاسازی در بستر اقیانوس هستند که انرژی امواج را به نیروی برق تبدیل می‌کند.
به گزارش ایسنا، قالیچه پیشنهادی پروفسور محمدرضا عالم، متخصص مکانیک امواج دانشگاه کالیفرنیا و همکارانش، امواج اقیانوس را به انرژی قابل ‌کاربرد تغییر می‌دهد.

عالم گفت: میزان قابل‌توجهی از انرژی به دام‌ نیفتاده در اقیانوس‌ها وجود دارد و با افزایش استفاده روزافزون جهانی نیروی برق، یافتن جایگزین‌های پاک‌تر برای سوخت‌های فسیلی حیاتی است. همچنین در شهرهای ساحلی، جمعیت در حال رشد است و سیستم اقیانوس‌محوری که ما در حال طراحی آن هستیم، الکتریسیته را با شیوه‌ای عاری از کربن تولید می‌کند. یکی از فواید دیگر این سیستم کاهش هزینه بالای تصفیه آب دریا به آب آشامیدنی است که به کشورها و شهرها در زمان‌ قحطی کمک خواهد کرد.

فناوری پیشنهادی تیم تحقیقاتی در بستر دریا قرار می‌گیرد، اما این موضوع تاثیر فیزیکی حداقلی را بر قایق‌ها و زندگی آبزیان خواهد داشت. این فناوری همچنین در شرایط توفانی کارآمد خواهد بود، زیرا ستون آب بالای آن، مانع از برخورد امواج خروشان می‌شود و حتی در چنین زمان‌هایی سیستم کاراتر است.

مهندسان حاضر از ورقه نازکی از پلاستیک استفاده کردند که بر بخش فوقانی شبکه‌ای از محرک‌های هیدرولیک، سیلندرها و لوله‌ها قرار می‌گیرد. زمانی که قالیچه پلاستیکی با امواج بالا و پایین می‌رود، سیلندرها را پر کرده و فشار هیدرولیکی ایجاد می‌کند که برای تبدیل به نیروی برق به ساحل منتقل می‌شود.

محققان به دنبال یافتن مواد ترکیبی ارتجاع‌پذیرتر با دوام طولانی‌تر برای استفاده از آن‌ها در اقیانوس هستند
منبع : همشهری آنلاین