سیاه و سفید، ساکن سرما

پنگوئن ، سیاه ، سفید ، تخم ، آب و هوا ، سرد ، حیوانات ، پرنده ، پرواز ، قطب شمال ، نهنگ ، شیر دریایی ، کوسه ، یخ ، قطب جنوب ، شوری ، امپراتور ، ماهی ، ماهی گیر ، Penguin

اولین مرجع ارتباطی علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران شیلات

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

سیاه و سفید، ساکن سرما

سیاه و سفید، ساکن سرما
با شنیدن اسمشان، یاد سرما و برف می‌افتیم؛ پنگوئن‌ها، این حیوانات زیبا و دوست داشتنی که کم‌تر کسی شانس دیدنشان را از نزدیک پیدا می‌کند، اما در تمامی دنیا شهرت زیادی دارند.
پنگوئن‌ها تنها در نیم‌کره‌ی جنوبی زمین زندگی می‌کنند. بررسی زندگی آن‌ها یکی از کارهای مورد علاقه‌ی دانشمندان و جانورشناسان است. برای همین به محل زندگی آن‌ها سفر می‌کنند و هربار چیزهای تازه‌ای درباره‌ی این پرنده‌ی ساکن سرما، کشف می‌کنند. این شما و این هم نکته‌های جالبی درباره‌ی زندگی پنگوئن‌ها:

* پنگوئن‌ها جزو پرندگانی هستند که قادر به پرواز نیستند. بال‌های پنگوئن‌ها به جای قابلیت پرواز، به آن‌ها امکان می‌دهد در آب شنا کنند!
* برخلاف تصور رایج، هیچ پنگوئنی در قطب شمال زندگی نمی‌کند. پنگوئن‌ها در قطب جنوب و برخی کشورها مثل استرالیا، نیوزیلند، شیلی و حتی آفریقای جنوبی زندگی‌ می‌کنند!
* پنگوئن‌ها برخلاف بسیاری از پرندگان اهل مهاجرت به جایی دیگر نیستند و تمام عمرشان را روی یخ و برف می‌گذرانند. حتی اگر به باغ‌وحش آورده شوند، باید محیط‌ زندگی آن‌ها سرد و دارای استخر آب باشد!
* پنگوئن‌ها آب دریا را می‌نوشند! غده‌‌ای در بالای چشم آن‌ها قرار دارد که مثل یک فیلتر، شوری آب را می‌گیرد تا وارد خونشان نشود!
* پنگوئن‌ها موقعی که هوا خیلی سرد می‌شود، دور هم جمع می‌شوند و با چسباندن بدنشان به یکدیگر خود را گرم می‌کنند. شاید بپرسید پنگوئن‌هایی که از مرکز این حلقه دورند و دور آن ایستاده‌اند چه؟ آن‌ها با نظم خاصی جایشان را با هم عوض می‌کنند. یعنی پنگوئنی که در مرکز دایره است بعد از مدتی جایش را عوض می‌کند و به این ترتیب هیچ‌کدام یخ نمی‌زنند!

* کوچک‌ترین پنگوئن حدود ۳۰ سانتی‌متر قد دارد و به آن «پنگوئن کوچک» می‌گویند!
* به بزرگ‌ترین گونه‌ی پنگوئن‌ها،‌ «پنگوئن‌ امپراتور» گفته می‌شود. قد آن‌ها به ۱۲۰ سانتی‌متر هم می‌رسد!
* پنگوئن‌ها شناگرهایی ماهر هستند. آن‌ها تا ۲۰ دقیقه می‌توانند زیر آب بمانند!
* پنگوئن‌ها نیمی از عمر خود را روی خشکی و نیمی دیگر را در آب می‌گذرانند!
* پنگوئن‌ها انواع مختلفی دارند. آن‌هایی که از نظر جثه بزرگ‌ترند، در نواحی گرم‌تر و کوچک‌ترها در نواحی سردتر زندگی‌ می‌کنند.
* کلمه‌ی پنگوئن (Penguin) را برای اولین‌بار، در قرن ۱۶ میلادی کاشفان اروپایی که نوعی آبزی شبیه پنگوئن‌ها را دیدند،‌ به‌کار بردند. نام این آبزی «ماهی‌گیری بزرگ» است که نسلش منقرض شده است.
* همه‌ی پنگوئن‌ها در اجتماعات بزرگ زندگی‌ می‌کنند، به‌جز پنگوئن چشم زرد که بومی نیوزیلند است.
* در بعضی از گونه‌‌های پنگوئن‌ها مثل امپراتور، پنگوئن‌های جوان مراقبت از پنگوئن‌های کوچک را به عهده دارند،‌ درست مثل کودکستان!
* تخم پنگوئن‌ها به نسبت جثه‌ی مادر در بین همه‌ی پرندگان، کوچک‌ترین است. پوست تخم‌ها هم بسیار ضخیم است!

* سریع‌ترین گونه‌ی پنگوئن‌ها،‌ با سرعت ۳۵ کیلومتر در ساعت شنا می‌کنند!
* پنگوئن‌ها گوشت‌‌خوارند. انواع ماهی‌ها و برخی آبزیان مثل خرچنگ، غذای دلخواه آن‌هاست! خودشان هم غذای خوبی برای کوسه‌، شیر دریایی و نهنگ به‌شمار می‌آیند.
* گرم‌شدن زمین باعث از بین رفتن محیط‌ زیستِ مناسبِ پنگوئن‌ها شده و تعداد پنگوئن‌هایی که زنده از تخم درمی‌آیند کاهش پیدا کرده است. البته به دلیل تغییرات آب و هوایی، منابع غذایی آن‌ها هم کم شده است!

آیدا ابوترابی
منبع : همشهری آنلاین