این دریا همیشه"فارس"بوده است

خلیج فارس ، دریای فارس ، Persian Gulf

اولین مرجع ارتباطی علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

این دریا همیشه"فارس"بوده است

این دریا همیشه"فارس"بوده است
مرتضی كرمی استاد تاریخ دانشگاه، به مناسبت روز ملی "خلیج فارس" از تاریخچه‌ "خلیج فارس" و نام آن می‌گوید.
مرتضی كرمی استاد تاریخ دانشگاه گفت: طبق تحقیقات مورخان و باستان‌شناسان، "خلیج فارس" و مناطق حاشیه‌ای آن از دوران نوسنگی (حدود هشت هزار سال پیش) مأمن اقوام گوناگون بوده وحتی آشوری‌ها و بابلی‌ها از طریق این منطقه بازرگانی دریایی را توسعه داده‌اند

وی افزود: قدیمی‌ترین سند موجودی كه این منطقه را "دریای فارس" نامیده، كتاب "حدود‌العالم" است كه متأسفانه نویسنده آن ناشناس است.

همچنین كتاب "حدودالاقالیم" استخری و "صورة‌العرض" ابن حوقل منابع تاریخی دیگری هستند كه در تمام آن‌ها نام دریای "خلیج فارس" را برای این منطقه به كار برده‌اند.

كرمی تصریح كرد: طبق اسناد تاریخی، ایرانیان باستان در جهان‌بینی جغرافیایی خود دریاهای جهان را به دو دسته "دریای فارس" و "دریای روم" تقسیم می‌كرده‌اند و منابع یونانی نیز از چهار دریا نام می‌برند،دریای كاسپین (خزر)، دریای مدیترانه، دریای پارس (خلیج فارس) و دریای عرب كه منظور همان دریای سرخ است.

این محقق و استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان كرد: نام جعلی "خلیج ع ر ب ی" اولین بار در سال 1952 میلادی توسط روزنامه "تایمز لندن" استفاده شد و بعدها برخی سیاستمداران تندرو عرب نظیر سرهنگ عبدالكریم درعراق و جمال عبدالناصر در مصر با هدف تحریك اعراب منطقه علیه ایران "نام خلیج ع ر ب ی" را به جای خلیج فارس به كار بردند، اما امروز تمام مستندات تاریخی و مجامع بین‌المللی و همچنین نقشه‌های مؤسسه "نشنال جئوگرافی" این مطقه را با نام اصلی خود یعنی خلیج فارس (Persian Gulf) به رسمیت می‌شناسند.

گفتنی است:طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1384 خورشیدی، روز 10 اردیبهشت به عنوان "روز ملی خلیج فارس" نامگذاری شده است.
منبع : افکار نیوز