کشف راز نجات آبزیان کوچک پس از انقراض بزرگ

شیلات , آبزیان , ماهی , میگو , صید , صیادی , مزرعه , پرورش ماهی , صیدگاه , ماهیگیری , دامپزشک , متخصصین شیلاتی , رستوران غذاهای دریایی , خدمات کارشناسی , گرمابی , سردآبی , کنسرو تن , زینتی , ماهیان زینتی , بچه ماهی , صدف , مروارید , لارو , کشتی , لنج , قایق , اسکله , موج شکن , اقیانوس , تالاب , دریا , دریاچه , خزر , خلیج فارس , دریای عمان , آبشار , سد , رودخانه , خاویار , ماهیان , بندر , خور , استخدام , کاریابی , بازارچه , دانشگاه , تکثیر و پرورش , تخم چشم زده , امگا 3 , تیلاپیا

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

کشف راز نجات آبزیان کوچک پس از انقراض بزرگ

دانشمندان راز کوچک‌تر شدن جانوران و آبزیان کوچک و همچنین نجات آن‌ها طی میلیون‌ها سال پس از انقراض بزرگ ۳۶۰ میلیون سال پیش را برملا کردند.

مطالعه جدیدی توسط دانشمندان صورت گرفته که در آن به بررسی این نکته پرداخته شده است که چرا بسیاری از جانوران از جمله آبزیان طی میلیون‌ها سال پس از انقراض نسل بزرگی که حدود ۳۶۰ میلیون سال پیش روی داد، به طرز چشمگیری شروع به کوچک‌تر شدن کردند.

به عقیده دانشمندان انقراض نسل مهمی که از آن به Hangenberg یاد می‌شود تأثیر بسزایی بر تغییر و تحول طولانی مدت در زمین و جمعیت بزرگ جانوران مهره‌دار داشته است.

این مطالعه نشان می‌دهد ماهی‌های کوچک و توانمند در زاد و ولد در مقایسه با گونه‌های بزرگ‌تر آمادگی بیش‌تری برای تطبیق خود با دگرگونی‌های عظیم زمین پس از انقراض نسل Hangenberg داشته‌اند و همین مسأله موجب شده تا آن‌ها بتوانند نسل خود را به طرز چشمیگری حفظ کنند.

دلیل اصلی بروز تغییرات عمده در جثه جانوران به خصوص آبزیان در گذر زمان همواره محل بحث‌های جدی میان دانشمندان زیست‌شناس و دیرینه‌شناسان بوده است.

در جریان انقراض نسلی که ۳۶۰ میلیون سال پیش روی داد و از آن به عنوان یکی از بدترین انقراض نسل‌های تاریخ زمین یاد می‌شود تقریبا ۹۶ درصد از گونه‌های جانوری زمین از بین رفتند. با این حال جانوران کوچک‌تر از جمله آبزیان این شانس را داشتند که به لطف توانایی چشمگیر در زاد و ولد سریعتر، نسل خود را از نابودی کامل حفظ کنند و در نتیجه توانستند جمعیت خود را در آب‌های سراسر زمین افزایش دهند.

این مطالعه که توسط دانشمندان دانشگاه مین آمریکا انجام شده گویای آن است که تا پیش از این انقراض نسل بزرگ، گونه‌های جانوری غول پیکر حاکم بر زمین بوده‌اند اما تا ۴۰ میلیون سال پس از این حادثه این جانوران ریزجثه بودند که توانستند نسل خود را حفظ کنند.
منبع: مهر