مصاحبه با برگزار کننده همایش پرورش ماهی در قفس 2018 ایران

iranaqua، ایران آکوا ، شیلات , آبزیان , ماهی , میگو , صید , صیادی , مزرعه , پرورش ماهی , صیدگاه , ماهیگیری , دامپزشک , متخصصین شیلاتی , رستوران غذاهای دریایی , خدمات کارشناسی , گرمابی , سردآبی , کنسرو تن , زینتی , ماهیان زینتی , بچه ماهی , صدف , مروارید , لارو , کشتی , لنج , قایق , اسکله , موج شکن , اقیانوس , تالاب , دریا , دریاچه , خزر , خلیج فارس , دریای عمان , آبشار , سد , رودخانه , خاویار , ماهیان , بندر , خور , استخدام , کاریابی , بازارچه , دانشگاه , تکثیر و پرورش , تخم چشم زده , امگا 3 , تیلاپیا

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران ، ایران آکوا ، iranaqua

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

ایران اکوا: اولاً خدا قوت عرض می کنیم! برگذاری چنین همایش هایی کار سنگینی است و امیدواریم موفق و سربلند از آن بیرون آیید.

اسماعیلی: متشکرم. واقعیت آنست که کار را یک نفر انجام نمی دهند و یک تیم بزرگ هست که از اسفند ماه برنامه ریزی کرده و از حدود یک ماه قبل آن را رسانه ای نمودیم. یک اتاق فکر 44 نفره با حضور ریاست محترم سازمان شیلات و برخی همکاران شیلاتی از مرکز و استان ها، به همراه 16 نفر از فعالین بخش خصوصی، 10 نفر از نمایندگان 8 سازمان یا نهاد دولتی، اتاق فکر این همایش را تشکیل داده اند و یک تیم اجرایی شامل 19 دانشجوی شیلاتی در مقطع دکتری و ارشد هستند نیز بخشی از کارهای اجرایی را در دست دارند. در مجموع، 67 نفر در برگزاری این همایش فعالند. بنده هم یکی از ایشان هستم.

ایران اکوا: از خود همایش بفرمایید. اهداف آن چیست؟

اسماعیلی: این همایش در واقع ارتباط مستقیمی بین شرکت های خارجی فعال در این زمینه را با شرکت های داخلی فراهم می سازد. انواع بحث های فنی، تجاری، اجرایی در این همایش مطرح خواهد شد. این همایش یک همایش علمی نیست! مقاله ای ارائه نمی شود. بلکه یک نشست فنی تجاری است. سخنرانان از توانایی های فنی و اجرایی خود خواهند گفت و پرورش دهندگان در قفس داخلی مخاطب اصلی ایشان هستند. الآن به هر دلیلی بیشتر پرورش دهندگان داخلی مایل به خرید تجهیزات قفس از خارج هستند. با هر اتفاقی که برای قفس های تولید داخل روی می دهد، به این تعداد افزوده می شود و طبیعتاً با هر موفقیت داخلی، از این تعداد کاسته خواهد شد. اما با یک دید جامع نگر باید بپذیریم که این صنعت هنوز جوان است و نیاز به همکاری های بین المللی می باشد. اگر این همکاری ها فقط در قالب خرید و فروش باشد، چیزی عاید این کشور نمی شود جز تعدادی قفس. اما اگر در این راستا، آموزش نیروی انسانی، مطالعه و طراحی، انتقال تکنولوژی، ساخت برخی از قسمت ها در داخل هم دیده شود، آنگاه هم دارای قفس خواهیم بود و هم زمینه رشد نیروهای داخلی را هم فراهم خواهیم نمود. خوشبختانه در این همایش 6 شرکت دانش بنیان داخلی حضور خواهند داشت و امیدواریم راهکارهایی برای همکاری های فنی اقتصادی بین طرفین برقرار شود.

ایران اکوا: چه شرکت هایی و از چه کشورهایی در این همایش حضور خواهند داشت؟

اسماعیلی: تعداد شرکت ها و تعداد کشورها در نوسان است! در این 4 ماه بارها شرکت هایی به دلایل مختلف انصراف داده اند و شرکت هایی هم در روزهای پایانی آماده حضور شدند. ما به تجربه دیده ایم که تا روز برگزاری همایش نمی توانیم با قاطعیت تعداد مدعوین خارجی را اعلام کنیم! اما تا این لحظه 19 نفر از 14 شرکت حضور خواهند داشت و یک نفر هم از استرالیا با ویدئو کنفرانس سخنرانی خواهد داشت. دو کارشناس برجسته بین المللی هم پیام داده اند. سال 95 در جریان همایش ایرانشریمپ 2016، دو نفر سرمایه گذار از تایلند را دعوت کرده بودیم. آنها برای دریافت روادید به سفارتخانه مراجعه کرده بودند که مسئول مربوطه گفته روادید شما باید از ایران اقدام شود! اینها کلاً از سفر منصرف شدند و گفته بودند دولت ایران برای ورود ما ویزا نمی دهد، چطور می خواهد سرمایه ما را گارانتی کند؟!!! امسال بحث خط و نشان کشیدن های ترامپ را هم داریم و برخی شرکت ها از ترس آمریکا انصراف دادند! با این حال حضور 6 نفر از فرانسه، سه نفر از ژاپن، دو نفر از نروژ، و همچنین افرادی از ایتالیا، ترکیه، استرالیا و مالزی ارزشمند است و از بعد سیاسی نیز حضور این شرکت های مطرح اروپا در همایشی در ایران، یک برد سیاسی محسوب می گردد. ما هم باید این مهم را دریابیم که با چه شرکت هایی و با چه کشورهایی وارد تجارت شویم. تصور فرمایید شرکتی دهها قفس فروخته و در حال نصب یا بهره برداری یا بازدید یا تعمیرات دوره ای است، یک مرتبه تحریم جدید از راه می رسد و اینها هم چمدان شان را بردارند و بروند!!! این همایش یک نماد از این اتفاقات خواهد بود.

ایران اکوا: این شرکت ها در چه زمینه هایی فعال هستند؟

اسماعیلی: چهار شرکت سازنده قفس و تجهیزات هستند، سه شرکت تولید کننده بچه ماهی هستند، دو شرکت سازنده غذا و پرمیکس، یک شرکت برای سامانه های مدار بسته، یک شرکت خدمات کارشناسی، دو شرکت تجاری و سرمایه گذاری و یک شرکت سازنده تور. افرادی هم از اسپانیا، هندوستان و یونان داشتیم که هر یک در مقاطعی انصراف دادند.

ایران اکوا: شرکت کنندگان همایش چه کسانی هستند و هزینه های ثبت نام چگونه هست؟

اسماعیلی: شرکت در این همایش کاملاً رایگان است و ما افتخار داریم که میزبان 350 نفر از همکاران خودمان در صنعت آبزی پروری باشیم. اما همانطور که می دانید برگزاری چنین کنفرانسی در این سطح، نیاز به تامین مالی دارد، فقط ناهار و پذیرایی و پکیج هر مهمان ما بیش از یک میلیون ریال هزینه دارد! و در حالی که ما نه از شرکت کنندگان داخلی و نه از خارجی ها، هزینه ای دریافت نمی کنیم پس چگونه تامین مالی صورت می پذیرد؟ باید عرض کنم که اولاً کلیه اعضای اتاق فکر یا ستاد اجرایی هیچ حق الزحمه ای دریافت نمی کنند و کار به صورت داوطلبانه و از روی عشق و علاقه است. اما برای هزینه های سالن و پذیرایی و ناهار و غیره، اتحادیه تولید و تجارت بانی شده و شرکت هایی کمک مالی کرده اند. کمک ایشان هم بدون چشم داشت برای سخنرانی در همایش بوده است. به عبارت روشن تر این شرکت های داخلی هزینه کرده اند تا برخی از شرکت های خارجی که حتی رقیب آنان محسوب می شود سخنرانی کند!! این نشان دهنده اوج اعتماد به نفس این شرکت هاست که رقیب را به چشم رفیق می بینند. اینها حاضر نیستند با بورکینافاسو یا مالدیو مسابقه بدهند و ده تا ده تا گل بزنند!! اینها می خواهند با برزیل و اسپانیا مسابقه بدهند حتی اگر گل هم بخورند! اینها می دانند که در مصاف های اینچنینی است که رشد می کنند و خود را بالاتر خواهند کشید. اینهم از زیبایی های دیگر این همایش است.

ایران اکوا: خوب اگر شرکت کنندگان هزینه ای پرداخت نمی کنند پس قاعدتاً متقاضی زیاد باید داشته باشید!! این موضوع را چگونه مدیریت کردید؟

اسماعیلی: بله درست می فرمایید. مخاطب اصلی این همایش بخش خصوصی است و مخصوصاً استان ها. در این همایش تعداد مدعوین دولتی به حداقل رسیده مثلاً از گیلان و مازندران 70 مدعو خصوصی داریم و 6 نفر هم از شیلات و تمام! به عبارت ساده تر، این همایش، نشست شرکت های فعال در زمینه قفس است اعم از تولید کننده یا متقاضی تاسیس و سرمایه گذار و نظایر آن. انتخاب این افراد توسط شیلات استان ها صورت گرفته است و برای هر یک دعوتنامه ارسال شده یا در حال ارسال است. برای سایر بزرگانی که نمیتوانیم مقدم شان را در همایش پذیرا باشیم، ضمن پوزش فراوان به ایشان اعلام کرده ایم که تمام سخنرانی های همایش به صورت زنده پخش می شود و همه فایل های پاورپوینت را در وبلاگ همایش می گذاریم. امیدواریم پوزش ما را بپذیرند و اگر از اول تعداد متقاضیان را حدس می زدیم، سالنی بیشتر از ظرفیت 350 نفر می گرفتیم.

ایران اکوا: برخی همکاران ما اظهار علاقه برای حضور در همایش دارند ولی درتماس با دفتر شما به ایشان گفته شده که ظرفیت نداریم. اگر اینگونه هست، پس چه راهکاری برای این دسته از همکاران وجود دارد. آیا امکان گرفتن سالن بزرگتر نبود؟

اسماعیلی: راستش ما انتظار این حد از استقبال رو نداشتیم! همایش قبلی ایرانشریمپ 2016 در سالن شیلات برگزار شد با 160 نفر ظرفیت. برای این همایش سالن اتاق بازرگانی رو گرفتیم با 350 نفر ظرفیت و فکر می کردیم کافی باشه ولی دیدیم نیست و امکان جابجایی سالن هم در فرصتی که در پیش داشتیم نبود لذا برنامه پخش زنده را در دستور کار گذاشتیم که هر یک از علاقه مندان در هر کجای دنیا مایل به حضور در همایش باشند، به صورت مجازی می توانند حاضر شوند و بدون هزینه و بدون پسورد از پخش زنده در اینستا استفاده کنند فقط قبلش از آن باید این صفحه همایش را فالو کنند. بعلاوه این اطمینان رو می دهیم که کلیه پاورپوینت ها را در وبلاگ همایش قرار بدهیم، همچنانکه تمامی پاورپوینتهای ایرانشریپ هنوز بعد از دو سال در وبلاگ قرار دارد.

ایران اکوا: متشکریم از فرصتی که با ما بودید و در پایان آدرس صفحا اینستا و وبلاگ را هم لطف بفرمایید.

اسماعیلی: بنده باید تشکر کنم از مجموعه ایران اکوا، پیشتاز رسانه مجازی شیلاتی، که فرصتی را برای بنده فراهم نمود تا با همکارانم گفتگویی داشته باشم. سپاسگزارم.

آدرس وبلاگ: همایش پرورش ماهی در مزارع دریایی