ماهی های زینتی آب شیرین(1)

شیلات , آبزیان , ماهی , میگو , صید , صیادی , مزرعه , پرورش ماهی , صیدگاه , ماهیگیری , دامپزشک , متخصص , رستوران غذاهای دریایی , خدمات کارشناسی , گرمابی , سردآبی , کنسرو تن , زینتی , ماهیان زینتی , بچه ماهی , صدف , مروارید , لارو , کشتی , لنج , قایق , اسکله , موج شکن , اقیانوس , تالاب , دریا , دریاچه , خزر , خلیج فارس , دریای عمان , آبشار , سد , رودخانه , خاویار , ماهیان , بندر , خور , استخدام , کاریابی , بازارچه , دانشگاه , تکثیر و پرورش , تخم چشم زده

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

ماهی های زینتی آب شیرین(1)

برگرفته از اطلس رنگی جیبی ((ویژگیهای زیستی و ریخت شناسی ماهیان آکواریومی)) به نویسندگی الینور لاورنس و ساوهارنس ، ترجمه ارمغان دامغان پور از انتشارات نقش مهر.

مینو Mino 14 Cm
از ماهیان سردآبی، رنگ پشت قهوه ای مایل به سبز مات، در زیر پهلوها کرم رنگ است و لکه های سیاه در امتداد پهلوها دارد. لکه هایی قرمز رنگ در اطراف دهان و آبششها در فصل تولید مثل توسعه می یابد
عمق 15Cm را دوست دارد. از حشرات، سخت پوستان و کرم ها تغذیه کرده و غذای خشک را نیز می پذیرد. تکثیر این ماهی آسان است و از آوریل تا ژانویه تخمریزی میکند. ماهی ماده تخم هایش را روی سنگ های کف می ریزد.
منشا این ماهی اروپا و شمال آسیا بوده و در آبهای تمیز و خنک و روان با بستری از سنگریزه وشن زندگی میکند.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 4 – 20 درجه سانتیگراد است

سه خاره Three Spined Stickleback 10Cm
از ماهیان سردآبی وگونه ای ماهی نقره ای است با سه خار تیز بر پشت، در جلوی باله پشتی که با فاصله قرار گرفته اند. دم بادبزنی شکل است. در فصل تولید مثل شکم جنس نر به رنگ قرمز روشن در می آید.
برای آکواریومی با آب سرد بصورت یک گله کوچک البته نه با گونه های گوشتخوار مناسب است. جنس نر در فصل تولیدمثل ، قلمرو دار ومهاجم میشود و لانه ای از مواد گیاهی، برای تطمیع ماده می سازد. و از تخمها و نوزادان تا چند روز بعد از تفریخ محافظت می کند.
منشا این ماهی شمال آمریکا و اروپا و شمال آسیا تا ژاپن.
گونه های متنوع دیگری از ماهیهای خاردار با تعداد خارهای متفاوت وجود دارد.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 4 - 20 درجه سانتیگراد است

خورشید ماهی Pumpkin Seed 20Cm
از ماهیان سردآبی وگونه ای رایج از خانواده خورشید ماهیان است.در سر خالها ولکه های قرمز و زرد مایل به قرمز دارد. بدن سبز نقره ای با شکمی نسبتا قرمز و نوارهای عمودی باریک قرمز در پشت و پهلوها می باشد.
ممکن است بعنوان یک ماهی حوض یادریک مخزن بزرگ پر ازگیاهبا فضای کافی برای شنا کردن نگهداری شود. گوشتخوار است وبه غذای زنده نیاز دارد ونباید باگونه های دیگر نگهداری شود. به بستر نرم علاقه مند است.
جنس ماده در یک حفره که توسط جنس نر حفر شده تخمریزی میکند سپس جنس نر از تخمها مراقبت میکند.
منشا این ماهی شمال آمریکا از دریاچه های بزرگ پنجگانه آمریکا به سمت جنوب است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 8 - 22 درجه سانتیگراد است

ماهی طلایی Gold Fish 30Cm
از ماهیان سردآبی، ماهی طلایی در چندین شکل مختلف به غیر از ماهیان معروف طلایی نارنجی موجود است. گونه دم چادری تقریبا کروی وبا باله های ظریف کشیده. گونه شهابی باریک وبا باله های نوک تیز. گونه شابان کین نقره ای خاکستری/نارنجی با لکه های سیاه.
ماهی طلایی به یک استخر یا یک آکواریومی بدون سیستم گرمایی ، جایی ه آب آن خیلی گرم نشود احتیاج دارد.
نگهداری آن آسان و درشرایط مناسب عمر زیادی دارد. رژیم غذایی اش متنوع بوده تثیرش نسبتا آسان است تخمهای روی سطوح برگها ریخته میشوند وطی7روز تفریخ میشود. گونه دم چادری باید در آکواریومی که باله ها براحتی توانایی حرکت داشته باشند نگهداری شوند.
منشا ومحدوده پراکندگی این ماهی تا اروپای شرقی، که به نقاط دیگر معرفی شده است.
نمونه های مشابه این ماهی، ارف- کپورماهی ژاپنی به رنگ های سیاه، نقره ای وطلایی که در کنار دهان یک سبیلک دارد وشکل بدنش نسبت به ماهی طلایی دوکی تر است. آنها استخر ماهی را جذاب میکنند.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 4 - 24 درجه سانتیگراد است

ارف Orfe - Ide 60Cm
از ماهیان سردآبی خوش اندام و کشیده با بدنی نقره ای وباله های ارغوانی رنگ است. ارف طلایی رنگ طلایی دارد.
دردوران نوزادی برای آکواریوم آب سرد مناسب است اما بعنوان یک ماهی استخری بهتر است.
ارف از حلزونها، سخت پوستان وماهیان کوچک تغذیه کرده وهمچنین غذای خشک را نیز می پذیرد. بطور معمول از آوریل تا ژانویه تولید مثل میکند.
جنس ماده هزاران تخم روی سنگهای بستر می ریزد.
منشا این ماهی دریاچه ها و رودخانه های اروپا و آسیای شمالی تا سیبری غربی است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 4 - 20 درجه سانتیگراد است

مداد ماهی طلایی Golden PencilFish 4Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین، با بدن کشیده است، قسمت فوقانی بدن قهوه ای طلاییو درپایین نقره ای رنگ با یک نوار جانبی سیاه، باله مخرجی قرمز روشن، پایه باله دمی در نرها قرمز روشن است.
احتمالا یک نوع از مداد ماهی طلایی که رنگ آن کدرتر است می تواند تا 9Cm رشد کند.
یک ماهی صلح جو وفعال، مناسب برای یک مخزن اجتماعی وکوچک بویژه با مداد ماهی های دیگر است. در سطوح بالایی و میانی آب شنا میکند. غذاهای جانوری وخشک کوچک را می پذیرد و پس زمینه تاریک را میپذیرد. در آکواریوم تکثیر میکند اما جنس ماده در هر بار جفتگیری فقط تعداد کمی تخم میگذارد.
منشا این ماهی آمازون است.
نمونه های مشابه این ماهی مداد ماهی تک نواری، در حالتی که سرش بطرف بالا است شنا میکند. مداد ماهی سه نواری، دو نوار قهوه ای تیره و یک نوار طلایی در بین آنها دارد. مداد ماهی کوتوله، یک نوار پهن تیره از بینی تا دم دارد.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 22 - 25 درجه سانتیگراد است

پریستلا Pristella – X Ray Fish 4Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین وقسمت بالایی بدن مایل به سبز با یک شکم آنچنان شفاف است ه اندام های داخلی بدن قابل رویت است. باله های پشتی و مخرجی لکه تیره ای دارد. باله دمی ظریف و صورتی مایل به قرمز است.
نگهداری آن آسان است و یک تناسبی از غذاهای زنده را دوست دارد. یک ماهی فعال و صلح جو است ودر سطوح بالایی و میانی آب شنا میکند. به فضای وسیع برای شنا کردن علاقه مند است. در آب سبک ، کمی اسیدی و روشنایی ملایم قابل تثیر است.
منشا این ماهی آمازون ، گوایانا ، ونزوئلا است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 20 - 26 درجه سانتیگراد است

تترا فانتوم سیاه Black Phantom Tetra 5Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین است. جنس ماده این گونه بر خلاف معمول رنگی تر از جنس نرو به رنگ نقره ای خاستی است وباله هایی دارد که به خوبی رشد کرده اند.
تترا فانتوم قرمز شبیه واریته سیاه است با این تفاوت که هر دو جنس به رنگ صورتی با یک باله پشتی بلند و دارای لکه سیاه هستند.
نگهداری آن بسیار آسان است اما این ماهی های کوچک در یک گروه و در آب سبک و اسیدی بهتر زندگی می کنند. آنها غالبا در نزدیک کف مخزن شنا کرده و از غذاهای زنده و خشک استفاده میکنند.
فانتوم سیاه آسان تکثیر میشود، اما فانتوم قرمز مشکل و کم بازده تر است.
منشا این ماهی برزیل در منطقه ماتوگروسو است
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 23 - 27 درجه سانتیگراد است

تترا سرپا Serpae Tetra – Blood Characin 4Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین است که گاهی اوقات بنام رزی تترا شناخته میشود. یک ماهی نقره ای که رنگش در نزدیکی دم به قرمز صورتی می گراید. همه باله ها بجز باله پشتی قرمز پر رنگ هستند. باله پشتی عمدتا سیاه رنگ بوده و لکه سیاهی پشت سرپوش آبششی اش دیده میشود. نرها کوچکتر و روشنتر از ماده ها هستند.
این ماهی با حرکت آرامو صلح جو بوده که نگهداری آن آسان و برای یک مخزن اجتماعی مناسب است. به آب سبک و بستری تیره برای رنگی تر نمود یافتن نیاز دارد. از غذای زنده وخشک استفاده می کند و تکثیر آن آسان است.
منشا این ماهی پاراگوئه در منطقه ماتوگروسو است.
نمونه های مشابه این ماهی دیگر تتراها بویژه تترا شعله ای هستند. همچنین تترای پرچمی سیاه که بعنوان رزی تترا شناخته شده است. رنگش صورتی سرخ است و یک باله پشتی با خطوط سفید دارد.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 23 -26 درجه سانتیگراد است

تترا نئون سیاه Black Neon Tetra 4Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین وگونه ای ماهی کوچک شفاف با نوار سیاه پر رنگی در امتداد پهلوهاست که در لبه فوقانی با یک خط قوس و قزحی که در روشنایی مناسب درخشان است. حاشیه دار شده است.
یک ماهی صلح جو واجتماعی است که برای مخازن اجتماعی مناسب است. بهترین نگهداری، قراردادن آن در یک دسته کوچک در مخزنی با بستر تیره و روشنایی نه چندان درخشان است. غذای معمولی زنده و خشک را می پذیرد و تکثیر آن آسان نیست.
منشا این ماهی آمازون است.
تترا پرچمی، بایک بدن سبز که درخشش موجدار دارد و یک نوار جانبی قوس قزحی سیاه، قرمز و زرد شبیه تر است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 24 - 27 درجه سانتیگراد است

تترا نئون Neon Tetra 4Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین بوده ویکی از عمومی ترین ماهی های آکواریومی کوچک است که نوار جانبی سبز وابی درخشانی دارد. تترا کارینال شبیه این تترا است اما نوار پهن قرمز در زیر نوار قوس و قزحی اش مستقیم تا سر امتداد می یابد.
هر دو ماهی فعال و صلح جو بوده و بهترین نگهداری را در دسته های کوچک و توام با دیگر گونه ها دارند. نگهداری تترا نئون بسیار آسان است اما خیلی آسان تکثیر نمی شود. او علاقمند است نزدیک بستر بماند در حالیکه تترا کاردینال طبقات میانی آب را ترجیح می دهد.
منشا تترا نئون آمازوم علیا و منشا تترا کاردینال قسمتهای بالایی رودخانه نگرو است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 20 - 26 درجه سانتیگراد است

تترا گلولایت Glowlight Tetra 5Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین است. این ماهی تقریبا شفاف، نامش را از نوار قرمز قوس و قزحی اش در امتداد پهلوها تا پایه دم و درخشندگی قرمزش در ساقه دمی می گیرد.
برای نگهداری گونه ای هم سخت و هم آسان است. این ماهی از آب سخت بیزار است ودر دسته های کوچک بهتر نگهداری میشوند. در برابر پس زمینه ای تاریک و در روشنایی ضعیف، علامت های قوس وقزحی شان به مانند آنکه ماهی از درون تابان است، میدرخشد. آنها بعضی از غذاهای زنده را در رژیم غذایی می پسندند. آنها تکثیر سریع و آسانی دارد.
منشا این ماهی شمال شرقی آمریکای جنوبی است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 24 - 28 درجه سانتیگراد است

تترا شعله ای Flame Tetra 4Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین با سر نقره ای و شکم به رنگ قرمز است که در دم و انتهای بدن پر رنگتر می شود. باله ها به جز باله های سینه ای قرمز خونی هستند. سه علامت سیاه عمودی روی شانه و یک خط سیاه نامشخص در امتداد بدن وجود دارد. حاشیه باله های شکمی و مخرجی در جنس نر سیاه رنگ است.
این ماهی ها پر تحرکند و می توانند مهاجم باشند. اما عموما برای مخازن اجتماعی مناسبند. مخزن پر از گیاه دارای مخفیگاه را دوست دارند و بهترین ماندگاری را در محیطی با روشنایی ضعیف برای بهبود رنگ دارند. در سطوح میانی و طبقات پایین آب شنا می کنند. به آسانی تکثیر می شوند. بچه ماهی ها در روزهای نخست از گیاهان آویزان می شوند.
منشا این ماهی منطقه ریودوژانیروی برزیل است.
تترا سرپا و برخی از دیگر تتراهای کوچک مثل تترا پرچمی سیاه نمونه های مشابه هستند.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 20 - 30 درجه سانتیگراد است

تترا خط سیاه Black Line Tetra 5Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین با رنگ پشت مایل به سبز، در زیر نقره ای است، با یک خط سیاه در امتداد پهلوها دارد که در انتهای بدن، در ابتدای دم به یک لکه سیاه پراکنده تبدیل می شود. باله ها دارای ته رنگ صورتی اند.
پرتحرک و صلح جو،بهترین ماندگاری را در یک دسته کوچک در یک مخزن نسبتا بزرگ دارد. مناسب برای یک مخزن اجتماعی است. پناهگاه گیاهی و فضای کافی برای شنا را دوست دارد. نگهداریش آسان بوده ویکی از آسانترین تتراها برای تکثیر است. شرایط عمومی اش مانند دیگر تتراها کوچک است.
منشا این ماهی آمازون در نواحی پارای برزیل است.
دیگر تتراهای مشابه، تترا نئون سیاه و تترا پرچمی اند که یک خط قوس قزحی در امتداد نوار تیره جانبی دارند ولی باله هایشان صورتی رنگ نیستند.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 20 - 23 درجه سانتیگراد است

تترا نقره ای Silver Tips 5Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین است و در مقابل یک پس زمینه تاریک و تابش نور از بالا، این ماهی بیرنگ باله های نوک نقره ای شاخص و زیبایش را به نمایش میگذارد. همچنین یک لکه سیاه در قسمت مرکزی باله دمی دارد که بصورت یک خط پراکنده از تنه به آن قسمت در حال گسترس است.
نگهداری آن کاملا آسان بوده، پرتحرک واجتماعی است ودراسارت بسهولت تکثیر می شود. نباید با ماهیان در حال تکثیر نگهداری شود چون تخمها را میخورند. غذا وشرایط عمومی اش مانند بقیه تتراهای کوچک است.
منشا این ماهی شرق برزیل است.
نمونه های مشابه این ماهی، دیگرتتراهای کوچک، تترا دماغ قرمز و False Rummy – nose که سه نوار سیاه وسفید روی دم وقرمز روشن روی سر دارد میتوان نام برد.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 20 - 25 درجه سانتیگراد است

پرتی تترا Pretty Tetra 5Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین است که بدن پهن تری نسبت به دیگر تتراهای کوچک دارد. لکه تیره ای روی دم در انتهای بدن ویک خط طلایی در امتداد پهلو دارد. باله ها شفاف وبه طور خفیفی قرمزند. خال رنگین کمانی مسی رنگی در جلوی باله دمی وجود دارد.
یک ماهی صلح جو واجتماعی، اما نچندان فعال است. برای مخازن اجتماعی کوچک مناسب است ودر مقابل پس زمینه ای تاریک بهتر به نظر می رسد. آب سبکو می اسیدی ویک مخزن سایه دارکه بخوبی گیاهکاری شده را می پسندد. در طبقات میانی آب زندگی می کند. تکثیر این ماهی مشکل است.
منشا این ماهی آمازون و شمال آمریکای جنوبی است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 23 - 26 درجه سانتیگراد است

تترا لیمویی Lemon Tetra
ماهی گرمسیری آب شیرین بوده وبدن این ماهی به رنگ زرد نیمه شفاف دلپذیری است که این زردی روی باله مخرجی وپشتی بیشتر می شود ودر ماهیهای نر باله پشتی و مخرجی حاشیه سیاه رنگی دارند. نیمه بالایی چشم ها دارای برق قرمز رنگی هستند.
یک ماهی صلح جو و پرتحرک است که می تواند با دیگر گونه ها کاملا آسان نگهداری شود. اما برای تکثیرش مشکلاتی گزارش شده است. شرایط عمومی اش مانند دیگر تتراهاست.
منشا این ماهی آمازون در نواحی پارا در برزیل است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 22 - 24 درجه سانتیگراد است

تترا باله خونی Blood Fin 5Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین و یک ماهی نقره ای رنگ با باله هایی که در پایه قرمز پررنگند وبسمت بیرون روشنتر می شوند. البته بجز باله سینه ای که برنگ روشن است. نرها باریکتر از ماده ها هستندو رنگ های شفافتری در طی فصل تولید مثل دارد.
یک ماهی فعال و آسان برای نگهداری است. غذاهای معمول ماهیان را می پذیرد ودر دسته های کوچک بهترین ماندگاری را دارد. آن را میتوان با دیگر ماهی ها نگهداری کرد. انبوهی گیاهان و درعین حال فضای کافی برای شنا را می پسندد. تکثیرش نسبتا آسان است و تخمریزی در سطح صورت میگیرد اما بدلیل اینکه والدین تخم هایشان را می خورند باید پس از تخمریزی بلافاصله انتقال یابد.
منشا این ماهی حوضه رود لابلاما در منطقه آمازون است.
ماهی های مشابه آن دیگر ماهیان نقره ای هم شکل با باله های قرمز، شامل : تترا بوئنوآیرس، کاراسیده دم صورتی، لوچ باله نارنجی هستند.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 18 - 23 درجه سانتیگراد است

تترا الماسی Diamond Tetra 6Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین و گونه ای ماهی نقره ای رنگین کمانی است. باله های ظریف وبزرگ، بویژه باله پشتی کشیده ای دارد. عنبیه چشم به رنگ قرمز روشن است.تترا چشم قرمز شبیه تترا الماسی است با این تفاوت که باله های م ابهت تر و یک لکه سیاه در ابتدای دم دارد.
گونه ای خوش بنیه وکاملا آسان برای نگهداری و تکثیر است. یک شناگر بسیار فعال است. که در یک گروه کوچک بهترین حالت را دارد. با دیگر ماهیان بخوبی سازگار میشود. انبوهی گیاهان را برای بدست آوردن پناهگاه و نیز فضای زیاد برای شنا کردن را می پسندد. غذاهای جانوری زنده وخشک را می پذیرد. تترای چشم قرمز کم تحرکتر است.
منشا این ماهی ونزوئلا دریاچه والنسیا است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 22 - 26 درجه سانتیگراد است

بلک ویدو Black Tetra 6Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین و گونه ای ماهی بارنگ زمینه نقره ای مایل به سبز است ودو نوار پهن عمومی تیره در انتهای قسمت جلویی بدن دارد رنگ بدن به سمت دم به سیاه خفیفی می گراید. باله های مخرجی بزرگ و انحنا دار هستند وهرچه ماهی بزرگتر می شود سیاهی آن کم رنگ تر و به رنگ خاکستری میگردد.
این ماهی وقتی که کوچک است و دریک دسته کوچک که بصورت منسجم حرکت می کند نگهداری شود، جذاب است. برای نگهداری خیلی آسان بوده و برای یک مخزن اجتماعی خوب است. انبوهی از گیاهان را برای پناه بردن دوست دارد. ازغذای جانوری زنده وخشک تغذیه میکند و تکتیرش آسان است.
منشا این ماهی رودخانه نگرو و رودخانه پاراگوا در آمریکای جنوبی است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 23 - 25 درجه سانتیگراد است

تبرزین ماهی Common Hatch Fish 7Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین وگونه ای ماهی به رنگ زرد مایل به خاکستری نقره ای است که بدن به طور جانبی بهن شده و شکل ویژه ای گرفته است. خطوط نازک سیاه، آبی و زرد از پشت سر تا ساقه دمی کشیده شده اند وباله های سینه ای کشیده ای دارد.
در زیستگاه طبیعی یک ماهی سطح زی است که میتواند تا چند متر بالاتر از سطح آب بپرد. بنابراین مخزن نیازمند سرپوش مناسب است. میتوان آنرا با دیگر ماهیها نگهداری کرد بخصوص با ماهیهایی که در طبقات میانی وپایین آب زندگی می کنند. غذاهای زنده و خشک را میپذیرد. خیلی بندرت در آکواریوم تولید مثل میکند.
منشا این ماهی آمازون مرکزی و سفلی و دیگر نقاط مرکزی و شمالی آمریکای جنوبی است.
نمونه ماهی مشابه میتوان تبرزین ماهی نقره ای را نام برد که البته تبرزین ماهی نقره ای ظریف تر است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 23 - 29 درجه سانتیگراد است

تترا آفریقایی African Tetra 7Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین با رنگ پشت قهوه ای مایل به قرمز است که روی شکم نسبتا سفیدش سایه می اندازد. یک نوار افقی تیره در پهلوبا حاشیه زرد از سر تا دم ادامه یافته است. باله های مخرجی و دمی به طور خفیفی صورتی یا قرمزند. همچنین بعنوان کاراسین آفریقایی یک باندی نیز مشهور است.
گونه ای صلح جو ومناسب برای یک مخزن اجتماعی با بستری شنی است. احتیاجات مخصوصی ندارد اما غذاهای زنده را دوست دارد و در اسارت به روش پاشیدن تخم بر روی گیاهان کوچک به سهولت تکثیر میشود.
منشا این ماهی منطقه استوایی غرب آفریقا از کنگو تا نیل است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 22 - 27 درجه سانتیگراد است

تترا پنگوئن Boehlkes Penguin Fish 7Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین وگونه ای ماهی سبز نقره ای با یک نوار پهن سیاه برجسته است که در امتداد پهلوها از آبششها تا انتهای لوب پایینی باله دمی کشیده شده است. در زیر این نوار یک خط قوس قزحی طلایی وجود دارد. شکم مایل به صورتی است و نمونه ای است که در حالت سکون وضعیت مورب اتخاذ میکند و سرش به سمت بالا قرار میگیرد.
نگهداری آن نسبتا آسان ام خیلی خجالتی است وبهترین ماندگاری را در یک گروه کوچک دارد. رگرچه در یک حالت مورب و زاویه دار می ایستد اما بصورت افقی شنا می کند. گیاهان شناور و انبوهی پوشش گیاهی را برای ایجاد سایه دوست دارد. غذاهای زنده و خشک را میپذیرد. اگر روی مخزن پوشیده نشده باشد ممکن است از مخزن بیون بپرد.
منشا این ماهی حوضه رود آمازون است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 23 - 27 درجه سانتیگراد است

تترا آب پاش Spraying Gharacin 7Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین است. گونه این ماهی قلمی و کشیده، با بدن سبز آبی که روی شکم زردش سایه می اندازد. خطی سیاه از روی چشم می گذرد. باله ها زرد با نوک مایل به قرمزند. نوک باله ها در جنس نر سیاه و باله پشتی و لوب بالایی باله دمی طویل و نوک دار شده است.
یک ماهی سطح زی که در یک گله بهتر نگهداری میشود. نامش را از رفتار غیر عادی تولید مثلی اش می گیرد. جنس ماده تخم هایش را روی برگ یا ساقه بیرون از آب میریزد و برای جلوگیری از خش شدن آنها، جنس نر دائما بوسیله دمش بر روی آنها آب میپاشد. برای نگهداری و تکثیر بسیار آسان است. رشد ونمو متراکم گیاهان را دوست دارد.
منشا این ماهی آمازون سفلی
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 22 - 27 درجه سانتیگراد است

تترا نقره ای Silver Tetra 9Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین بوده و رنگ آن نقره ای مایل به آبی است.بدن آن تا حدودی شبیه تترا الماسی، که بطور جانبی فشرده شده. دارای لکه آبی سیاه روی شانه است.
خوش بنیه و برای نگهداری آسان است. عموما صلح جو و پر تحرک است ومیتواند همراه دیگرگونه های هم اندازه اش نگهداری شود. اما ممکن است به باله های دیگر ماهیان نوک بزند. بهترین ماندگاری را در یک گله دارد وممکن است برگ های نرم گیاهان آکواریوم را بخورد.
منشا این ماهی آبهای شیرین نزدیک سواحل گوایانا و ونزوئلا است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 20 - 23 درجه سانتیگراد است

تترا بوئنوآیرس Buenos Aires Tetra 11Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین و گونه ای نقره ای رنگ است که در بالای بدن بطور خفیفی متمایل به سبز می شود. از تتراهای بزرگ است ویک علامت لوزی شکل سیاه در ساقه دمی دارد. باله های جنس نر قرمز وباله پشتی یک لکه قرمز دارد. باله های جنس ماده نیز تقریبا بیرنگ اند.
خوش بنیه و نگهداریش آسان است. اما میتواند نسبت به دیگر ماهیان با گزیدن باله هایشان مهاجم شود. مانند بیشتر تتراها آب سبک را دوست دارد. پرخور بوده و همه نوع غذایی را می پذیرد. تکثیرش نسبتا آسان است.
منشا این ماهی رودخانه دلاپلاتا در آمریکای جنوبی است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 18 - 28 درجه سانتیگراد است

تترای کنگو Congo Tetra 11Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین، ویکی از تتراهای بزرگ و یک ماهی بیرنگ است، که تنها هنگامی که نور از بالا یا از جلو می تابد قوس و قزح درخشانش نمایان می شود. باله پشتی کشیده ای دارد و فقط نرها دارای باله دمی پر مانند هستند.
یک ماهی فعال، که بهترین ماندگاری را در یک گروه کوچک دارد. با دیگر تتراهای بزرگ بسیار سازگار است وبه فضای زیادی برای شنا احتیاج دارد. تغذیه از غذای خشک و زنده را از سطح آب ترجیح میدهد. گونه ای پرحاصل است که نسبتا آسان تکثیر میشود.
منشا این ماهی رودخانه زئیر در آفریقا است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 23 - 26 درجه سانتیگراد است
تترای کنگو Congo Tetra 11Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین، ویکی از تتراهای بزرگ و یک ماهی بیرنگ است، که تنها هنگامی که نور از بالا یا از جلو می تابد قوس و قزح درخشانش نمایان می شود. باله پشتی کشیده ای دارد و فقط نرها دارای باله دمی پر مانند هستند.
یک ماهی فعال، که بهترین ماندگاری را در یک گروه کوچک دارد. با دیگر تتراهای بزرگ بسیار سازگار است وبه فضای زیادی برای شنا احتیاج دارد. تغذیه از غذای خشک و زنده را از سطح آب ترجیح میدهد. گونه ای پرحاصل است که نسبتا آسان تکثیر میشود.
منشا این ماهی رودخانه زئیر در آفریقا است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 23 - 26 درجه سانتیگراد است

هداستندر خالدار Spotted Headstander 11Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین و گونه ای ماهی نقره ای با پوزه کمی شیده وبا خال های تیره منظم روی بدن وباله پشتی است ونمونه ایست که در هنگام تغذیه وضعیت سرپایینی اتخاذ میکند.
یک ماهی فعال است که مخزن پراز گیاه با پس زمینه تاریک را دوست دارد. می توان آن را با دیگر گونه ها نگهداری کرد. غذاهای زنده ای همچون لارو حشرات کوچک را از کف، قطعات گیاهی و غذاهای خشک را می پذیرد. تکثیر این ماهی آسان است.
منشا این ماهی شمال شرقی آمریکای جنوبی است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 21 - 27 درجه سانتیگراد است

دالر فیش Dollar Fish 15Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین بوده وبدن آن از پهلو مانند یک دیسک نازک نقره ای، بسیار فشرده است که دلیل نامگذاری عمومی آن نیز میباشد. باله مخرجی به رنگ قرمز خفیف است. ماهی های جوان نشانه های تیره مختلفی دارند که با گذشت سن ناپدید میشود.
نسبتا آسان نگهداری میشود ومحتاج به غذادهی نیست. نسبتا خجالتی و یک ماهی مناسب برای یک مخزن اجتماعی است. اگرچه علفخوار است اما هر گیاه نرم برگ بزرگ موجود در مخزن را نخواهد خورد.
منشا این ماهی حوضه رود آمازون است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 24 - 27 درجه سانتیگراد است

کاراسین دم صورتی Pink – Tailed Characin 25Cm
ماهی گرمسیری آب شیرین، بلند و باریک با بدن نقره ای مایل به آبی است. فلسهای درشت و باله های صورتی دارد.
یک ماهی فعال و سطح زی که به بیرون پریدن از آب تمایل دارد. بهترین ماندگاری را در دسته ای کوچک در مخزنی بزرگ و نورگیر و مجهز به سرپوش دارد. میتوان آن را با دیگر گونه ها نگهداری کرد. از غذاهای جانوری تغذیه می کند و کرم های خاکی را دوست دارد.
منشا این ماهی گوایانا است.
دمای مناسب برای زیست این ماهی بین 23 - 27 درجه سانتیگراد است

شیلات آبزیان خوراک ماهی میگو تن کنسرو صید صیادی صیدگاه ماهیگیری دامپزشکی کلینیک متخصص رستوران خدمات کارشناس همکاران ماشین آلات گرمابی سردآبی زینتی صدف مروارید لاروکشتی لنج قایق دکترمهندس اسکله موج شکن تالاب دریا دریاچه خزراستخدام کاریابی رودخانه بندر سد اسکله خاویار ماهیان خلیج فارس دریای عمان آبشارFisheries Aquaculture Fishing Feed Shrimp fish Veterinarian Professional services specialisy Hydrothermal Hot water Scroll Cold water Ornamental Oysters Pearls Larva Ship Boat Boats Tuna Port Caviar Dam Pond Dock careers Employment Engineer Caspian Oman sea Persian golf