خواص ماهي

شیلات , آبزیان , ماهی , میگو , صید , صیادی , مزرعه , پرورش ماهی , صیدگاه , ماهیگیری , دامپزشک , متخصص , رستوران غذاهای دریایی , خدمات کارشناسی , گرمابی , سردآبی , کنسرو تن , زینتی , ماهیان زینتی , بچه ماهی , صدف , مروارید , لارو , کشتی , لنج , قایق , اسکله , موج شکن , اقیانوس , تالاب , دریا , دریاچه , خزر , خلیج فارس , دریای عمان , آبشار , سد , رودخانه , خاویار , ماهیان , بندر , خور , استخدام , کاریابی , بازارچه , دانشگاه , تکثیر و پرورش , تخم چشم زده , امگا 3 , تیلاپیا

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

خواص ماهي

غذاهای دریایی دارای پروتئین بالا، چربی کم، کلسترول کم و همین طور دارای ویتامین ها و املاح می باشند. توجه داشته باشید که میگو دارای کلسترول زیادی می باشد، اما با این حال مقدار کلسترول در میگو کمتر از مقدار آن در گوشت قرمز است.
به طور کلی 84 گرم ماهی دارای 120 کالری می باشد.
گوشت ماهی دارای ویتامین های B، A و D ، کلسیم و فسفر و دارای مقدار کمی آهن، مس و سلنیوم می باشد. ماهی هایی که در آب های شور زندگی می کنند، دارای مقدار زیادی یُد می باشند. لازم به ذکر است که ماهی دارای مقدار بسیار کمی سدیم می باشد و به همین خاطر برای رژیم های کم نمک توصیه می شود.
متخصصان تغذیه برای همه افراد به خصوص بیماران قلبی، مصرف دو بار ماهی در هفته(هر بار 90 گرم) را سفارش می کنند.
ماهی و گوشت قرمز
چربی ماهی مفید است و چربی گوشت قرمز مضر، زیرا چربی گوشت قرمز از نوع چربی های اشباع می باشد، اما چربی ماهی از 2 نوع اسید چرب غیر اشباع امگا 3 به نام های EPA و DHA است.
فوايد ماهي بيش از عوارض منفي آن
تحقيق نشان داد فوائد خوردن ماهي بسيار بيشتر از خطرات احتمالي آن است. به نوشته عرب آنلاين ، محققان مركز تغذيه و كشاورزي دانشگاه مريلند گفتند: ميزان خطرات احتمالي خوردن ماهي بسيار كم است.
در اين حال بسياري از دانشمندان خوردن ماهي را به دليل داشتن جيوه براي سلامتي خطرناك مي دانند.
اخيرا شركت هاي توليد غذا ، ميزان غذاهاي دريايي خود را از ترس ابتلا كودكان به بيماري هاي مختلف ، كاهش داده اند


جام جم آنلاين: يك تحقيق نشان داد غذاهايي كه داراي كلسيم و ويتامين د هستند خطر ابتلا به بيماري هاي جسمي و روحي در زنان در زمان عادت ماهانه را كاهش مي دهند.
به نوشته عرب آنلاين ماهي و فرآورده هاي لبني از جمله غذاهاي سرشار از كلسيم و ويتامين د هستند.
پزشكان مي گويند: زنان پيش از اين دوره دچار دردهاي مفصلي و روحي و سوء تغذيه مي شوند و 20 درصد از آن ها نيز حالت هاي بدي پيدا مي كنند.
محققان دانشگاه ماساچوستس آمريكا زمان بررسي رژيم غذايي هزار زن مبتلا به اين بيماري ها در زمان پيش از عادت ماهانه و دو هزار زن غير مبتلا به اين بيماري ها دريافتند زناني كه در سيستم غذايي خود جايي براي غذاهايي كليسم دار و داراي ويتامين د مثل شير و مشتقات آن خميرنان و آب پرتقال مصرف مي كنند كمتر دچار اين بيماري ها مي شوند.

اگر هنوز جزء کسانی هستید که سود و زیان خوردن ماهی را برآورد می کنید، دست نگه دارید! هیچ ممنوعیت قطعی در مورد خوردن ماهی وجود ندارد.
ماهی ها بویژه ماهیان چرب برای شما مفید هستند. متخصصین به اغلب مردم توصیه می کنند ماهی مصرف کنند. آنها معتقدند فواید خوردن ماهی برای بسیاری از افراد بیش از هر اشکالی است که در مورد وجود مواد سمی در ماهی، با نگرانی نقل می کنند.
در مطالعات اخیر در مورد ماهی، مزایای خوردن ماهی را سفارش کرده اند. ماهی غنی از امگا۳ است که خطر «فساد لکه دار» که منجر به کوری می شود را کاهش می دهد. تحقیقات مشابه چنین یافته هایی را تأیید می کند. مطالعه ای از ۶۸۱ مرد مسن آمریکایی نشان می دهد کسانی که ۲ بار در هفته ماهی خوردند خطر فساد لکه دار ۳۶ درصد کمتر از دیگران است. درمطالعه دیگری از ۲۳۳۵ مرد و زن بالای ۵۰ سال که یکبار در هفته ماهی خوردند خطر بیماری ۴۰ درصد کاهش یافت.
بالاترین مقدار اسیدهای چرب امگا۳ در ماهیان چرب مثل سالمون، قزل آلا و شاه ماهی (هرینگ) یافت می شود. بیشترین سود مصرف امگا۳ در سلامت قلبی عروقی است.
انجمن قلب آمریکا می گوید تحقیقات نشان داده که اسیدهای چرب امگا۳ در کاهش خطر مرگ های ناگهانی و بی نظم، کاهش تصلب شرایین، کاهش سطح تری گلیسرید، کاهش تشکیل لخته خون در عروق و کاهش فشار خون نقش دارند. همچنین اثبات شده امگا۳ خطر جنون، ورم مفاصل، آسم و بیماری کلیه را کاهش می دهد.
علی رغم فواید مسلم ماهی، هشدار در مورد آلوده شدن آبهایی که منجر به افزایش تدریجی مواد سمی در ماهی می شود، هم افزایش یافته است. این مواد شامل جیوه و سم شیمیایی باعث نقصان یا خنثی کردن فواید ماهی می شود. چون زنان باردار و کودکان آسیب پذیرند پزشکان سفارش می کنند مراقبتهای ویژه ای شوند و توصیه می شود از خوردن ماهیان بزرگی که به انباشت مواد سمی تبدیل شده اند، جلوگیری شود. مثل شمشیر ماهی، آجر ماهی و ماکرل، کنسرو ماهی تون هم کمتر استفاده شود. دکتر دیوید سیسکوویک (David Siscovick) پروفسور دارو و اپیدمیولوژی دانشگاه واشنگتن می گوید: هنوز برای هیچ جامعه ای مدرکی دال بر این بدست نیامده که سمی مثل جیوه که روی مواد اطراف خود اثر می گذارد، باعث شده باشد که ضررهای خوردن ماهی بیشتر از سود آن شود.
محققان هنوز نمی دانند که چرا خوردن ماهی چشم را حفظ می کند. دکتر امیلی چو (Emily Chew) از انستیتو ملی چشم امریکا می گوید: اسیدهای چرب امگا۳ می تواند رادیکال های آزاد را در چشم خنثی کند، از آرایش جدید رگهای خونی جلوگیری می کند، التهاب چشم را کاهش می دهد و یا هر سه کار را انجام می دهد.
سیسکوویک می گوید: فواید یک رژیم غذایی از ماهی چرب ابتدا در اسکیموهای گرینلند و ژاپن مشاهده شدند. کمتر از ۲ تا ۳ اونس (هر اونس ۳۱/۱ گرم) خوردن ماهی در هفته سبب بهبود سلامت قلبی عروقی می شود.
چربی های امگا۳، ماهیان آب سرد را از یخ زدگی حفظ می کند، و بعنوان رقیق کننده خون طبیعی و ضد فساد و فتنه در انسان به شمار می رود.
سیسکوویک می گوید: «همه ماهیان مشابه نیستند» انواع ماهی (و اینکه چگونه طبخ می شود) نیز مهم است. مثلاً در فر پختن یا کبابی کردن سالمون بهتر از ساندویچ ماهی سرخ کرده است. متخصصین می گویند سالمون که اسیدهای چرب امگا۳ در آن بالاست و آلودگی جیوه در آن پایین است معمولاً یک انتخاب خوب است.
پیتر راس از اداره شیلات کانادا، سطح سم مواد شیمیایی (PCB) را در خوک آبی بندرگاه های کلمبیا بریتانیا و واشنگتون بررسی کرد. خوک آبی به تنهایی بالای ۱۲ پپوند ماهی شامل سالمون و هرینگ در روز می خورد. کاهش عملکرد سیستم ایمنی و تیروئید خوک هایی که دائم در معرض سم مواد شیمیایی (PCB) اند، مشاهده شد.
فواید و خطرات خوردن ماهی بسته به سن و مرحله زندگی افراد متفاوت است. بچه ها و زنان باردار و شیرده در معرض خطر بالاتری از ماهی آلوده به جیوه هستند. و در مردان سالخورده و میان سال و زنان بعد از یائسگی فواید خوردن ماهی (در معرض آلودگی به جیوه) بیش از خطرات آن است.
وزارت بهداشـت و درمـان استرالیا طبق تحقیقات اخیر خود
اعلام نموده که شهروندان استرالیایی می بایست در رژيم غـذایی خـود بیشــتر از ماهی استفاده کنند. ماهی دارای چــــربی بسیار پایینی می باشد، میزان پروتئین در آن بالا بــــوده و منبع مناسب اسید های چرب امگا 3 می باشد.
تحـــــقیقات گویای این مطلب هستند که استفاده مکرر از ماهی در وعده های غذایی– یک یا دو وعده در طول هفته
ریسک ابتلا به بیماری در هر سنی را کاهش می دهد.
از این نوع بیماری ها می توان به آسم در کودکان و سرطان پروستات در بزرگسالان اشاره کرد. اگر بخواهیم که مزایای ماهی در طبخ از میان نرود، بهتر است آنرا بصورت آب پز، بخار پز، و کبابی مصرف کنیم.

اگر به طور هفتگی از ماهی مصرف شود، ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و به ویژه سکته تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می کند چرا که ماهی از لخته شدن خون جلوگیری نموده، قابلیت ارتجاعی رگ های خونی را بهبود می بخشد، فشار خون را کاهش می دهد، چربی خون را پایین می آورد و کلسترول "خوب” خون را نیز افزایش می دهد.

- افرادی که به طور مستمر از ماهی استفاده می کنند کمتر دچار افسرگی می شوند. (افسردگی ارتباط مستقیم با میزان امگا ۳ موجود در مغز دارد.)

- کودکانی که در رژیم غذایی آنها ماهی وجود دارد نسبت به سایر کودکان، کمتر مبتلا به بیماری آسم می شوند.

- افراد مسنی که در طول هفته حداقل یک مرتبه از ماهی و یا سایر خوراک های دریایی استفاده می کنند، خطر کمتری در ابتلا به بیماری های مربوط به از دست دادن حافظه از جمله آلزایمر آنها را تهدید می کند.

نکته: عادت به خوردن ماهی های منجمد نه تنها عادت به خوردن ماهی های کم ارزش به حساب نمی آید بلکه روشی است برای مصرف ماهی ها با تمامی مواد مغذی که دارند. به این ترتیب به توصیه مجامع تغذیه ای که همانا خوردن ماهی آن هم دو بار در هفته است، پایبند بوده ایم و زمینه بروز بیماری های قلبی را در خانواده به حداقل ممکن رسانیده ایم

تنگی نفس (آسم) :
کودکانی که در رژیم غذایی آنها ماهی وجود دارد نسبت به سایر کودکان، کمتر مبتلا به بیماری آسم می شوند.
مغز و چشم :
به این دلیل که ماهی سرشار از اسید چربی به نام امگا 3 می باشد، سلامت بافت های ویژه مغز را تضمین نموده و سلامت شبکیه چشم را نیز به مراتب ارتقا می بخشد.
بیماری های قلبی-عروقی :
اگر به طور هفتگی از ماهی مصرف شود، ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و به ویژه سکته تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می کند چرا که ماهی از لخته شدن خون جلوگیری نموده، قابلیت ارتجاعی رگ های خونی را بهبود می بخشد، فشار خون را کاهش می دهد، چربی خون را پایین می آورد و کلسترول "خوب" خون را نیز افزایش می دهد.
از دست دادن حافظه :
افراد مسنی که در طول هفته حداقل یک مرتبه از ماهی و یا سایر خوراک های دریایی استفاده می کنند، خطر کمتری در ابتلا به بیماری های مربوط به از دست دادن حافظه از جمله آلزایمر آنها را تهدید می کند.
افسردگی :
افرادی که به طور مستمر از ماهی استفاده می کنند کمتر دچار افسرگی می شوند. (افسردگی ارتباط مستقیم با میزان امگا 3 موجود در مغز دارد.)
دیابت :
ماهی به افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند کمک می کند تا راحت تر بتوانند میزان قند موجود در خون خود را کنترل کنند.
بینایی :
کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند و مادران آنها در رژیم غذایی خود از ماهی استفاده می نمایند دارای قدرت بینایی بهتری نسبت به سایر کودکان می باشند. دلیل این امر ذخیره امگا 3 در شیر مادر و انتقال آن به کودک می باشد.
بیماری های التهابی :
مصرف مکرر ماهی علائم بیماری هایی نظیر رماتیسم مفصلی، سوریاس، و بیماری هایی که منجر به ایجاد نقص در سیستم ایمنی بدن می شوند را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.
وضع حمل زودرس :
مصرف ماهی در طول دوران بارداری، امکان زایمان کودک نارس و همچنین زایمان زود هنگام را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.

ماهی دارای ارزش تغذیه ای بسیار بالایی است و اکثر مواد مغذی مفید و ضروری برای انسان را به تنهایی داراست. ولی ویژگی مخصوص ماهی که آن را بین سایر مواد غذایی حائز اهمیت خاص ساخته است، نوع چربی موجود در آن است.

ماهی و محصولات دریایی با وجود آن که جزو مواد غذایی حیوانی هستند، ولی از نظر ترکیب چربی با سایر مواد حیوانی متفاوت‌اند. چربی موجود در مواد غذایی حیوانی به طور عمده حاوی ترکیباتی به نام اسیدهای چرب اشباع شده هستند که این ترکیبات موجب بالا بردن کلسترول و سایر چربی‌های نامطلوب خون می‌شوند.

بنابراین افراط در مصرف چربی‌های حیوانی، سلامت قلب و عروق را به خطر انداخته و در نهایت منجر به سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود. ولی ماهی و آبزیان با وجود آن که از دسته مواد غذایی حیوانی هستند با این حال نوع چربی موجود در آنها مشابه مواد گیاهی است و از اسیدهای چرب اشباع نشده به نام امگا ۳ در آبزیان وجود دارد که اثرات بسیار مهمی‌در سلامت انسان به عهده دارد و در پیش‌گیری از بسیاری از بیماریها و کنترل و کمک به بهبود اختلالات و عوارض مختلف نقش مهم و سازنده‌ای به عهده دارد.

جالب است بدانیم که چربی موجود در بافت‌های ماهی و آبزیان تنها موجب افزایش کلسترول و سایر چربی‌های نامطلوب خون و عوارض قلبی و عروق کمک مؤثری نیز می‌کند. ماهی از منابع بسیار خوب پروتئین محسوب می‌شود. پروتئین موجود در ماهی از نظر کمیت و کیفیت قابل توجه است، بدین معنی که پروتئین موجود در ماهی به شکلی است که به آسانی در دستگاه گوارش هضم و جذب می‌شود و به طور تقریبا کامل در بدن به مصرف می‌رسد.

ماهی یکی از منابع خوب آهن است و آهن در خونسازی و همچنین در حفظ مقاومت بدن در برابر میکروب‌ها نقش مهمی‌به عهده دارد. آهن موجود در ماهی به گونه‌ای است که جذب آن در دستگاه گوارش آسان بوده و به خوبی در بدن به مصرف می‌رسد. علاوه بر آن آهن موجود در ماهی، جذب آهن منابع گیاهی را هم افزایش می‌دهد بنابراین نقش مهمی‌در پیشگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن به عهده دارد.

ماهی حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین‌های گروه "B" در تنظیم فعالیت سلول های عصبی و در نتیجه در سلامت سیستم عصبی و نیز در سلامت پوست تاثیر دارند. همچنین بعضی از انواع ویتامین‌های گروه "B"در خون سازی نیز مؤثرند. بنابراین با مصرف ماهی می‌توانیم به سلامت اعصاب، شادابی، طراوت پوست و پیشگیری از کم خونی کمک کنیم .

خواص ماهی

ماده مغذی دیگری که در ماهی به مقدار کافی وجود دارد روی می‌باشد. روی یک ماده مغذی است که در رشد کودکان و نوجوانان و نیز در بلوغ جنسی نوجوانان تاثیر مهمی‌دارد. کمبود این ماده مغذی در دوران رشد موجب کوتاهی قد و در صورت کمبود شدید باعث کوتولگی می‌شود. همچنین در دوران بلوغ منجر به تاخیر در بلوغ جنسی می‌شود. ماهی این ماده غذایی مفید با دارا بودن روی به میزان کافی می‌تواند به رشد و تنظیم بلوغ جنسی کمک کند.

ماهی از منابع غنی فلوئور در سلامت و استحکام دندان‌ها و در پیشگیری و پوسیدگی دندان تاثیر مهمی‌دارد. پس با مصرف ماهی می‌توانیم به سلامت و استحکام دندان‌های خود کمک کنیم فلوئور همچنین در پیشگیری از استئوپروز یا پوکی استخوان مؤثر است.

ماهی دریا از بهترین منابع ید به حساب می‌آید. ید یکی از مواد مغذی است که تاثیر مهمی‌در سلامت انسان دارد. ید در رشد اثرات قابل توجهی دارد و کمبود آن موجب اختلال در رشد و کوتاهی قد می‌شود. بنابراین مصرف ماهی به مقدار کافی در دوران رشد ضروری است. ید همچنین در تکامل سیستم عصبی نقش مهمی‌دارد و چنانچه خانم‌ها در دوران بارداری مبتلا به کمبود شدید ید باشند، کودکانشان علاوه بر اختلال در رشد جسمی‌دچار عقب افتادگی ذهنی نیز می‌شوند و این مشکل تا آخر عمر گریبان‌گیر آنان خواهد شد. همچنین کمبود ید در شیر مادر می‌تواند منجر به اختلال در رشد جسمی‌ و ذهنی کودک شیرخوار بشود.

مصرف ماهی "۲" تا"۳" بار در هفته در برنامه غذایی مادران باردار و شیرده می‌تواند اثرات مثبتی در رشد جسمی‌و ذهنی جنین و نوزاد داشته باشد. نقش دیگری که ید در سلامت انسان به عهده دارد تاثیر آن در متابولیسم مواد انرژی‌زا است. کمبود ید موجب کاهش متابولیسم مواد انرژی‌زا در بدن شده و در نتیجه منجر به افزایش وزن و چاقی می‌شود. ید در تولید مثل نیز مؤثر است و افراد مبتلا به گواتر ناشی از کمبود ید دچار اختلال در تولید مثل خواهند شد. مصرف ماهی و آبزیان می‌تواند نیاز انسان را به ید تامین کرده و از بروز عوارض ناشی از کمبود ید پیش‌گیری کند.

ماهی از منابع خوب فسفر محسوب می‌شود. فسفر ماده ای است که همراه کلسیم در سلامت و استحکام استخوان ها تاثیر مهمی‌دارد. ماهی‌هایی که با استخوان مصرف می‌شوند مانند ماهی کیلکا و ساردین علاوه بر خواصی که برای انواع ماهی‌ها ذکر شد حاوی مقدار قابل توجهی کلسیم نیز می‌باشند. بنابراین در رشد، استحکام و سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها مؤثرند.

ماهی و آبزیان با داشتن خواص تغذیه‌ای بسیار خوب می‌توانند قسمت اعظم نیازمندی‌های تغذیه‌ای ما را تامین کنند. علاوه بر آن به علت داشتن ترکیبات خاصی که در چربی بدن آنها وجود دارد در پیشگیری از بسیاری امراض و کنترل و درمان بیماری‌های مختلف نقش مهمی‌به عهده دارند.

ساردین، ماهی های چرب آبهای عمیق:

فواید آن شامل تامین اسیدهای چرب ضروری است که برای تکامل سیستم عصبی و سلامت مغز و اعصاب لازم است و برای زنان حامله و شیرده بسیار توصیه می شود و تاثیر آن در درمان افسردگی به اثبات رسیده و همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است.

آیا ماهی منبع خوبی برای چربی های امگا-۳ است؟

ماهی ها، بخصوص ماهی های آبهای سرد، ماهی های چربی دار (با چربی زیاد) نظیر سالمون، ساردین، ماهی تن و ماهی قزل آلا بدن انسان را در مقابل بیماری های قلبی محافظت می نماید. اسیدهای چرب ضروری موجب جلوگیری از لخته شدن و چسبیدن پلاکتهای خونی (بفرم پلاکهای غنی از کلسترول) به سطح داخلی عروق میگردند.

اکثر حملات قلبی به علت ایجاد لخته های خونی در سرخرگها و سیاهرگها - و جلوگیری از جریان مناسب خون در رگها- صورت می پذیرد. اسیدهای چرب امگا-۳ همچنین می توانند در کاهش التهاب در بیماریهایی نظیر آرتریت روماتوئید نقش داشته باشند.

های امگا-۳ میباشد. بدن میگو، خرچنگ دریایی و صدف خوراکی نیزبه اندازه ماهی آبهای آزاد حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ میباشد. ماهی های غیر پرورشی اسید چرب امگا-۳ خود را بواسطه خوردن جلبکها و پلانکتونها و ماهی های دیگر بدست می‌آورند. اگر رژیم غذایی ماهی های پرورشی حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ نباشد رشد این ماهی ها متوقف میشود به همین علت پرورش دهندگان ماهی این ماده مغذی را به غذاهای ماهی می افزایند. از این رو میتوان گفت که ماهی های پرورشی و دریایی از لحاظ مقدار اسید های چرب امگا-۳ تفاوتی با هم ندارند.

بجز گربه ماهی های پرورشی برای بدست آوردن چربی های امگا-۳ حتما مجبور نیستید ماهی بخورید. شما میتواند این ماده مغذی را با خوردن مواد غذایی نظیر غلات و حبوبات کامل مانند دانه های سویا(روغن گیری نشده) و دانه ها و مغزها بدست آورید. دانه های بذر کتان غنی ترین منبع غذایی این ماده های مغذی هستند. جیوه حاصل از آلودگی هوا ، بواسطه باران وارد رودخانه ها و اقیانوس ها شده و بوسیله باکتریها به متیل جیوه تبدیل میشود و ماهی ها بواسطه خوردن جلبکها و پلانکتونها این ماده غذایی را دریافت می نمایند. تقریبا بدن تمام ماهی ها حاوی متیل جیوه یا Methyl Mercury میباشد که این ماده شیمیایی میتواند منجر به بروز آسیب های عصبی بخصوص در کودکان گردد. ماهی های بزرگتر حاوی مقادیر بیشتری از این ماده شیمیایی می باشند

منبع: آریا

تاثیر روغن آبزیان دریایی بر کاهش درد عضلانی ورزشکاران
محققان دریافتند که روغن غذاهای دریایی می‌تواند تورم عضلات ورزشکاران و درد و سوزش آن‌ها را کاهش دهد.

مطالعات جدید نشان داده است که دریافت امگا 3 موجود در روغن غذاهای دریایی قبل از ورزش بر آسیب دیدگی‌های عضلانی تاثیر مثبت دارد. این روغن از صدف دریایی استخراج می‌شود. مطالعات انجام شده در دانشگاه ایندیانا نشان می‌دهد که ارتباطی بین صدف و عضلات وجود دارد.

نام آزمایشگاهی این مکمل غذایی لیپرینول یا امگا XL است. پیش از این از این مکمل‌ برای کاهش مشکلات ناشی از آرتروز، روماتیسم و آسم ورزشی استفاده می‌شد.

مدیر این تحقیقات می‌گوید: با توجه به تاثیر این روغن در کاهش تورم دستگاه تنفسی احتمال دادیم که این ماده بتواند تورم عضلات دیگر بدن را نیز کاهش دهد. در این مطالعات 32 فرد مورد بررسی قرار گرفتند. این افراد کمتر از سه بار در هفته و در هر جلسه کمتر از 30 دقیقه ورزش می‌کردند. از آنجایی که این افراد ورزشکار حرفه‌ای نبودند بیشتر دچار آسیب دیدگی‌های عضلانی معمول می‌شدند. تعدادی از این افراد از روغن غذاهای دریایی استفاده کردند. آن‌ها 26 روز قبل از انجام ورزش و 96 ساعت بعد از آن از این روغن استفاده کردند.

جلسات ورزشی شامل دویدن با سرعت بالا برای 20 دقیقه در سراشیبی بر روی تردمیل بود.

افرادی که از روغن غذاهای دریایی استفاده کردند کمتر احساس سوزش، درد، کاهش قدرت و خشکی در عضلات داشتند.

این تحقیقات برای افرادی که قصد دارند دوباره شروع به انجام ورزش کنند یا کسانی که به صورت منظم ورزش شدید انجام می‌دهند می‌تواند مفید باشد.
منبع: ایسنا

اولین مرجع ارتباطی علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران شیلات آبزیان خوراک ماهی میگو تن کنسرو صید صیادی صیدگاه ماهیگیری دامپزشکی کلینیک متخصص رستوران خدمات کارشناس همکاران ماشین آلات گرمابی سردآبی زینتی صدف مروارید لاروکشتی لنج قایق دکترمهندس اسکله موج شکن تالاب دریا دریاچه خزراستخدام کاریابی رودخانه بندر سد اسکله خاویار ماهیان خلیج فارس دریای عمان آبشارFisheries Aquaculture Fishing Feed Shrimp fish Veterinarian Professional services specialisy Hydrothermal Hot water Scroll Cold water Ornamental Oysters Pearls Larva Ship Boat Boats Tuna Port Caviar Dam Pond Dock careers Employment Engineer Caspian Oman sea Persian golf