مصرف ماهي

شیلات , آبزیان , ماهی , میگو , صید , صیادی , مزرعه , پرورش ماهی , صیدگاه , ماهیگیری , دامپزشک , متخصص , رستوران غذاهای دریایی , خدمات کارشناسی , گرمابی , سردآبی , کنسرو تن , زینتی , ماهیان زینتی , بچه ماهی , صدف , مروارید , لارو , کشتی , لنج , قایق , اسکله , موج شکن , اقیانوس , تالاب , دریا , دریاچه , خزر , خلیج فارس , دریای عمان , آبشار , سد , رودخانه , خاویار , ماهیان , بندر , خور , استخدام , کاریابی , بازارچه , دانشگاه , تکثیر و پرورش , تخم چشم زده , امگا 3 , تیلاپیا

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

مصرف ماهي

هفته ای دو بار خوری از گوشت ماهی
هرگز نکنی سکته و از غصه بکاهی
شاداب کند گوشت آن روح و روان را
از بین برد هر مرض و سستی جان را
این قاتل بیماری و معجون سلامت
افزون کند عمر وبرد از سینه سلامت
ماهي ماده غذايي مفيدي است كه در مناطق شمالي و جنوبي كشورمان يعني مناطقي كه در كنار دريا واقع شده‌اند، جزو مواد اصلي و اساسي برنامه غذايي مردم اين مناطق محسوب مي‌شود.
ماهي داراي ارزش تغذيه اي بسيار بالايي است و اكثر مواد مغذي مفيد و ضروري براي انسان را به تنهايي داراست. ولي ويژگي مخصوص ماهي كه آن را بين ساير مواد غذايي حائز اهميت خاص ساخته است، نوع چربي موجود در آن است.
ماهي و محصولات دريايي با وجود آن كه جزو مواد غذايي حيواني هستند، ولي از نظر تركيب چربي با ساير مواد حيواني متفاوت‌اند. چربي موجود در مواد غذايي حيواني به طور عمده حاوي تركيباتي به نام اسيدهاي چرب اشباع شده هستند كه اين تركيبات موجب بالا بردن كلسترول و ساير چربي‌هاي نامطلوب خون مي‌شوند.
بنابراين افراط در مصرف چربي‌هاي حيواني، سلامت قلب و عروق را به خطر انداخته و در نهايت منجر به سكته‌هاي قلبي و مغزي مي‌شود. ولي ماهي و آبزيان با وجود آن كه از دسته مواد غذايي حيواني هستند با اين حال نوع چربي موجود در آنها مشابه مواد گياهي است و از اسيدهاي چرب اشباع نشده به نام امگا 3 در آبزيان وجود دارد كه اثرات بسيار مهمي‌در سلامت انسان به عهده دارد و در پيش‌گيري از بسياري از بيماريها و كنترل و كمك به بهبود اختلالات و عوارض مختلف نقش مهم و سازنده‌اي به عهده دارد.
جالب است بدانيم كه چربي موجود در بافت‌هاي ماهي و آبزيان تنها موجب افزايش كلسترول و ساير چربي‌هاي نامطلوب خون و عوارض قلبي و عروق كمك مؤثري نيز مي‌كند. ماهي از منابع بسيار خوب پروتئين محسوب مي‌شود. پروتئين موجود در ماهي از نظر كميت و كيفيت قابل توجه است، بدين معني كه پروتئين موجود در ماهي به شكلي است كه به آساني در دستگاه گوارش هضم و جذب مي‌شود و به طور تقريبا كامل در بدن به مصرف مي‌رسد.
ماهي يكي از منابع خوب آهن است و آهن در خونسازي و همچنين در حفظ مقاومت بدن در برابر ميكروب‌ها نقش مهمي‌به عهده دارد. آهن موجود در ماهي به گونه‌اي است كه جذب آن در دستگاه گوارش آسان بوده و به خوبي در بدن به مصرف مي‌رسد. علاوه بر آن آهن موجود در ماهي، جذب آهن منابع گياهي را هم افزايش مي‌دهد بنابراين نقش مهمي‌در پيشگيري از كم خوني ناشي (لينك)از فقر آهن به عهده دارد.
ماهي حاوي مقدار قابل توجهي ويتامين‌هاي گروه "B" در تنظيم فعاليت سلول هاي عصبي و در نتيجه در سلامت سيستم عصبي و نيز در سلامت پوست تاثير دارند. همچنين بعضي از انواع ويتامين‌هاي گروه "B"در خون سازي نيز مؤثرند. بنابراين با مصرف ماهي مي‌توانيم به سلامت اعصاب، شادابي، طراوت پوست و پيشگيري از كم خوني كمك كنيم .
ماده مغذي ديگري كه در ماهي به مقدار كافي وجود دارد روي(لينك) مي‌باشد. روي يك ماده مغذي است كه در رشد كودكان و نوجوانان و نيز در بلوغ جنسي نوجوانان تاثير مهمي‌دارد. كمبود اين ماده مغذي در دوران رشد موجب كوتاهي قد و در صورت كمبود شديد باعث كوتولگي مي‌شود. همچنين در دوران بلوغ منجر به تاخير در بلوغ جنسي مي‌شود. ماهي اين ماده غذايي مفيد با دارا بودن روي به ميزان كافي مي‌تواند به رشد و تنظيم بلوغ جنسي كمك كند.
ماهي از منابع غني فلوئور در سلامت و استحكام دندان‌ها و در پيشگيري و پوسيدگي دندان تاثير مهمي‌دارد. پس با مصرف ماهي مي‌توانيم به سلامت و استحكام دندان‌هاي خود كمك كنيم فلوئور همچنين در پيشگيري از استئوپروز يا پوكي استخوان(لينك) مؤثر است.
ماهي دريا از بهترين منابع يد به حساب مي‌آيد. يد يكي از مواد مغذي است كه تاثير مهمي‌در سلامت انسان دارد. يد در رشد اثرات قابل توجهي دارد و كمبود آن موجب اختلال در رشد و كوتاهي قد مي‌شود. بنابراين مصرف ماهي به مقدار كافي در دوران رشد ضروري است. يد همچنين در تكامل سيستم عصبي نقش مهمي‌دارد و چنانچه خانم‌ها در دوران بارداري مبتلا به كمبود شديد يد باشند، كودكانشان علاوه بر اختلال در رشد جسمي‌دچار عقب افتادگي ذهني نيز مي‌شوند و اين مشكل تا آخر عمر گريبان‌گير آنان خواهد شد. همچنين كمبود يد در شير مادر مي‌تواند منجر به اختلال در رشد جسمي‌ و ذهني كودك شيرخوار بشود.
مصرف ماهي "2" تا"3" بار در هفته در برنامه غذايي مادران باردار و شيرده مي‌تواند اثرات مثبتي در رشد جسمي‌و ذهني جنين و نوزاد داشته باشد. نقش ديگري كه يد در سلامت انسان به عهده دارد تاثير آن در متابوليسم مواد انرژي‌زا است. كمبود يد موجب كاهش متابوليسم مواد انرژي‌زا در بدن
شده و در نتيجه منجر به افزايش وزن و چاقي مي‌شود. يد در توليد مثل نيز مؤثر است و افراد مبتلا به گواتر ناشي از كمبود يد دچار اختلال در توليد مثل خواهند شد. مصرف ماهي و آبزيان مي‌تواند نياز انسان را به يد تامين كرده و از بروز عوارض ناشي از كمبود يد پيش‌گيري كند.
ماهي از منابع خوب فسفر محسوب مي‌شود. فسفر ماده اي است كه همراه كلسيم در سلامت و استحكام استخوان ها تاثير مهمي‌دارد. ماهي‌هايي كه با استخوان مصرف مي‌شوند مانند ماهي كيلكا و ساردين علاوه بر خواصي كه براي انواع ماهي‌ها ذكر شد حاوي مقدار قابل توجهي كلسيم نيز مي‌باشند. بنابراين در رشد، استحكام و سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها مؤثرند.
ماهي و آبزيان با داشتن خواص تغذيه‌اي بسيار خوب مي‌توانند قسمت اعظم نيازمندي‌هاي تغذيه‌اي ما را تامين كنند. علاوه بر آن به علت داشتن تركيبات خاصي كه در چربي بدن آنها وجود دارد در پيشگيري از بسياري امراض و كنترل و درمان بيماري‌هاي مختلف نقش مهمي‌به عهده دارند.
ساردين ، ماهي هاي چرب آبهاي عميق:
فوايد آن شامل تامين اسيدهاي چرب ضروري است که براي تکامل سيستم عصبي و سلامت مغز و اعصاب لازم است و براي زنان حامله و شيرده بسيار توصيه مي شود و تاثير آن در درمان افسردگي به اثبات رسيده و همچنين حاوي اسيدهاي چرب امگا 3 است.

آيا ماهي منبع خوبي براي چربي هاي امگا-3 است؟


ماهي ها، بخصوص ماهي هاي آبهاي سرد، ماهي هاي چربي دار (با چربي زياد) نظير سالمون، ساردين، ماهي تن و ماهي قزل آلا بدن انسان را در مقابل بيماري هاي قلبي محافظت مي نمايد. اسيدهاي چرب ضروري موجب جلوگيري از لخته شدن و چسبيدن پلاكتهاي خوني (بفرم پلاكهاي غني از كلسترول) به سطح داخلي عروق ميگردند.
اكثر حملات قلبي به علت ايجاد لخته هاي خوني در سرخرگها و سياهرگها - و جلوگيري از جريان مناسب خون در رگها- صورت مي پذيرد. اسيدهاي چرب امگا-3 همچنين مي توانند در كاهش التهاب در بيماريهايي نظير آرتريت روماتوئيد نقش داشته باشند.
بدن تمام ماهي هاي آبهاي عميق حاوي چربي هاي امگا-3 ميباشد. بدن ميگو، خرچنگ دريايي و صدف خوراكي نيزبه اندازه ماهي آبهاي آزاد حاوي اسيدهاي چرب امگا-3 ميباشد. ماهي هاي غير پرورشي اسيد چرب امگا-3 خود را بواسطه خوردن جلبكها و پلانكتونها و ماهي هاي
ديگر بدست مي‌آورند. اگر رژيم غذايي ماهي هاي پرورشي حاوي اسيدهاي چرب امگا-3 نباشد رشد اين ماهي ها متوقف ميشود به همين علت پرورش دهندگان ماهي اين ماده مغذي را به غذاهاي ماهي مي افزايند. از اين رو ميتوان گفت كه ماهي هاي پرورشي و دريايي از لحاظ مقدار اسيد هاي چرب امگا-3 تفاوتي با هم ندارند.
بجز گربه ماهي هاي پرورشي براي بدست آوردن چربي هاي امگا-3 حتما مجبور نيستيد ماهي بخوريد. شما ميتواند اين ماده مغذي را با خوردن مواد غذايي نظير غلات و حبوبات كامل مانند دانه هاي سويا(روغن گيري نشده) و دانه ها و مغزها بدست آوريد. دانه هاي بذر كتان غني ترين منبع غذايي اين ماده هاي مغذي هستند. جيوه حاصل از آلودگي هوا ، بواسطه باران وارد رودخانه ها و اقيانوس ها شده و بوسيله باكتريها به متيل جيوه تبديل ميشود و ماهي ها بواسطه خوردن جلبكها و پلانكتونها اين ماده غذايي را دريافت مي نمايند. تقريبا بدن تمام ماهي ها حاوي متيل جيوه يا Methyl Mercury ميباشد كه اين ماده شيميايي ميتواند منجر به بروز آسيب هاي عصبي بخصوص در كودكان گردد. ماهي هاي بزرگتر حاوي مقادير بيشتري از اين ماده شيميايي مي باشند.

دو بار در هفته ماهی بخورید


دکتر معصومعلی ، فوق تخصص جراحی قلب به خانواده ها توصیه کرد، حتما دو بار در هفته، ماهی، خصوصا ماهی چرب مصرف کنند.
وی نوع تغذیه را در ابتلا به بیماری های قلبی موثر دانست و گفت: طبق مطالعات انجام شده میزان اسیدهای چرب ترانس روغن های جامد نباتی موجود در بازار ایران حدود 40 درصد است، یعنی از حدود 2/1 میلیون تن روغن مصرفی کشور حدود 480 هزار تن آن اسید چرب ترانس است، در حالی که باید دو درصد و به میزان 24 هزار تن باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه روغن ماهی را جایگزین مناسبی برای روغن های جامد نباتی دانست و گفت: بر اساس مطالعه ای که بر روی 11 هزار و 323 نفر انجام شده مشخص گردیده که مصرف روغن ماهی تا 41 درصد مرگ ناگهانی را کاهش می دهد.
طبق توصیه انجمن قلب آمریکا نیز افرادی که دارای بیماری های قلبی هستند بایستی هفته ای 180 گرم ماهی( دو بار درهفته و هر بار 90 گرم) مصرف کنند که به علت داشتن اسیدهای چرب غیر اشباع امگا-3 باعث کاهش کلسترول خون شده و احتمال ابتلا به سکته های قلبی را کاهش می دهد.
دکتر معصومی عنوان کرد: همچنین طبق بررسی های انجام شده مشخص گردیده مصرف دو بار ماهی در هفته، حتی در افرادی که دچار سکته قلبی شده اند، میزان مرگ و میر را تا 30 درصد کاهش می دهد. وی ماهی را منبع غنی اُمگا – 3 دانست و گفت: جلوگیری از لخته شدن خون و کاهش فشار خون از خواص امگا – 3 است.

غذاهای دریایی


یکی ازبهترین موادغذایی درجهان ماهی ودیگر فرآورده های دریایی است. این دسته ازمواد غذایی برای عملکرد خوب مغز وقلب وعروق و کلا برای تمامی اعضای بدن مناسب هستند. خوبست بدانیم ماده ای درچربی ماهی وجود دارد که باعث پایین آمدن کلسترول خون ومحافظت قلب وجداره عروق می شود.
به طوریکه مصرف یک باردرهفته ماهی، می تواند تا50% از بروزسکته های قلبی درافراد میانسال جلوگیری کند غذاهای دریایی باعث تقویت مغز وچشم درکودکان ونوزادان گردیده و به علت پایین آوردن تری گلیسیرید خون می تواند احتمال ابتلاء به مرض قند رانیز کاهش دهد
وجود مواد خاصی درغذاهای دریایی به ویژه ماهی احتمال بروز سرطان را کم کرده ، همچنین می تواند افسردگی وضعف سیستم ایمنی بدن راهم اصلاح نماید.
آیا بهتر نیست که به سلامتی خود با مصرف غذاهای دریایی کمک کنیم؟

خوردن این منبع غذایی را از دست ندهید!؟


میگو جانوری آبزی از خانواده سخت پوستان است که به طور عمده در آب های گرم رشد و نمو می کند
بیش از 400 نوع میگو در اندازه های گوناگون در جهان وجود دارد، لازم به ذکر است که میگوهای ریز از نظر مواد مغذی با انواع درشت آن تفاوتی ندارند، میگو از جمله مواد مغذی دریایی است که به دلیل وی‍ژگی های منحصر به فرد، مصرف آن در رژیم غذایی افراد توصیه می شود.
میگو مانند سایر آبزیان غنی از اسیدهای چرب غیر اشباع مانند امگا 3، ایکوزا پنتانوئیک اسید و دکوزاهگزانوئیک اسید بوده که مصرف آن از همان ابتدای دوران کودکی به ویژه در سنین مدرسه توصیه می شود.
بر اساس تحقیقات و بررسی های انجام شده، میزان اسیدهای چرب امگا 3 در خون افراد مبتلا به افسردگی کمتر از میزان طبیعی است، به این علت مصرف میگو تا حدودی در درمان و پیشگیری از افسردگی موثر است.
اسیدهای چرب غیراشباع موجود در میگو نقش ضد التهابی داشته در نتیجه با مصرف آن می توان از ابتلا به بیماری های التهابی مانند ورم مفاصل و برونشیت مزمن پیشگیری کرد و علائم این قبیل بیماری ها را کاهش داد.
طبق مطالعات انجام گرفته دریافت میگو در افرادی که از عدم تحمل گلوگز و مقاومت به انسولین رنج می برند نقش پیشگیری کننده دارد.بررسی ها نشان داده است دریافت مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 چند روز قبل از شروع عادت ماهیانه تا حدودی باعث کاهش این قبیل دردها می شود.در افراد مبتلا به سردردهای میگرنی دریافت منابع غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 در کاهش علائم و عوارض این بیماری مفید است

طبق تحقیقات اخیر در مورد دریافت منابع غنی از امگا 3 در طول دوران بارداری، فرزندان مادرانی که این اسیدهای چرب را به اندازه کافی، در طول دوران بارداری دریافت می کنند و سطح خونی مناسبی از این مواد مغذی دارند، دارای ضریب هوشی بالاتری نسبت به سایرین است، میگو نیز به دلیل دارا بودن مقادیر کافی و مناسبی از دکوراهگزانوئیک اسید، در این گروه مواد غذایی جای می گیرد.
کودکان این قیبل مادران در 6 ماه اول تولد، از نظر رفتاری و هوش و ذکاوت حدود دو ماه از سایر همسالان خود جلوتر هستند.
میگو از نظر کلسترول نیز غنی بوده و لازم به ذکر است که مصرف این ماده غذایی در افرادی که مشکل افزایش کلسترول خون ندارند هیچ گونه نگرانی به دنبال نخواهد داشت چرا که افزایش کلسترول خون بیش از آن به مصرف بالای مواد غذایی غنی از کلسترول ارتباط داشته باشد به مصرف بالای چربی های اشباع مربوط است.
تحقیقات نشان می دهد که مصرف میگو می تواند منجر به افزایش کلسترول خوب و کاهش تری گلیسیرید خون گردد.به علاوه میگو غنی از سلنیوم بوده که از ابتلا به بیماری های پر خظر از جمله سرطان و بیماری های قلبی جلوگیری می کند، تاثیر سلنیوم همراه ویتامین e در بدن قوت بیشتری پیدا خواهد کرد.
در واقع این دو ماده با یکدیگر بافت های بدن را از هجوم رادیکال های آزاد مصون می دارد، این عنصر برای بسیاری از واکنش های حیاتی بدن ضروری بوده و در تمامی سلول ها یافتمی شود، این عنصر در سم زدایی فلزاتی مانند آرسنیک و جیوه نقش موثری دارد.مصرف میگو به دلیل دارا بودن این عنصر در پیشگیری از آب مروارید مفید است و از گرگرفتگی دوران یائسگی جلوگیری می کند

از خوردن ماهی غفلت نکنید


مصرف ماهی یا روغن ماهی باعث تقویت و بهبود بینایی می شود. ماهی دارای اسید دوكوساهگزونیك (DHA) است كه نزدیك سلولهای عصب بینایی چشم تولید می شود و چون مصرف ماهی DHA بیشتری به بدن می رساند، قدرت بینایی تقویت می شود و از آسیب دیدگی چشم جلوگیری می شود.به شما توصیه می كنیم كه برای حفظ خاصیت ماهی آن را بیش از حد لازم نپزید

تن ماهی جایگزین مناسبی برای فست‌فود است


سلامت نیوز :دکتر مسعود کیمیاگر ، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت:«تن ماهی به دلیل داشتن پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 می‌تواند جایگزین مناسبی برای فست‌فودها باشد.»

وی اظهار داشت:«بخش اعظمی از کلسیم مورد نیاز بدن از طریق مصرف ماهی برطرف می‌شود که متاسفانه سرانه مصرف این ماده غذایی در کشور بسیار پایین‌تر از استاندارد جهانی است.»

وی افزود:«همچنین ماهی سرشار از پروتیین و اسیدهای چرب امگا 3 است که می‌تواند از بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کند.»

این متخصص تغذیه تصریح کرد:«رابطه معکوسی بین مصرف ماهی و بیماری‌های قلبی و عروقی وجود دارد.»

وی ادامه داد:«طبق بررسی های انجام شده، در کشورهایی که مصرف ماهی بیشتر است میزان بیماری‌های قلبی و عروقی نیز کمتر است، ماهی‌های کوچک نظیر کیلکا که هنگام پخت استخوان‌هایشان ذوب می‌شود منبع خوبی از کلسیم است و برای کسانی که نمی‌توانند شیر و فرآورده های لبنی استفاده کنند یک الگوی غذایی مناسب به شمار می‌رود.»

کیمیاگر تصریح کرد:«البته باید توجه کرد استفاده از نمک و سرخ کردن زیاد، اسیدهای چرب امگا 3 را خنثی می‌کند و برای بدن ارزش غذایی زیادی نخواهد داشت و به همین دلیل ماهی باید با ادویه‌های معطر، لیمو ترش و نارنج طعم‌دار شود تا بتوانیم به صورت بخارپز و آب‌پز استفاده کنیم.»

وی همچنین گفت:«ماهی‌های شمال و جنوب کشور از لحاظ غذایی تفاوتی با هم ندارند و می‌تواند منبع غذایی مفیدی برای بدن باشد، مصرف 2 بار در هفته ماهی،نیاز بدن را به مصرف گوشت های قرمز پر چرب برطرف می‌کند و می‌طلبد مسئولان این ماده غذایی را در سبد غذایی خانواده قرار دهند.»

این استاد دانشگاه افزود:«ماهی یک منبع غذایی ظریف است و بعضی از افراد به دلایل مختلف نمی‌توانند آن را استفاده کنند و به همین دلیل باید کلسیم و اسیدهای چرب امگا 3 را از منابع غذایی دیگر به دست آورند.»

این متخصص تغذیه تصریح کرد:«گردو و روغن‌های حاوی اسیدهای چرب امگا 3 جایگزین مناسبی برای ماهی محسوب می‌شود.»

دکتر کیمیاگر، تن ماهی را جایگزین مناسبی برای فست‌فودها عنوان کرد و اظهار داشت:«تن ماهی تا حدود زیادی نیاز بدن به اسیدهای چرب امگا 3 و پروتیین‌ها برطرف می‌کند و می‌توان هفته‌ای یکبار تن ماهی و خود ماهی را مصرف کرد.»

این متخصص تغذیه خاطر نشان کرد:«با توجه به شیوه زندگی و مشغله افراد، استفاده از غذاهای آماده اجتناب ناپذیر است و استفاده از تن ماهی جایگزین مناسبی برای فست فودها به شمار می‌رود.»

هشدار :

کودکان در مصرف تن ماهی زیاده‌روی نکنند


همشهری آنلاین:تحقیقات پزشکی هشدار داد: زیاده روی کودکان در مصرف تن ماهی ممکن است آنها را در معرض مسمومیت جیوه قرار دهد.
به گزارش فارس ؛ این تحقیقات بر لزوم این نکته تاکید کرد که اولیا برای کاهش احتمال ابتلا به مسمومیت جیوه، مراقب فرزندان خود در زمینه میانگین مصرف تن ماهی و ماهی‌هایی که ماده جیوه در گوشت آنها زیاد است باشند به گونه‌ای که میانگین مصرف برای کودکان کمتر از 25 کیلوگرم، باید یکبار در ماه باشد. این تحقیقات پزشکی روی گروهی از کودکان انجام شد و پزشکان میانگین مصرف ماهی آنها را در طول 6 ماه تحت نظر گرفتند.
این تحقیقات افزایش میانگین آلودگی جیوه به میزان 12 درصد را در بین کودکانی که بیش از سه بار در هفته ماهی مصرف می‌کردند- در مقایسه با کودکانی که در مصرف آن زیاده روی نکردند- نشان داد.این درحالی است که تحقیقات در آمریکا نشان داد که مصرف بیش از حد تن ماهی می‌‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.نتایج این تحقیقات نشان داد که مصرف برخی از انواع ماهی مانند ماهی تن، احتمال بروز برخی از بیماری‌ها مانند سرطان را افزایش می‌دهد.
ماهی علاوه بر آنکه منبع غذایی سرشار از ید و فسفر است، حاوی جیوه نیز هست.جیوه در مقایسه با فسفر و ید که از ترکیبات مورد نیاز بدن است، از عناصر سنگینی است که برای بدن مضر است و جزو مواد سمی به شمار می‌آید و این عنصر با آنزیم‌‌های درونی بدن ترکیب و مانع از عمل آنها می‌شود.
تجمع جیوه در بدن منجر به اختلالات شنوایی، لرزش عضلات، بروز بی‌‌حسی عمومی و برهم خوردن متابولیسم درونی می‌شود و از همه مهمتر اینکه جیوه عملکرد سیستم عصبی را مختل می‌‌کند و به رشد بافت مغزی آسیب جدی می‌‌رساند


مصرف جیوه :
هر چند پیشنهاد می شود که درطول هفته یک یا دو وعده ماهی کمک بسیار زیادی به حفظ سلامت انسان ها می کند اما باید از انواع ماهی هایی که حاوی مقادیر زیادی جیوه هستند خودداری نماییم. تجمع بیش از اندازه جیوه در بدن باعث ایجاد اختلال در سیستم عصبی شده و نهایتاً منجر به بی حسی و خارش انگشتان دست، پا و لب ها می شود. گسترش بیش از اندازه آن سبب می شود تا کودکان دیرتر از موعد مقرر صحبت کردن و راه رفتن را شروع کنند. از دیگر موارد مخرب آن هم می توان به دردهای مفصلی و ماهیچه ای، و بالا بردن ریسک حملات قلبی اشاره کرد.
ماهی هایی که دارای مقادیر بالایی از جیوه می باشند، عبارتند از: کوسه ماهی، مارلین، اره ماهی، نیزه ماهی، ماهی های درخشان، ماهی روغنی اروپای شمالی، و ماهی نارنجی دریایی.
خانم های باردار، کسانیکه به تازگی صاحب فرزند شده اند، کودکان زیر 6 سال، و خانم هایی که تصمیم به باردار شدن دارند، باید از مصرف این نوع ماهی ها خودداری نمایند.

آب گل آلود:
اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که خودتان به ماهیگیری علاقه دارید، بهتر سعی کنید که حتی الامکان در آب های آلوده ماهیگیری نکنید. گونه هایی از ماهی که به سبب غریزه از کف نهرها تغذیه می کنند، مانند گربه ماهی، آلاینده های بیشتری را به شکم خود فرو می برند.

نگهداری :
ماهی، منبع انواع و اقسام مواد غذایی است و موادی دارد که به سختی و خیلی کمتر از طریق مصرف گیاهان به بدن می‌رسد. اما همین غذای لذیذ و مفید، اگر درست نگهداری و استفاده نشود، مضر است

اولین مرجع ارتباطی علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران شیلات آبزیان خوراک ماهی میگو تن کنسرو صید صیادی صیدگاه ماهیگیری دامپزشکی کلینیک متخصص رستوران خدمات کارشناس همکاران ماشین آلات گرمابی سردآبی زینتی صدف مروارید لاروکشتی لنج قایق دکترمهندس اسکله موج شکن تالاب دریا دریاچه خزراستخدام کاریابی رودخانه بندر سد اسکله خاویار ماهیان خلیج فارس دریای عمان آبشارFisheries Aquaculture Fishing Feed Shrimp fish Veterinarian Professional services specialisy Hydrothermal Hot water Scroll Cold water Ornamental Oysters Pearls Larva Ship Boat Boats Tuna Port Caviar Dam Pond Dock careers Employment Engineer Caspian Oman sea Persian golf