نگهداري ماهي

شیلات , آبزیان , ماهی , میگو , صید , صیادی , مزرعه , پرورش ماهی , صیدگاه , ماهیگیری , دامپزشک , متخصص , رستوران غذاهای دریایی , خدمات کارشناسی , گرمابی , سردآبی , کنسرو تن , زینتی , ماهیان زینتی , بچه ماهی , صدف , مروارید , لارو , کشتی , لنج , قایق , اسکله , موج شکن , اقیانوس , تالاب , دریا , دریاچه , خزر , خلیج فارس , دریای عمان , آبشار , سد , رودخانه , خاویار , ماهیان , بندر , خور , استخدام , کاریابی , بازارچه , دانشگاه , تکثیر و پرورش , تخم چشم زده , امگا 3 , تیلاپیا

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

نگهداري ماهي

نگهداری از ماهی
ماهی را فقط وقتی از آب بگیری تازه است.
نگهداری ماهی در یخچال و فریزرهم محدودیت زمانی دارد.
ماهی تازه را حداکثر تا 2 روز می‌توان در یخچال و 2 ماه در فریزر نگه داشت.
ماهی یخ‌زده را به محض باز شدن یخ، باید استفاده کرد. گذاشتن دوباره این ماهی در یخچال بی‌فایده است؛ البته این ماهی‌ها در شرایط فریز تا 6ماه هم ماندگارند.
ماهی پخته را حداکثر تا 3روز می‌شود توی یخچال و حداکثر یک ماه در فریزر میتوان نگه داشت.
ماهی‌های دودی خشک و شور را باید در اولین فرصت مصرف کرد. این ماهی‌ها حداکثر یک هفته در یخچال قابل نگهداری است ؛ ضمن اینکه مصرف فریز شده آنها هم توصیه نمی‌شود. یکی از دلایل اصلی این مسئله، از دست رفتن کیفیت ماهی در این شرایط است.
سوپ و خورش ماهی را فریز نکنید؛ هرچند که 3 تا 6 ماه ماندگاری دارند. همین غذاها، توی یخچال تا 2روز بیشتر قابل استفاده نیستند.
میگو تا 4ماه در فریزر و حداکثر 3روزه در یخچال قابل نگهداری است .
ماهی میبایست ابتدا پاک و شستشو شده سپس فریز و منجمد شود.
برای جلوگیری از انتشار بوی ماهی به سایر موارد غذایی موجود در فریزر ، حتما ماهی را در ظروف دربسته قرار داده سپس در فریزر بگذارید.
ماهی های شور و دودی را فقط در مواقع و موارد ضروری استفاده کنید زیرا بجز منع بهداشتی و پزشکی آنها و ضررهایی که دارند ، از نظر تغذیه‌ای به دلیل تولید به روش سنتی توصیه نمی‌شوند. ضمن اینکه موقع خرید، دقت کنید کپک‌زدگی نداشته باشند
قبل از خرید و استفاده از کنسرو ماهی حتما از استاندارد بودن آن مطمئن شده و تاریخ های تولید و انقضاء را بررسی نموده و از عدم باد کردگی سر و ته کنسرو، نشتی و علائم زنگ‌زدگی آن اطمینان حاصل کنید. ضمنا از ماهیهای کنسرو شده در مواقع ضروری استفاده نمائید .
هدف از منجمد كردن ماهی چیست؟
به منظور استفاده از محصولات بعد از چندین ماه و حفظ و خواص ماهی پس از ذوب شدن ، آن را منجمد می كنند. انجماد ماهی باعث جلوگیری از فاسد شدن آن می شود زیرا جانوران ریز و میكروسكوپی در دمای زیر 18 در جه سانتی گراد رشد و نمو نمی كنند و سرعت واكنش های شیمیایی ماهی در این دما به حداقل می رسد.

ماهی منجمد چگونه در منزل نگهداری می شود؟
برای جلوگیری از خشك كردن باید از تماس مستقیم آن با هوا جلوگیری كرد و آن را در بسته های غیر قابل نفوذ نگاه داشت. دمای نگهداری آن باید زیر 18 درجه سانتی گراد باشد.

روند فرا انجماد چیست؟
این روند در اعماق دریا یا نزدیك ناحیه صید یا پس از آن انجام می شود و ماهی را در كمتر از 2 ساعت به زیر 5 درجه سانتی گراد می رسانند كه در نهایت در 35-20 درجه سانتی گراد تشبیت می شود.

روند فرا انجماد چه فوایدی برای ماهی دارد؟
به علت طولانی بودن مدت نگهداری محصولات دریایی ،‌این امر باعث بیشترین ضمانت برای مصرف كننده می شود.

چرا ماهی بسته بندی شده بیشتر ترجیح داده می شود؟
چون به صورت طبیعی قسمتهای غیر خوراكی آن جدا می شود و مشتری فقط برای قسمت های خوراكی هزینه می كند از طرفی در همه فصل های سال در بازار موجود است و قیمت آن در سراسر سال ثابت می باشد.

ماهی بسته بندی تا چه مدت طعم خود را حفظ می كند؟
ماهی را تا چندین ماه می توان در یخچال نگهداری كرد. از این رو نیازی به دور ریختن ماهی قبل از امتحان كردن آن پس از این مدت نیست.

چرا مصرف ماهی بسته بندی آسانتر است؟
زیرا از قبل پاك شده و آماده طبخ می باشد (تیغ آن گرفته و گاهی نیم پز می شود)

وقتی مشتری ماهی بسته بندی می خرد توجه به چه نكاتی لازم است؟
اگر ماهی به صورت فله ای خریداری شود ، باید از خرید ماهی هایی كه كاملا یخ زده نیست اجتناب كرد. در بقیه موارد ، بسته بندی باید سالم باشد ، خوردگی و یخ نداشته باشد ، ماهی باید همیشه رنگ طبیعی خود را حفظ كند.

برای نگهداری هر چه بهتر غذاهای زنجیره (منجمد) چه باید كرد؟
بهتر است این محصولات آخرین خرید پیش از خروج فروشگاه باشد و اگر حجم خرید زیاد باشد به علت این كه بسته ها به مرور سرمای خود را از دست می دهند بهتر است در كمتر از 1 ساعت به یخچال منتقل شوند.

اگر پس از خرید محصولات بسته بندی شده دیر به خانه برسیم چه باید كرد؟
در این صورت استفاده از كیسه های عایق برای ثابت نگاه داشتن دمای بسته ها به شدت توصیه می شود.

تفاوت میان كنسرو شده ، دودی نمك سود چیست؟
هدف هر سه فرآیند یك چیز است: حفظ خواص ماهی. در ماهی دودی و نمك سود استفاده از دو عامل دود و نمك و در ماهی كنسرو شده تخلیه هوا كه رشد میكروبهای هوازی را مختل می كند ،‌ سبب این امر می شود.

فرآیند شور كردن چیست؟
شانل شستن ماهی ها با محلول نمك و آب می شود كه مثل روشهای فوق به منظور حفظ خواص ماهی انجام می شود.

فرآیند دودی كردن ماهی چگونه است؟
این كار پس از شور كردن ماهی به روش فوق و سپس دود اندود كردن ماهی با چوب بدون صمغ انجام می شود. عمل شور كردن با تركیب دود طعم ، بو و رنگ ماهی را تغییر می دهد و خشك كردن آن نیز باعث تغییر بافت ماهی می شود.

چرا ماهی خشك می شود؟
این روش نگهداری با گذاشتن ماهی زیر نور آفتاب و تهویه همزمان هوا انجام می شود كه سبب خروج رطوبت و جلوگیری از رشد باكتری ها می شود.

ماهی به چند روش طبخ می شود؟
آب پز ، كباب پز ، همراه با سس ، سوخاری و یا توسط مایكروفر.

چه نوع ماهی برای آب پز كردن مناسب تر است؟
ماهی های بزرگتر برای این كار مناسب تر هستند.

چه نوع ماهی برای پخت در مایكروفر مناسب تر است؟
ماهی هایی با بافت گوشتی فشرده تر در سایز های متوسط یا بزرگ.

بخار پز كردن ماهی چه فوایدی دارد؟
این یكی از روشهای متداول به دلیل عدم استفاده از روغن می باشد كه طعم طبیعی ماهی را حفظ می كند كالری غذا نیز به مراتب كمتر از موقعی است كه با روغن یا سس طبخ می شود.

آیا هضم ماهی آسان است؟
ماهی غذایی است كه به سهولت هضم می شود زیرا گوشت آن سرشار از پروتئین و چربی های مفید مواد معدنی ، ویتامین و آنزیم هایی است كه هضم غذا را آسان تر می كند و كالری بسیار كمی دارد. و همه اینها باعث سهولت در روند متابولیسم بدن انسان می شود.

مواد مغذی ماهی كدامند؟
ماهی دارای مقدار زیادی ویتامین های A و D و همچنین E می باشد منبع سرشار ویتامین های گروه D به شمار می رود. درصد پتاسیم و سدیم آن نیز قابل توجه می باشد


چطور باید از ماهی مراقبت كرد كه خواص غذایی ‌اش حفظ شود؟
ماهی تازه حتماً باید زیر پوشش یخ نگهداری شود.
خرید ماهی آغشته به شن و ماسه (که در مورد ماهی کفال و سفید دیده می‌ شود) اصلاً توصیه نمی ‌شود و این ماهی‌ها فاقد ویژگی‌های بهداشتی لازم هستند.
ماهی‌های منجمد باید در فریزر نگهداری و عرضه شوند و در هنگام طبخ بدون هر نوع بوی بد و مشمئز کننده باشند.
مردمک چشم ماهی منجمدی که از ماهی با کیفیت مطلوب به دست آمده باشد، دارای یک نقطه ی سفید رنگ است، در حالی که در ماهی منجمدی که از ماهی با کیفیت نامناسب به دست آمده، چشم کاملاً کدر یا شیری رنگ است.
در مورد ماهی بسته‌ بندی نیز، باید ماهی هایی را خریداری کرد که دارای پروانه ی بهداشتی از دامپزشکی بوده و تاریخ تولید و انقضای مشخص داشته باشند.

مدت زمان مقتضی برای طبخ :
برای محاسبه مدت زمان طبخ به منظور حفظ ویتامین ها و سایر مواد مغذی، باید میزان گوشت و ضخامت ماهی را اندازه گیری کنیم. مدت زمان های پیشنهادی عبارتند از:
ماهی به ضخامت 1 سانتيمتر: 3 دقیقه در فر، 4 دقیقه نیم سرخ شده، 5 دقیقه بریانی، 8 دقیقه آب پز، 3 دقیقه بخار پز.
ماهی به ضخامت 2 سانتيمتر: 11 دقیقه در فر، 7 دقیقه نیمه سرخ شده، 6 دقیقه بریانی، 10 دقیقه آب پز، 7 دقیقه بخار پز.
ماهی به ضخامت 3 سانتيمتر: 15 دقیقه در فر، 10 دقیقه نیمه سرخ شده، 9 دقیقه بریانی، 12 دقیقه آب پز، 11 دقیقه بخارپز.
ماهی به ضخامت 4 سانتيمتر: 20 دقیقه در فر، 13 دقیقه نیمه سرخ شده، 11 دقیقه بریانی، 13 دقیقه آب پز، 14 دقیقه بخار پز.

مدت زمان مقتضی برای طبخ انواع فریز شده :
برای طبخ ماهی های فریز شده باید ضخیم ترین قسمت گوشت را اندازه گیری کرده و زمان طبخ را مطابق با آن تنظیم نمایید. پیشنهاد های اصولی به شرح زیر می باشد:
ضخامت 1 سانتيمتر: 17 دقیقه در فر، 7 دقیقه نیمه سرخ شده، 12 دقیقه بریانی، 10 دقیقه آب پز، 5 دقیقه بخار پز.
ضخامت 2 سانتيمتر: 22 دقیقه در فر، 11 دقیقه نیمه سرخ شده، 15 دقیقه بریانی، 15 دقیقه آب پز، 11 دقیقه بخارپز.
ضخامت 3 سانتيمتر: 35 دقیقه در فر، 15 دقیقه نیمه سرخ شده، 24 دقیقه بریانی، 22 دقیقه آب پز، 13 دقیقه بخار پز.
ضخامت 4 سانتيمتر: 39 دقیقه در فر، 18 دقیقه نیمه سرخ شده، 28 دقیقه بریانی، 28 دقیقه اب پز، 16 دقیقه بخار پز.

توصیه‌هایی برای نگهداری ماهی در فریزر :
گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت پزشکان بدون مرز، شما ممکن است نتوانید یک ماهی بزرگ را در یک وعده مصرف کنید پس بهتر است که ماهی های کوچک را بدون قطعه قطعه کردن فریز کرد ولی انواع بزرگتر را به قطعات کوچک تقسیم کرده و یا فیله آن را متناسب با مصرف یک وعده خانواده منجمد نمایید .

مدت زمان نگهداری ماهی در فریزر منازل بسیار کمتر از ماهی منجمد شده در سردخانه است چرا که شرایطی از قبیل تونل انجماد با برودت منفی ۳۶ درجه سانتی گراد برای انجماد و سالن های نگهداری با برودت منفی ۱۸ درجه سانتی گراد با رطوبت نسبی مناسب ، در منازل مهیا نمی باشد. از طرفی بنا به ضرورت و نیاز روزانه در فریزر باز و بسته می شود و هر چند مدت نیاز به دیفراس نمودن فریزرها می باشد که از عمر ماندگاری گوشت و محتویات داخل آن می کاهد. لذا توصیه می شود علیرغم رعایت شرایط بهداشتی بیش از ۳ ماه ماهی ها را برای مصرف در فریزر نگهداری ننمایید.

دمای فریزر برای نگهداری طولانی‌مدت ماهی باید منهای ۱۸ درجه سانتی‌گراد باشد. هرگونه تغییر در دمای فریزر سبب خراب شدن مواد غذایی خصوصا ماهی‌ها می‌شود.

از انباشت بسته‌های ماهی در یک طبقه فریزر جلوگیری کنید؛ چرا که از یک سو جابه‌جایی هوای سرد در میان بسته‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود و یخ‌زدن بخوبی صورت نمی‌گیرد و از سوی دیگر موجب افزایش ناگهانی دمای فریزر و کاهش کیفیت مواد غذایی می‌شود.

بهتر است ماهی قبل از پایان ماه سوم مصرف شود و نگذارید ماهی بیش از ۴ ماه در فریزر بماند زیرا ارزش غذایی آن کاهش می یابد .

معمولا ماهی‌های منجمد با اندازه بزرگ در یک وعده مصرف نمی‌شوند. بنابراین هنگام خرید از فروشنده بخواهید که آنها را در مقابل شما تکه کند تا در هنگام مصرف مجبور به انجمادزدایی تمامی ماهی نشوید.

وقتی یخ ماهی را باز می‌کنید باید آن را حداکثر در مدت ۲۴ ساعت به مصرف برسانید.


چگونه ماهی را از حالت انجماد خارج کنیم ؟

برای اینکه به مواد غذایی فریزری آسیب نرسد و ارزش غذایی آنها از بین نرود، باید بعد از خارج‌کردن از فریزر به صورت صحیح یخ این مواد غذایی را آب کرد و بعد آنها را مصرف کرد.

سه روش برای این کار وجود دارد، یخ‌زدایی در یخچال، یخ‌زدایی در آب سرد و یخ‌زدایی با مایکروویو.

در شیوه یخ‌زدایی در یخچال، ۲۴ ساعت قبل، باید بسته ی گوشت را از فریزر به یخچال منتقل کرد. بسته را نباید باز کرد یا روی آن نمک پاشید تا زودتر یخ آن باز بشود. این کارها به شدت به ماده غذایی آسیب می ‌رساند.

در یخ‌زدایی با آب سرد باید بسته غذایی بدون آنکه از کیسه خارج شود، داخل آب سرد قرار بگیرد. آب باید هر نیم ساعت یک بار عوض شود تا بسته غذایی ما تا موقع بازشدن یخ آن در آب سرد باشد. در غیر این صورت عوامل بیماری‌زای احتمالی موجود در ماده غذایی شروع به فعالیت کرده و ماده غذایی را آلوده می‌ کنند.

برای یخ‌زدایی با مایکروویو هم باید براساس دستور آن عمل کنید. فقط لازم است دما را به دقت تنظیم کنید تا ماده غذایی به جای یخ زدایی، نیم پز نشود. درضمن باید موادی را که توسط مایکروویو یخ‌زدایی شده سریع مصرف کنید.

از نمک‌زدن، باز‌ کردن بسته‌های غذایی برای سریع تر‌کردن یخ‌زدایی آنها، گرفتن آنها زیر آب جوش، باز‌ کردن بسته و قرار دادن آنها در محیط اتاق یا داخل آب گرم و به‌ طور کلی هر حرکتی که باعث تغییر ناگهانی دمای بسته می ‌شود، جداً خودداری کنید.

ماهی‌های منجمدی که توسط عرضه‌کنندگان متخلف انجمادزدایی و به صورت تازه عرضه می‌شوند، بسیار مستعد فساد بوده و معمولا دارای بافتی نرم و شل و حاوی خونابه هستند؛ بنابراین حتما ماهی‌های جنوب را به صورت منجمد و از مراکز معتبر شیلات خریداری کنید و سعی کنید ماهی (چه تازه و چه منجمد)‌ را به صورت بسته‌بندی شده تهیه کنید.

ماهی‌های بسته‌بندی شده مجوز و تاریخ مصرف دارند و به دلیل آن که تحت نظارت مستمر ماموران بهداشت هستند خیال شما را از بابت ماندگی،‌ فساد یا چند بار انجماد بودن راحت می‌کنند.

در صورتی که ماهی‌ منجمد خریداری می کنید باید بسته‌بندی شده و روی بسته‌بندی تمامی مشخصات ضروری درج شده باشد. که این موارد شامل مشخصات زیر است :

۱- کد بهداشتی دامپزشکی
۲- تاریخ صید
۳- تاریخ انقضا
۴- شرکت تولیدکننده

مشخصات بالا لازم است که روی بسته‌بندی ذکر شده باشند.

هر چه مشخصات شناسایی محصول بیشتر باشد، بهتر است و مصرف آن بیش از ماهی‌های دیگر توصیه می‌شود

برش های مختلف ماهی
انواع برش های ماهی عبارتند از:

فیله :
جناح سینه و یا پهلوی ماهی که فاقد استخوان می باشد.
ماهی کامل :
در این نوع برش، سر و باله ها از بدن ماهی جدا نمی شوند، اما اعماء و احشا و شش های ماهی بیرون کشیده می شوند.
استیک :
برخی قسمت های ماهی از بدن آن جدا می شود.
پاک شده :
محتویات شکم و آبششهای ماهی بطور کامل تخلیه میشود.

نکات مهم براي خريد فيله و ماهي تكه شده :
دنبال ماهي‌هايي بگرديد كه گوشت سرحال و سفتي دارند، اگر هنوز پوست داشت، نبايد شل و آويزان باشد، پوست ماهي بايد محكم به گوشت آن چسبيده باشد .

بوي بد و دورنگ بودن فيله علامت ماندگي است:
اگر تكه ماهي در بسته‌بندي باشد، ممكن است كمي مايع دور گوشت آن باشد. اگر رنگ آن شفاف بود مشكلي نيست اما اگر رنگ آن سفيد بود، علامت فساد است و حتما مي‌دانيد كه مسموميت با ماهي خيلي خطرناك است.

در اينجا هم فشار دادن گوشت البته با اجازه فروشنده جواب مي‌دهد. گوشت ماهي تازه سفت است و جاي انگشت روي آن نمي‌ماند.

ماهي‌هاي منجمد با بسته‌بندي وكيوم كيفيت خوبي دارند، چون تمام نكات بهداشتي در آنها رعايت شده است و در كارگاه‌هاي مجهز بسته‌بندي و تميز شده‌ اند. مشكل در حمل و نقل است چون اين ماهي‌ها بايد از زمان بسته‌بندي تا هنگام عرضه منجمد بمانند. اگر از اين ماهي‌ها استفاده مي‌كنيد، پس از آب شدن،‌ دوباره آنها را منجمد نكنيد،یعنی به اندازه مورد نياز از آن جدا كرده و بقيه را همچنان منجمد نگه داريد

رعایت احتیاط:
ماهی ها در بسته بندی های مختلف به بازار عرضه می شوند اما بهتر است در خرید آنها دقت بیشتری به خرج دهیم. برخی از ماهی ها به صورت غیر قانونی صید می شوند (با توجه به قوانین مصوب برای حمایت از پرندگان و چهارپایان) و برخی دیگر از انواع آنها در جریان ماهیگیری بازرگانی کشته می شوند.

نکات ضروری :
مصرف یک یا دو وعده ماهی در طول هفته شما را در مقابل دسته ای از بیماری ها از آسم کودکی گرفته تا سرطان پروستات بزرگسالی، مصون نگه می دارند.
بهترین شیوه مصرف ماهی به صورت قرار دادن آن در فر، آبپز و بخار پز کردن و بریانی می باشد.
از ماهی هایی که دارای میزان بالایی جیوه هستند، مانند کوسه ماهی و مارلین خودداری کنید.
خانم های باردار، خانم هایی که قصد بارداری دارند، و کودکان زیر 6 سال باید در انتخاب ماهی دقت بیشتری به خرج دهند.

اولین مرجع ارتباطی علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران شیلات آبزیان خوراک ماهی میگو تن کنسرو صید صیادی صیدگاه ماهیگیری دامپزشکی کلینیک متخصص رستوران خدمات کارشناس همکاران ماشین آلات گرمابی سردآبی زینتی صدف مروارید لاروکشتی لنج قایق دکترمهندس اسکله موج شکن تالاب دریا دریاچه خزراستخدام کاریابی رودخانه بندر سد اسکله خاویار ماهیان خلیج فارس دریای عمان آبشارFisheries Aquaculture Fishing Feed Shrimp fish Veterinarian Professional services specialisy Hydrothermal Hot water Scroll Cold water Ornamental Oysters Pearls Larva Ship Boat Boats Tuna Port Caviar Dam Pond Dock careers Employment Engineer Caspian Oman sea Persian golf