رونق صادرات ماهی با توسعه صید صنعتی

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

رونق صادرات ماهی با توسعه صید صنعتی

چهار‌شنبه ۵ تیر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۱۷ بازدید

رونق صادرات ماهی با توسعه صید صنعتی
بائوج لاهوتی درگفت و گو با خبرنگاراقتصادی خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه سرانه مصرف ماهی درکشوربسیار پایین است، گفت: سرانه مصرف ماهی دردنیا حداقل 15 کیلوگرم می باشد که متأسفانه سرانه مصرف ماهی درکشور حدود 10کیلوگرم پایین ترازسرانه مصرف آن در دنیا است.
نماینده مردم لنگرود درمجلس شورای اسلامی، با تأکید برعملکرد ضعیف وزارت بهداشت و درمان، تصریح کرد: براساس قانون برنامه پنجم توسعه وزارت بهداشت و درمان موظف به آموزش فرهنگ تغذیه به مردم است که متأسفانه به علت عملکرد ضعیف این وزارتخانه شاهد مصرف فقط ۵ کیلوگرم ماهی در سبد غذایی خانوارها هستیم.
این نماینده مردم درمجلس نهم، ممنوع شدن صید ماهی را یکی دیگرازدلایل کاهش سرانه مصرف ماهی دانست و تأکید کرد: متأسفانه سازمان شیلات کشوربه علت اینکه نتوانسته متناسب با میزان برداشت ماهی، ذخایر دریایی را افزایش دهد مانع صید ماهی توسط صیادان از دریاها و دریاچه ها شده که این مهم علاوه بر کاهش میزان ماهی در بازارمصرف منجربه بیکاری تعداد بسیاری ازصیادان هم شده است.
وی، با تأکید براینکه سازمان شیلات کشوربه جای انجام این گونه اقدامات غیرمنطقی و نامناسب باید درجهت افزایش ذخایر دریایی تلاش کند، افزود: سازمان شیلات کشور با حمایت واستفاده ازخود صیادان درامرتولید و پرورش ماهی می تواند به همان نسبت که ماهی برداشت می کند به همان میزان هم به ذخایر دریایی کشورماهی اضافه کند.
بائوج لاهوتی، با انتقاد ازاینکه متأسفانه هنوزسیستم صیادی کشور به صورت سنتی است، اظهار داشت: فقط درنقاط محدودی از بندرانزلی و مازندران صید ماهی به شیوه صنعتی انجام می شود که متأسفانه تا به امروزعملکرد مؤثری از سوی سازمان شیلات به منزله صنعتی شدن سیستم صیادی کشورمشاهده نشده است.
وی، همچنین ادامه داد: شیب دریاچه خزرچون به طرف کشورهای آسیا میانه است سهم این کشورها از برداشت ماهی بیشتر خواهد بود به همین جهت اگرسیستم صیادی کشورصنعتی شود با افزایش میزان برداشت ونیز توسعه پرورش این نوع ماهی ها علاوه براینکه نیازداخلی تأمین می شود می توان صادرات ماهی به سایرکشورها هم داشته باشیم.
عضو کمیسیون عمران مجلس، نبود برنامه ریزی صحیح مسئولان را مشکل اصلی درصنعت شیلات کشوردانست و گفت: با توجه به تخصیص۱۰ درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صورت ریالی به بخش کشاورزی و شیلات نگرانی برای تسهیلات در این خصوص وجود ندارد به طوری که مشکل اساسی و جدی در صنعت شیلات کشورفقط نبود برنامه ریزی صحیح مسئولان است

دیدگاه خود را بیان کنید