امسال از داوطلبان فعالیت در بخش آبزیان استقبال می‌شود.

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

امسال از داوطلبان فعالیت در بخش آبزیان استقبال می‌شود.

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۳۲ بازدید

16/3/1390

امسال از داوطلبان فعالیت در بخش آبزیان استقبال میشود
نشست رسانه‌ای دکتر امین‌الله تقوی، سرپرست سازمان شیلات ایران به مناسبت گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی عصر امروز (16 خرداد) در ساختمان شیلات برگزار شد.
در ابتدای این نشست، تقوی، با ذکر آماری از عملکرد شیلات و شاخص‌های این سازمان گفت: در بخش آبزیان در 10 درصد از بنادر و 60 مرکز آمار برداری از صید و صیادی گرفته شده است.
به گفته وی در حال حاضر 26 پروژه در بخش بندر و صیادی در مرحله سازمان‌دهی، بهسازی و سامان‌دهی هستند
وی درباره اقدامات انجام شده در بخش شیلات گفت: در زمان انقلاب 72 مرکز اسکله در کشور وجود داشت و اعتبارات نیز بیش از سه هزار و 860 میلیون تومان بود که در حال حاضر تولیدات 360 هزار تن و در بخش آبزی‌پروری 248 هزار تن است که در این بخش 24 درصد افزایش تولید داشتیم.

به نظر وی سرانه مصرف طی سال 89، هشت کیلو و نیم برای هر خانوار ایرانی بوده که این آمار در مقایسه با سال 57 که سرانه مصرف هر خانوار یک کیلوگرم بوده 13 و نیم درصد افزایش داشته است.

به گفته وی صادرات آبزیان در سال گذشته، 33 و یک دهم درصد بوده که موجب شده 160 میلیون سود نیز برای کشور به همراه داشته باشد.

تقوی درباره انواع آبزیان صادراتی گفت: ماهی‌های صادراتی عبارتند از ماهی‌های گرمایی، انواع ماهی‌ها، میگو، سایر آبزیان، انواع ماهی‌های تزیینی، ماهی قزل‌آلا و تن ماهی است.

سرپرست سازمان شیلات ایران همچنین در خصوص اقدامات انجام شده برای افزایش سرانه آبزیان در کشور گفت: سال گذشته با برپایی 18 نمایشگاه تخصصی آبزیان و 40 نمایشگاه در سطح استانی و آموزش طبخ آبزیان برای عموم افراد در پی آن بودیم که مصرف آبزیان را در کشور افزایش دهیم.

وی افزود: در سال گذشته چند اقدام انجام شد که یکی در بخش میگو است که 1200 تن افزایش تولید داشتیم، امسال هم همین افزایش تولید را در پی خواهیم داشت.

تقوی در ادامه برای کسانی که علاقه‌مند به فعالیت در بخش آبزیان هستند، گفت: امسال سازمان شیلات نزدیک به هزار میلیارد ریال اعتبار در اختیار دارد و از داوطلبان برای فعالیت در بخش آبزیان استقبال می‌کند.

وی در خصوص فعالیت و تولید آبزیان در کشور تصریح کرد: در سفر اخیر هیئت دولت یک بند بر مبنای تشکیل کارگروهی برای تولید و بسته‌بندی میگو تشکیل شده که قرار است بعد از بازبینی مورد تصویب هیئت دولت قرار گیرد و امیدواریم که تصویب این بند برای تمام افراد ذی‌نفع بتواند اگر ضرری به آنها رسیده، جبران و ایجاد اشتغال کند.

وی با اشاره به پرورش آبزیان جدید در کشور خاطر نشان کرد: در سال گذشته یک گونه آبزی به نام فیلاپیا وارد کشور شده و از هفته آینده فیلاپیا وارد آب‌های یزد شده و قرار است این‌ گونه به تولید انبوه برسد.

وی افزود: امسال اولین سالی است که تکثیر بچه خاویار را به بخش خصوصی اختصاص داد‌ه‌ایم.

سرپرست سازمان شیلات ایران درباره بها دادن شیلات به صیادان گفت: کلیه صیادان 27 درصد حق بیمه به آنها تعلق بگیرد که 10 درصد را صیاد و مابقی را دولت پرداخت می‌کند.

وی در خصوص اقدامات دیگر این مرکز گفت: شناسنامه‌دار کردن محصولات یکی از دغدغه‌های این سازمان است و با توجه به اینکه صیادی یکی از شغل‌های پردردسر است قرار است با رایزنی‌هایی که با کشور سومالی انجام خواهیم داد مشکلاتی از قبیل دزدان دریایی را در آب‌های جنوب حل کنیم.

لازم به ذکر است، در ارتباط با مرگ و میر آبزیان علت خاصی در دست نیست

منبع : خبرگزاری شبستان

..

دیدگاه خود را بیان کنید