خواص ماهی‎های ارزان‌قیمت، مشابه ماهیان گرانقیمت

امروزه با توجه به تغییر الگوی غذایی و گرایش افراد به مصرف غذاهای فرآوری شده، کاهش تحرک و فعالیت‎های بدنی احتمال بروز انواع بیماری‎های جسمی و هیجانی رو به گسترش است که در راستای پیشگیری از بروز این قبیل اختلالات تغذیه سالم نقش مهم و مؤثری را ایفا می‎کند.

امروزه با توجه به تغییر الگوی غذایی و گرایش افراد به مصرف غذاهای فرآوری شده، کاهش تحرک و فعالیت‎های بدنی احتمال بروز انواع بیماری‎های جسمی و هیجانی رو به گسترش است که در راستای پیشگیری از بروز این قبیل اختلالات تغذیه سالم نقش مهم و مؤثری را ایفا می‎کند.

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

خواص ماهی‎های ارزان‌قیمت، مشابه ماهیان گرانقیمت

دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰  ۰ نظر   ۱۲۲۱ بازدید

خواص ماهی‎های ارزان‌قیمت، مشابه ماهیان گرانقیمت
مسئول شیلات بروجرد گفت: تولید و سرمایه‎گذاری بیشتر در زمینه‌ی پرورش آبزیان توسعه و افزایش سطح سلامت جامعه را به ارمغان می‎آورد.
مهندس غلامحسین اکبری اظهار کرد: امروزه با توجه به تغییر الگوی غذایی و گرایش افراد به مصرف غذاهای فرآوری شده، کاهش تحرک و فعالیت‎های بدنی احتمال بروز انواع بیماری‎های جسمی و هیجانی رو به گسترش است که در راستای پیشگیری از بروز این قبیل اختلالات تغذیه سالم نقش مهم و مؤثری را ایفا می‎کند.
وی خاطرنشان کرد: میزان مصرف سرانه ماهی در سال 92 برای هر نفر 8.5 کیلوگرم و در سال 93، 1.9 کیلوگرم افزایش داشته است. در استان لرستان مصرف ماهی حدود 9.4 کیلوگرم و در شهرستان بروجرد 8.5 با این اوصاف سرانه مصرف ماهی در لرستان حدود 6 کیلوگرم پائین‎تر از میانگین کشور است

اکبری یادآور شد: با بررسی قیمت ماهی در مقایسه با سایر فرآورده‎های گوشتی باید افزود که قیمت یک کیلو مرغ حدود 7 هزار و گوشت گوسفندی 29 تا 30 هزار تومان با اندکی نوسان قیمت در خرده‎فروشی‎های سطح شهر عرضه می‎شود و این در حالی است که یک کیلو ماهی ارزان قیمت به 3000 تا 5000 تومان می‎رسد.

این کارشناس آبزی‎پروری اظهار کرد: در مصرف ماهی آنچه که بیشتر حائز اهمیت به نظر می‎رسد قیمت و باصرفه بودن اقتصادی آن است که با افزایش سطح آگاهی و راهکارهای مصرفی مناسب می‎توان ماهی ارزان قیمت را با همان ارزش غذایی مناسب در سبد مصرف خانوارها جایگزین کرد.

وی تصریح کرد: گرایش مردم به مصرف مواد پروتئینی چون گوشت و مرغ به‌دلیل سابقه تولیدی و سرمایه‎گذاری در این زمینه بیشتر از آبزیان است.

اکبری گفت: با سرمایه‎گذاری و انجام زیرساخت‎های لازم، خوشبختانه طی چند سال اخیر در تولید و پرورش آبزیان به شرایط مطلوبی در تأمین نیاز داخلی دست یافتیم.

این محقق آبزی‎پروری افزود: رشد تولید آبزیان از حدود 13 تا 14 سال پیش و رشد جهشی طی 2 تا 3 سال اخیر اتفاق افتاد، میزان تولید آبزیان 950 هزار تن در سال است و 75 هزار تن از این میزان سهم صادرات را تشکیل می‎دهد که این تولید قزل‎آلا در شهرستان بروجرد 1600 تن در سال است.

وی اظهار کرد: عمده واردات آبزیان از کشورهای آسیای جنوب‌شرقی، نیوزیلند، اروپا و شیلی انجام می‌شود و میانگین چند ساله واردات به 40 هزار تن در سال می‎رسد.

مسئول شیلات بروجرد خاطرنشان کرد: تولید و سرمایه‎گذاری بیشتر در زمینه‌ی پرورش آبزیان توسعه و افزایش سطح سلامت جامعه به ارمغان می‎آورد در کشورهای توسعه‎یافته سرانه میزان مصرف آبزیان بیشتر است و تفاوتی بین کیفیت و ارزش غذایی آبزیان تولید داخل و وارداتی وجود ندارد.

اکبری یادآور شد: آبزیان وارداتی و آبزیان تولید داخل از نظر بهداشتی تحت کنترل و نظارت سازمان شیلات و سازمان دامپزشکی و سایر ارگان‎های مربوطه هستند و مصرف‌کننده دغدغه‎ای برای خرید و مصرف ندارد.

وی با بیان این‌که تنوع گونه‎های آبزیان و طیف قیمت آنان فوق‎العاده زیاد است، افزود: ماهی‎های گرمابی و پرورشی گونه‎های متوسط بین 15 تا 20 هزار تومان و گونه‎های ارزان 10 هزار تومان دارند و ماهی‎های وارداتی عمدتاً ارزان قیمت هستند.

این کارشناس آبزی‎پروری خاطرنشان کرد: ماهی‎های پرورشی بسته به نوع و وزن در خرده‎فروشی‎ها از 6000 تا 8000 تومان و ماهی‎ قزل‎آلا از 14 تا 18 هزار تومان هستند.

اکبری گفت: علل کاهش قدرت خرید متأسفانه با توجه به این‌که ماهی جزو منابع غذای سالم و مغذی محسوب می‎شود سهم ناچیزی در سبد غذایی ما ایرانیان دارد البته با توجه به علل اقتصادی آن، گرانی ماهی نسبت به سایر مواد پروتئینی در خرید و مصرف آن به صرف هزینه زیاد نیازی نیست.

وی افزود: البته این ماهی‎های گران‎قیمت نیستند که ارزش غذایی زیادی دارند بلکه ماهی‎های ارزان‎قیمت هم دارای خواص تقریباً مشابه ماهی‎های گران‎قیمت هستند.

مسئول شیلات بروجرد یادآور شد: با توجه به ارزش غذایی ماهی در سبد سلامت، فرهنگ‎سازی در زمینه‌ی مصرف آن به‌عنوان غذای اصلی ضروری است که در این زمینه باید آموزش‎های لازم در زمینه مصرف ماهی از لحاظ به صرفه بودن اقتصادی صورت بگیرد.

اکبری یادآور شد: ارزش غذایی صد گرم ماهی در مقایسه با صد گرم گوشت قرمز بیشتر است که برخی ماهی را به دلیل گران بودن و یا عادات غذایی نامناسب از چرخه مصرفی خود حذف می‎کنند و سایر محصولات پروتئینی را جایگزین آن می‎کنند
منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید