تحرکات ضد چینی واشنگتن؛ آمریکا و فیلیپین رزمایش دوهفته‌ای برگزار می‌کنند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پس از درخواست جو بایدن از کنگره به منظور اختصاص بودجه ۷۱۵ میلیارد دلاری برای پنتاگون با هدف اقداماتی از قبیل مها

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پس از درخواست جو بایدن از کنگره به منظور اختصاص بودجه ۷۱۵ میلیارد دلاری برای پنتاگون با هدف اقداماتی از قبیل مها

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

تحرکات ضد چینی واشنگتن؛ آمریکا و فیلیپین رزمایش دوهفته‌ای برگزار می‌کنند

یک‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰  ۰ نظر   ۱۴۶۷ بازدید

تحرکات ضد چینی واشنگتن؛ آمریکا و فیلیپین رزمایش دوهفته‌ای برگزار می‌کنند

وزیر دفاع فیلیپین بعد از تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود اعلام کرد، از فردا دوشنبه رزمایش نظامی مشترک دو کشور به مدت دو هفته آغاز می‌شود.

تحرکات ضد چینی واشنگتن؛ آمریکا و فیلیپین رزمایش دوهفته‌ای برگزار می‌کنند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پس از درخواست جو بایدن از کنگره به منظور اختصاص بودجه ۷۱۵ میلیارد دلاری برای پنتاگون با هدف اقداماتی از قبیل مهار چین، وزیر دفاع فیلیپین از برگزاری رزمایش مشترک با آمریکا خبر داد.

مقام‌های ارشد نظامی و دفاعی فیلیپین اعلام کردند، رزمایش مشترک نظامی سالیانه این کشور با آمریکا که سال ۲۰۲۰ به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا لغو شده بود، امسال برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقام‌های ارتش فیلیپین امروز یکشنبه اعلام کردند که نظامیان این کشور و آمریکا از فردا دوشنبه به مدت دو هفته در فیلیپین در رزمایش مشترک شرکت می‌کنند.

اعلام خبر رزمایش دو هفته‌ای مشترک آمریکا و فیلیپین در حالی صورت گرفته که امروز وزرای دفاع دو کشور تماسی تلفنی داشتند.

طبق گزارش‌ها، «دلفین لورنزانا» وزیر دفاع فیلیپین و «لوید آستین» همتای آمریکایی او درباره رزمایش نظامی دو کشور، وضعیت در دریای جنوب چین و تحولات امنیتی اخیر منطقه بحث و تبادل نظر کردند.

رزمایش موسوم به «بالیکاتان» که واژه‌ای فیلیپینی و به معنای «دوشادوش هم» است، از فردا آغاز می شود و در آن میزان آمادگی ارتش‌های دو کشور برای پاسخ دادن به تهدیداتی از قبیل بلایای طبیعی و حملات گروه‌های شبه نظامی افراطی مورد سنجش قرار می گیرد.

رزمایش ۲۰۲۱ آمریکا و فیلیپین در قیاس با رزمایش‌های قبلی دو کشور، با تعداد کمتری از نظامیان برگزار خواهد شد.

به گفته سپهبد «سیریلیتو سوبجانا» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح فیلیپین، در این رزمایش ۱۷۰۰ نظامی شامل ۷۰۰ نیروی آمریکایی و هزار نظامی فیلیپینی شرکت دارند. در رزمایش‌های مشترک سال‌های گذشته، تا بیش از ۷۶۰۰ نظامی از دو کشور شرکت‌ می‌کردند.

رزمایش مشترک آمریکا و فیلیپین در ادامه تحرکات ضد چینی واشنگتن در مناطق پیرامونی دریای چین جنوبی و شرقی صورت می‌گیرد.

بنا بر گزارش رویترز، فیلیپین بارها به حضور قایق‌های چینی در درون آب‌های انحصاری اقتصادی خودش در مناطق همجوار «آبسنگ ویتسون» اعتراض کرده و پکن خواسته کشتی‌ها و قایق‌هایش را منطقه خارج کند.

مقام‌های وزارت خارجه چین اما اعلام کرده‌اند که قایق‌های ماهیگیری تنها از بیم آب‌های خروشان این منطقه وارد آبسنگ ویتسون می‌شوند و سرنشین این قایق‌ها، نیروهای شبه نظامی نیستند.

برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان، ویتنام و چین درباره تملک بخش‌های از مناطق دریای چین جنوبی دچار اختلافات ارضی هستند و آمریکا طی سال‌های گذشته برای بهره برداری از این اختلافات همواره در تلاش بوده است.

آمریکا ضمن اعلام حمایت از مواضع ضد چینی کشورهای حاشیه دریای چین جنوبی و شرقی، به اقداماتی از قبیل برگزاری رزمایش‌های نظامی دست زده است.

اعلام آغاز رزمایش دو هفته‌ای آمریکا و فیلیپین با گذشت دو روز بعد از رسانه‌ای شدن خبر درخواست بودجه ۷۱۵ میلیارد دلاری برای پنتاگون انجام شده است. روز جمعه هفته گذشته، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا از کنگره افزایش بودجه وزارت دفاع این کشور را خواستار شده بود. در طرح بودجه دولت آمریکا اعلام شده است که بخشی از این بودجه برای مهار چین و روسیه هزینه خواهد شد.

وزارت دفاع فیلیپین درباره گفت‌و‌گوی تلفنی امروز «دلفین لورنزانا» وزیر دفاع این کشور و «لوید آستین» همتای آمریکایی او بیانیه صادر کرد.

طبق این بیانیه، وزیر دفاع آمریکا در بخشی از این رایزنی تلفنی بار دیگر موضع واشنگتن درباره اهمیت «توافقنامه نیروهای بازدیدکننده» بین دو کشور را تکرار کرد و همتای فیلیپینی او قول داد که درباره این موضوع با رئیس‌جمهور فیلیپین صحبت کند.

«رودریگو دوترته» رئیس‌جمهور فیلیپین سال گذشته به صورت یکجانبه «توافقنامه نیروهای بازدیدکننده» امضا شده بین دو کشور را که دو دهه قدمت داشت، لغو کرد. این اقدام دوترته بعد از آن صورت گرفت که واشنگتن برای یک مقام‌ فیلیپینی روادید سفر صادر نکرد.

انتهای پیام/ص

دیدگاه خود را بیان کنید