راهکارهایی برای تداوم تولید در حاشیه دریاچه ارومیه /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

راهکارهایی برای تداوم تولید در حاشیه دریاچه ارومیه /گ

پنج‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۳۸ بازدید

راهکارهایی برای تداوم تولید در حاشیه دریاچه ارومیه
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز گفت: زارعان و باغداران استان یک میلیون و 200 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به صورت دیم و آبی از که دو سوم آن به صورت دیم و یک سوم باقی مانده به صورت آبی اداره می کنند.
مسعود محمدیان ضمن بازگو نمودن تقسیم بندی اراضی استان افزود: دو سوم این اراضی دیم و یک سوم باقی آبی محسوب می شوند.
وی از اثرات بادهای نمکی از سوی دریاچه ارومیه گفت و یادآور شد: بادهاي نمكي اراضي زراعي و باغي حاشيه درياجه اروميه را تحت تاثير مستقيم خود قرار داده و علاوه بر آن موجب خشك شدن قنات ها، چشمه ها و همچنين چاه هاي كشاورزي اين حوزه و يا موجب شوري آنها شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اظهار داشت: تصمیم گیری هوشمندانه برای حل و فصل مشکل پسروی دریاچه ارومیه باعث امیدواری در کشاورزان برای کشت پاییزه موثر است و با تصمیم گیری های هوشمندانه می توانیم اثرات طوفان های نمک دریاچه ارومیه را کاهش دهیم.
محمدیان تاکید کرد: کشت محصولات کشاورزی با نیاز آبی کم در حاشیه دریاچه ارومیه از مهم ترین راهکارهای جلوگیری از فاجعه زیستی و تداوم تولید در بخش کشاورزی به شمار می آید.
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: آذربایجان شرقی در یک منطقه نیمه خشک اقلیمی قرار گرفته است و استمرار و حاکمیت خشکسالی های چند سال اخیر در سطح استان باعث کاهش منابع آبی، افت شدید سفره های آب زیرزمینی، خشک شدن و پسروی آب دریاچه ارومیه و گسترش سطح اراضی شور حاشیه دریاچه ارومیه شده است.
حسن منیری فر با ضروری دانستن بهره گیری از یافته های تحقیقاتی گفت: سطح زیر کشت باغات و اراضی زراعی نیز که وابسته به منابع آب زیرزمینی و سطحی بوده به صورت بی رویه و نامتناسب با شرایط اقلیمی و محدودیت منابع آبی در منطقه توسعه پیدا کرده است و اهمیت توجه به تبعات زیست محیطی خشک شدن دریاچه ارومیه و اثرات مستقیم آن بر اکوسیستم های کشاورزی و منابع طبیعی منطقه، ضرورت توجه به انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه و استفاده بهینه از یافته های تحقیقاتی صورت گرفته را دو چندان می کند.
وی یادآور شد: کشت محصولات کشاورزی با نیاز آبی کم در حاشیه دریاچه ارومیه، از مهمترین راهکارهای جلوگیری از فاجعه زیستی و تداوم تولید در بخش کشاورزی بشمار می آید و اجرای طرح هاي آبخوانداری و آبخيزداري براي احياي درياچه اروميه لازم است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: اجراي قانون تعيين تكليف چاه هاي غيرمجاز كشاورزي، پرداخت تسهيلات كم بهره براي حفظ مشاغل موجود منطقه، اجراي طرح هاي آب و خاك طبق روال مناطق محروم با صد درصد اعتبارات دولتي مي تواند از پيشنهادات مهم اين همايش در كاهش اثرات مخرب پس روي درياچه اروميه در حوزه كشاورزي باشد.
ایوب ایرانی فام افزود: تغییر الگوی کشت در حاشیه دریاچه ارومیه امکانپذیر است و برای این منظور محصولات گلرنگ و کلزا جایگزین محصولات زراعی و پسته جایگزین برخی محصولات باغی قابل توصیه است.
وی از مقدار ب از دست رفته دریاچه ارومیه گفت و اظهار داشت: با توجه به شرایطی که باعث شده كه اكنون اين درياچه حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آب خود را از دست بدهد و سازمان در کنار توسعه الگوی کشت، توسعه آبیاری تحت فشار، مرمت و بازسازی قنوات وجایگزینی کشت های خشکی پسند، در نظر دارد تمامی توان خود را در تحقق دستیابی به الگویی پایدار و همه جانبه در صیانت از آب و خاک این حوزه مهم با استفاده از توان تخصصی پژوهشگران و محققان حوزه دانشگاهی بکار بسته و برپایی این همایش در راستای نیل به این هدف بزرگ است.
ایرانی فام تاکید کرد: ارائه راهکارهای اصلاح الگوي كشت در منطقه، توسعه و تقويت فعاليت هاي مرتبط با آبخوانداري در منطقه و معرفی بسته پیشنهادی مدیریت بهینه اراضی شور حاشیه دریاچه ارومیه از جمله این راهکارها است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با عنوان نمودن مزایای برطرف شدن این مشکل دریاچه ارومیه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: افزایش راندمان تولید، بهبود کیفیّت محصولات، کاهش ضایعات و تولید محصول سالم با برطرف شدن کم آبی در دریاچه ارومیه قابل پیش بینی است.
سعداله اسکندری یادآور شد: کارشناسان کاهش سفره های آب زیرزمینی و کاهش کیفیّت آب و خاک اراضی را از کم آبی دریاچه ارومیه می دانند.
وی با بیان تاثیرگذار بودن توسعه روش های پیشرفته آبیاری به عنوان راهکاری برای سازگاری با وضعیت فعلی این دریاچه تاکید کرد: توسعه ارقام متحمل به شوری و استفاده از آب های نامتعارف نیز برای این سازگاری قابل توصیه است.
مشاور رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران از برنامه ریزی سازمان برای وضعیت فعلی دریاچه ارومیه گفت: در سال 90 برنامه ای 5 ساله در سازمان برای افزایش راندمان تولید با اجرای سیستم های نوین آبیاری، لوله گذاری و احداث شبکه در شهرستان های واقع در حوزه آبریز و هم جوار با این دریاچه در استان آغاز شده است.
خلیل هاشمی یادآور شد: با در نظر گرفتن پتانسیل محدود آبی استان سهم حقآبه آذربایجان شرقی از دریاچه ارومیه 270 میلیون مترمکعب و به نوعی کمتر از 90 درصد برآورد شده است.
مسئول راهبری دریاچه ارومیه با اشاره ای به حماسه اقتصادی خاطرنشان کرد: تولید پایدار با صرفه جویی، خاک ورزی حفاظتی و مدیریت بقایای گیاهی و تولید سالانه دو میلیون تن محصول زراعی، باغی، دامی و شیلات دور از انتظار نخواهد بود.
مدیر دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: با در نظر گرفتن کم آبی در استان استفاده از علوفه تَر برای دام ها قابل توصیه بوده و آب موجود در علوفه به مصرف دام می رسد.
احمد بایبوردی با عنوان نمودن راهکاری برای کم آبی در استان افزود: مصرف بهینه آب می تواند به عنوان راهکاری تاثیرگذار با در نظر گرفتن کم آب شدن دریاچه ارومیه قابل توصیه است.
وی از احتصاص یارانه به بهره برداران شهرستان های مُشرف به دریاچه ارومیه گفت و اظهار داشت: با اختصاص یارانه به زارعان و باغداران و امکانپذیر شدن بهره گیری از سیستم های نوین آبیاری می توان در میر تولید نیز به نوعی از بهره برداران حمایت نمود.
بایبوردی تاکید کرد: برای مقابله با بحران خشک شدن دریاچه ارومیه، افزایش سطوح کشت در پیرامون حوزه آبریز این دریاچه متوقف شده است و با کشت محصولاتی که نیاز آبی کمی دارند ضمن تداوم تولید، از بروز خطرات زیست محیطی جلوگیری می شود.
بر اساس این گزارش انتخاب الگوی کشتی مناسب برای زارعان در آستانه سال جدید زراعی در آذربایجان شرقی با وضعیت کم آبی تاثیرگذار است و در این میان نقش مروّجان برای آموزش چگونگی استفاده از آب پُررنگ تر از هر زمان دیگری خواهد بود.
دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور در جهان است. این دریاچه در شمالغربی ایران و در منطقه آذربایجان واقع شده است و طبق آخرین تقسیمات کشوری بین دو استان آذربایجان شرقی و غربی قرار گرفته است. آب این دریاچه بسیار شور بوده و با داشتن دشت هایی مانند دشت تبریز، ارومیه، مراغه، مهاباد، میاندوآب، نقده، آذرشهر و اُشنویه کارشناسان این دریاچه را یکی از کانون های مناسب برای فعالیت های کشاورزی و دامداری می دانند

دیدگاه خود را بیان کنید