مرگ جنگل های حرا با ریزش 2/1 میلیون بشکه نفت در خلیج فارس /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

مرگ جنگل های حرا با ریزش 2/1 میلیون بشکه نفت در خلیج فارس /گ

دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۱ بازدید

مرگ جنگل های حرا با ریزش 2/1 میلیون بشکه نفت در خلیج فارس
جنگل های حرا مجموعه جنگل های درختان سرسبز ساحلی مانگرو در استان هرمزگان است که در حوالی جزیره قشم، بندرپل، جزیره هرمز و بندر خمیر به چشم می خورد و با آبراهه هایش با پرندگان زیبا و طبیعت بکر وحشی اش از منابع توریستی و دیدنی استان هرمزگان است. این جنگل ها هر ساله افراد زیادی را برای تماشا به سوی خود جلب می کند و یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. این جنگلها معمولاً تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارند و مجموعه حرای شمال غربی قشم به دلیل اهمیت بین المللی به عنوان ذخیره گاه زیست کره حرا شناخته می شود.
در حال حاضر بسیاری عوامل از تخلیه سوخت قاچاق( نفت و گازوئیل) به آبهای این منطقه سبب ایجاد لکه های سیاه بزرگ و کوچک برروی این آبها شده است.
عبدالرضا کرباسی درپاسخ به این سوال که آثار اینگونه اقدام بر پوشش گیاهی منطقه چیست؟ گفت: جنگل های حرا یا مانگروها در اثر آلودگی نفتی دچار مرگ و میر می شوند زیرا نفت روزنه های تنفسی درخت را می پوشاند و موجب خفگی ریشه های زیر بستر می شود در حالی که درخت برای تنفس متکی به این روزنه هاست .
وی افزود: علاوه براین سمی بودن ترکیبات شیمایی نفت به خصوص ترکیبات آروماتیک با وزن مولکولی کمترمی تواند به ریشه های زیر خاک یا رسوب نیز صدمه وارد کند و موجب اختلال در پروسه معمول دفع نمک از طریق این درخت ها شود و در نتیجه تاثیر مخربی بر سلامت این پوشش گیاهی به جای می گذارد.
به گفته وی، 9 هزار و 200 هکتار جنگل حرا در جنوب کشور وجود دارد که مهمترین تهدید این گیاهان، آلودگی نفتی و فعالیت های عمرانی مانند ساخت و ساز های ساحلی و دریایی است که استرس زیادی را به این گونه های ارزشمند وارد می کند.
وی در مورد چگونگی آلوده شدن این گیاهان توضیح داد: معمولا آلودگی نفتی در دریا به هنگام مد ( بالا آمدن آب) به جنگل های مانگرو می رسد و در زمان جزر(پایین آمدن آب) بر روی ریشه های هوایی و سطح رسوبات باقی می ماند.
معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست همچنین افزود: این روند معمولا به شکل های متفاوت در بخش های مختلف جنگل های حرا دیده می شود زیرا جنگل دارای بخش هایی با ارتفاع و بلندی متفاوت است از این رو تاثیر آلودگی نفتی بر روی درختان حرا نیز متفاوت است.
کرباسی اظهار داشت: در 5 سال گذشته وزارت خانه های نفت و جهاد کشاورزی بیش از 10 میلیون اصله نهال حرا کاشته اند و سازمان حفاظت محیط زیست کار نظارت و حفاظت از آنها را بر عهده دارد.

** تخلیه سوخت قاچاق در خلیج فارس
کرباسی قاچاق سوخت در پهنه خلیج فارس را یکی از منابع مهم آلوده کننده آن دانست و گفت: به علت اینکه قیمت سوخت در ایران نسبت به کشورهای همسایه پایین تر است از این رو پدیده قاچاق سوخت در شهرهای جنوبی کشور رونق زیادی دارد.
این مقام محیط زیست توضیح داد: برخی از قاچاقچیانی که تحت تعقیب گارد دریایی قرار می گیرند برای اینکه جرم خود را کم کنند بشکه های سوخت را در داخل دریا تخلیه می کنند که این امر هم یکی دیگر از راه های آلوده کننده خلیج فارس است.
وی تاکید کرد: تنها راه حل مشکل قاچاق سوخت در کشور افزایش قیمت سوخت در کشور است تا دیگر این اقدام برای قاچاقچیان مقرون به صرفه نباشد.

** به آب ریختن بیش از 127 میلیون دلار درآمد نفتی
سرریز و تخلیه سالانه 1.2 میلیون بشکه نفت در پهنه آبی خلیج فارس نه تنها عواقب محیط زیستی دارد بلکه با احتساب هر بشکه 106 دلار( نرخ بین المللی 15 دیماه 92)، درآمدی بالغ بر 127 میلیون دلار از سبد اقتصادهای ملی کشورهای حاشیه خلیج فارس در آبهای منطقه دور ریخته می شود.
ایران و هفت کشور عربی ، عراق، کویت، عربستان ، امارات، بحرین ، عمان و قطر کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند.

** اویسینا مارینا، بوعلی نخستین فردی که ویژگی های حرا را مطرح کرد
حرا نام درختی است در اندازه های 3 تا 6 متر با شاخ و برگ های سبز و روشن که در آب های شور زندگی می کند و نام علمی آن (Avicennia Marina) به حکیم ابوعلی سینا فیلسوف ایرانی منسوب است زیرا او نخستین فردی بود که ویژگی های طبیعی این گیاه اشاره کرده است.
جنگل حرا در دریا و آب شور قرار دارد و این سازش با آب شور و شرایط نامناسب، از حرا یک گیاه استثنایی ساخته است.
گیاهان حرا برگ هایی با ظاهر بیضی شکل و باریک دوکی شکل با رویه سبز و براق است و پشت برگ ها نیز سفید یا خاکستری رنگ است.
طول این برگ ها حدود 5 تا 7.5 سانتی متر است. میوه حرا، بادامی شکل است.ریشه های زانویی شکل منظمی ندارد، اما گل حرا از فرط کوچکی ناپیدا و غیر محسوس است. گل های آن به رنگ طلایی با 4 گلبرگ است که هر گلبرگ بیشتر از چند میلی متر طول ندارد. دارای عطری شیرین و خنک است که تا شعاع چند متری اطراف آن پراکنده می شود.
** حرا در ایران
حرا در 8 منطقه حفاظت شده ایران می روید که در این میان جنگل های همیشه سبز دریایی حرا در حاشیه شمالی غربی قشم، از زیباترین گردشگاه های خلیج فارس به شمار می آید.
جنگل حرا در سواحل جنوبی ایران، مهد انواع گوناگون آبزیان، پرندگان و دوزیستان است. از پرندگان می توان به مرغ ماهیخوار، حواصیل، لک لک، پلیکان، مرغابی و مرغ دریایی و از ماهی ها به خرچنگ، مار دریایی، شیلو، کلینگ (نوعی از صدف) و انواع مختلف قورباغه اشاره کرد.
مناطق حرا خیز ایران عبارتند از تیاب، جاسک چابهار و کناره های شمالی و غربی جزیره قشم.
به این گیاه در بندرعباس حرا، در بلوچستان تمر، در بوشهر گُرم و در بعضی از نقاط تول گفته می شود. به عربی نیز آن را شوری و شوره می نامند

دیدگاه خود را بیان کنید