نگاهی به وضعیت تولید ماهیان زینتی در آذربایجان‌شرقی /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

نگاهی به وضعیت تولید ماهیان زینتی در آذربایجان‌شرقی /گ

سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۳۹ بازدید

نگاهی به وضعیت تولید ماهیان زینتی در آذربایجان‌شرقی
آبزیان می‌توانند علاوه بر تأمین غذای جامعه انسانی، برای دادن جلوه‌ای زیبا و نشاط بخش به زندگی ما نیز بکار روند که در این راستا توسعه‌ی صنعت آبزیان زینتی و تولید گونه‌های نادر که در شرایط خاص کشور رشد می‌کند، می‌تواند اثرگذار باشد
عرش نیوز، تولید آبزیان زینتی می‌تواند سهم بزرگی از تولید ملی را به خود اختصاص دهد و با توجه به رشد این صنعت، صادرات آن می‌تواند سهم قابل توجهی از سودآوری را نصیب کشور کند.

جمهوری اسلامی ایران یکی از واردکنندگان بزرگ ماهیان زینتی در جهان بود، اما هم‌اکنون توانسته‌ است با افزایش شمار واحدهای تولیدکننده، از 40 به 180 واحد تولیدی صادرات هم داشته باشد.

سالانه در کشور ۱۴۸ میلیون قطعه ماهی زینتی تولید می‌شود.

«مسعود محمدیان»، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی در این‌باره اظهار کرد: ماهیان زینتی به‌لحاظ زیبایی، تنوع رنگ و نقش‌های متفاوت، سرآمد هم‌نوعان خود در محیط‌های آبی هستند.

وی افزود: این ماهیان بیشتر بمنظور تفریح و سرگرمی، حفظ تنوع زیستی، زیبایی اماکن، جذب توریست نگهداری می‌شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به ناچیز بودن سهم درآمد از تولید و پرورش ماهیان زینتی ادامه داد: صنعت تولید و پرورش ماهیان زینتی سالانه میلیاردها دلار در جهان درآمد دارد که سهم ایران از این بازار، ناچیز است.

محمدیان تولید و پرورش ماهیان زینتی را اشتغالزا دانست و گفت: تولید هر 50 هزار قطعه ماهی زینتی، برای 15 نفر اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کند این فرصت بالقوه، در صورت بالفعل شدن، می‌تواند زمینه‌های اشتغال‌زایی چشمگیری ایجاد کند و سبب رونق این صنعت در کشور شود.

وی یادآور شد: شهرستان‌های تبریز و آذرشهر دو قطب تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در استان و شمال‌غرب کشور هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی افزود: هر چند بخش عمده‌ی فعالیت شیلات، پرورش ماهیان با مصارف غذایی است اما پرورش ماهیان زینتی هم با توجه به کارآفرینی و درآمدزایی در دستور کار است.

«غفور عبداللّهی»، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی نیز در این‌باره به ایسنا گفت: بیش از 30 گونه از ماهیان زینتی و آکواریومی شناخته شده در استان تولید و پرورش داده می‌شود.

وی افزود: امروزه با افزایش استقبال مردم به داشتن آکواریوم و ماهی زینتی، زمینه‌ی فعالیت بیشتر علاقه‌مندان به پرورش ماهیان تزئینی فراهم شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه امکان توسعه‌ی این حوزه با توجه‌ به سرمایه‌گذاری قابل انعطاف ماهیان زینتی، درآمد زیاد و ایجاد هزاران واحد مشاغل خانگی وجود دارد و می‌تواند زمینه‌ساز طرح‌های خوداشتغالی در محیط خانه و کارگاه‌های کوچک باشد ، ادامه داد: با صرف هزینه‌ی کم و امکانات اندک، می‌توان در منازل امکان پرورش این ماهیان را هر چند در حجم کم ایجاد کرد که منبع درآمدزایی خوبی بعنوان مشاغل خانگی محسوب می‌شود.

عبداللهی اظهار کرد: تسهیلات ویژه‌ای را برای پرورش ماهیان زینتی در نظر گرفته شده و دانش‌آموختگان شیلات و علاقه‌مندان به این‌کار می‌توانند با استفاده از این تسهیلات راه توسعه و پیشرفت را با طی مسیری کوتاه آغاز کنند.

وی از علل کاهش رغبت تولیدکنندگان ماهی زینتی افزود: بالا بودن و در برخی موارد اختصاص نیافتن وام بانکی مورد نیاز برای این کار، ترغیب و تشویق تولیدکنندگان این بخش را کاهش می‌دهد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: پرورش ماهیان زینتی در غالب مشاغل خانگی، پرورش متراکم(صنعتی) و شهرک‌های پرورش ماهیان زینتی شکل گرفته است.

«محمد صمدزاده»، مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی از تولید و پرورش سالانه بیش از 4.5 میلیون قطعه ماهیان زینتی در این استان خبر داد.

وی با بیان اینکه تولیدات استان در این بخش به استان‌های دیگر و به خارج کشور صادر می‌شود، ادامه داد: پرورش ماهیان زینتی و آکواریومی به‌لحاظ اشتغالزایی، اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و نیازمند مساعدت همه جانبه‌ی مسئولان ذی‌ربط است.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تولیدات آذربایجان‌شرقی در این بخش به خارج کشور هم صادر می‌شود، گفت: از جمله ماهیان زینتی در حال تولید در استان، ماهیان مولی، شامل سفید، مشکی، سیاه، قرمز، دم شمشیری، پلاتی، رزی بارب، بارب، حلب، سیچلار، گورخری، دم شمشیری، کف خوار و آنجل هستند.

صمدزاده افزود: پرورش و تکثیر ماهی‌های آکواریومی توسط بخش خصوصی در استخرهای خاکی و بتونی انجام و شامل گونه‌های تخم‌گذار و زنده‌زا هستند.

وی افزود: ماهیان زینتی را می‌توان در مخازن خاکی، فلزی، پلاستیکی، بتونی و شیشه‌ای تکثیر کرد و یا پرورش داد.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: شوری کم، آب محل‌های تکثیر و پرورش ماهیان زینتی برای آنها مناسب و مساعد است و این شوری آب سبب می‌شود، ماهیان زینتی از بیماری‌های واگیر مصون بمانند.

«سعیده کریمی»، مشاور امور زنان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: توسعه‌ی کار زنان روستائی کمک بزرگی به توسعه‌ی اقتصاد کشاورزی و امنیت غذایی می‌کند.

وی با بیان اینکه برای توانمند کردن زنان تلاش کنیم و زمینه‌ی توسعه‌ی کارآفرینی و اشتغالزایی را برای آنها فراهم کنیم، افزود: تکثیر و پرورش ماهیان زینتی می‌تواند بعنوان یکی از مشاغل خانگی مورد توجه زنان روستائی قرار گیرد.

مشاور امور زنان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی یادآور شد: امکان توسعه‌ی صنعت تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در کشور با صدور مجوز مشاغل خانگی فراهم شده است.

کریمی ادامه داد: این امر می‌تواند زمینه‌ی اشتغال شمار فراوانی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و زنان سرپرست خانوار را فراهم کند.

وی اظهار کرد: با ساماندهی و سرمایه‌گذاری بیشتر روی کار زنان روستائی و تعاونی‌های زنان باید به تقویت تولیدات روستائی افزود.

بر اساس این گزارش، روند توسعه‌ی پایدار در بخش تولید و تجارت آبزیان زینتی بسیار ضروری بنظر می‌رسد، چون با روندی پایدار می‌توانیم انتظار داشته باشیم که در آینده‌ای نه چندان دور با صادرات و حضور موثر در بازارهای جهانی علاوه بر توسعه در این بخش و ارزآوری قابل توجه زمینه‌ی شکوفایی اقتصاد ملی و صادرات غیرنفتی را فراهم آوریم

دیدگاه خود را بیان کنید