تالاب گاوخونی با اعطای حقابه زارعان احیاء می شود /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

تالاب گاوخونی با اعطای حقابه زارعان احیاء می شود /گ

سه‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۳۵ بازدید

تالاب گاوخونی با اعطای حقابه زارعان احیاء می شود
مدیر عامل کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه با نابودی گاوخونی بزرگترین منبع تغذیه دام شرق اصفهان متلاشی شده، گفت: اعطای حقابه تاریخی ،قانونی و شرعی کشاورزان حوضه آبریز زاینده رود خود به خود منجر به احیاء این تالاب بین المللی خواهد شد.
اسفندیار امینی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: افرادی که حق آبه محیط زیست تالاب گاخونی و حق آبه کشاورزان حوضه آبریز زاینده رود را مجزا حساب کرده اند در محاسابات خود دچار اشتباه شده اند.

وی با تاکید بر اینکه اعطای حق آبه تاریخی ،قانونی و شرعی کشاورزان اصفهانی خود به خود منجر به احیای این تالاب بین المللی خواهد شد،افزود: شورای عالی آب ،در جلسه 13 فروردین ماه سال جاری تمامی آب چشمه دیمه که سرچشمه زاینده رود است و نیز تونل اول کوهرنگ را به عنوان حق مسلم کشاورزان این حوضه آبریز اعلام کرده است.

مدیر عامل کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان یادآور شد: البته در همین جلسه وزارت نیرو حدود 170 میلیون مترمکعب آب را به عنوان حق آبه گاوخونی تعیین کرده است.

امینی با بیان اینکه گاوخونی به طور کلی حق آبه مشخصی نداشته است، تصریح کرد: در فصل زمستان که زراعت متوقف می شد آب اراضی خود به خود از مسیر های ریز زمینی و نیز زهکش وارد شده به رودخانه این تالاب را پر می کرد اما از اول بهار تا اوایل پاییز با شروع کشت و کار و برداشت سنگین آب و کاهش آن در انتهای مسیر رودخانه این تالاب آبهای ذخیره شده را به شکل چشمه به محیط اطراف خود با می گرداند.

وی ادامه داد: در دورانی از سال به خاطر دارم که حتی اطراف پل خواجو آب نبود اما گاوخونی در انتهای مسیر رودخانه پر آب بود که دلیل این موضوع شگفت انگیز فقط امر انتقال آب از مزارع به سمت این تالاب بوده است.

این کارشناس آب و زراعت در ادامه گفت: با آزمایش و بررسی تفاوت میزان املاح چشمه دیمه،آب پل خواجو و آب موجود در گاوخونی می توان به این امر پی برد چرا که آب وارد شده به این تالاب املاح بسیار زیادی از خاک مزارع حوضه آبریز را در خود دارد.

نی زار بهترین تصفیه کننده آب است

امینی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروزه انواع و اقسام روش های تصفیه آب در جهان مورد مطالعه و کار قرار گرفته اما جالب آن است که محققان به سمت استفاده از گیاهان نی به عنوان تصفیه کننده گندآب و مواد متعفن پی برده اند.

وی با بیان اینکه تالاب بین المللی گاوخونی دارای نیزارهای زیادی بوده است، بیان داشت: این مکان همواره در طول تاریخ و تا قبل از خشک شدن بزرگترین تصیفه خانه مواد متعفن آب اصفهان بود و از سوی دیگر عظیم ترین منبع خنک کننده هوا برای شرق و حتی خود اصفهان محسوب می شد.

این عضو نظام صنفی کشاورزی استان یادآور شد: در چند ماه از سال جهت بادهای استان از سمت شرق به غرب است.

گاوخونی منبع بزرگ تغذیه دام های شرق اصفهان بود

امینی تاکید کرد: پوشش گیاهی گاوخونی منبع بزرگ تغذیه دام های سبک و سنگین در شرق اصفهان بود که امروزه شاهد متلاشی شدن آن هستیم.

وی درباره اکوسیستم این تالاب افزود: همواره جمعیت زیادی از پرندگان زیادی با زیست خود در این محل میزان جمعیت آبزیان و حتی خزندگان و عقرب های این محیط را تنظیم می کردند که به عبارت بهتر طبعیت کار خود را به درستی انجام می داد.

مدیر عامل کانون خبرگان کشاوزی استان اصفهان تصریح کرد: نقش نی ها و گیاهان مادی ها و جوی های آب قدیم در اصفهان دارای همین خاصیت بوده است که امروزه دیگر از آنها نیز خبری نیست
منبع : خبرگزاری مهر

دیدگاه خود را بیان کنید