توقف پرورش ماهی درروستای پالنگان کردستان /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

توقف پرورش ماهی درروستای پالنگان کردستان /گ

سه‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۹ بازدید


توقف پرورش ماهی درروستای پالنگان کردستان
تعطیلی سایت پرورش ماهی در روستای تاریخی پالنگان استان کردستان به دلیل یک نوع بیماری خاص ماهیان، صنعت گردشگری این استان را با تهدید روبرو می کند
مجتمع پرورش ماهی پالنگان 54 مزرعه دارد و سالانه بیش از هزار تن ماهی قزل آلا در این مزارع تولید می شود.
روستای پالنگان در استان کردستان یکی از جاذبه های گردشگری استان است که در 15 کیلومتری شهر کامیاران و ابتدای منطقه اورامان قرار دارد و یکی از زیباترین روستاهای پله کانی با معماری ویژه و طبیعت متفاوت در فصول مختلف است.

بیماری VHS از حدود دو ماه قبل در مجتمع های پرورش ماهی استان مشاهده شد و به گفته مدیرکل دامپزشکی استان کردستان تاکنون هشت میلیارد و 300 میلیون ریال به ماهیان مجتمع پرورش ماهی پالنگان و سایر مراکز پرورش ماهی استان خسارت وارد کرده است.

کامران زیباکردار با اشاره به اینکه وضعیت بیماری VHS که یک بیماری خطرناک برای ماهیان قزل آلا است در دستور کار پیگیری و مهار قرار دارد، افزود: در مجتمع ماهی پالنگان قرنطینه در مبدأ ورودی انجام شده و پست قرنطینه در مجتمع پرورش ماهی سیروان نیز مستقر شده و از هر گونه رها سازی ماهی و ماهیان غیر قابل عرضه به بازار مصرف، جلوگیری می شود.

مدیرکل دامپزشکی کردستان با اشاره به خسارت های وارد شده به ماهیان استان بر اثر بیماری VHS، تصریح کرد: تاکنون کل مجتمع پرورش ماهی پالنگان از ماهی و آب آلوده به بیماری پاکسازی شده و در مرحله آیش قرار دارد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور نیز در سفر به استان کردستان و در بازدید از مجتمع ماهی سردآبی پالنگان گفت: بزرگترین عامل آلودگی مجتمع پالنگان، وجود مراکز فروش در مجاورت استخر پرورش ماهی ها است.

مهدی خلج از مجتمع شیلات پالنگان به عنوان مهم ترین مجتمع پرورش ماهی کشور نام برد و افزود: مزارع کوچک پرورش ماهی که یکی از علل آلودگی آب های مجتمع پالنگان است در صورت کنترل نشدن باید تعطیل شوند.

وی پرورش سالم را لازمه راه اندازی مجدد مجتمع دانست و گفت: نخستین گام ما باید راه اندازی مجتمع با همکاری تمام مسوولان، سرمایه گذاران و اتحادیه در راستای به تولید رساندن مجدد این مجتمع باشد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور اظهار کرد: سازمان دامپزشکی در این مسیر باید بدهی های مربوط به خسارت های وارده را پرداخت کند.

خلج ورود تخم ماهی سالم را جزو تعهدات سازمان دامپزشکی عنوان کرد و افزود: این مهم قطعا از سوی سازمان دامپزشکی کشور عملیاتی می شود.

وی اصلی ترین عامل بروز مشکلات در این مجتمع را بحث گردشگری آن دانست و افزود: گردشگران بیش از حد وارد مراکز شده و با توجه به اینکه مردم حق دارند از فضای پاک اینجا استفاده کنند، باید یک فاصله معنی دار برای مرکز پرورشی که می خواهد تولید سالم داشته باشد با افرادی که از نقاط مختلف آمده و با خود آلودگی می آورند، ایجاد شود.

رییس سازمان دامپزشکی کشور به ورود آب سالم در داخل کانال های مجتمع تاکید کرد و گفت: پسماند فاضلاب روستا و خروجی مزرعه های پرورشی واقع در بالا دست مجتمع، نباید وارد آب کانال های مورد استفاده مجتمع شود.

وی خطاب به تولیدکنندگان در خصوص عوامل انتقال بیمارها، گفت: باید هر بار که بچه ماهی پرورش یافت و به بازار عرضه شد در وقفه ای اقدام به خشک کردن، شستشو، ضد عفونی و سپس آبگیری استخرها کرد.

خلج، خرید غذاهای غیر بهداشتی و ناسالم را از دیگر عوامل مهم انتقال بیماری ها در این مجتمع عنوان کرد و افزود: برند و مکان خرید غذای ماهی بسیار مهم است، چون این مهم در انتقال عوامل بیماری زای متعدد بسیار موثر است و باید به طور جدی مد نظر قرار گیرد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور به سرمایه گذاران صاحب شیلات در این مجتمع گفت: سازمان کل دامپزشکی و شیلات کشور در پی ایجاد تحولی در راستای ارتقای سطح تولید از نظر کمی و کیفی در مجتمع ها است.

خلج افزود: در مسیر تولید سالم اگر پرورش دهندگان دستورالعمل ها را رعایت کنند، طی صورت جلسه انجام شده کمک های وعده داده شده دولت برای معدوم سازی ماهی ها پرداخت می شود.

وی در خصوص خسارات وارده به مجتمع پالنگان نیز گفت: دولت آن بخش از خسارت هایی که پرورش دهندگان بر اساس عمل به دستور العمل های سازمان دامپزشکی متحمل شده اند را جبران می کند.

بروز این بیماری در مجتمع پرورش ماهی پالنگان وضعیت گردشگری این روستا را نیز تهدید می کند بطوریکه مدیر عامل مجتمع شیلات پالنگان در جلسه بررسی مشکلات این مجتمع گفت: متاسفانه ایجاد این آلودگی در مجتمع، موجب تعطیلی آنها و جلوگیری از ورود گردشگر به داخل محدوده شیلات شده است.

فرهاد نعیمی افزود: ما با گردشگری در این منطقه مشکلی نداریم و هدف ما این است که به دلایل بهداشتی و زیست محیطی، گردشگران نباید وارد حوزه مجتمع های شیلات شوند.

به گفته وی گردشگری منطقه پالنگان با شیلات آن رونق گرفته است و اگر شیلات آن به تعطیلی کشیده شود دیگر گردشگری وارد این منطقه نخواهد شد چون گردشگری با شیلات و شیلات با گردشگری در پالنگان رونق گرفته است.

مدیرعامل مجتمع شیلات پالنگان افزود: ایجاد مجتمع های پرورش ماهی موجب جذب گردشگر، ایجاد اشتغال در منطقه و رونق گردشگری شده است که با ساز و کار و برنامه ریزی های مناسب باید از تعطیلی و ورود گردشگر به مجتمع های پرورش ماهی جلوگیری شود.

نعیمی افزود: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اعضای کارگروه استان باید برای احداث سرویس های بهداشتی، پارکینگ و کمپ های گردشگری دست به کار شوند تا به گردشگری منطقه آسیبی وارد نشود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان نیز در جلسه بررسی مشکلات پیش روی روستای پالنگان شهرستان کامیاران گفت: با توجه به مساله پیش آمده در خصوص آلودگی مجتمع های پرورش ماهی در منطقه نمونه گردشگری پالنگان و جلوگیری از ورود گردشگران به این منطقه، باید برنامه ریزی هایی صورت گیرد تا به گردشگری این منطقه لطمه وارد نشود.

آرمان وطن دوست افزود: باید بهداشت و سلامت گردشگران در این منطقه با توجه به مساله پیش آمده مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار کرد: در بحث ساماندهی خانه های استیجاری با همکاری شرکت ژیار شاهو و این اداره کل، اقدام به ساماندهی خانه های استیجاری این منطقه کرده ایم و همچنین در بحث اقامتگاه های بوم گردی نیز متناسب با فرهنگ و معماری منطقه، ساز و کارهایی برای ایجاد این اقامتگاه ها فراهم خواهد شد.

وی گفت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در نظر دارد با احداث این طرح ها از بروز مشکلات زیست محیطی برای گردشگران جلوگیری نماید.

وی در ادامه جلسه از صدور مجوز برای تعدادی کمپ گردشگری در روستای پالنگان خبر داد و گفت: ظرفیت و تحمل منطقه برای جذب و جلب گردشگر مشخص است و احداث این کمپ ها جهت رفاه حال مسافران و گردشگران منطقه خواهد بود.

وطن دوست اضافه کرد: احداث این کمپ های گردشگری در منطقه پالنگان نیاز به سرمایه گذاری سنگین ندارد و در اولویت کاری این اداره کل است.

به گفته وی آلودگی مجتمع پرورش ماهی موجب تعطیل شدن این مجتمع ها شده است و این می تواند به گردشگری منطقه لطمات جبران ناپذیری وارد نماید.

وی گفت: با توجه به آلودگی پیش آمده در مجتمع های پرورش ماهی و اینکه گردشگران موجب این آلودگی و انتقال ویروس شده اند یا نه، باید دانست که این مساله قابل توجیه نیست و ما باید شرایطی را برای اسکان و اقامت گردشگران فراهم نماییم تا گردشگران با رفاه حال بهتری وارد منطقه شوند.

یکی از دلایل تبدیل پالنگان به روستای هدف گردشگری علاوه بر طبعیت زیبا و معماری روستا، وجود سایت پرورش ماهی است که رونق خاصی به آن داده است و مسوولان باید ساز و کار جدیدی تعریف کنند و ضمن احیای مزارع پرورش ماهی به رونق گردشگری روستا نیز کمک نمایند.

از سخنان مسوولان امر این گونه می توان برداشت کرد عامل انسانی که همان گردشگران هستند با حضور در مزارع پرورش ماهی در آلوده کردن محیط تاثیرگذار بوده اند که باید این موضوع با حساسیت از سوی مزرعه داران دنبال شود و حداقل افرادی را که تمایل به حضور در مزارع پرورش ماهی دارند را ضد عفونی نمایند.

بسیار مشاهده شده است که برخی از گردشگران خود راسا تمایل به صید ماهی از مزارع و بعد خریداری آن دارند که باید این گونه مسایل به دلیل جلوگیری از بروز بیماری ساماندهی شود تا این مزارع به تعطیلی کشیده نشوند و گردشگری پالنگان نیز آسیبی نبیند.

آلودگی محیط روستا نیز می تواند از دلایل بروز بیماری باشد که پیشنهاد می شود چندین گروه همیار محیط زیست و گردشگری در این روستا فعال شوند و نسبت به تمیز کردن محیط روستا اقدام نمایند تا شاهد روستایی گردشگر پذیر، نمونه، پاک و تمیز و عاری از هرگونه بیماری و آلودگی باشیم.

تعطیلی مزارع پرورش ماهی پالنگان که شغل های فراوانی را به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد و یکی از مراکز اصلی پرورش گوشت ماهی در منطقه است، می تواند ضربات جبران ناپذیری به اقتصاد مردم روستای پالنگان بزند که با میلیاردها سرمایه گذاری قابل جبران نیست
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید