حرکت زنجان در مسیر صادرات محصولات آبزی /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

حرکت زنجان در مسیر صادرات محصولات آبزی /گ

جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۸ بازدید

حرکت زنجان در مسیر صادرات محصولات آبزی
اقتصاد کشاورزی زنجان در سال‌های اخیر رشد کمی مناسبی را شاهد بوده و حرکت جدیدی در مسیر توسعه آبزی‌پروری انجام شده است.
هر چند رشد و توسعه مناسبی در بخش کشاورزی استان زنجان حاصل شده اما هدف‌دار بودن این رشد هنوز دارای ابهام است و نیازمند برنامه‌ریزی دقیقی است.
یکی از بخش‌های مهم اقتصاد کشاورزی استان زنجان بخش شیلات است. بخشی که همواره با اخبار مثبتی همراه بوده و مطابق اظهارات دارای رشد و توسعه مناسبی بوده است.
یکی از اهداف شیلات آگاهی دادن به مردم به منظور استفاده بهینه از منابع آبی در راستای تامین پروتئین مفید و با ارزش تغذیه‌ای بالا، ایجاد اشتغال پایدار، ارتقای درآمد سرانه خانواده‌های فعال در آبزی‌پروری و افزایش صادرات غیر نفتی است.
برای تحقق این اهداف فعالیت‌های زیادی در استان انجام شده که از آن جمله سعی شده تا بروکراسی اداری صدور انواع پروانه بهره‌برداری کاهش یابد.

این موضوع در گزارش 6 ماه نخست اقتصادی استان مورد تاکید واقع شده است. در این گزارش همچنین به موارد دیگری نیز اشاره کرده است.

طرح‌های توجیهی به صورت تیپ (نمونه و الگو) توسط کارشناسان شیلات استان زنجان تهیه شده و به صورت رایگان در اختیار متقاضی قرار می گیرد تا مجوز فعالیت و معرفی برای اخذ تسهیلات بانکی در صورت نیاز در اسرع وقت انجام شود.

کلاس‌های آموزشی آشنایی با تکثیر و پرورش آبزیان به صورت مستمر برای علاقمندان برگزار می‌شود. هم اکنون بسیاری از چاه‌های کشاورزی فقط برای آبیاری اراضی و کاربری تک منظوره استفاده می‌شوند که می‌توان با احداث استخرهای دو منظوره کشاورزی در کنار کار به پرورش ماهی نیز پرداخت.
صدور 53 فقره مجوز پرورش انواع آبزیان در استان زنجان

در گزارش 6 ماه اقتصادی استان عنوان شده است که بر اساس برآوردهای انجام شده طی سال گذشته 53 فقره مجوز پرورش انواع آبزیان در استان زنجان با ظرفیت اسمی 585 تن تولید صادر شده است.

با توجه به اینکه آبزی‌پروری یکی از فعالیت‌های اقتصادی بخش کشاورزی است در راستای توسعه و پرورش موفقیت‌آمیز انواع آبزیان، کلاس‌های ترویجی برگزار شده است.

استان زنجان دارای شرایط و امکانات مساعد و استعدادهای بالقوه آبزی پروری است و در سال‌های اخیر نیز مسئولان این بخش اقداماتی را در راستای پرورش گونه‌های مختلف آبزیان در استان صورت داده‌اند.

علاوه بر آن صادرات این بخش نیز مورد توجه بوده و با توجه به موفقیت استان در میزان کمی تولید توجه به بخش صادرات نیز در دستور کار قرار گرفته است.

این بخش می‌تواند یکی از بخش‌های مهم برای کشاورزی استان زنجان باشد. هر چند استان زنجان دارای دریا و یا دریاچه برای توسعه آبزی پروری نیست اما به خوبی توانسته در این بخش رشد داشته باشد.

توسعه پرورش انواع گونه‌های آبزیان در استان در دستور کار بوده و اقداماتی نیز صورت گرفته است
صادرات 50 درصدی محصولات آبزی در استان زنجان

محمود صیاد‌بورانی، مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان در آخرین اظهارات خود خبر از صادرات 50 درصدی محصولات آبزی در استان زنجان داده است.

وی در این مورد به فارس گفت: 50 درصد محصولات آبزی استان زنجان صادر می‌شود. از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 7 میلیون قطعه انواع بچه ماهیان سردابی و گرمابی در استخرهای استان زنجان رهاسازی شده است.

این مسئول خاطر نشان کرد: این تعداد بچه ماهی در انواع استخرهای دو منظوره کشاورزی، استخرهای پرورش ماهی در قفس، مزارع مداربسته و انواع مزارع بتنی و مزارع خاکی رهاسازی شده است.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری تعداد آبزیان رهاسازی شده در زنجان از 10 میلیون قطعه فراتر رود.

این مسئول با اشاره به میزان تولید آبزیان طی سال جاری در استان زنجان تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال بیش از 10 هزار تن انواع آبزیان در استان تولید شود.
تولید 7 هزار تن انواع ماهیان در استان زنجان

بورانی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری بیش از 7 هزار تن انواع ماهیان در استان زنجان تولید شده است، افزود: تقاضا برای محصولات آبزی تولیدی زنجان و صادرات در این راستا موجب شده تا قیمت ماهی در داخل استان نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش چشمگیری را نشان دهد.

این مسئول با اشاره به وضعیت مصرف ماهی در استان زنجان اظهار کرد: طبق آمار سال 92 مصرف سرانه ماهی در استان سالانه حدود 7 کیلوگرم است.

وی با بیان اینکه مصرف سرانه ماهی در کشورمان سالانه بیش از 8 کیلوگرم است، اضافه کرد: این آمار نشان می‌دهد که مصرف ماهی در زنجان با میزان مصرف آن در سطح کشور فاصله چندانی ندارد.
منبع: خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید