پرورش مروارید سیاه در دل کویر

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

پرورش مروارید سیاه در دل کویر

شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۶۱ بازدید

پرورش مروارید سیاه در دل کویر
خاویار از جمله محصولاتی است که از سوی یک کارآفرین قمی پرورش داده می‌شود و او توانسته در این زمینه تجربه موفقی را برای خود ثبت کند و معتقد است تجربه پدر علم است.
«تولید مروارید سیاه در کویر» این پیشنهاد مسئول بخش کشاورزی و شیلات استان قم بود که نخستین جرقه را در ذهن محمدتقی برخوردار زد تا ماهی خاویار که در دریای خزر رو به انقراض بود، در کویر مرکزی ایران پرورش داده شود.
وی از سال 76 در بخش کشاورزی فعالیت داشت، در سال 81 با احداث استخر‌هایی در کنار چاه‌های کشاورزی، بخشی از سرمایه زندگی‌اش را برای پرورش ماهیان خاویار اختصاص داد.

مکان پرورش فیلم ماهی خاویار، قمرود، منطقه قنبرعلی، مزرعه جوادالائمه(ع) در استخرهایی به مساحت 3 تا 4 هزار متر مربع است، این نوع ماهی در سکوی نخست بزرگ‌ترین ماهی داخلی ایران و باکیفیت‌ترین خاویار قرار گرفته است


تقی برخوردار که مردی با تلاش و همت در این زمینه است، می‌گوید: نخستین صادرات گوشت فیل ماهی به دوبی در سال 84 صورت گرفت و در سال 89 نخستین خاویار پرورشی به دست آمد و در سال 90 به دوبی و اروپا صادر شده است.

برخوردار که کشاورزی با پشتکار و زحمتکش است، آب استخرها را برای کشاورزی گندم، جو، پسته و یونجه استفاده می‌کند.

وی کشاورزان علاقه‌مند و سرمایه‌گذاران را به پیوستن به این حرفه دعوت می‌کند تا استخری بین چاه و زمین کشاورزی احداث کنند و ماهی پرورش دهند چرا که این کار استفاده بهینه از آب و کارآفرینی را به ارمغان می‌آورد.

سوغات چنین کارهایی ارزآوری، سوددهی و سبد غذایی سالم است و مشاغلی را برای افراد مختلف ایجاد می‌کند و بهترین کود آلی از فضولات ماهی‌ها در کشاورزی تزریق می‌شود.

این پرورش‌دهنده خاویار با همت و تلاش سالانه 15 تن گوشت ماهی خاویاری و 100 تا 150 کیلو خاویار تولید می‌کند.

برخوردار یکه‌تاز پرورش خاویار در قم است و در بازدیدی که از سوی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، استاندار قم و مسئولان جهاد کشاورزی از این بخش صورت گرفت، از عدم توسعه و گسترش بخش پرورش خاویار گلایه کرد.

پرورش خاویار در استان کویری قم نشان می‌دهد که هیچ کار ناممکنی وجود ندارد، البته اکنون سایت‌های مختلف پرورش خاویار در مازندران، گیلان،‌ کرمانشاه،‌ شیراز و خوزستان نیز راه‌اندازی شده است.

این پرورش‌دهنده خاویار در استان قم از این امر که افرادی وارد این عرصه شوند تا با صادرات این محصول پاسخگوی خواسته کشورهای متقاضی اروپایی باشند بسیار خشنود می‌شود، زیرا این کار برای ایران منفعت را به همراه دارد.

وی که میزان تحصیلاتش تا ششم ابتدایی است، معتقد است که هر کاری را با توکل به خدا و توسل به ائمه اطهار(ع) می‌توان انجام داد، هر فعالیتی با دقت و مشورت با مشاور به بهترین شکل انجام می‌شود.

کارآفرینی با ریسک‌پذیری پیوند دیرینه دارد و تنها با پشتکار و توکل به خدا می‌توان بر آن غلبه کرد، همان طوری که این فرد برای نخستین‌بار توانسته‌ است ماهی خاویاری را پرورش دهد.

بر اساس تجربه این پرورش‌دهنده خاویار پس از سه سال می‌توان از گوشت ماهی خاویار استفاده کرد و ماهی‌ها در وزن 10 کیلو به بالا تعیین جنسیت می‌شوند، گوشت نرها وارد بازار می‌شود و ماده‌ها پس از هشت سال به خاویار می‌رسند.

زمانی که از کارشناسان درباره خواص خاویار سئوال می‌شود، این ماده غذایی را دارای طعم و بویی خوشایند توصیف می‌کنند که دارای پروتئین است و مصرف آن از ابتلا به بیماری افسردگی و بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کند.

نباید این موضوع مورد غفلت قرار گیرد که خاویار در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های التهاب مفاصل، دستگاه گوارش و بعضی از انواع سرطان بسیار مؤثر است و حتی منبع غنی برای عنصر آهن است.


این پرورش‌دهنده خاویار معتقد است که کار پرورش خاویار باید توسعه پیدا کند، بنابراین کمک مسئولان و دولت در این زمینه ضروری است تا با احداث استخرهایی، پرورش ماهی را رونق دهند، زیرا صادرات ماهی کار بسیار مهمی محسوب می‌شود.

وی ضمن بیان مشکلات پرورش خاویار برای نخستین‌بار در کشور، مشکلاتی مانند ساخت استخر و دریافت وام را در این زمینه نام می‌برد.

برخوردار می‌گوید: بانک‌ها تنها به دنبال اصل و فرع پولشان هستند و در صحبتی که با لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صورت گرفت این نکته مطرح شد که سودهای بانکی به تولید نمی‌تواند کمک کند، بلکه باید در این زمینه تغییراتی صورت گیرد.

وی درباره چگونگی ورود و موفقیتش در پرورش خاویار می‌گوید: ثابت شده که تجربه پدر علم است، در این زمینه تجربیات فراوانی به دست آوردم و به همراه پسرانم که تحصیل‌کرده هستند به این کار مشغول هستم.

«اگر بخواهی موفق شوی، باید ریسک کنی، کار کنی و از ضرر نترسی، اگر بخواهی این فکرها را بکنی نمی‌توانی پیشرفت کنی» این صحبت‌های کارآفرین برتر ملی کشور در سال 87 است که توکل به خدا و ائمه اطهار(ع) را نیز چاشنی کارش قرار داده است.

وی در مدت فعالیت خود توانسته است، برای 25 نفر در زمینه کشاورزی و پرورش ماهی کارآفرینی داشته باشد.

وی با بیان اینکه چندین هزار حلقه چاه کشاورزی در کشور وجود دارد، توصیه می‌کند که استخرهایی در کنار این چاه‌ها احداث شود تا ماهی‌های گرمابی، آمور، سفید و قزل آلا در آنها پرورش پیدا کند و آب به طور مستقیم برای کشاورزی سرازیر نشود.

وی حاضر است برای کاهش بیکاری و افزایش انگیزه جوانان، هر کس در سراسر کشور بخواهد این کار را انجام دهد، تمام تجربیاتش را در اختیارش قرار دهد.

ابتکار این پرورش‌دهنده خاویار نشان داد که با کمی فکر می‌توان روشی برای تولیدات ارزشمندی مانند خاویار به دست آورد، تنها به کمی پشتکار نیاز است تا در کویری بی‌آب به مرواریدی گرانبها دست پیدا کرد.
منبع: خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید