هنوز نبض چشمه کیله در بازپروری ماهیان دریای خزر می‌تپد /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

هنوز نبض چشمه کیله در بازپروری ماهیان دریای خزر می‌تپد /گ

یک‌شنبه ۲ آذر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۵ بازدید

هنوز نبض چشمه کیله در بازپروری ماهیان دریای خزر می‌تپد

درحالیکه بسیاری از رودخانه‌های مازندران، نقش آبزی پروری را از دست داده‌اند اما " چشمه کیله " در تنکابن همچنان زیستگاه ماهیان نادر خزری است.

علیرغم اینکه بسیاری از رودخانه های مازندارن به دلیل ورود آلاینده ها، نقش مادری دریا را از دست داده اند، اما هنوز نبض چشمه کیله در بازپروری ماهیان دریای خزر می تپد.

رودخانه چشمه کیله با عبور از مرکز شهر تنکابن به دریای خزر می ریزد و سالانه هزارن قطعه از ماهیان آزاد در آن رهاسازی و صید می شوند و این رودخانه توانسته همچنان نقش خود را در چرخه حیات آبزیان ایفا کند.

از روزهای آغاز مهرماه امسال تا کنون، بیش از ۸۰۰ قطعه ماهی آزاد مولد از رودخانه چشمه کیله شهرستان تنکابن صید شد.

رئیس بازسازی ذخائر دریایی شید باهنر کلاردشت در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه ماهیان آزاد از با ارزشمندترین گونه آبزیان دریای خزر هستند، گفت: به همت کارشناسان و کارکنان مرکز تکثیر و بازسازی ذخائر شهید باهنر کلاردشت و همچنین با تلاش مأموران یگان حفاظت منابع آبزیان در طی دو ماه اخیر(از آغازین روزهای مهر ماه امسال تا کنون)، بیش از ۸۰۰ قطعه ماهی آزاد مولد از رودخانه چشمه کیله تنکابن استحصال شده است که این روند تا پایان زمان تعیین شده ادامه خواهد داشت.

محمد رضوانی به رشد ۸ برابری صید ماهیان آزاد مولد در رودخانه چشمه کیله نسبت به سال گذشته اشاره کرد و افزود: در سال گذشته تنها ۹۳ قطعه ماهی آزاد مولد از این رودخانه استحصال شد که این میزان قبل از پایان مدت زمان تعیین شده برای صید این گونه از ماهیان بوده و در مقایسه با سال گذشته افزایش بیش از ۸ برابری داشته است.

وی در مراسم رها سازی بیش از ۸۰۰۰ قطعه بچه ماهی آزاد یکساله در چشمه کیله تنکابن به خبرنگار مهر گفت: رودخانه چشمه کیله به دلیل داشتن شیب مناسب، قلوه سنگ و دمای مطلوب آب، بهترین زیستگاه و خواستگاه ماهیان مولد آزاد جهت تخم ریزی به شمار می رود، لذا کارشناسان سازمان شیلات استان مازندران در سال‌های اخیر با آغاز فصل پاییز و از نخستین روز مهر ماه ضمن استقرار در حاشیه رودخانه چشمه کیله به صید ماهیان آزاد مولد اقدام کرده در ادامه با انتقال تخم های استحصال شده به مرکز بازسازی ذخائر شهید باهنر کلاردشت و نیز پس از تکثیر بچه ماهی های آزاد، آنها را در رودخانه های غرب مازندران و چند رودخانه شرق استان گیلان که به دریا منتهی می‌شوند، رها می سازند.

رئیس مرکز بازسازی ذخائر شهید باهنر کلاردشت خاطر نشان ساخت: نظر بر این است که با توجه به میزان صید ماهیان آزاد مولد در سال جاری؛ تکثیر و رهاسازی حدود یک میلیون قطعه بچه ماهی آزاد دریایی در رودخانه چشمه کیله و چند رودخانه دیگر در غرب مازندران و شرق گیلان انجام پذیرد.


محافظ میر معصوم قاسمی فرمانده یگان حفاظت منابع آبزیان شهرستان تنکابن در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یگان حفاظت آبزیان امسال با آغاز فصل پاییز و از نخستین روزهای مهرماه با استقرار نیروهای تحت امر خود در حاشیه رودخانه چشمه کیله، شرایط بسیار مناسبی را جهت استحصال ماهیان آزاد فراهم کرده است.

افشین مسلمی کارشناس تکثیر و پرورش سازمان شیلات استان مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به رها سازی بیش از ۸۰۰ قطعه از بچه ماهیان آزاد یکساله در چشمه کیله خاطرنشان ساخت: وزن هریک از بچه ماهیان رها سازی شده حدود ۱۰ گرم بوده و عمرشان بالغ بر یکسال است.

وی افزود:برداشت بی رویه این گونه با ارزش از آبزیان دریای خزر در سال‌های اخیر نسل آنها را با خطر انقراض مواجه کرده بود و لذا با تلاش کارشناسان سازمان شیلات و اقداماتی نظیر استحصال تخم ماهیان آزاد مولد و تکثیر در استخرها، این گونه با ارزش بار دیگر احیا شده است.

مسلمی ضمن درخواست از مردم شهرستان تنکابن برای حفاظت از این گونه با ارزش و عدم صید بچه ماهیان رها سازی شده گفت:صید ماهیان آزاد مولد تا پایان زمان مقرر ادامه خواهد داشت، لیکن تعدادی از ماهیان آزاد مولد جهت تخم ریزی و تکثیر به روش طبیعی در رودخانه نگهداری می شوند.

رودخانه های شیلاتی زیادی از جمله چشمه کیله در مازندران جریان دارد که وضعیت بسیاری از رودخانه ها به دلیل انباشت فاضلاب و ورود آلاینده ها مناسب زیست آبزیان خزر نیست.
منبع: خبرگزاری مهر

دیدگاه خود را بیان کنید