سفر به « ابو موسي» جنوبي ترين نقطه ايران

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

سفر به « ابو موسي» جنوبي ترين نقطه ايران

سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۸۶ بازدید

سفر به « ابو موسي» جنوبي ترين نقطه ايران
شهرستان ابوموسي در جنوبي ترين نقطه خليج فارس واقع شده که مساحت آن ۶۸ کيلومتر و مرکز آن نيز جزيره زيباي ابوموسي است.
شهرستان ابوموسي، ۶ جزيره ابوموسي با ۱۲کيلومتر وسعت، تنب کوچک با 1.5 کيلومتر وسعت، تنب بزرگ با 10.5 کيلومتر مساحت، سيري با ۱۷ کيلومتر وسعت، فارور بزرگ با ۲۶کيلومتر مساحت و فارور کوچک با 1.5 کيلومتر وسعت را در خود جاي داده است و طبق گفته فرماندار سابق اين شهرستان، ۶هزار نفر جمعيت دارد.
جزيره ابوموسي جزو استان هرمزگان محسوب مي شود و فاصله آن تا بندرعباس ۲۲۰کيلومتر و تا بندر لنگه به عنوان نزديک ترين شهر ۷۶کيلومتر است. اين جزيره در ۲۶ درجه خط عرض شمالي و در ۵۵درجه خط طول شرقي واقع شده است.
نزديک ترين کشور همسايه به جزيره ابوموسي نيز شارجه است که ۶۷ کيلومتر فاصله دارد.
آن طور که محققان نوشته اند، نام تاريخي اين منطقه «بوم سوز» يا «بوموسو» به معني منطقه سبز بوده است و در تاريخ کهن نيز نام «گپ سبزو» به معني «سبزه زار بزرگ» براي اين منطقه به ثبت رسيده است.
اما حدود ۱۰۰سال قبل، يکي از ساکنان منطقه به نام ابوموسي، اين نام را به جاي بوموسو (Boumsou) ترويج کرد؛ گويش مردم محلي، لهجه شيرين «بندري» است و خوراک محلي مردم- به دلايل نوع مسائل جغرافيايي و نبود وسايلي از قبيل يخچال در زمان قديم براي نگهداري مواد غذايي- انواع خوراک هاي دريايي است.
قدمت اين جزيره بنا به مطالعات تاريخي به هزار سال قبل از ميلاد مي رسد. اين جزيره از اواسط هزاره دوم چندين دوره تاريخي از جمله اشکانيان، سلوکيان، سلجوقيان و آل بويه را به خود ديده است.
سفري علمي فرهنگي دانشجويي به اين جزيره، فرصتي براي بازديد کوتاهي از ابوموسي «پاره تن جنوبي کشور» را در آخرين روز بهمن ماه ۹۱ برايم فراهم مي کند.
پس از سفري دريايي و نسبتاً طولاني و طي مسافتي در حدود 41 مايل دريايي طي 4.5 - ۵ ساعت، سرانجام در جنوبي ترين نقطه کشور پا به خاک ايران عزيز مي گذاريم.
هنگام نزديک شدن کشتي به اسکله براي پهلوگرفتن، ۲ قايق موتوري که پرچم ۳ رنگ کشورمان روي آن برافراشته است به کشتي نزديک مي شوند تا مقدمات عمليات پهلوگيري کشتي را انجام دهند.
در کنار اسکله چند لنج و قايق موتوري وجود دارد.
همزمان با ورود ما نيز يک پهپاد در آسمان در حال چرخ زدن است و شايد اين گونه به ما خوش آمد مي گويد.
۲ برج مراقبت يکي در سمت راست و ديگري در سمت چپ و نزديک ساحل ديده مي شود که به نظر مي رسد برج سمت چپ براي رصد درياست.
وقتي به روبه رو مي نگرم بلندترين نقطه جزيره را که به آن کوه حلوا گفته مي شود، مي بينم که گويا از آن براي استقرار تجهيزات مخابراتي استفاده مي شود.
در سمت ديگر نيز بلندي ديگري مشاهده مي شود که ارتفاع آن از کوه حلوا کمتر است و روي آن تيربار ضدهوايي و آنتن مخابراتي ديده مي شود.
ابوموسي بيشترين فاصله از سواحل ايراني خليج فارس را دارد و داراي يکي از بکر ترين سواحل مرجاني ايران است.
آب اين جزيره يکي از زلال ترين و شفاف ترين آب هاي ساحلي بوده و داراي تنوع جانوري دريايي از جمله لاک پشت سبز دريايي، مار ماهي، شاه ميگو، کوسه و ماهيان رنگارنگ است.
طبيعت منحصر به فرد «بوموسي» مي تواند چه از لحاظ اکوتوريسم و چه از لحاظ گردشگري با استاندارد معمولي آن جذاب و درآمدزا باشد و شايد به همين دليل است که در سفر ۲۳فروردين ۹۱ احمدي نژاد به جزيره ابوموسي که اولين سفر يک رئيس جمهور پس از پيروزي انقلاب اسلامي به اين نقطه از خاک ايران اسلامي به شمار مي رود، اين جزيره به عنوان منطقه نمونه گردشگري کشور اعلام شد. وجود دلفين ها، جذابيت هاي ساحل زلال، پستي و بلندي ها و عوارض طبيعي آن، امکان ويژه ماهيگيري و ... همه و همه مي تواند ابوموسي را به عنوان يک فرصت بکر گردشگري معرفي کند؛ اما نبود زيرساخت هاي گردشگري در آن به شدت محسوس است. خصوصيات ويژه ساحل ابوموسي و قابليت هاي منحصر به فردي همچون چشم اندازهاي بسيار جذاب و سواحل آرام و آب هاي پاک با انواع جلبک هاي دريايي که به عنوان يکي از بهترين زيست گاه هاي طبيعي شناخته مي شود، اين جزيره را به «جزيره آکواريومي» معروف کرده است.
فاصله ميان جزيره ابوموسي و جزاير تنب به دليل عمق مناسب آب تنها مسير قابل کشتيراني براي نفت کش هاي بزرگ است.
آب و هواي جزيره در اواخر پاييز و اواسط بهار بسيار مطبوع و دل انگيز است.
فاصله دريايي ابوموسي تا خرمشهر ۴۸۰، بندر امام خميني (ره) ۴۶۰، کويت ۴۵۰، بوشهر ۲۳۵، دوحه ۲۰۵، کيش ۷۰، سيري ۳۱، بندر لنگه ۴۱ و مسقط ۳۱۰مايل دريايي است.
پس از ورود به جزيره از طريق اسکله به زيارت مزار مطهر شهدا مي رويم. اين جا محل آرام گرفتن ۵شهيد است.
سه شهيد گمنام اند و دو شهيد ديگر به نام هاي شهيد اسداله رئيسي هنگامي و شهيد اسحاق دارا هستند که در 29 فروردين سال 1367 به دست آمريکا و در همين نزديک ابوموسي به شهادت رسيده اند و اکنون در کنار ۳شهيد گمنام آرميده اند.
پس از آن نوبت به اقامه نماز مغرب و عشا در مسجد جامع جزيره ابوموسي مي رسد.
مسجدي زيبا و تقريباً نوساز و بزرگ که در زمان اقامه نماز ميزبان جمع زيادي از نمازگزاران است. هرچند يکي از جوانان اين جا مي گويد، جزيره هنوز امام جمعه ندارد و در نتيجه نماز جمعه نيز اقامه نمي شود!
در نزديکي مسجد جامع، شهرک صيادان واقع شده که به ظاهر قديمي ترين بخش شهر است. بازارچه اصلي ابوموسي نيز در اين بخش از جزيره واقع شده است. بازارچه اي مستطيل شکل که يک حياط مرکزي دارد، تعدادي درخت در حياط کاشته شده و در چهار سوي آن مغازه هايي هم چون ميوه فروشي، بقالي و ... قابل مشاهده است . يک پارک بازي کودکان نيز وجود دارد.
وسعت جزيره چندان نيست که گشت و گذار در آن وقت زيادي از شما بگيرد.
با تردد در ابوموسي مشاهده مي کنيد که اين جزيره تفاوتي با ديگر شهرهاي کشور ندارد، طرح و نام تابلوهاي خيابان ها، مدل و نوع خودروهاي در حال عبور و مرور (پرايد، پيکان، وانت پيکان، پژو، تويوتا دوکابين، موتورسيکلت و ...) نوع ساخت و سازها، جنس مصالح و همه نشانه هاي ديگر در شهر کوچک ابوموسي کاملاً منطبق و مشابه اغلب شهرهاي ايران سرفراز است.
تمام ميدان ها، کوچه ها و خيابان ها و بولوارها اسامي آشنايي دارد.اين شهر هم خانه هايي بسيار قديمي با معماري جنوبي دارد و هم آپارتمان هايي به سبک و سياق امروزي و با نماي آجر ۳سانتي!
ابوموسي دانشگاه هم دارد؛ بله! دانشگاه پيام نور ابوموسي که هم بزرگ است و هم معماري و نماي زيبايي دارد و هم تازه ساز که در طراحي آن از ويژگي هاي معماري ايراني همچون بادگير و پنجره هاي طاقدار استفاده شده و نماي ساختمان تلفيقي از آجر زردرنگ و سنگ سفيد است.
جالب است که بدانيدبيش از 350دانشجو در اين دانشگاه در ۱۰رشته و در ۲مقطع کارشناسي و کارشناسي ارشد مشغول کسب علم و دانش هستند. تعدادي از استادان اين دانشگاه ساکن جزيره و تعدادي ديگر نيز پروازي هستند.
قرار است به زودي دانشگاه آزاد واحد ابوموسي نيز افتتاح شود؛ آن هم در ۲مقطع کارشناسي و کارشناسي ارشد.
مدرسه هاي ابوموسي نيز در تمام مقاطع فعال و اسم بيشتر آن ها خليج فارس است؛ بيش از 370 دانش آموز و بيش از ۷0نفر کادر آموزشي دارد.
شايد باورتان نشود که ۴۵اداره هم در ابوموسي مستقرند و به هم وطنانمان و شهروندان اين جزيره خدمات رساني مي کنند.
اين جا بيمارستاني به نام پارس دارد که مجهز است و شايد خيلي از شهرهاي ما چنين بيمارستاني نداشته باشند. بيمارستاني با ۲۶تخت و تعدادي پزشک متخصص، عمومي و دندان پزشک با ۵ تخصص در بخش هاي جراحي عمومي، جراحي زنان و زايمان، داخلي، اطفال و همچنين اورژانس.
شماره پلاک خودروهاي ابوموسي نيز همان شماره شهربندرعباس (۸۴) است و تعدادي از خودروها نيز پلاک منطقه آزاد قشم رادارند.
اين جا حتي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان دارد. تنها رستوران و سالن پذيرايي ابوموسي هم فقط ظرفيت ۳۰نفر را دارد. ابوموسي فرودگاه هم دارد که راه اصلي آمد و شد شهروندان و ديگر افراد مشغول به کار در اينجاست.
فرودگاهي که از نظر پروازي در رتبه ۲۳ و از نظر تعداد تردد مسافر در رده ۲۶ از ميان ۵۵ فرودگاه موجود در سطح کشور قرار دارد.
هفته اي ۳ پرواز از بندرعباس به ابوموسي و برعکس انجام مي شود که آن هم در روزهاي شنبه، دوشنبه و چهارشنبه است. البته مقرر شده يک پرواز ديگر در هفته در اين مسير اضافه شود.
اين پروازها توسط شرکت هواپيمايي کيش اير انجام مي شود و طول مدت پرواز حدود نيم ساعت است.
پروازها چارتر استانداري هرمزگان بوده و براي ساکنان جزيره رايگان است؛ اما هر شخص در ماه سهميه اي براي سفر به بندرعباس دارد.
سفر براي ديگر افراد به ابوموسي نيز با درخواست قبلي به استانداري و فرمانداري و صدور مجوز توسط آنان امکان پذير
است.گفته مي شود پشتيباني جزيره نيز توسط شناور استانداري انجام مي شود که کار حمل و نقل مصالح، مايحتاج مردم و حتي وسايل حمل و نقل عمومي و شخصي مردم را به صورت رايگان برعهده دارد.
آب آشاميدني جزيره ابوموسي نيز توسط چند دستگاه آب شيرين کن موجود در شهر تامين مي شود.
چند نيروگاه نيز وظيفه توليد برق جزيره را برعهده دارد.
شغل تعدادي از مردم ابوموسي صيادي است؛ يکي از ساکنان جزيره مي گويد وضع ماهيگيري اين جا خوب است و بهترين ماهي ها در اين جزيره پيدا مي شود. رئيس شيلات ابوموسي نيز ميزان صيد در اين جزيره را يک ميليون و ۱۸۰هزار تن در سال ذکر مي کند.جزيره ابوموسي در بخشي از خود و در شهرکي با نام شهرک "عرب زبانان" ميهماناني از امارات را در خود جاي داده است که گفته مي شود تعداد آنان حدود ۳۰۰نفر و با ۱۹مليت است!
تا حدودي از نظر امکانات مستقل هستند، آب و برق دارند. مدرسه، نيروگاه، درمانگاه و «شورطه خانه» دارند، البته حق داشتن اسلحه ندارند. گفته مي شود که هفته اي ۲بار لنجي به نام «خاطر» از شارجه مايحتاج اين افراد را به ابوموسي منتقل مي کند و پس از کنترل در ساحل توسط عوامل ايراني، به اين شهرک منتقل مي شود.
اماراتي هاي ميهمان در ابوموسي حق ساخت و ساز جديد را ندارند و براي تعمير و مرمت منازل خود بايد از فرمانداري مجوز دريافت کنند.
نظرات جالب اهالي ابوموسي درباره ادعاي امارات
به گزارش مهر، ادعاهاي واهي امارات درباره مالکيت بر جزيره ابوموسي باعث شد ايرانيان بيش از پيش علاقه خود را به خاک ايران نشان دهند آنقدر که تجربه ديدن اين جزيره را به زودي در برنامه هاي سفر خود مي گذارند. از سوي ديگر ساکنان جزيره با بي اهميتي نسبت به اظهارات و تهديدها بار ديگر ثابت کردند ابوموسي ايراني ترين جزيره خليج فارس است.
جزيره ابوموسي که از شمال به تنب کوچک و از شمال شرقي به جزيره تنب بزرگ نزديک است ،جنوبي ترين جزيره ايران است. جزيره اي که در آن 6 هزار ايراني زندگي مي کنند و حدود 8/12 کيلومتر مربع مساحت دارد.
کشورهاي بيگانه به دليل موقعيت استراتژيک جزيره هميشه قصد داشته اند هر طور شده آنها را از آن خود کنند؛ چه زماني که در اختيار بريتانيايي ها قرار گرفت، چه اکنون که اعراب کشور تازه تاسيس امارات ادعاي مالکيت بر آن را دارند. آن هم به دليل سکونت تنها چهار نفر اماراتي در روستاي کوچکي در ابوموسي با جمعيتي که بيشتر آنها مليت کشورهاي ديگر را دارند.
در اين ميان ادعاي مالکيت اماراتي هايي که تا 40 سال پيش جهان کشوري به اين نام را به رسميت نمي شناخت بر جزاير سه گانه خليج فارس از جمله ابوموسي، تنب بزرگ و تنب کوچک به حدي براي ساکنان جزيره ابوموسي بي اهميت است که تنها در مقابل شنيدن اين صحبت‌ها عنوان مي کنند اماراتي ها رعيت‌هايي بودند که ايران اجازه داد گوسفندانشان را براي چرا به اين سرزمين بياورند اما حالا که عده محدودي از آنها در ابوموسي اجازه اقامت دارند ،ادعا مي کنند جزيره مال آنهاست درحالي که اگر حتي يک بار به جزيره سفر مي کردند متوجه اشتباهاتشان مي شدند!
نيشخند اهالي جزيره ابوموسي به اظهارات اماراتي‌ها
کارشناسان مسائل بين المللي هم اين روايت اهالي را که شيخ نشينان عرب زماني با اجازه دولت ايران براي چراي گوسفندان از مراتع سرسبز خليج هاي ايراني استفاده مي کردند تاييد مي‌کنند.
با اين حال مردم جزيره ابوموسي هر کدام نظرات مختلفي و البته واحدي درباره ادعاهاي واهي امارات دارند.
مانند قاسم رستاخيز که کارش ماهيگيري در آب‌هاي خليج فارس است. رستاخيز اهل بندرعباس بوده و براي گذراندن زندگي چند سالي است به اين‌جا آمده و تنها از همين راه نان مي خورد.
او هم مانند اهالي ديگر جزيره درباره ادعاهاي امارات نيشخندي مي زند و مي گويد: ابوموسي خاک ايران است. مال ماست. امارات هم زياد حرف مي زند چون نمي تواند اين خاک را از ما بگيرد. آنها حتي حق حرف زدن هم ندارند.
رستاخيز ادامه مي دهد: وقتي اين صحبت ها مطرح شد مردم اين‌جا هيچ واکنشي نشان ندادند چون مطمئن هستند امارات نمي تواند با ايران مقابله کند و نيروهاي نظامي جزيره هم حق پرواز در آسمان و شنا در خليج را به آنها نمي دهند به همين دليل از اين‌که مي بينيم خارجي ها چقدر از اين‌که جزيره مال ايران است حسودي مي کنند، خوشحاليم!
اماراتي ها از پوشش زنان در مراسم استقبال از احمدي نژاد تعجب کردند
در همين حال اعظم کريم زاده، همسر رستاخيز که متوجه مي شود صحبت درباره ابوموسي است مي گويد: وقتي رئيس جمهور به اين‌جا آمد اماراتي ها ادعا کردند که ابوموسي مال آنهاست چون تا به حال مقامات مسئول اينجا نيامده بودند‌؛اما شنيدم که عربها گفته اند چرا زنان ابوموسي به جاي چادر بندري چادر مشکي به سر کرده اند مگر آنها عرب نيستند؟ اين نشان مي دهد که حتي نمي دانند که همه مردم جزيره ايراني هستند و از آنها فقط تعداد محدودي در جزيره زندگي مي کنند.
بي اهميتي ايرانيان ساکن آبي ترين جزيره خليج فارس نسبت به اين موضوع را حسن زاهدي هم تاييد مي کند و همانطور که به مشتري هاي مغازه لوکس فروشي اش پاسخ مي دهد مي گويد: يکي از عرب ها گفته که به زودي يک کشتي به جزيره مي فرستد اما اماراتي ها نمي توانند از آسمان وارد جزيره شوند پس بايد شناکنان بيايند که در آن صورت ما آنها را در تور ماهيگيري مي اندازيم.
متجاوزان را مانند ماهي با نيزه شکار مي کنيم
اين تهديدات و اظهارات واهي اعراب امارات به حدي براي مردم جزيره خنده دار است که محمد شرفي از ماهيگيران جزيره مي گويد: برخي از ماهي هاي جزيره را با نيزه شکار مي کنيم بگذاريد اماراتي ها پايشان به جزيره برسد آنها را با نيزه گرفته و تحويل مي دهيم!
او که از 15 سال پيش براي کار به جزيره آمده مي گويد: آن زمان که عرب ها براي چراندن گوسفندهايشان به اينجا آمدند نبايد اجازه مي داديم که تا هر وقت دوست داشتند در جزيره بمانند آن وقت ديگر نمي توانستند ادعاي تصاحب سرزمين مان را بکنند!
رد ادعاهاي اماراتي ها درباره جزاير ايراني حتي در ميان کودکان دبستان جزيره ابوموسي نيز نمود دارد آنقدر که اگر از يزد هم به اين جزيره آمده باشند خود را جزيره اي مي نامند مانند حسين عليپور دانش آموز کلاس دوم راهنمايي که مي گويد: شنيده ام امارات درباره جزيره ما چي گفته اما مي دانم که هيچ وقت نمي تواند بگويد ابوموسي جزيره آنهاست چون حتي در کتابهاي جغرافي و تاريخ هم آمده که اسم جزيره ابوموسي وتنب بزرگ و کوچک ايراني است... .
کم کم زمان کوتاه سفر به جزيره ابوموسي رو به پايان است و بايد سوار بر کشتي «ايران هرمز ۱۴» شويم و بازگرديم .
به ياد سخنان اهالي ابوموسي مي افتم که اين جا ابوموسي خاک ايران عزيز ماست و به مدعيان اماراتي ابوموسي مي گويم: ما حواسمان به ابوموسي هست، به تنب کوچک و تنب بزرگمان هست. شما بيشتر از کوپنتان نخواهيد

دیدگاه خود را بیان کنید