توسعه آبزی پروری مناسب ترین سرمایه گذاری در بخش صادرات غیرنفتی است / گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

توسعه آبزی پروری مناسب ترین سرمایه گذاری در بخش صادرات غیرنفتی است / گ

یک‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۳۸ بازدید

توسعه آبزی پروری مناسب ترین سرمایه گذاری در بخش صادرات غیرنفتی است
خبرنگار ایرنا ، ˈ حجت سعیدی ˈ روز شنبه در نشست تخصصی سرمایه گذاری گیلان اظهار کرد: آماده سازی زیرساخت ها و آسان سازی اعطای تسهیلات به متقاضیان از جمله ضرورت های گسترش سرمایه گذاری و توسعه آبزی پروری در استان است.

وی با اشاره به وجود متقاضیان فراوان برای سرمایه گذاری در طرح های توسعه آبزی پروری استان افزود : به دلیل وجود مشکلات در اعطای تسهیلات از این ظرفیت به شیوه مناسب استفاده نشده است .

مدیرکل شیلات گیلان با تاکید بر لزوم توسعه بخش کشاورزی گفت: افزایش بهره وری و تولید در بخش کشاورزی و شیلات نیازمند همکاری دستگاه های اجرایی بویژه سیستم بانکی است .

سعیدی توسعه آبزی پروری را یکی از راهکارهای مهم در جهت رونق صادرات غیرنفتی عنوان و خاطرنشان کرد : سرمایه گذاری در این بخش به عنوان اقتصاد مسلط ، مناسب ترین سرمایه گذاری و زمینه ساز توسعه صادرات غیر نفتی است .

وی اضافه کرد : سرمایه گذاری در بخش آبزی پروری، ارزش افزوده بالا و حفظ سرمایه را برای سرمایه گذار بخش خصوصی به همراه دارد .

مدیرکل شیلات گیلان افزایش تولید سالم ، ایجاد اشتغال مولد و پایدار را از دیگر نتایج سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و شیلات و مستلزم همکاری دستگاه های اجرایی متولی استان دانست .

سعیدی تولید ماهیان خاویاری را از مهمترین ظرفیت های سرمایه گذاری در بخش شیلات استان ذکر و تصریح کرد : تولید ماهیان خاویاری از پرسودترین تولیدات دریایی است و به عنوان کالای صادراتی غیر نفتی درجه یک محسوب می شود .

وی نوار ساحلی و اراضی حاشیه رودخانه سفیدرود را از ظرفیت های مناسب گیلان برای افزایش تولید ماهیان خاویاری دانست و گفت: تاکنون 60 موافقت اصولی برای تولید پرورش ماهیان خاویاری در استان صادر شده است .

به گفته مدیرکل شیلات گیلان؛ 23 پروانه تاسیس و 12 مرکز فعال با ظرفیت 500 تن از دیگر زمینه های فعالیت استان در تولید ماهیان خاویاری است.

سعیدی اجرای طرح های نوین و تحول زا را از جمله ظرفیت های جذب سرمایه گذار در بخش شیلات معرفی و خاطر نشان کرد: پرورش ماهی در محیط های محصور ازجمله پرورش ماهی در قفس دریایی از جمله این طرح هاست .

وی ادامه داد : این طرح با توجه به افزایش جمعیت و تقاضای مصرف پروتئین از سوی محققان برای تولید محصولات ارگانیک با استفاده از فناوری های نوین حدود 50 سال است که در جهان مورد توجه قرار دارد.

مدیرکل شیلات گیلان زمان آغاز پرورش ماهی در قفس دریایی در ایران را از سال 1370 عنوان کرد و گفت: این طرح برای نخستین بار در آب های خلیج گرگان و پشت سد دز خوزستان اجرایی شد .

سعیدی با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده ظرفیت گیلان برای پرورش ماهی در قفس دریایی 200 هزار تن ارزیابی شده، افزود: استفاده از این بخش با توجه به کاهش صید ، تعطیلی پره های صیادی و بیکار شدن بسیاری از صیادان فرصتی ارزشمند است .

وی با بیان اینکه تاکنون مجوز احداث 150 قفس دریایی در استان صادر شده، گفت : از این تعداد، یکصد قفس تا دو هفته آینده نصب می شود .

مدیرکل شیلات گیلان استفاده از آب دریا ، نبود محدودیت آب و زمین ، کاهش هزینه کارگری و حامل های انرژی را از مهمترین مزایای اجرای طرح پرورش ماهی در قفس عنوان کرد .

سعیدی شتاب در پرورش ماهی ، تولید متراکم در فضای کم و با کیفیت بالا را ازدیگر مزایای اجرای این طرح دانست .

وی ایجاد اشتغال پایدار ، تقویت صنایع جانبی ، کاهش فشار بر ذخایر دریایی و توسعه صادرات ارزآور و اشتغال زا را از مهمترین اهداف اجرای طرح های پرورش ماهی در قفس ذکر کرد .

به گفته مدیرکل شیلات گیلان؛ برآورد هزینه سرمایه ثابت احداث هر قفس یک میلیارد و 560 میلیون ریال ، سرمایه در گردش یک میلیارد و 450 میلیون ریال ، استهلاک هر دوره تولید 160 میلیون ریال و سودآوری آن 700 میلیون ریال می باشد .

به گزارش ایرنا، سالیانه 58 هزار و 181 تن انواع ماهیان دریایی و پرورشی در گیلان تولید می شود که از این میزان 42 هزار تن در بخش آبزی پروری و 16 هزار و 181 تن در بخش صید و صیادی است.

12 درصد آبزیان کشور در استان گیلان تولید می شود

دیدگاه خود را بیان کنید