آذربايجان غربي توانمند در بخش شيلات

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

آذربايجان غربي توانمند در بخش شيلات

دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۳۶ بازدید

آذربايجان غربي توانمند در بخش شيلات
واحد مرکزی خبر : آذربایجان غربی به عنوان دومین استان پرآب کشور بعد از خوزستان، ظرفیت‌های کم نظیری برای توسعه بخش شیلات و آبزی پروری دارد.
وجود 35رودخانه فصلی و دایمی، 12هزار رشته چشمه و قنات و تالابها و آبگیرهای طبیعی و دریاچه‌های پشت سدها همراه با تجربه کافی و دانش فنی ظرفیت‌های این استان را برای پرورش و تولید آبزیان بیش از هر نقطه دیگری از کشور افزایش داده است.
این استان رتبه نخست کشور را در تولید ماهیان سرد آبی و گرم آبی در بین استان‌های غیر ساحلی کشور دارد.
گرچه پرورش صنعتی شیلات درآذربایجان غربی سابقه اندکی دارد و به سالهای پس از انقلاب برمی‌گردد ولی رشد این صنعت در استان به گونه‌ای با سرعت و شتاب پیش رفته که مقام نخست آبزی پروری در میان استانهای غیر ساحلی را به خود اختصاص داده است.
آذربایجان غربی به دلیل وجود منابع آبی مطمئن در رودخانه‌ها و دریاچه‌های پشت سدها از امکانات بسیار بالا برای تولید انواع ماهیان برخوردار است به طوری که طبق گفته مسئولان با تولید سالانه 15 هزار و 400 کیلوگرم انواع ماهی و آبزی رتبه نخست کشور را از آن خود کرده است.
آذربایجان غربی در تولید ماهی قزل‌آلا هم رتبه چهارم کشوری را دارد.
مدیرکل شیلات آذربایجان غربی درباره این گونه از ماهی گفت: با توجه به اینکه برای تولید ماهی قزل‌آلا در قفس هم تلاش می‌شود پیش‌بینی می‌کنیم این رتبه بیش از پیش بهبود پیدا کند.
شیرولی لو می افزاید : 2 هزار و 200 تن ماهی قزل‌آلا قرمز در پشت سد ارس و شهید قنبری ماکو تولید شده است و همچنین 200 تن ماهی خاویار نیز در این خطه پرورش می یابد.
کارشناسان معتقدند که این منطقه در پرورش ماهیان و انواع جانور آبزی ظرفیت قابل توجهی وجود دارد که برای بالفعل‌سازی و بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها به طور مستمر باید تلاش شود.
معاون شیلات و آبزیان جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت: تلاش می‌شود این میزان تولید تا پایان سال 93 به 22 هزار تن در سال افزایش یابد.

قریشی افزود: برای صنعتی کردن پرورش آبزیان در استان به جای شیوه‌های سنتی 3 قفس فلزی مخصوص پرورش ماهی از کشور هلند خریداری شده و وارد استان شده است و به زودی در دریاچه پشت سد نصب می‌شود و سالانه در این قفس‌ها 200 تن انواع ماهی پرورش خواهند یافت.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون در همه شهرستان‌های آذربایجان‌غربی ماهی تولید می‌شود، گفت: بیشترین تولید ماهی استان در شهرستان‌های ارومیه، سردشت، پیرانشهر، پلدشت و اشنویه انجام می‌شود.
ماهیان و آبزیان تولیدی استان را انواع کپور ماهی، صوف، ماش و شاه میگو و آرتمیا تشکیل می دهند.
مسئول دام و امور شیلات جهاد کشاورزی مهاباد می گوید: وجود آب دریاچه پشت سد مهاباد به عنوان ذخیره گاه ارزشمند ماهیان بومی ، کپور ، فیتوفاک و صوف و بیش از 10 مزرعه پرورش ماهی سردآبی قزل آلا با ظرفیت میانگین پنج هزارکیلومتر مربع در هر دوره پرورشی شش ماهه ، تولید آبزیان در این شهرستان را امسال به مرز 320 تن رسانده است.
عیسی زاده ضمن اشاره به بهبود تولیدکیفی و کمی در مزارع پرورش سرد آبی و استفاده حداکثری از ظرفیت این مزارع در تولید می افزاید : با افزایش حجم تولید در استخرهای پرورشی میزان تولید در هر دوره از 3 هزارو 500کیلو به پنج هزار کیلو گرم در هر مزرعه پرورشی بهبود یافته است .
کارشناسان اقتصادی معتقدند در صورتی که فعالان این عرصه به طور مستمر حمایت شوند مردم به مصرف ماهی گرایش پیدا کنند زمینه برای اشتغال افراد زیادی فراهم می‌شود.
مجتمع پرورش ماهیان 200 تنی بادین آباد پیرانشهر ،که روی رودخانه بادین آباد ساخته شده یکی از بزرگترین طرحهای پرورشی در شمالغرب کشور است .
ابراهیمی مدیر جهاد کشاورزی پیرانشهر می گوید: این طرح با هدف بهره برداری درست و اصولی از منابع آب رودخانه ، حمایت از تولید آبزی پروری ، اشتغال و بهبود وضع معیشتی کشاورزان و جوانان جویای کار در این منطقه راه اندازی شد که حجم سرمایه گذاری در این طرح با استفاده از اعتبارهای دولتی و مشارکت بخش خصوصی30 میلیارد ریال است .
شیرو لی لو مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی می گوید : هم اکنون بخش صنعت شیلات و آبزی پروری یکی از بخش های مستعد رشد و شکوفایی در بخش کشاورزی است که با 11
تعاونی صیادی و چندین مجتمع بزرگ و460 مزرعه تکثیر، زمینه اشتغال سه هزارو 600 نفر را فراهم ساخته است .
قریشی معاون شیلات و آبزی آذربایجان غربی هم می گوید: امسال 270تن شاه میگو ، یک میلیون ماهی زینتی ، 200تن ماهی قزل آلا و صوف به ارزش 5 میلیون دلار به جمهوری آذربایجان ، نخجوان و اقلیم کردستان عراق صادر شده است.
تولید و صادرات این میزان محصولات شیلاتی در آذربایجان غربی در حالی است که در سالهای قبل از انقلاب حتی یک واحد صنعتی شیلات نیز در استان وجود نداشت.
در کنار تولید انبوه ماهی برای عرضه در بازار ،کارشناسان معتقدند که میزان مصرف سرانه ماهی را در استان باید افزایش یابد به طوری که آنان معتقدند که باید فرهنگ مصرف آن در جامعه نهادینه شود زیرا در صورتی که این موضوع تحقق پیدا کند نه ‌تنها در رشد شاخص‌های سلامتی مردم تاثیر می‌گذارد بلکه برای فعالیت در زمینه تولید آبزیان بسترها فراهم می‌شود.
رئیس اداره بهبود تولیدات شیلات آذربایجان غربی گفت : بازار عرضه‌ ماهی در ارومیه و مهاباد و احداث بازار در پیرانشهر موجب شده تا محصولات دریایی در مکان مناسبی به فروش رسانده شود.
سلیمی افزود : باید سرمایه‌‌گذاران و فعالان بخش خصوصی به حوزه شیلات آذربایجان غربی وارد شوند ولی باید حمایت شوند.
وی گفت: مصرف سرانه ماهی در کشور 9 کیلوگرم است که در آذربایجان غربی نیز برای رسیدن به این میانگین باید تلاش شود به طوری که استان‌هایی وجود دارند که منابع آبی ندارند ولی چون بازار ایجاد کرده‌اند مصرف سرانه آنها بالا است بنابراین می‌طلبد در این خطه نیز شیلات مورد حمایت قرار بگیرد

دیدگاه خود را بیان کنید