آلودگی زیست محیطی رود کارون خطری برای سلامت مردم /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

آلودگی زیست محیطی رود کارون خطری برای سلامت مردم /گ

چهار‌شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۱۰۶ بازدید

آلودگی زیست محیطی رود کارون خطری برای سلامت مردم
این روزها بحث آلودگی هوا، آلودگی آب و دیگر آلودگی های زیست محیطی از دغدغه های مسئولان در استان های مختلف است. کلانشهر اهواز نیز همچون برخی کلانشهر های کشور از وجود آلودگی های زیست محیطی مانند آلودگی هوا و همینطور آلودگی آب کارون رنج می برند تا جائیکه بی بهره بودن اهوازی ها از نعمت آب شرب سالم مورد توجه جدی مسئولان حوزه سلامت و دیگر دستگاه ها قرار گرفته است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار شبکه ایران با اشاره به اینکه رود کارون اصلی ترین منبع تامین آب مورد نیاز اهوازی هاست، گفت: آب کارون به دلیل ورود فاضلاب های شهری و صنعتی، مواد شیمیایی و دیگر مواد قابل مصرف در صنایع شیلات همچون پرورش ماهی، صنعت کشاورزی و ... مورد تایید مسئولان حوزه بهداشت نیست و باید انحام اقدامات عملی برای رفع این مشکل تسریع شود.
دکتر سید محمد علوی ادامه داد: بافت کلانشهر اهواز و سطح آب های زیرزمینی این شهر به گونه ای است که عملا امکان حفر چاه وجود ندارد از این رو همه فاضلاب های شهری به سمت کارون هدایت می شوند. هر چند بخش عظیمی از آب های سرریز شده به سمت کارون به صورت مکانیکی تصفیه می شود اما این کار تتنها منوجب حذف تعداد کمی از عوامل بیماری زا می شود.
وی بر لزوم جداسازی آب شرب سالم از آب مورد نیاز برای مصارف خانگی تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه آب کارون به هیچ عنوان از نظر بهداشتی مورد تایید نیست تفکیک آب شرب از آب مصارف خانگی ضروری است چرا که آب رودخانه کارون نمی تواند منبع سالمی برای تامین آب شرب و سالم باشد.
علوی حفظ سلامت مردم را مهمترین دغدغه مسئولان دانست و گفت: اجرای طرح غدیر برای تامین آب شرب مورد نیاز اهوازی ها طرحی است جامع. طرحی که بی شک عملیاتی شدن آن باری از دغدغه فکری مسئولان و مردم کم می کند. در حال حاضر مردم یا از طریق نصب دستگاه های آب تصفیه کن در منازلشان اقدام به تصفیه آب می کنند که همین امر باعث حذف املاح معدنی موجود در آب و بروز بیماری های ناشی از آن می شود و یا با استفاده از آب معدنی، آب شرب مورد نیازشان را تامین می کنند که این هم از توان مالی همه بر نمی آید از این رو اجرای طرح های عملیاتی و راهبردی به منظور برخورداری مردم از نعمت آب سالم و بهداشتی توسط دستگاه های مرتبط ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه آب و هوا دو عنصر حیاتی و مورد نیاز برای بقای انسان است، خاطرنشان کرد: امروزه آلودگی هوای کلانشهر اهواز به اضافه آب شربی که از نظر بهداشتی مورد تایید نیست از مهمترین دغدغه های زیست محیطی و حوزه سلامت و بهداشت است. آلودگی هوا و آب به طور مستقیم سلامت انسان را تهدید می کند.هر کدام از این آلودگی ها به نوبه خود، دستگاه هایی از بدن انسان را درگیر می کند و با ایجاد اثر تجمعی در مدت زمانی کم و زیاد باعث ایجاد بیماری هایی همچون سرطان میشود. به عنوان مثال برخی مردم هوا را می بلعند، بلع هوا و تنفس نادرست هوای آلوده باعث هدایت ذرات معلق و الاینده های موجود در هوا به سمت مجرای تنفسی می شود که این موضوع بر سیستم تنفس، گوارش و ... تاثیر نامطلوب دارد و اختلافات ریوی، تنفسی و قلبی، ... رهاورد آن می شود.
50 درصد از آلودگی های رود کارون مهار می شود
رییس حفاظت محیط زیست استان خوزستان نیز در گفت وگوی تلفنی با خبرنگار شبکه ایران گفت: رود کارون و آلودگی های زیست محیطی آن دغدغه امروز و دیروز نیست به همین منظور از 10 سال پیش تاکنون شورای حفاظت کیفی کارون تشکیل شده است که اقدامات خوبی نیز در چارچوب برنامه های آن به منظور کاهش آلاینده های کارون انجام شده است اما این اقدامات کافی نبوده و برنامه هایی توسط همه دستگاه های مرتبط با زمان بندی مشخص در حال انجام است.
مهندس احمد رضا لاریجان زاده با بیان اینکه سه منبع آلوده کننده به عنوان مهمترین عوامل آلودگی رود کارون به شمار می روند، تصریح کرد: فاضلاب های شهری، زهاب های کشاورزی، پساب های صنعتی و مقداری هم پساب های پرورش ماهی عوامل اصلی آلوده کننده رود کارون هستند.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای کاهش الایندگی رود کارون گفت: برنامه های راهبردی گوناگونی برای کاهش آلودگی رود کارون انجام شده است، در چهار سال گذشته 52 درصد از حجم فاضلاب های شهری که به رودخانه شهری در مقطع اهواز وارد می شد، مهار شده است. در سال 91 نیز تصفیه خانه شهر شوشتر و تصفیه خانه شهر دزفول افتتاح شد و به این ترتیب از هدایت فاضلاب های این مناطق به سمت کارون نیز جلوگیری شد. همچنین مسیر زهاب کشاورزی طرح توسعه نیشکر نیز منحرف شده است ودیگر به سمت کارون هدایت نمی شود اما در کنار همه این گام های مثبت هنوز بخشی از اراضی کشاورزی وجود دارند که پساب هایشان به سمت کارون هدایت می شود.
وی بر اجرای برنامه های راهبردی برای مهار ورود پسماندهای کشاورزی به سمت کارون تاکید کرد و گفت: در حال حاضر 48 از آلودگی رود کارون ناشی از پسماندهای کشاورزی است بر این اساس مقرر شد ه تا جهاد کشاورزی، برنامه هایش را در این باره اعلام کند.
رییس حفاظت محیط زیست استان خوزستان اجرای مدیریت بهینه رود کارون و مهار کامل پساب ها و پسماندها به سمت این رود را منوط به جذب اعتبارات سنگین دانست و افزود: مدیریت فاضلاب شهر اهواز و جلوگیری از مهار 50 درصد باقی مانده از فاضلاب های شهری به سمت رود کارون نیازمند 950 میلیارد تومان اعتبار است.
به گفته لاریجان زاده در مجموع، ثانیه ای 35 تا 40 متر معکب پساب های کشاورزی، فاضلاب های شهری، صنعتی و مزارع پرورش ماهی به سمت رود کارون و رود دز هدایت می شود. ضمن اینکه شرکت توسعه نیشکر نیز از الاینده های رودخانه کارون به شمار می رود.
وی از مطالعات لازم و تدوین برنامه های راهبردی و تعیین سهم دستگاه های مرتبط برای مدیریت بهینه رود کارون و مهار ورود پسماندها و پساب های شهری و صنعتی به این رود زیبا خبر داد.
کاهش الودگی رود کارون و حفظ سلامت مردم ضرورتی است که هم اعتبار می خواهد و هم مشارکت. جدای از این رود کارون مبدا خوبی برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری است که در صورت رفع الودگی ها و یا مهار حداقلی آنها می توان در این زمینه گام های خوبی برداشت

دیدگاه خود را بیان کنید