هشدار در باره از بین رفتن دریاچه زریوار /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

هشدار در باره از بین رفتن دریاچه زریوار /گ

شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۹ بازدید

هشدار در باره از بین رفتن دریاچه زریوار
ایرنا، ناصح قادری روز پنجشنبه در جلسه شورای توسعه و برنامه ریزی کردستان در سنندج با اشاره به وضع نامناسب این دریاچه، ورود پساب و فاضلاب، زهکشی کشاورزی، برداشت بدون رویه و بی برنامه از حوضه و محزن آب را از جمله تهدیدات فعلی این دریاچه بیان کرد
مدیر کل محیط زیست کردستان گفت: ادامه روند فعلی تهدید و آلایندگی منجر به از بین رفتن دریاچه زریوار مریوان می شود و مرگ این دریاچه تهدیدی برای اقتصاد و حیات مردم مریوان است
وی افزود: مدیریت یکپارچه در این دریاچه اعمال نمی شود و هر سازمانی صرفا در راستای برنامه خود در این دریاچه عمل می کند.

وی ساخت و سازهای غیر مجاز، گسترش نیزار در داخل تالاب، تجاوز به حریم دریاچه از سوی کشاورزان و ایجاد سد خاکی و تبدیل دریاچه به سد در خروجی دریاچه را از دیگر تهدیدات برشمرد.

وی با اشاره به اینکه محیط زیست به دنبال حصار کشی در زریوار نیست، گفت: معتقدیم دریاچه زریوار باید بر اساس اصول علمی و منطقی مدیریت شود و سازمانها از یک برنامه جامع و کامل پیروی کنند.

وی گفت: دریاچه زریوار مریوان به دلیل نزدیکی به شهر و اینکه از بزرگترین دریاچه های آب شیرین جهان است منحصر به فرد است و از این رو باید جلو از بین رفتن آن را گرفت.

مدیر کل محیط زیست کردستان خواستار توجه مسوولان ارشد استان به اعمال مدیریت یکپارچه در این دریاچه شد و گفت: هیچ سازمانی نباید خارج از برنامه جامع در این دریاچه اقدام به اجرای طرح کند.

قادری با اشاره به اینکه نگاه به این دریاچه نباید مانند یک سد باشد، افزود: شرکت آب منطقه ای به دنبال تبدیل کردن این دریاچه به مخزنی برای نگهداری آب است در حالی که از نظر محیط زیست زریوار یک اکوسیستم طبیعی، یک ظرفیت زیست محیطی و مکانی توریستی است.

دریاچه آب شیرین زریوار در فاصله سه کیلومتری غرب شهر مریوان، در کردستان و از مکان های دیدنی و گردشگری این استان است.

آب تالاب شیرین است و از تعدادی چشمه کف جوش و بارش تأمین می شود و در ارتفاع 1285 متری از سطح دریا قرار دارد.

طول دریاچه زریوار حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود 1/6 ( یک و شش دهم) کیلومتر است.

وسعت دریاچه به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداکثر عمق آن 5/5 متر است

دیدگاه خود را بیان کنید