ویژگی های منحصر به فرد گوشت آبزیان /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

ویژگی های منحصر به فرد گوشت آبزیان /گ

پنج‌شنبه ۵ تیر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۳۳ بازدید

ویژگی های منحصر به فرد گوشت آبزیان
درباره فواید مصرف آبزیان و تاثیر آن بر سلامتی مطالب زیادی گفته شده است. سال‌های متمادی اثرات ترکیبات مختلفی که به طور طبیعی در آبزیان یافت می‌شود بر سلامت مصرف‌کنندگان، در مراکز علمی و تحقیقاتی دنیا مورد مطالعه قرار گرفته است و دامنه این تحقیقات در حال حاضر نیز ادامه دارد. نتایج مثبت این مطالعات باعث شده است که بسیاری از دولت‌ها ترویج مصرف ماهی و آبزیان را در برنامه‌های کلان خود گنجانده و افزایش مصرف سرانه آبزیان را به جد دنبال کنند.
دکتر زهرا عبدالهیی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: درباره فواید مصرف آبزیان و تاثیر آن بر سلامتی مطالب زیادی گفته شده است. سال‌های متمادی اثرات ترکیبات مختلفی که به طور طبیعی در آبزیان یافت می‌شود بر سلامت مصرف‌کنندگان، در مراکز علمی و تحقیقاتی دنیا مورد مطالعه قرار گرفته است و دامنه این تحقیقات در حال حاضر نیز ادامه دارد. نتایج مثبت این مطالعات باعث شده است که بسیاری از دولت‌ها ترویج مصرف ماهی و آبزیان را در برنامه‌های کلان خود گنجانده و افزایش مصرف سرانه آبزیان را به جد دنبال کنند.

فکر این که چه نوع غذاهایی برای مصرف انسان ها مناسب‌ترین گزینه است همواره به عنوان مهمترین سوال مطرح بوده است، زیرا نه تنها به دنبال برطرف کردن نیازهای تغذیه ای بلکه در پی تضمین سلامتی از راه تغذیه نیز هستیم. ماهی و آبزیان به دلایل مختلف در سلامتی انسان تاثیرگزار هستند. کیفیت پروتیئنی بالا ، دارا بودن ویتامین ها ، مواد معدنی و ترکیبات ضروری و نادر گوشت آبزیان را به ماده غذایی منحصر بفردی تبدیل کرده است.

غذاهای دریایی در مقایسه با سایر منابع معمول پروتئین ، از پروفایل بهتری در تامین اسیدهای آمینه ضروری برخوردارند و تقریباً تمام اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز را در اختیار بدن قرار می دهند. هضم پذیری بالای بافت‌های ماهی به دلیل کمبود بافت‌های همبند در گوشت ماهی از ویژگی‌های منحصربه فرد آن به شمار می آید.

در مقایسه با منابع پروتئین حیوانی که عمدتا با بافت‌های چربی حاوی چربی‌های اشباع و مضر همراه هستند، گوشت ماهی یک منبع پروتئین ترجیحی است.

شاید برای نخستین بار نتایج مطالعات در جوامعی که مصرف ماهی در آنها زیاد بود باعث توجه به اثرات مثبت تغذیه‌ای آن شده است. کاهش چشمگیر برخی بیماری‌ها نظیر بیماری‌های قلبی و عروقی در بین اسکیموها باعث شد تا نظر متخصصین به عامل این موضوع جلب شود و نهایتاً مشخص شد که مصرف زیاد ماهی در این جوامع باعث جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی شده است. تحقیقات مفصل بعدی نشان داد که اسیدهای چرب امگا3 کارکرد منحصر بفردی در خون دارند و وجود آنها در غشاء پلاکت‌ها باعث جلوگیری از تراکم آنها و جلوگیری از تشکیل لخته‌های خونی می‌شود.

به طور کلی اهمیت غذایی گوشت انواع ماهی، به لحاظ دارا بودن پروتئین و چربی با کیفیت بالا و فراوانی انواع مواد معدنی و ویتامین‌هایی که در آن موجود است به عنوان یک غذای کامل محسوب می‌شود. از جمله ویژگی‌های ماهی، تنوع بسیار زیاد آن به خصوص در میان آبزیان جنوب کشور است. این تنوع نه تنها از حیث ظاهر بلکه از نظر طعم، مزه، ارزش اقتصادی و قیمت نیز به چشم می‌خورد و به مصرف‌کننده این امکان را می‌دهد که بر اساس توان اقتصادی، نوع ذائقه و سلیقه و کاربرد و مصرف مورد نظر آبزی را انتخاب کنند این میزان تنوع در مورد گوشت دام و طیور در عمل وجود ندارد.

ماهی و میگو مانند سایر مواد غذایی واجد پروتئین هستند ولی تقریباً همه پروتئین‌های موجود در آنها جذب بدن انسان می‌شود، نوع تغذیه تاثیر مهمی در سلامت یا بیماری انسان دارد همانگونه که تغذیه صحیح می‌تواند انسان را از گزند بیماری‌ها مصون نگه‌دارد و سلامت انسان را تامین کند. تغذیه نامناسب نیز می‌تواند موجب ابتلای انسان به بسیاری از اختلالات ناگوار و مهلک شود. گروهی از مواد غذایی که تاثیر مهمی در سلامت انسان و پیشگیری از بیماری‌ها دارند ماهی‌ها و سایر آبزیان هستند این مواد غذایی که دارای ارزش تغذیه ای بسیار بالایی هستند، چنانچه به مقدار کافی مصرف شوند در پیشگیری از انواع بیماری‌ها نقش مهمی خواهند داشت و به تعادل اسیدهای چرب در بدن کمک می‌کنند.

در روزگاری که دستکاری‌های ژنتیکی و استفاده از مواد شیمیایی برای ازدیاد فرآورده‌های گیاهی چون سبزیجات و میوه و انواع گوشت متداول است ماهی یک غذای سالم و به دور از تمام این مسائل است. گوشت ماهی جزء گوشت‌های سفید بوده و یک منبع غنی از پروتئین به حساب می‌آید.

مزایای مصرف آبزیان محدود به کیفیت و میزان پروتئین آن و همچنین کیفیت چربی های امگا3 موجود در آن نیست. گوشت آبزیان از لحاظ ویتامین‌ها و همچنین عناصر مورد نیاز بدن ویژگی‎های بسیار خاص و منحصربه فردی دارد.

غذاهای دریایی غنی از گروه ویتامین‌های B به عنوان گروهی از ویتامین‌های محلول در آب هستند. به عبارت دیگر یکی از بهترین منابع دریافت ویتامین‌های گروه B گوشت آبزیان است. ویتامین‌های محلول در چربی نیز در سایر ارگان‌های بدن ماهی نظیر کبد و بافت‌های چربی به میزان زیادی تجمع می‌یابند ویتامین‌های A و D از گروه ویتامین‌های محلول در چربی هستند که در جگر ماهی به وفور یافت می‌شود.

گوشت آبزیان منبع خوبی برای مواد معدنی است، گرچه برخی مواد معدنی مانند آهن و مس و روی را می‌توان از منابع دیگر پروتئین حیوانی مثل گوشت قرمز تامین کرد، اما غذاهای دریایی نیز حاوی این مواد ضروری هستند.

آبزیان منبع خوبی برای کلسیوم هستند فسفر به طور فراوان در تمام غذاهای دریایی وجود دارد. منیزیوم به عنوان سومین عنصر مهم در متابولیسم استخوانها در غذاهای دریایی به میزان قابل توجهی یافت می شود. ماهی و آبزیان همچنین منبع خوبی برای سایر عناصر کمیاب و بسیار ضروری برای بدن هستند که وجود آنها در مقادیر بسیار کم برای بدن ضروری است و جنبه های حیاتی دارد. سلنیوم نمونه بارز این عناصر است که نقش آن به عنوان یک عنصر حفاظت کننده در برابر بروز سرطان به اثبات رسیده. فلوئور و ید هم نمونه های دیگری از این عناصر هستند
منبع : شفاف

دیدگاه خود را بیان کنید