ضرورت بازگشت اکوسيستم طبيعي درياچه نئور /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

ضرورت بازگشت اکوسيستم طبيعي درياچه نئور /گ

یک‌شنبه ۸ تیر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۳۹ بازدید

ضرورت بازگشت اکوسيستم طبيعي درياچه نئور
دریاچه نئور یکی از مناطق بدیع گردشگری و حفاظت شده شمالغرب کشور است که در 25 کیلومتری اردبیل قرار دارد و طعم و مزه ماهی قزل آلای رنگین کمان آن شهرت جهانی دارد.
کیفیت و میزان املاح آب این دریاچه و زندگی نوعی میگو بنام کاراس که بهترین و مغذی ترین غذای طبیعی برای پرورش ماهی های قزل آلا محسوب می شود باعث شده بود تا قزل آلاهای رنگین کمان این دریاچه از نظر رنگ و طعم کم نظیر باشند.
با این حال دخالت انسان در یک دهه گذشته چرخه زیستی این دریاچه را به هم زده است به گونه ای که اکنون ماهیان قزل آلای این دریاچه تقریبا منقرض شده اند.

به دلیل رهاسازی ماهیان کاراس که گونه ای مقاوم از ماهی کپور هستند، عرصه برای زندگی قزل آلاها تنگ شده است زیرا ماهی کاراس کف زی هستند و به سرعت جمعیت میگوهای گاماروس را از بین می برند و این باعث شده است که غذای اصلی قزل آلاها کمیاب شود.
اکنون با انجام مطالعات مقدماتی برای احیای الگوی زیستی طبیعی دریاچه نئور در اردبیل ، امیدها برای بازگشت قزل آلاها به این دریاچه قوت گرفته است.
کارشناس محیط زیست اردبیل می گوید: با توجه به اینکه ماهیان نوع کاراس قبل از نوروز به عنوان ماهی سفره عید به بازار عرضه می شود، به احتمال زیاد رهاسازی ماهی کاراس در دریاچه نئور به دست مردم و گردشگران در روز سیزده بدر انجام گرفته است و این ماهی ها در عرض یکی دو سال به سرعت تکثیر یافته اند .
آقای احدزاده می افزاید: این میهمانان ناخوانده به علت مقاوم بودن و قدرت تکثیر بالا به سرعت جای قزل آلاها را گرفته و عرصه را برای صاحبخانه قبلی تنگ کرده و با تغذیه از میگوهای گاماروس به فرمانروایان دریاچه نئور تبدیل شده اند.
وی با یادآروی اینکه ماهی نوع کاراس در هر بار 300 هزار تخم می گذارد، ادامه می دهد: با توجه به اینکه اکوسیستم دریاچه نئور بهترین محیط برای تکثیر و رشد ماهیان است، ماهیان مهاجم کاراس به راحتی تکثیر می یابند و علاوه بر میگوها نوزادان ماهیان قزل آلا را نیز طعمه خود می سازند .
مدیر شیلات و آبزیان استان نیز با بیان اینکه از دو سال گذشته همکاری این اداره با سازمان محیط زیست برای حذف ماهیان غیر بومی و بازگرداندن اکوسیستم آسیب دیده دریاچه نئور به حالت اول شروع شده است، می افزاید: در ابتدا طرح حذف فیزیکی ماهیان کاراس ها با سموم شیمیایی مطرح شد که از نظر کارشناسی این طرح به دلیل عوارض زیست محیطی بر سایر گونه های جانوری تایید نشد.
آقای واعظی می افزاید: در ادامه تورهایی در اندازه های مختلف برای صید این ماهی ها خریداری شد اما چون این راهکار هم مقطعی بود و مانع تکثیر نوزادان ماهی کاراس نمی شد در نهایت تصمیم بر این شد که با این مشکل مبارزه ارگانیک به عمل آید.
آقای موسوی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل نیز درباره جدیدترین وضع دریاچه نئور می گوید:‌ اکنون طرح مطالعاتی مبارزه ارگانیک با ماهیان کاراس دریاچه نئور به مرکز پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی انزلی سپرده شده که مطالعات مقدماتی آن تمام شده است و مسئولان طرح به نتایج امیدوار کننده ای رسیده اند و قرار است راهکار جامع و نهایی را تا آذر ماه امسال ارائه کنند.
مدیر پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی انزلی با بیان اینکه مطالعات مقدماتی و پایه ای احیای زیستگاه قزل آلا در دریاچه نئور به پایان رسیده است، می گوید:‌ بر این اساس مشخص شده است که احیای شر ایط زیستی ماهیان قزل آلا در دریاچه نئور کاملا امکان پذیر است.
خانم دکتر فلاحی می افزاید:‌ برای مبارزه بیولوژیکی با ماهیان کپورگونه کاراس در دریاچه نئور ، لزوم رهاسازی ماهیان گوشتخوار سوف ، اردک ماهی و سفره ماهی در این دریاچه قطعی شده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر محققان این موسسه در حال مطالعه مناسب ترین زمان رهاسازی ماهیان گوشتخوار و حجم مورد نیاز رها سازی هستند، تصریح می کند: همکاران ما مشغول مطالعه همه گونه های گیاهی و جانوری این دریاچه و جوانب زیستی آنها هستند تا از صحت اجرای طرح در میان مدت اطمینان حاصل کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا رهاسازی ماهیان گوشتخوار در آینده باعث لطمه به بازپروری ماهیان قزل آلا در این دریاچه نمی شود، پاسخ می دهد : ماهیان گوشتخوار فقط از ماهیان کاراس و کپور این دریاچه تغذیه می کنند و به دلایل زیست محیطی قدرت زاد و ولد در این دریاچه را نخواهند داشت.
علاقه مندان محیط زیست و کسانی که خاطره خوشی از صید قزل آلا در دریاچه نئور دارند، امیدوارند با به نتیجه رسیدن مبارزه بیولوژیکی با ماهیان کاراس ، این دریاچه با کمترین هزینه زیست محیطی به شرایط طبیعی گذشته بازگردد و بار دیگر طعم خوشمزه ماهیان قزل آلای نئور زینت بخش سفره های مردم شود
منبع : واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید