سایه مرگ بر سر سراب نیلوفر /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

سایه مرگ بر سر سراب نیلوفر /گ

چهار‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۳۵ بازدید

سایه مرگ بر سر سراب نیلوفر
سراب نیلوفر یکی از جاذبه های گردشگری استان کرمانشاه است که متأسفانه بر اثر حفر چاهای عمیق غیر مجاز و استفاده از آب آن در جهت آبیاری فضاهای سبز اطراف، با مرگ دست و پنجه نرم می کند
سراب نیلوفر یکی از جاذبه های گردشگری در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان کرمانشاه است که هر ساله در فصل بهار میزبان مهمانان و گردشگران زیادی از اکثر نقاط کشور است.
خشک شدن این سراب که بزرگترین سراب کرمانشاه محسوب می شود در سال گذشته، باعث از بین رفتن جانوران و آبزیان آن شد

با شروع فصل بهار ۹۳ و آغاز بارشهای رحمت الهی این سراب مجددا زنده و جاری شدن آب آن نشاط و زندگی را برای منطقه به ارمغان آورد و شرایط را برای میزبانی گردشگران و توریستهای داخلی و خارجی فراهم کرد.
اما با شروع فصل گرما و پدیده خشکسالی سطح آب این سراب هر روز پایین تر می آید و به نوعی فاجعه سال گذشته در حال تکرار شدن است.
جدای از پدیده خشکسالی، موضوع حفر چاههای عمیق غیر مجاز در اطراف منطقه و همچنین برداشت از آب موجود در راستای آبیاری فضاهای سبز اطراف سراب نیلوفر به این فاجعه سرعت بخشیده است.
این در حالی است که مسئولان آب منطقه ای کرمانشاه از وجود ۱۹ هزار چاه عمیق آب مجاز و غیر مجاز در استان خبر میدهند

کیاست امیریان مدیر عامل آب منطقه ای کرمانشاه در اظهاراتی در خصوص پلمپ و تخریب چاه های غیر مجاز گفت: از تعداد ۷ هزار حلقه چاه عمیقی که تا سال گذشته شناسایی شده بود ۲ هزار حلقه آن پلمپ و یا تخریب شده است که هنوز حدود ۵ هزار حلقه چاه دیگر به صورت غیر مجاز و بدون مجوز مشغول به کار هستند.
سرعت خشک شدن بزرگترین سراب استان کرمانشاه تا حدی بالاست که از دو ماه اخیر تا به امروز سطح آب موجود در محوطه سراب نزدیک به دو متر پایین رفته و اگر چاره ای اندیشیده نشود به طور قطع فاجعه زیست محیطی سال ۹۲ تکرار خواهد شد.
کاهش سطح آب در محوطه سراب نیلوفر باعث شده است که آبزیانی که در لابه لای گیاهان و سنگهای دریاچه زندگی می کنند در معرض حمله جانوارن دیگر قرار بگیرند.
شایان ذکر است علاوه بر پیامدهای زیست محیطی خشک شدن سراب نیلوفر پیامدهای دیگری نیز از لحاظ کاهش جذب مسافران و گردشگران تابستانی به این منطقه را به دنبال خواهد داشت
منبع : ریوار

دیدگاه خود را بیان کنید