انتقال آب درياي خزر به درياچه اروميه منتفي است /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

انتقال آب درياي خزر به درياچه اروميه منتفي است /گ

دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۳۱ بازدید

انتقال آب درياي خزر به درياچه اروميه منتفي است
پيش‌بيني 15 هزار ميليارد تومان بودجه براي نجات درياچه اروميه
سخنگوي ستاد احياي درياچه اروميه طرح انتقال آب درياي خزر به درياچه اروميه را منتفي خواند و هشدار داد که اگر درياچه اروميه احيا نشود طوفان‌هاي نمک تا شمال شرق کشور را در بر مي‌گيرد و صدمات بسياري به سلامت مردم، مزرعه‌ها وجنگل‌ها وارد مي‌کند. به گزارش ايلنا در حاشيه نشست خبري ستاد احياي درياچه اروميه «داود رضا عرب» سخنگوي اين ستاد در مورد سازمان‌هايي که براي اجراي طرح‌ احياي درياچه اروميه بودجه دريافت مي‌کنند، گفت: به وزارت نيرو، جهاد کشاورزي، سازمان محيط زيست و همچنين استانداري‌ها براي اجراي اين طرح‌ها بودجه تخصيص داده شده است.
عرب در پاسخ به اين سوال خبرنگاري مبني بر اين که «اگر اجازه دهيم درياچه اروميه خشک شود به صرفه‌تر نيست؟» افزود: اگر درياچه اروميه را به حال خود‌‌ رها کنيم طوفان‌هاي نمک تا شمال شرق کشور را در بر خواهد گرفت و مردم، جنگل‌ها و مزارع نيز آسيب خواهند ديد. وي ادامه داد: در اين درياچه 10 ميليارد تن نمک وجود دارد که انتقال آن‌ها 250 سال طول مي‌کشد و با وجود اينکه اين نمک‌ها ارزشمند است اما مقدار آن بيش از نياز است. بنابراين هرچند که احياي درياچه اروميه کاري بسيار دشوار است اما نمي‌توانيم که اين درياچه را به حال خود‌‌ رها کنيم. سخنگوي ستاد احياي درياچه اروميه در مورد طرح انتقال آب درياچه خزر به درياچه اروميه گفت: انتقال هر متر مکعب آب درياي خزر به درياچه اروميه 2. 5 دلار هزينه دارد و اين انتقال حدود 12 تا 13 سال به طول مي‌انجامد.
وي افزود: همچنين انتقال اين آب از ميان جنگل‌هاي شمال، راه‌ها و رودخانه‌ها کار بسيار دشواري است و نياز به هشت خط لوله و برق فراوان دارد بنابر اين ستاد، انجام اين طرح را در حال حاضر منتفي مي‌داند. دبير ستاد احيا درياچه اروميه نيز از پيش‌بيني 15 هزار ميليار تومان اعتبار براي احياي درياچه اروميه در طي 10 سال خبر داد. به گزارش ايلنا، در دومين نشست خبري ستاد احياي درياچه اروميه عيسي کلانتري دبير اين ستاد و مجري طرح نجات درياچه اروميه با اعلام اين خبر که مراحل تعيين راهکارهاي نجات اين درياچه به پايان رسيده و اين راهکارها در هيات وزيران تصويب شده،گفت:اکنون در حال تامين اعتبار براي اجراي اين راهکارها هستيم و سازمان برنامه‌ريزي رياست جمهوري تامين اعتبار اين طرح‌ها را بر عهده دارد.
وي ادامه داد: اعتباري كه براي دوره ده ساله اين پروژه در نظر گرفته شده است بر اساس قيمت‌هاي سال 93 ‏ْْْ‏،14 تا 15 هزار ميليارد تومان، معادل 5ميليارد دلار پيش بيني شده كه تمامي اين هزينه‌ها را دولت تقبل كرده است.
كلانتري با اشاره به حضور كميته اي از كشور ژاپن براي كمك به احيا اين درياچه افزود:اين كميته تنها 1 ميليون دلار به اعتبارات احيا درياچه كمك كرده در حالي كه تبليغاتي كه صورت گرفته به گونه اي بوده كه همه گمان كرده اند بودجه اين پروژه را ژاپن بر عهده گرفته است ‏در واقع اين 1 ميليون دلار مانند فضله موشي در ديگ برنج شده است. در ادامه داود رضا عرب سخنگوي اين ستاد نيز با اشاره به اينکه براي تدوين راهکارهاي احياي درياچه اروميه 5 اصل مد نظر قرار گرفته است،افزود: تامين پايدار آب از درون حوضه و اشکال‌يابي، الگوي محيط زيست و جلوگيري از تخريب، تقدم چرايي بر چگونگي انجام کارها و توجه به بخش نهادسازي پنج اصل در نظر گرفته شده در انجام مطالعات بر روي درياچه اروميه بوده است. وي با بيان اينکه شش کميته تخصصي براي نجات اين درياچه ايجاد شده است، افزود: ستاد احيا از تجربه کليه صاحب‌نظران داخلي و همچنين برخي صاحب‌نظران خارج از کشور و تجربه 4 درياچه مشابه در دنيا براي تعيين راهکارهاي احياي درياچه اروميه کمک گرفته است.
عرب با اشاره به اينکه تاکنون بيش از 500 نفر از اعضاي هيات‌هاي علمي در اين طرح مشارکت داشتند ادامه داد: بيشترين بودجه در نظر گرفته شده در بخش كشاورزي است زيرا الگوي نامناسب استفاده از آب در كشاورزي كشور تاثيرات زيادي در فرآيند خشك شده آب درياچه داشته است.
وي با تاکيد بر نقش استفاده غيرمجاز از پتانسيل‌‌هاي آب تجديد‌پذير گفت: در حال حاضر بيش از 70 درصد اين آب‌ها در حال استفاده است كه نشان دهنده استفاده از منابع آبي نسل‌هاي آينده است، بنابراين در مرحله اول تلاش در راستاي رساندن اسن عدد به 45 درصد است.
سخنگوي ستاد احياي درياچه اروميه اظهار کرد: تعمق آب درياچه اروميه 3.6 متر از تراز اکولوژيک،ارتفاع کمتري دارد که براي رسيدن به اين مقدار به 12 ميليارد متر مکعب آب نياز داريم.
وي با برشمردن تاثيرات منفي خشک شدن آب درياچه بر سلامت مردم گفت: عفونت‌هاي حاد دستگاه تنفسي و ايجاد بيمار‌ي‌هاي صعب‌العلاج مانند سرطان از جمله خطراتي است که با خشک شدن درياچه اروميه مردم را تهديد خواهد کرد.
عرب در مورد تاثيرات اقليمي خشک شدن درياچه اروميه نيز گفت: تابستان‌هاي گرم و خشک‌تر و زمستان‌هاي سردتر، تسريع در روند ذوب پوشش برفي، کاهش باران، کمبود روان‌آب‌ها و افزايش دما از جمله تاثيراتي است که اين واقعه مي‌تواند بر محيط جغرافيايي بگذارد
منبع مردم سالاری

دیدگاه خود را بیان کنید