مرگ تدریجی 800 قطعه ماهی نادر خاویاری در رامسر /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

مرگ تدریجی 800 قطعه ماهی نادر خاویاری در رامسر /گ

پنج‌شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۸ بازدید

مرگ تدریجی 800 قطعه ماهی نادر خاویاری در رامسر
بیش از پنج ماه از بحران برف غرب مازندران می گذرد و غصه آن همچنان بر دل تولیدکنندگان و اهالی غرب مازندران باقی است. مرگ تدریجی و تلف شدن 800 قطعه ماهی خاویاری و 13 ماهی مولد از پیامدهای این بحران غافلگیرکننده محسوب می شود.
تبعات بحران برف بهمن ماه سال گذشته که حدود 13 هزار میلیارد ریال به بخش های مختلف مازندران صدمه زده است، همچنان خودنمایی می کند و در اقدامی کم سابقه، سبب تلفات ماهیان خاویاری یک شرکت تولیدی در هفته های اخیر شده است.
شرکت تولید ماهیان خاویاری هیرکان کشت رامسر که کلنگ آن در سال 82 به زمین زده شد ، در سال 83 به مرحله بهره برداری رسید. این شرکت با رویکرد تولید و صادرات ماهیان خاویاری آغاز بکار کرده و توانست طرح مذکور را برای نخستین بار در کشور، در شهرستان رامسر اجرایی کند.

شرکت تولید ماهیان خاویاری که نام تجاری آن هیرکان کشت است، از جمله تولید کنندگان آبزی پرور رامسر است که در اثر بارش برف متحمل 95 درصد خسارت شیلاتی و سازه شد و بازتاب این خسارت کماکان ادامه داشته و به واسطه نداشتن دستگاههای هواده و امکانات اولیه، ماهیان مولد یکی پس از دیگری تلف می شوند.

نورالدین قربانی مدیرعامل شرکت تولید ماهیان خاویاری هیرکان کشت رامسر در گفتگو با خبرنگار مهر در رامسر اظهار داشت: ظرفیت اسمی این واحد تولیدی ، 30 تن ماهی است و سالانه باید حدود شش هزار و 500 قطعه بچه ماهی از سوی شیلات به ما واگذار شود، ولی از سال 83 تا 85 حدود هزار قطعه بچه ماهی و در 10 سال فعالیت شرکت هیرکان کشت، 18 هزار قطعه به ما دادند که همین مسئله عاملی شد تا میزان تولید ما کاهش یافته و در نتیجه بازدهی اقتصادی خوبی هم نداشتیم و از پرداخت اقساط تسهیلات بانکی عقب افتادیم.

نورالدین قربانی با اشاره به بارش سنگین برف در سال گذشته اضافه کرد: بر اساس برآورد کارشناسان شیلات و بنیاد مسکن میزان خسارت این واحد تولیدی 95 درصد و 1.5 میلیارد تومان بوده است
تلف شدن ماهیان نادر خاویاری

وی افزود: حدود 13 قطعه ماهی مولد 10 تا 11 ساله که ارزش مالی هرکدام بیش از 40 میلیون تومان است و 800 قطعه ماهی 3 تا 12 کیلویی که زمان بهره برداری خاویاری آنان فرا رسیده بود در اثر بارش برف تلف شدند.

قربانی ادامه داد: متاسفانه با وجود آنکه مسئولین رده بالای ملی و استانی از جمله وزیر جهاد کشاورزی ، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، استاندار و مدیران ارشد شهرستانی از نزدیک شاهد خسارات وارده به این واحد تولیدی ماهی خاویاری بودند ولی تاکنون هیچ کدام ازوعده های آنان عملی نشد و هر روز شاهد تلف شدن ماهیان خاویاری که نسل شان نیز رو به انقراض است هستم که سالها سرمایه مالی و انسانی و وقتم را برای پرورش آنان هزینه کرده ام.

مدیر عامل شرکت تولید ماهیان خاویاری هیرکان کشت رامسر گفت: با توجه به دستور ویژه وزیر جهاد کشاورزی به استاندار برای تامین حداقل امکانات اولیه جهت نجات بخشی بقیه ماهی ها هنوز اقدامی صورت نگرفته و در طی این مدت دو قطعه ماهی 11 ساله و 50 قطعه ماهی سه کیلویی خاویاری تلف شدند.

وی اظهار داشت: امکانات اولیه نظیر دستگاههای هواده و پمپ های آب در اثر خسارت برف از بین رفت و معاون رئیس جمهور قول دادند که آهن الات و تجهیزات مربوط به باز سازی سقف سازه را به ما واگذار کنند ولی حتی یک ورق ایرانیت هم تاکنون به این واحد تولیدی نداده اند.

قربانی در ادامه گفت: در بازدید ابوترابی فرد نایب رییس مجلس شورای اسلامی نیز مقرر شد تا 500 میلیون تومان تسهیلات به ما واگذار شود ولی حتی به نامه ما پاسخ داده نشد.

این کار آفرین رامسری بیان داشت: بعد از بحران برف بجز خسارت ناشی از برف 200 میلیون تومان دیگر بدلیل تلف شدن ماهی ها خسارت دیده ام و هیچ کس به آن اهمیت نمی دهد، ای کاش مسئولین بجای صرف هزینه جهت بازدید از این واحد ، همان هزینه را به ما می دادند تا ما سازه را بازسازی کنیم.

بانک به جای حمایت برگه اجراییه صادر می کند
وی از بانک کشاورزی نیز به جهت صدور برگه اجراییه لازم اجرای ثبتی برای ضامنین گلایه کرد و افزود: در این شرایط وانفسا بانک بجای آنکه برایمان شرایط استمهال و امهال در نظر بگیرد ، ضامنین را تحت فشار می گذارد.

قربانی همچنین به دستور ویژه وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر تامین بچه ماهی به میزان 2400 قطعه برای این واحد تولیدی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مکاتبات انجام شده مبنی بر واگذاری بچه ماهی به صورت ترویجی و رایگان بود ولی شیلات در قبال بچه ماهی ها از ما پول می خواهد.

نورالدین قربانی گفت: طی 10 سال به عنوان پرورش دهنده نمونه ماهیان خاویاری در کشور بوده و لوح تقدیرم با امضای مدیر کل شیلات مازندران موجود است حال چگونه پس از بحران برف سودجو شده و تبدیل به مدیری ضعیف شدم نمی دانم.
وی افزود: در خصوص واگذاری دستگاه هواده ترویجی که شیلات بابت آن یک میلیون تومان از من وثیقه گرفت, متاسفانه این دستگاه مناسب سقف سازه شرکت من نیست و ای کاش به من نمی دادند.

قربانی اضافه کرد: در خصوص 50 میلیون تومان تسهیلات نیز کارشناسان شیلات معتقد بودند که این مبلغ دردی را دوا نمی کند و باید تلاش کنیم تا از وزارتخانه مبلغی بگیریم که بتوانیم تا حدودی واحد تولیدی را راه بیندازیم که با دکتر شریعت نژاد نماینده مردم منطقه در خانه ملت تماس گرفتند و او نیز پاسخ داد تا مکاتبات را انجام دهیم تا وی این موضوع را پیگیری کند.

طرح جامع بیمه ماهیان خاویاری نداریم
وی در خصوص بچه ماهی ها نیز گفت: طی دوبار مکاتبه و چندین بار تماس تلفنی که با رئیس شیلات ایران داشتم هیچ پاسخی دریافت نکردم و اینکه مدیر کل شیلات می گویند که به من پیشنهاد اخذ چک در قبال تحویل بچه ماهی را دادند، رد می کنم زیرا چنین پیشنهادی به من نشد.

قربانی در خصوص بیمه شرکت ماهیان خاویاری نیز گفت: نخستین نفری بودم که از سال 84 مکاتبات را در این زمینه شروع کردم و تا سال گذشته نیز هنوز طرح جامع بیمه ماهیان خاویاری نداشتیم و بانک کشاورزی نیز به دلیل نوپا بودن این طرح ، آن را قبول نداشت.

این تولید کننده ماهیان خاویاری در رامسر در پایان سخنان خود گفت: سازه 95 درصد تخریب شده و علیرغم همه مکاتباتی که با بنیاد مسکن داشتیم حتی پاسخ نامه خود را دریافت نکردیم.
حسن حبیب نژاد مدیر کل شیلات مازندران نیز در پیگیری خبرنگار مهر در رامسر در این باره گفت: واقعیت امر این است مدیر عامل واحد تولید ماهیان خاویاری هیرکان کشت رامسر پس از بحران برف بدنبال تولید نیست و دولت نیز زیر بار این گونه حرفها نمی رود.

وی افزود : 50 میلیون تومان از محل کمک های فنی و اعتباری که هفت درصد بهره آن را دولت پرداخت می کند را به این واحد اختصاص دادیم وهمچنین یک دستگاه هواده ترویجی را نیز به وی واگذار کردیم که مدیرعامل هیرکان کشت از دریافت 50 میلیون تومان سرباز زده و از دستگاه واگذار شده نیز استفاده نکردند و البته وظیفه شان بود که واحد خود را بیمه کنند.

شیلات اعتبارات خسارات برف را دریافت نکرده است
مدیر کل شیلات مازندران با تاکید براینکه شیلات مازندران هنوز اعتبارات مربوط به جبران خسارت برف را دریافت نکرده، ادامه داد : مدیر عامل شرکت هیرکان کشت دچار ضعف مدیریتی است.
وی در خصوص واگذاری بچه ماهی رایگان نیز اذعان داشت: دستوری از سوی وزیر در این خصوص نداشتیم و در قبال اخذ چک قرار شد به این شرکت بچه ماهی واگذار کنیم که مدیر عامل آن به این صورت اعتراض داشته و دریافت نکرده است.
به گزارش مهر، بحران برف بهمن ماه سال قبل هزار و 247 روستای استان را درگیر کرده بود و میزان خسارت به بخش های مختلف را بیش از 12 هزار و 753 میلیارد ریال اعلام شده است، این حادثه 700 هزار نفر از جمعیت استان در 23 شهر و 17 بخش و روستاهای تابعه را درگیر کرد و به بخش های مختلف از جمله کشاورزی، تولیدی، باغات، منابع آبی و گلخانه ها خسارت سنگینی وارد کرده است.

در این حادثه دو هزار و 30 میلیارد ریال به اماکن عمومی و تجاری، 369 میلیارد ریال به تاسیسات بهداشتی و آموزشی و سه هزار و 324 میلیارد ریال به تاسیسات زیربنایی خسارت وارده شده است و میزان خسارت به ساختمانهای عمومی و اداری 925 میلیارد ریال، خسارت وارده به پل ها، معابر روستایی و شهری را 605 میلیارد ریال و مجموع خسارت وارده به بخش کشاورزی را هشت هزار و 500 میلیارد ریال بوده است.
ارتفاع برف بی سابقه بهمن ماه سال 92 در استان مازندران در مناطق غربی به بیش از یک متر و 70 سانتی متر رسیده بود و یک هفته این مناطق را درگیر کرده بود
منبع : خبرگزاری مهر

دیدگاه خود را بیان کنید