به تالاب‌های خوزستان هم کمک کنید /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

به تالاب‌های خوزستان هم کمک کنید /گ

پنج‌شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۵ بازدید

به تالاب‌های خوزستان هم کمک کنید
در حال حاضر وضعیت کیفیت آب در خوزستان بسیار نگران‌کننده است، با وجود آن‌که هنوز برداشت آب از سر شاخه‌های کارون انجام نشده اما شوری آب در مناطق پایین دست استان به 5000 میکروموس رسیده است.
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: به علت استفاده بی‌رویه از منابع آبی در بالادست، آب به مناطق پایین دست نمی‌رسد و وضعیت آب را برای این مناطق بحرانی کرده و تالاب‌های استان در حال خشک‌شدن هستند.

محمدرضا شمسایی در کارگروه اقتصادی که در محل استانداری برگزار شد، اظهار کرد: تالاب یک اکوسیستم زنده و خوزستان از جمله استان‌های مهمی است که دارای چندین تالاب خیلی وسیع است. چرا برای احیاء دریاچه ارومیه 15 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته می‌شود اما تالاب‌های خوزستان به حال خود رها شده‌اند، در صورتی که وسعت این تالاب‌ها چندین برابر دریاچه ارومیه است.

وی افزود: از سوی دیگر کشت‌های غیرمجاز در سطح گسترده‌ای از اراضی استان انجام می‌شود که منابع آبی فراوانی مصرف می‌کند. همچنین وجود 3522 هکتار حوضچه غیرمجاز پرورش آبزیان از عواملی است که تأمین آب در مناطق آبادان، خرمشهر و دشت‌آزادگان را دشوار کرده است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان تصریح‌ کرد: با توجه به این‌که مصرف آب در مجتمع‌های پرورش ماهی بالاست و در هر هکتار پرورش ماهی 700 هزار مترمکعب آب مصرف می‌شود، باید به فکر راه‌حل دیگری برای صرفه‌جویی در این زمینه باشیم. پرورش ماهی در مخازن سدها و در قفس از طرح‌های خوبی است که با استفاده از آن می‌توان در مصرف آب صرفه‌جویی کرد و از پرورش ماهی در اراضی دست برداشت.

شمسایی تصریح کرد: کشت شلتوک نیز یکی‌ دیگر از عواملی است که حجم بالایی از آب را مصرف می‌کند. به دلیل محدودیت آب وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو با کشت شلتوک در خوزستان مخالف است.

وی خاطرنشان‌ کرد: امسال از سوی ادارات و تشکل‌های مختلف کشاورزی برای صدور مجوز کشت شلتوک به سازمان آب و برق استان فشار فراوانی وارد شد اما با توجه به این‌که سالانه در فصل تابستان با محدودیت آب مواجه هستیم باید تکلیف کشت شلکتوک روشن شود که اگر در اولویت قرار دارد باید تبعات آن را هم قبول کنیم.

شمسایی اظهار کرد: حوضچه‌های پرورش آبزیان غیرمجاز و کشت شلتوک از مواردی هستند که حجم زیادی از منابع آب استان را مصرف می‌کنند و تالاب‌های استان که در پایین‌دست قرار دارند را به سوی خشک شدن سوق می‌دهند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت کیفیت آب در خوزستان بسیار نگران‌کننده است، با وجود آن‌که هنوز برداشت آب از سر شاخه‌های کارون انجام نشده اما شوری آب در مناطق پایین دست استان به 5000 میکروموس رسیده است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با تأکید بر تشکیل تشکل‌های آب‌بران، گفت: تشکیل این انجمن‌ها می‌تواند در زمینه صرفه‌جویی در مصرف آب و کاهش شوری آب تأثیر مثبتی داشته باشد.

همچنین کیخسرو چنگلوایی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در این کارگروه گفت: برداشت آب از سرشاخه رودهای استان و خشکسالی‌های متوالی عامل اصلی کمبود آب در سال‌های اخیر است.

وی در پاسخ به اظهارات برخی از مسئولان در خصوص افزایش کشت محصولات کشاورزی موجب کاهش منابع آبی شده است، اظهار کرد: از سال 87 تاکنون در کشت محصولات کشاورزی افزایش سطح نداشتیم و برای ارتقای بهره‌وری از محصولات بر افزایش عملکرد در سطح تأکید شده است.

چنگلوایی افزود: الگوی کشت و توزیع آب محصولات کشاورزی سالانه با سازمان آب و برق هماهنگ می‌شود. چرا مسئولان فکر می‌کنند کشت شلتوک مانند سال‌های گذشته آب فراوانی را مصرف می‌کند؟ در چند سال اخیر با استفاده از روش‌های مختلف مانند خشکه‌کاری، صرفه‌جویی فراوانی در مصرف آب داشته‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان خاطرنشان‌ کرد: برخی شهرستان‌ها تک کشتی هستند، به طور نمونه کشاورزان شوش به دلیل شرایط جغرافیایی فقط به کشت برنج می‌پردازند. بنابراین اگر ممنوعیت کشت در این شهرستان اعمال شود قطعاً مردم آن به دلیل بیکاری مهاجرت می‌کنند.

وی اظهار کرد: سدهایی که در خوزستان و یا روی سرشاخه رودهای آن احداث شده هنوز مجوز بهره‌برداری ندارند. در سد کرخه میزانی از حجم آب قابل برداشت تعیین شده که با وضعیت موجود بعید می‌بینم که مجوز بهره‌برداری به ما بدهند
منبع : عصر ایران

دیدگاه خود را بیان کنید