نبرد نابرابر آبزیان با شالیکارها /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

نبرد نابرابر آبزیان با شالیکارها /گ

چهار‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۳۲ بازدید

نبرد نابرابر آبزیان با شالیکارها
رودخانه گاماسیاب به عنوان بزرگترین رودخانه شهرستان صحنه به دلیل برداشت بی رویه آب توسط کشاورزان و حفر چاه های غیر مجاز بار دیگر در معرض خشک شدن قرار گرفته است
نقل از امروله، رودخانه گاماسیاب به عنوان بزرگترین رودخانه شهرستان صحنه که زیستگاه هزاران گونه آبزی و جانوری است، به دلیل برداشت بی رویه آب توسط کشاورزان و حفر چاه های غیر مجاز بار دیگر در معرض خشک شدن قرار گرفته است
مرگ هزاران آبزی این رودخانه در سال گذشته، خبر بزرگترین فاجعه زیست محیطی شهرستان را به خود اختصاص داد و این درحالی است که باغات و زمین های زراعی حاشیه این رودخانه از کشت های پر مصرف آب استفاده می کنند.
گاماسیاب از ابتدای امسال و شروع بارندگی های فصلی حیات دیگری را تجربه کرد ولی با شروع فصل گرما و عدم برنامه ریزی کشاورزان در برداشت آب این رودخانه، همه شرایط برای تکرار یک فاجعه زیست محیطی آماده شده است.

علاوه بر فصل گرما و خشکسالی منطقه وجود زمین های شالیکاری شده، پمپ های آب و حفر چاه های غیر مجاز از جمله عواملی هستند که در کنار هم حیات گاماسیاب را تهدید می کنند و این در حالی است که مسئولین شهرستان از پر کردن ۲۲۰ حلقه چاه غیر مجاز در صحنه خبر می دهند.

مسئول امور آب شهرستان صحنه در گفتگو با امروله عنوان کرد: از سال گذشته تا کنون ۲۲۰ حلقه چاه غیر مجاز در شهرستان صحنه شناسایی و تخریب شده اند که این آمار نشان دهنده اهمیت و نظارت دقیق این اداره در مورد چاه های غیر مجاز است.
کمال منش با بیان اینکه تخریب چاه های غیر مجاز نیاز به زمان خاصی ندارد و در هر برهه زمانی می توان آن را انجام داد، تصریح کرد: هم اکنون کشاورزان در داخل فصل سبز هستند و ما برای رعایت حال آنان فعلا با متخلفانی که از چاه های غیر مجاز استفاده می کنند برخوردی نداریم ولی بعد از فصل برداشت فعالیت های خود را آغاز خواهیم کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه در مبارزه با چاه های غیر مجاز از هیچ تلاشی کوتاهی نخواهیم کرد، افزود: متاسفانه در بخش کشاورزی صرفه جویی در مصرف آب به صورت جدی صورت نمی گیرد و کشاورزان در برخی مناطق از آبیاری سنتی استفاده می کنند که این موضوع سبب هدر رفتن حجم بسیاری از آب می شود.

رئیس امور آب شهرستان صحنه در پایان با اشاره به اینکه آبیاری قطره ای، بهترین روش صرفه جویی در میزان مصرف آب است، گفت: یکی از ویژگیهای این روش، صرفه جوئی در میزان آب کاربردی تا حد ۵۰ درصد کمتر در دوره رشد گیاه در مقایسه با روشهای غرقابی، جوی پشته و حتی سیستم آبیاری بارانی است
منبع : امروله

دیدگاه خود را بیان کنید