طرح ایجاد تاسیسات در آمد زا در روستای بساب بافق اجرا شد /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

طرح ایجاد تاسیسات در آمد زا در روستای بساب بافق اجرا شد /گ

جمعه ۲۷ تیر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۱۱۹ بازدید

طرح ایجاد تاسیسات در آمد زا در روستای بساب بافق اجرا شد
دهیار بساب شهرستان بافق با اشاره به برنامه های هشتگانه دهیاریهای کشور گفت: نخستین برنامه ایجاد تاسیسات در آمد زایی این شهرستان در این روستا اجرا شده است.
داوود ایزدی افزود: دهیاری بساب با ایجاد یک استخر به حجم 180 متر مکعب و آماده سازی آن برای نخستین بار در سطح روستاهای بخش مرکزی بافق طرح در آمد زایی پرورش ماهی ایجاد کرد
دهیار بساب گفت:در اجرای این طرح بیش از 1500 قطعه بچه ماهی قزل آلا در این استخر به صورت آزمایشی رها سازی شد.

وی هزینه اجرای این طرح را بالغ بر 180 میلیون ریال عنوان کرد و افزود: این مبلغ از محل اعتبارات دهیاری بساب هزینه و پرداخت شده است.

ایزدی اظهار کرد: با راه اندازی این استخر ، در حال حاضر برای سه نفر مستقیما شغل ایجاد شده که این تعداد قابل افزایش است.

دهیار بساب، ظرفیت این استخر را در هر دوره ی رها سازی، افزون بر چهار هزار قطعه بچه ماهی اعلام کرد و افزود: امکان رها سازی در هر سال دو مرتبه وجود دارد که جمعا بیش از هشت هزار قطعه بچه ماهی رها سازی می شود.

وی با بیان اینکه متوسط وزن هر بچه ماهی تا زمان صید 500 گرم خواهد بود پیش بینی کرد: سالانه افزون بر 16 تن گوشت ماهی در این استخر روستایی تولید شود.

ایزدی خاطر نشان کرد: این استخر علاوه بر تولید ماهی قزل آلا، موجب غنی سازی و کود دهی آب زراعی روستای بساب خواهد شد.

وی گفت: این اقدام ضمن اینکه موجب در آمد زایی برای امور عمرانی دهیاری بساب می شود از مهاجرت جوانان این روستا نیز جلو گیری خواهد کرد.

دهیار بساب اضافه کرد: این روستا که مرکز دهستان سبزدشت بافق است در چند سال اخیر نه تنها مهاجرت نداشته بلکه مهاجر پذیر نیز بوده است.

ایزدی بیان کرد: راه اندازی و فعالیت نزدیک به هشت مرغداری با ظرفیت کامل از سوی جوانان بساب و به کار گیری چند کارگر ، این روستا را به قطب اشتغال تبدیل کرده است.

رابط شیلات جهاد کشاورزی بافق هم ضمن تائید اقدامات انجام شده گفت: با به کار گیری امکانات و تجهیزات، امکان افزایش حجم و ظرفیت تولید ماهی قزل آلا در استخر بساب وجود دارد.

مسعود عسکری با اشاره به اینکه قزل آلا از ماهیان سردابی است که با آب سرد قناتها سازگاری دارد افزود: دهیاری بساب این امکان را دارد که سالانه دو بار رها سازی بچه ماهی قزل آلا را انجام دهد.

وی تصریح کرد: متوسط وزن ماهیان رها شده پنج گرم است که هم اکنون پس از گذشت 75روز به 150 گرم رسیده اند.

این رابط شیلاط شهرستان بافق میانگین وزن ماهی قزل آلا را هنگام صید 500 گرم اعلام و خاطر نشان کرد: دوره پرورش این گونه ماهی 5/4 تا پنج ماه است.

این مسوول یاد آور شد: با این اقدام دهیاری بساب چندین روستا برای گرفتن کار های مشابه و در آمد زا به واحد رابط شیلات جهاد کشاورزی بافق مراجعه کرده اند.

عسکری تصریح کرد: چنانچه این طرحهای روستایی با نتیجه مطلوب روبرو شود دیگر شاهد مهاجرت جوانان به شهر ها نخواهیم بود.

روستای بساب مرکز دهستان سبز دشت با 450 نفر جمعیت بومی در فاصله 100 کیلو متری بافق و 210 کیلو متری یزد قرار دارد

منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید