لرستان مهياي پرورش ماهي آزاد درياي خزر /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

لرستان مهياي پرورش ماهي آزاد درياي خزر /گ

جمعه ۲ مرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۳ بازدید

لرستان مهياي پرورش ماهي آزاد درياي خزر
تولید کنندگان ماهی در شهرستان سلسله لرستان نخستین بارتولید و پرورش گونه ای جدید از ماهیان سردآبی را که خاص دریای خزر است، در دستور کار قرار داده اند.
با توجه به استعدادهای بالقوه بخش شیلات در لرستان، این استان نامش در شیلات ایران به عنوان برترین تکثیرکننده ماهیان سردآبی و بزرگترین تولید ‌کننده ماهیان پرورشی دربین استان های غیرساحلی ثبت شده و این نوید بخش آینده‎ای روشن برای صنعت شیلات لرستان است.
آقای صادقی پرورش دهنده ماهی می گوید: این ماهی سردآبی کیفیت بسیار بالایی دارد، زودپز، خوشرنگ و طعم و بدون بو است.
آقای مرادی کارشناس شیلات استان هم می گوید: این ماهی تنها گونه ماهیان سردآبی است که در دریای خزر زیست می کند و از زیرگونه های قزل آلای قهوه ای است که به آن ماهی آزاد دریای خزر گفته می شود.
مدیرکل شیلات لرستان می گوید: پارسال هزار و 100 قطعه بچه ماهی آزاد دریای خزر با هماهنگی اداره کل دامپزشکی و سازمان شیلات ایران وارد کردیم .
آقای بیرانوند می افزاید: سازگاری و رشد این آبزی به علت کیفیت بالا و یکنواختی دمای آب، تغذیه مناسب و مدیریت صحیح بسیار بالاست .
آقای صادقی مزرعه دار می گوید: وقتی من گزارش هفتگی این ماهیها را به شیلات می دادم همه آنها تعجب می کردند زیرا در قراردادی که با شیلات داشتم مقرر شده بود در مدت یکسال وزن اینها از 200 گرم به 700 گرم برسد اما فعالیتهای ما جواب داد و به گونه ای شد که در مدت 6 ماه یک کیلو بیشتر از پیش بینی کارشناسان شد.
مدیرکل شیلات استان می گوید: وزن این ماهی ها درمدت مشابه (6 ماه) به بیش از 2 برابر این گونه در دریای خزر رسیده است.
صادقی مزرعه دار در زمینه 2 ویژگی خاص این ماهی می گوید:‌ اول اینکه این ماهی مقاومت بسیار خوبی درمقابل بیماریها دارند به گونه ای که دراین مدت فقط حدود 100 قطعه تلفات داشتیم که حدود 80 قطعه آن هم براثر قطع برق و نوسانات آب بود و دوم اینکه این نوع ماهی نسبت به ماهی قزل آلا خیلی خوشمزه تر است .
آقای صادقی مدیرکل شیلات لرستان با توجه به مزایا و سازگاری ماهی خزر با آب و هوای لرستان می گوید: به دنبال این هستیم که بتوانیم با توجه به کیفیت بالای گوشت این نوع ماهی، صرفه اقتصادی و مقاوم بودن آن درمقابل بیماریها، آن را در لرستان تکثیر و پرورش دهیم چراکه استان ما دارای شرایط مساعدی برای زیست این نوع ماهی است.
صادقی مزرعه دار هم می گوید: با هماهنگی شیلات مازندران و لرستان و اتحادیه پرورش دهندگان ماهیان سردآبی 100 هزار قطعه را هماهنگ کرده ایم که وارد مزرعه کنیم و به طور قطع تحول اساسی در بحث آبزی پروری در استانمان بوجود خواهد آمد.
لرستان اکنون با 470 مزرعه پرورش ماهیان سردآبی قزل آلا در بین استانهای غیر ساحلی کشور در جایگاه دوم قرار دارد که اگراین مزارع به تولید ماهی آزاد دریای شمال اختصاص داده شود با توجه به ارزش اقتصادی آن درآمد این صنعت در لرستان چند برابر می شود.
آقای بیرانوند مدیرکل شیلات لرستان با بیان اینکه این استان در تولید انواع آبزیان دربین استان های غیر ساحلی کشور رتبه نخست را دارد، می گوید: در زمان حاضر 13 مرکز تکثیر بچه ماهی با تولید و تکثیر سالانه 176 میلیون قطعه در لرستان فعالیت می کند.
وی میزان تولید سالانه ماهی دراستان لرستان را بیش از 22 هزارتن بیان و اضافه می کند: با توجه به ظرفیتهای آبی در استان قابلیت تولید سالانه 50 هزار تن ماهی در لرستان وجود دارد
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید