دریابست، مفید یا دردسرساز /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

دریابست، مفید یا دردسرساز /گ

شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۳۳ بازدید

دریابست، مفید یا دردسرساز
طرح دریابست که در بندرهای ساحلی استان بوشهر اجرایی شده طرحی خوب و سودمند برای حفظ و ذخیره آبزیان دریایی است اما گویا برای صیادان دردسرسازاست و پیامدهایی بدنبال داشته است.
این طرح براساس مصوبه کمیته مدیریت صید استان بوشهر از 15 تیرماه 94 به مدت یک ماه برای حفظ ذخایر آبزیان دریایی بخصوص میگو اجرایی شده که دراین مدت از تردد قایق و موتورلنج های صیادی به دریا ممانعت می شود.
این طرح بنابر نظر کارشناسان و مسوولان ذی ربط یکی از راهکارهای سودمند و مفید برای بهبود ذخایر آبزیان است.
اجرای این طرح در محدوده آب های ساحلی استان بوشهر که بهترین و مرغوب ترین گونه های آبزی دریایی بخصوص میگو را بخود اختصاص داده و سالیان سال مورد تاخت وتاز صید ترال(کف روب) قرار گرفته گام و قدم مثبتی ارزیابی شده است اما به نظر می رسد چنین روشی آن هم در یک پروسه کوتاه مدت نمی تواند کارساز واقع شود.

براساس گفته صیادان و مشاهدات، از معایب قابل توجه این طرح نادیده گرفتن حقوق صیادانی است که تنها و تنها ممر درآمدشان ازطریق رفتن به دریا انجام می شود و کمبود ماهی و به تبع گرانی آن در بازار این منطقه هم از دیگر تبعات آن است.

صیادانی که دراین یک ماه حق رفتن به دریا را ندارند و دراین مدت نمی توانند روزی حلال از این شغل پردردسر و مشقت بار را بخورند هم اینک بیکار شده اند.

اجرای این طرح درست در زمانی آغاز شد که صیادان شهرستان گناوه تا 10 روز مانده به اجرای آن بدلیل وضعیت جوی و متلاطم شدن دریا نتوانسته بودند به صید بروند و کسب روزی داشته باشند.

صیادان منطقه ساحلی شهرستان گناوه معتقدند که این طرح علاوه براین که مانعی برای کسب رزق و روزی و درآمد شده و موجب سخت شدن زندگی برای آنان شده در دیگر استانهای ساحلی جنوب کشور اعمال نشده است.

آنان حفظ ذخایر آبزیان دریایی با بستن یک ماه دریا را مثمرثمرنمی دانند بلکه تنها راه علاج جلوگیری از انقراض و حفظ اکوسیستم و زیستگاه های دریایی را برخورد قاطع با متخلفان صید ترال و شناورها و قایق های بدون هویت از استان های همجوار می دانند.

دیدگاه صیادان است که اگر می بینیم ذخایر دریا کاهش یافته تنها به خاطر تهاجم غیرقانونی شناورهایی است که همواره و در تمام فصول سال به صید ترال می پردازند.

اما دراین بین مسوولان و متولیان امر عقیده دارند که اجرای این طرح فرصتی گران بها برای حفظ ذخایر آبزیان دریایی است که نهایتا کسب درآمد بیشتر برای صیادان را به دنبال دارد.

آنان در مصاحبه های انجام شده اجرای این طرح را خواسته عمومی جامعه صیادی دانسته و اجرایی شدن آن را پس ازاینکه با موافقت مسوولان تعاونی های صیادان که به عنوان نمایندگان صیادان در شیلات استان حضور یافته بودند، عملی کرده اند.

اجرایی شدن این طرح سبب واکنش صیادان شد بگونه ای آنان تصمیم گرفتند در مقابل فرمانداری بوشهر تجمع صنفی برپا کنند.

آنان در این تجمع نسبت به اجرای تبعیض آمیز این طرح در بین استان های ساحلی ابراز گله مندی کردند.

تجمع کنندگان مدعی بودند این طرح توسط صیادان استان همجوار اجرا نشده و در مدت یادشده میگو با قیمت مناسب توسط آنها در بازار بوشهر عرضه و زمانی که صید میگو در این استان آزاد می شود دیگر میگویی در دریا نیست و قیمت ها نیز شکسته است.

مدیرکل شیلات استان بوشهر در واکنش به این تجمع گفت: طرح دریابست با هدف تنفس و احیای دریا و با هماهنگی و بنا به درخواست 15 هزار نفر صیاد این استان اجرا شده است.

حسین بهمنیاری گفت: باتوجه به درخواست جامعه صیادی استان بوشهر برای اجرای طرح دریابست نمی توانیم این درخواست را به خاطر خواسته غیرکارشناسی شمار محدودی لغو کنیم.

طرح دریابست امسال برای نخستین بار به صورت یک طرح مدون در استان بوشهر اجرا شده این درحالی است که در استان های شمالی برای صید ماهیان غضروفی شش ماه، کیلکا و ماهیان استخوانی سه ماه و در سیستان و بلوچستان نیز به دلیل تلاطم دریا چهارماه صیادان به دریا نمی روند.

البته در استان بوشهر نیز به شیوه معمول صیادان در طول ماه مبارک رمضان دریا روی نداشتند به همین دلیل از این فرصت امسال برای اجرای طرح دریابست استفاده شد که شمار بسیار محدودی از صیادان با اجرای این طرح مخالفت می کنند.
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید