آذربايجان غربي؛ قطب پرورش شاه ميگو /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

آذربايجان غربي؛ قطب پرورش شاه ميگو /گ

شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۰ بازدید

آذربايجان غربي؛ قطب پرورش شاه ميگو
میگوی آب شیرین (و یا شاه میگو) به دلیل دارا بودن ارزش بالای غذایی ، ارزش اقتصادی زیاد و بازار مناسب در دنیا از اهمیت اقتصادی و تجاری ویژه ای برخوردار است .
میگوی آب شیرین از اوایل دهه 70 وارد چرخه صنعت آبزی پروری و شیلات ایران شد و گونه ای از میگو است که در مناطق گرمسیری و آبهای شیرین رشد می کند و بومی کشور مالزی و کشورهای جنوب شرقی آسیاست.
این گونه با رشد سریع و مقاومت در برابر بیماری های مختلف ، چند سالی است جای خود را در صنعت آبزی پروری باز کرده و بازار عرضه و تقاضای مناسبی را در کشورهای جهان به خود اختصاص داده است.
طبق گفته کارشناسان آبزی پروری ، میگوی بزرگ آب شیرین به روش های تک گونه ای و چندگونه ای ، همراه با سایر ماهیان ، قابل پرورش است و همچنین امکان تولید و پرورش آن در آبهای طبیعی و نیمه طبیعی و استخرهای خاکی وجود دارد .
در این میان،دریاچه سد ارس از ویژگی های لازم برای پرورش این آبزی با ارزش غذایی بالا، برخوردار است بطوریکه این دریاچه به عنوان بزرگترین مرکز پرورش این گونه ارزشمند شیلاتی محسوب می شود.
مدیر کل شیلات و آبزیان آذربایجان غربی گفت : پیش بینی میشود امسال از دریاچه پشت سد ارس نزدیک به 70 تن شاه میگو برداشت و به کشورهای اروپایی صادر شود .
شیرولیلو با اشاره به فعالیت 4 شرکت در این عرصه افزود: از این تعداد 3 شرکت دارای مجوز حمل و صادرات به غرب اروپا هستند که محصولات یکی از این واحدها از مرز بیله سوار و جلفا به کشور ارمنستان صادرات می شود و محصولات دو شرکت دیگر از طریق ترانزیت هوایی به کشورهای بلژیک-آلمان-هند و ایتالیا صادر می شود .
اگر چه این محصول ارزشمند تا دو دهه قبل در میان صیادان این استان ناشناخته بود اما آنان با آگاهی از جایگاه صادراتی میگو ، متوجه شدند که این آبزی در کشور های اروپایی به عنوان یک نوع غذای با ارزش است و در میان غذاهای گرانقیمت قراردارد و از این رو تولید آن در اذربایجان غربی در چند سال اخیر مورد توجه جدی قرار گرفته است.
یکی از صیادان در پلدشت می گوید: در اوایل کارم در این دریاچه به عنوان صیاد این نوع آبزی تهدیدی برای تور های ماهیگیریم بود و گفته می شد که این موجود آبزی ، تورها را خراب می کند و بیشتر آنها یا تلف می شدند و یا به دام پرندگان می افتادند.
در این میان طبق گفته مسئولان یکی از سیاست های شیلات در این استان در رابطه با توسعه پرورش شاه میگو ، حفظ ذخایر، توسعه ذخایر و ایجاد منطقه نمونه و مرکز تکثیر شاه میگو ی آب شیرین ارس و رها سازی این موجود ارزشمند در منابع آبی استان بعد از مطالعه اکولوژیکی منابع آبی مورد نظر است که در این صورت ظرفیت ارزآوری و اشتغال به پنجاه برابر میزان کنونی خواهد رسید.
مهندس محمدی کارشناس ارشد آبزی پروری جهادکشاورزی در ارومیه با اشاره به ارزآوری قابل توجه و اهمیت بالای اقتصادی این آبزی می گوید: پرورش میگوی آب شیرین اگرچه در داخل کشور شناخته شده نیست و مصرف چندانی ندارد اما بسیار سود آور و مورد پسند بازار های جهانی است.
او می افزاید: شاه میگو شاید از جمله تنها محصولاتی محسوب می شود که صادرات آن به کشور های اروپایی بصورت زنده صورت می گیرد و با گسترش و مکانیزه کردن صید و صیادی در دریاچه پشت سد ارس تولید و پرورش آن افزایش یافته و شاهد رونق تولید و صادرات آن خواهیم بود.
کارشناسان معتقدند که برای مصرف این محصول ارزشمند ، متأسفانه فرهنگ سازی نشده و اغلب مردم از ارزش غذایی آن بی اطلاع اند و اگرچه شاه میگوی آب شیرین حلال گوشت بوده و از ارزش غذایی فوق العاده ای برخوردار است ولی به دلیل نبود شناخت بازار داخلی هم اکنون قسمت اعظم تولیدات آن صادر می شود.
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید