بافق، مستعد تکثير و پرورش تيلاپيا /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

بافق، مستعد تکثير و پرورش تيلاپيا /گ

شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۳۷ بازدید

بافق، مستعد تکثير و پرورش تيلاپيا
گسترش مناطق بیابانی و وجود حجم عظیمی از منابع آب شور بدون استفاده در استان یزد سبب ایجاد ظرفیت آبزی پروری در این منطقه شده است.
بخش عظیمی از تولید آبزیان این استان را مرکز ملی تحقیقات آبزیان آب شور شهرستان بافق برعهده دارد ، این مرکز از مراکز تابع موسسه تحقیقات علوم شیلاتی است که از سال 79 به عنوان تنها مجموعه تحقیقات غیر ساحلی آبزیان در قالب ایستگاه مستقل آغاز به کار کرد و از سال 90 به طور رسمی به مرکز تحقیقات ملی ارتقا یافت.
رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات ایران می گوید: فعالیت های این مرکز در سال های گذشته بیشتر بر مطالعات قزل آلا، ماهیان خاویاری و غذای زنده شیر و نومیده استوار بوده و در سال های اخیر تیلاپیا به آن افزوده شده است.
آقای پورکاظمی می افزاید: تیلاپیا ماهی است که از آبان 87 نخستین بار در کشور در شهر بافق پرورش داده و تحقیقات از جنبه های مختلف به صورت شبانه روزی بر روی آن آغاز شد.
وی اضافه می کند: مرکز تحقیقات ماهیان آب شور داخلی بافق تنها مرکز تکثیر و پرورش ماهی تیلاپیا در استان یزد است و ظرفیت تولید سالانه 300 هزار قطعه بچه ماهی تیلاپیای تک جنس را دارد.
رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات ایران می گوید: این مرکز قابلیت صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپایی را دارد و بستری برای اشتغال و سرمایه گذاری در کویر فراهم کرده است.
آقای صالحی می افزاید: این مرکز قادر است با پژوهشها و برنامه هایی که دارد ماهانه بیش از 20 هزار بچه ماهی به بخش خصوصی بدهد تا پرورش دهند، البته این پرورش زیر نظر مرکز شیلات و مرکز تحقیقات بافق انجام می شود.
وی اضافه می کند: از آنجا که از این آب در صنعت و کشاورزی استفاده نمی شود، پرورش ماهیان خاویاری زمینه ای مناسب برای استفاده بهینه از این آبهاست.
مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی استان یزد می گوید: تیلاپیا نخستین گزینه آبزی پروری در آب های شور است .
آقای مبینی می افزاید: این گونه همچنین یکی از آبزیان تجاری با ارزش است که توسعه پرورش آن با توجه به ویژگی های بیولوژیک کم نظیر طی سال های اخیر در جهان قابل توجه بوده است.
وی اضافه می کند: نتایج بررسی های مختلف در زمینه سازگاری، پرورش و مولد سازی با استفاده از تکنیک های پیشرفته تاکنون حاکی از موفقیت و نتایج مطلوب تکامل غدد جنسی در شرایط پرورش منطقه بوده که ورود تیلاپیا چشم انداز روشنی در این زمینه در منطقه و استان های دیگر با شرایط اقلیمی مشابه ایجاد کرده است.
آقای مبینی می گوید: رشد سریع، مقاومت بیشتر در برابر طیف وسیعی از شرایط زیست - محیطی مانند دما، شوری، مقاومت به استرس و بیماری ها، قدرت تولیدمثل بالا و دوره کوتاه تولیدمثلی، تغذیه از مواد غذایی کم ارزش و هزینه تولید کم مورد توجه مردم است.
رئیس مرکز تحقیقات ماهیان آب شور بافق هم می گوید: سالانه بیش از 80 تن انواع ماهیان گرمابی و سرمابی در استخرهای پرورش ماهی حاشیه رودخانه شور بافق تولید می شود.
خانم مشایی می افزاید: ماهی تیلاپیا دارای ارزش اقتصادی بسیار زیادی است به گونه ای که با گذشت پنج ماه دارای وزنی معادل 600 تا 700 گرم خواهد شد.
او می افزاید: تکنیک تکثیر ماهی تیلاپیا تا پنج سال دراختیار مرکز تحقیقات ماهیان آب شور بافق است که این بهترین امتیاز برای این شهر کویری به شمار می رود.
رئیس مرکز تحقیقات ماهیان آب شور بافق می گوید: در حال حاضر یکی از موانع موجود بر سر راه توسعه این صنعت، کمبود دانش کافی و دیدگاه های غیر علمی است.
وی می افزود: به علت صادر نشدن مجوزها، فعالیت های تیلاپیا محدود به نمونه تحقیقاتی و پرورش در شهرستان بافق است و تیلاپیای موجود در بازار بیشتر وارداتی است.
خانم مشایی ادامه می دهد: با توسعه سرمایه گذاری در مناطق مرکزی کشور به ویژه مناطق کویری و شهرهای کوچک و ارائه الگوهای مناسب پرورش، تولیدِ کنترل شده و سوق دادن سیاست گذاری ها به سمت تولید و ترویج صنعت تولید ماهی تیلاپیا به جای واردات این ماهی، می توان ضمن استفاده از منابع در ایجاد اشتغال و عمران مناطق کویری کمک کرد و به خودکفایی رسید
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید