نگاهي نو به مزاياي ماهيان خاوياري /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

نگاهي نو به مزاياي ماهيان خاوياري /گ

دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۳۵ بازدید

نگاهي نو به مزاياي ماهيان خاوياري
شاید خیلی ها با شنیدن نام ماهیان خاویاری تنها تصوری که به لحاظ اقتصادی به ذهنشان متبادر شود، فروش خاویار و مصرف گوشت آن باشد.
این درحالی است که براساس تحقیقات موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر، علاوه بر خاویار و گوشت، می توان از دیگر اندام ها ازجمله دستگاه گوارش، پوست، غضروف و نخاع ماهیان خاویاری، فرآورده های غذایی، دارویی، آرایشی - بهداشتی وحتی چرم تولید کرد .
معاون آبزی پروری شیلات گیلان می گوید: به علت حفظ ذخایر ماهیان خاویاری، ‌صید این فسیل زنده خزر از سال 2011 به مدت 5 سال در کشورهای حاشیه خزر ممنوع شد و این کشورها ازجمله ایران به پرورش ماهیان خاویاری روی آورده اند.
آقای بیگ تن می افزاید: در مزارع پرورشی ماهیان خاویاری کشور سالانه 600 تن گوشت ماهی خاویاری به ارزش 30 میلیارد تومان و هزار و 200 کیلوگرم خاویار به ارزش 10 میلیارد تومان تولید می شود. وی اضافه می کند: همه خاویار تولیدی ایران صادر و 3 میلیون دلار ارز عایدکشور می کند که دراین میان گیلان تولید بیش از 60 درصد خاویار و 30 درصد گوشت ماهیان خاویاری را به خود اختصاص داده است.
آقای بیگ تن با اشاره به اینکه حدود 30 درصد از ماهیان خاویاری تولیدی کشور به عنوان ضایعات دور ریخته می شود، می گوید: این درحالی است که با فرآوری این ضایعات و تبدیل آنها به محصولات جانبی تا 9 میلیارد تومان به درآمدهای حاصل از پرورش و فروش ماهیان خاویاری اضافه می شود.
معاون آبزی پروری شیلات گیلان به ضرورت تجاری سازی دانش فنی صنایع فرآوریِ ضایعات ماهیان خاویاری اشاره می کند و می افزاید: براساس سند چشم انداز توسعه تا سال 1404 تولید ماهیان خاویاری باید به 20 هزار تن افزایش یابد که درصورت تحقق این امر از این مقدار 6 هزار تن ضایعات برجا می ماند و فرآوری آن با درنظر گرفتن قیمت فعلی، بیش از 90 هزار میلیارد تومان درآمد در پی دارد .
آقای بیگ تن می گوید : اگرچه تجاری سازی این دانش بومی به علت کمبود ماده اولیه یعنی ضایعات این ماهیان برای سرمایه گذاران مقرون به صرفه نیست اما با جمع آوری ضایعات ماهیان پرورشی خاویاری کشورهای حاشیه خزر، می توان فرآورده های ضایعات این گونه خزری را به مرحله تولید انبوه رساند .
رئیس موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر هم می گوید: ضایعات ماهیان خاویاری از جمله دستگاه گوارش، نخاع، غضروف و پوست این ماهیان درتولید بسیاری از موادغذایی، دارویی و چرم کاربرد دارد و با ایجاد صنایع جانبی می توان از این گونه خزری 100 درصد بهره برداری کرد.
دکتر بهمنی ارزش ریالی ضایعات به دست آمده از ماهیان خاویاری را حدود 8 برابر قیمت گوشت این ماهیان بیان و اضافه می کند : برای مثال از یک ماهی خاویاری پرورشی 30 کیلویی به طور میانگین چهار و نیم کیلو خاویار به ارزش 22 میلیون تومان و 10 کیلو گوشت به قیمت 400 هزار تومان به دست می آید که با استفاده از ضایعات به جا مانده 3 میلیون تومان دیگر، معادل 8 برابر قیمت گوشت آن ، به در آمد حاصل از پرورش این ماهی خاویاری افزوده می شود .
وی اضافه می کند: پوست و غضروف ماهیان خاویاری در تهیه چرم، ژلاتین و کرم صورت، اندام های گوارشی در تهیه سس، کیسه شنا برای تهیه آیزین گلاس (شفاف کننده انواع نوشابه ها) و صنایع دندانپزشکی، نخاع در تهیه سوپ و کنسرو و غضروف ماهیان خاویاری هم در تهیه داروی بیماریهای مفصلی کاربرد دارد.
آقای بهمنی با اشاره به اینکه درحال حاضر دانش فنی تولید برخی فرآورده های جانبی ماهیان خاویاری دراین موسسه وجود دارد، می افزاید: این موسسه آمادگی دارد دانش فنی فرآوری اندام های مختلف ماهیان خاویاری را برای تجاری سازی در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد .
وی با اشاره به اینکه برخی کشورهای اروپایی و شرق آسیا محصولات فرآوری شده از ضایعات ماهیان خاویاری را به تولید انبوه رسانذه اند، می گوید: اکنون در برخی استانها ازجمله گلستان محصولاتی ازجمله چرم وچسب از پوست ماهیان خاویاری تولید می شود.
رئیس موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر، مهم ترین راهکار تجاری سازی این دانش بومی را توسعه پرورش ماهیان خاویاری، مشارکت بخش خصوصی برای فرآوری این محصول و معرفی آن به سرمایه گذاران خارجی بیان و اضافه می کند: نبود برنامه مدون برای جذب سرمایه گذار و آگاهی نداشتن تولیدکنندگان وصادرکنندگان از دانش فنی تبدیل ضایعات به محصولات جانبی از مهم ترین موانع تحقق این امر است .
آقای بهمنی می گوید: دانش فنی محصولات جانبی ماهیان خاویاری در اختیار مرکز خدمات سرمایه گذاری استان قرار گرفته است و مذاکراتی هم با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی برای مشارکت درتهیه و تدوین دانش فنی تولید دارو از ضایعات ماهیان خاویاری داشته ایم.
مدیرکل اقتصاد و دارایی و نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری خارجی استان هم می گوید : دانش فنی فرآورده های ضایعات ماهیان خاویاری برای معرفی به سرمایه گذاران در سامانه این مرکز قرار گرفته است .
آقای مولایی پور می افزاید: در سفر اخیر مسئولان گیلانی به آستراخان روسیه، دانش فنی تولید فرآورده های ضایعات ماهیان خاویاری به مسئولان و سرمایه گذاران روسی ارائه شد و مسئولان روسی در این نشست تمایل خود را برای مشارکت در تجاری سازی این دانش فنی اعلام کردند و مقرر شد در آینده نزدیک با رایزنی و مشارکت دو طرف، صنایع فرآوری ضایعات ماهیان خاویاری ایجاد شود .
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم می گوید: استفاده از ضایعات خاویار برای مصارف دارویی از سال 1980 در دنیا آغاز شده است و از ضایعات این ماهیان انواع لوسیون، کرم های ضد چروک و جوان کننده و کپسول تهیه می شود که در ترمیم و ساخت سلولهای پوست و بافتهای بدن ، ترمیم زخم ها و درمان آرتروز کاربرد دارد .
دکتر حیدرزاده می افزاید: کـُـلاژِن ، گـُلو کوزامین و کــُندرو ای تین سولفات از مهمترین ترکیباتی است که از بافتهای غضروفی ماهیان خاویاری بدست می آید .
وی مهم ترین مزیت درمانی داروهای ساخته شده از ضایعات ماهیان خاویاری را پایین بودن وزن مولکولی ترکیبات موجود در ضایعات این ماهیان می داند و می گوید: این امر سبب جذب بهتر و سریعتر داروها می شود و روند درمان را سریعتر می کند.
دکتر حیدرزاده می افزاید: این معاونت در نظر دارد با مشارکت محققان موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر در آینده نزدیک دانش فنی تولید دارو از ضایعات ماهیان خاویاری را در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهیه کند و با در اختیار قرار دادن این دانش فنی به شرکت های داروسازی امید می رود تا چهار سال دیگر داروهای تولیدی از ضایعات ماهیان خاویاری به تولید انبوه برسد .
آقای داداش پور مدیر هماهنگی و ترویج جهاد کشاورزی گیلان می گوید: دانش فنی برخی از محصولات فرآوری شده از ضایعات ماهیان خاویاری امسال به این مدیریت ارسال شده و در آینده در قالب طرح های ترویجی فواید استفاده از ضایعات ماهیان خاویاری و همچنین دانش فنی آن دراختیار پرورش دهندگان و صاحبان صنایع تبدیلی قرار خواهد گرفت
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید