دولت برای احیای دریاچه سردریا تفتان خاش برنامه خاصی دارد

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

دولت برای احیای دریاچه سردریا تفتان خاش برنامه خاصی دارد

سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۹۱ بازدید

دولت برای احیای دریاچه سردریا تفتان خاش برنامه خاصی دارد
مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: دولت برای احیای دریاچه طبیعی سردریا واقع در حاشیه کوه آتشفشان نیمه فعال تفتان شهرستان خاش برنامه خاصی دارد.
سعید محمودی روز دوشنبه در حاشیه بازدید از منطقه تفتان و دریاچه سردریا به اتفاق نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و شماری از مسوولان و معتمدان محلی، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینکه تغییرات اقلیمی ،بالا رفتن سطح تبخیر ،کاهش بارشها و عوامل انسانی سبب فرو رفت فراوان آب دریاچه سردریا شده اند ،دولت بنا دارد برای احیای آن بصورت جدی وارد عمل شود.
وی بیان کرد: کار بررسی فنی در اطراف دریاچه از سوی کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست و سایر ارگانهای دست اندر کار، ایجاد شیب هیدرولیکی و به دنبال آن اجرای عملیاتهای فیزیکی برای جذب آب ناشی از بارندگی ها از جمله برنامه های کاری دولت است.

وی افزود: با توجه به اینکه سر دریا دریاچه ای کوهستانی بوده و در منطقه بسیار بکر و منحصربفرد تفتان بام شرق ایران واقع شده، از ابعاد مختلفی برای سازمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی اظهارداشت: برای احیا و بهره برداری از ظرفیت ویژه این منطقه و دریاچه سردریا قرار است اعتباراتی از سوی دولت اختصاص یابد.

نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی نیز به ایرنا گفت: خوشبختانه با حضور مدیر کل حفاظت محیط زیست استان و مسوولان و کارشناسان استانی و محلی ،تصمیمات خوبی برای احیای دریاچه سر دریا و بهره برداری از ظرفیتهای منحصر بفرد گردشگری و تفریحی منطقه تفتان اتخاذ شد.

حمید رضا پشنگ بیان کرد: دولت تدبیر و امید برای حفظ گونه های ارزشمند گیاهی و جانوری تفتان و کمک به بهبود فعالیتهای اقتصادی و معیشتی کشاورزان و دامداران این منطقه تلاش و توجه جدی دارد.

وی افزود: از طریق مجلس و همکاری معاون محترم رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ،برنامه هایی برای احیای این دریاچه و حفظ محیط زیست منحصر بفرد خاش و تفتان در دستور کار است.

فیض محمد سالارزهی یکی از بهره برداران نمونه کشور در بخش محیط زیست و منابع طبیعی نیز به ایرنا گفت:دریاچه سر دریا در منطقه خاورمیانه بی نظیر و منحصر بفرد است.

وی اظهارداشت: در کمتر از 20 سال اخیر عمق آب دریاچه سردریا به بیش از 30 متر می رسید و بسیاری از ساکنان منطقه از زیبایی های آن لذت می بردند.

وی بیان کرد: در زمان پرآبی با همکاری جهاد سازندگی و شیلات کار رهاسازی هزاران بچه ماهی و پرورش ماهی های بزرگ به وزن دو تا چهار کیلوگرم انجام می شد.

وی گفت: برای دیدن این منطقه و استفاده از ظرفیتهای آن یک اسکله در اطراف دریاچه ایجاد شده بود و مردم در داخل آن قایق سواری و ماهی صید می کردند.

مسوول انجمن حافظان سبز تفتان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: حیات گونه های گیاهی و جانوری منطقه وابسته به حیات سردریا است ، خشک شدن و نابودی این دریاچه نابودی حیات وحش منطقه را به دنبال دارد.

مرتضی تمندانی افزود : دریاچه سردریا به عنوان یک اثر طبیعی زیبا در ارتفاع 2865 متری از سطح دریا واقع شده که نقش اساسی در محیط زیست و حیات وحش منطقه دارد و اطراف آن پوشیده از درختان انبوه و تنومند بنه ، زیتون وحشی و بادام کوهی و انواع گیاهان دارویی است که زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است و می توان آن را به عنوان یک اثر طبیعی ملی ثبت کرد.

وی برداشت بی رویه آب از دریاچه برای راهسازی در منطقه، ایجاد آب راهها در اطراف دریاچه و کاهش نزولات جوی را از مهم ترین عوامل خشک شدن دریاچه سردریا برشمرد و افزود : خشک شدن دریاچه سردریا اثرات سوء زیادی بر اکوسیستم منطقه خواهد داشت.

خان محمد کردی دهیار روستای تمندان نیز با اشاره به پوشش گیاهی غنی منطقه تفتان ودریاچه سردریا گفت: تفتان به لحاظ داشتن پوشش گیاهی و انواع گیاهان دارویی دومین رتبه را در کشور به خود اختصاص داده است که بیشترین این گونه های دارویی در اطراف دریاچه سردریا وجود دارند.

وی ادامه داد : خشک شدن این دریاچه موجب از بین رفتن پوشش گیاهی و انواع گیاهان دارویی این منطقه می شود.

دهیار تمندان از دریاچه سردریا به عنوان استراحتگاه پرندگان مهاجر نام برد و اظهار داشت : پرندگان مهاجری مانند اردک سرسبز ، خوتکا و چنگر که برای زمستان گذرانی و استراحت در هنگام کوچ به سمت جنوب این دریاچه را انتخاب می کنند.

کردی اضافه کرد: احیا و بازسازی چشمه های اطراف و هدایت آنها به طرف دریاچه ، لوله گذاری واحداث پل در اطراف دریاچه و تغییر مسیر آبراه ها به سمت دریاچه از مهم ترین راهکارهای احیا دریاچه سردریا است.

به گزارش ایرنا، در این بازدید مشکلات فرهنگی، گردشگری، آموزشی، تفریحی، کشاورزی، راه، مسکن، آب و برق و طرحهای هادی روستایی مناطق تمندان، ولان، کوشه و فیروز آباد واقع در حاشیه تفتان مورد بررسی قرار گرفت.

دریاچه سر دریا در منطقه تفتان و حاشیه روستای تمندان و در 55 کیلومتری شهر خاش قرار دارد.

خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید