تلاشها براي بقاي نسل يک آبزي ارزشمند درياي خزر /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

تلاشها براي بقاي نسل يک آبزي ارزشمند درياي خزر /گ

جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۷۴ بازدید

تلاشها براي بقاي نسل يک آبزي ارزشمند درياي خزر
تلاش ها برای بقای نسل یک آبزی ارزشمند دریای خزر به نام فک که بدنش نمونه ای کم نظیر در تعیین میزان آلودگی دریای محل زیستش است به تدریج به مرحله قابل قبولی نزدیک می شود.
لاش ها برای بقای نسل یک آبزی ارزشمند دریای خزر به نام فک که بدنش نمونه ای کم نظیر در تعیین میزان آلودگی دریای محل زیستش است به تدریج به مرحله قابل قبولی نزدیک می شود.
این تحلیل کارشناسانی است که سه سالیست روند حفظ و بقای فک را در مناطقی از جمله ایران و هلند آغاز کرده اند و به تازگی برای قدردانی از حامیان این آبزی در معرض انقراض در گلستان گردهم آمده بودند.
مسئول طرح حفاظت از فک خزری در ایران می گوید: طرح نجات فک خزری با همکاری خانم لنی هارت رئیس موسسه تحقیقاتی و درمانی فک هلند آغاز شد.
آقای شیرازی می افزاید: از آنجاکه بیشتر فکها در هنگام یافتن غذا در تور ماهیگیران گرفتار می شدند و براثر خفگی و یا ضرب و شتم صیادان از بین می رفتند ، در طرح حفاظت از فک خزری به جای شیوه برخورد با صیادان، راهکار آموزش صیادان و تقویت روحیه دوستی با حیوانات را در پیش گرفتیم.
وی اضافه می کند: برای این کار به صیادان اعلام شد اگر فک های گرفتار در تور را سالم تحویل دهند، 150 هزار تومان هدیه می گیرند و با اجرای این راهکار از سه سال قبل تا کنون 54 فک زخمی از خطر مرگ نجات یافتند.
مسئول طرح حفاظت از فک خزری در ایران اضافه می کند: این در حالی است که تا پیش از اجرای این طرح، 98 درصد فکهای خزری گرفتار در تور ماهیگیران جان خود را از دست می دادند.
آقای اونق یکی از صیادان گلستانی که تا کنون پنج فک در تورش گرفتار شده است، می گوید: همه این حیوانات را به دوستداران محیط زیست تحویل دادم و علاوه بر هدیه ، یاد گرفتم چگونه درمان های موقتی را برای کمک به این حیوان انجام دهم.
خانم لنی هارت که 41 سال سابقه حمایت از آبزیان درخطر انقراض دارد و کشورهای مختلف از او برای کمک به نجات گونه های در معرض خطرشان دعوت می کنند، می گوید: برای نجات این موجود یکی از مهمترین کارها حساس کردن مردم منطقه به انقراض نسل فک خزری بود که با موفقیت در حال اجراست.
فک دریای خزر از نادرترین گونه‌های جانوری شناخته شده روی کره زمین است و در فهرست قرمز گونه های آسیب پذیر اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) قرار دارد.
بر اساس آمارهای اوایل قرن گذشته وجود بیش از یک میلیون فک در دریای خزر گزارش شده بود اما آلودگی های نفتی و انگلی و همچنین کاهش تعداد ماهی های کیلکا غذای اصلی فک به علت حضور شانه دار مهاجم خزری موجب کاهش تعداد این موجود شد .
کارشناسان تخمین می زنند اکنون فقط 100 هزار فک در این دریا زندگی کنند.
خانم هارت می گوید: علاوه بر این کار در سه سال گذشته مقدمات ایجاد یک مرکز درمانی با نام کلینیک ویژه فک خزری را آغاز کرده و امیدواریم تا اردیبهشت سال آینده این مرکز در استان گلستان افتتاح شود.
وی علت انتخاب گلستان را برای ایجاد این مرکز نزدیکی به کشور ترکمنستان و سواحل خلوت بیان و اضافه می کند: به علت آنکه فک خزری از حیوانات به اصطلاح خجالتی است و مکان های خلوت را برای زندگی انتخاب می کند سواحل گلستان برای ایجاد این مرکز بسیار مناسب است.
خانم هارت می گوید: انجمن حامیان فک کاسپین هم در گلستان ایجاد می شود تا روند حمایت از این گونه ارزشمند با انسجام بیشتر و فرا گیرتر شود.
به گفته کارشناسان، فک خزری نمونه کم نظیری برای تعیین میزان آلودگی دریای خزر محسوب می شود، بدن این جانور به گونه ای است که با نمونه گیری از آن می توان انواع و میزان آلودگی ها را تشخیص داد به عنوان مثال با وجود آنکه از 40 سال قبل استفاده از سم د.د.ت در جهان ممنوع شده است ولی این سم هنوز در بدن این جانور وجود دارد .
مسئول طرح حفاظت از فک خزری در ایران می گوید: آموزش به کودکان مناطق ساحلی گلستان با تدارک برنامه هایی مانند نقاشی های حمایتی از فک از دیگر اقدامات برای حفظ تنها پستاندار خزر است.
آقای شیرازی می افزاید: تاکنون به بیش از 150 صیاد در استان های گلستان، مازندران و گیلان روش های خارج کردن فک از تور ماهیگیری و شیوه های حمل و تحویل این حیوان در معرض خطر را آموزش داده ایم.
وی با بیان اینکه ایران در سالهای اخیر نقش قابل توجهی در حفاظت از فک خزری داشته است،‌اضافه می کند: با این حال متاسفانه هنوز هم تعداد زیادی از جمعیت اندک فکهای خزری به دلایل مختلف در روسیه و قزاقستان کشته می شوند و لازم است اقدامات لازم برای حساسیت دیگر کشورهای ساحلی خزر نسبت به این حیوان بیشتر شود.
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید