احیای مقام اولی صید ماهیان خاویاری کشور از سوی گلستان

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

احیای مقام اولی صید ماهیان خاویاری کشور از سوی گلستان

شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۷ بازدید


مدیر ماهیان خاویاری استان گلستان گفت: احیای مقام اولی صید ماهیان خاویاری کشور پس از سه سال توسط صیادان ماهیان خاویاری این استان صورت گرفت
خبرگزاری فارس از گرگان، سیدمصطفی عقیلی‎نژاد بعد از ظهر امروز در جمع مدیران دستگاه‎های اجرایی استان اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون حدود 160 قطعه ماهیان خاویاری گران‎قیمت و ارزشمند از سوی صیادان مرکز ماهیان خاویاری استان صید شده است.
وی تصریح کرد: 100 درصد ماهیان صید شده خاویاری توسط کارشناسان مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر به منظور حفظ و احیای نسل ماهیان خاویاری در سال جاری مورد بررسی قرار گرفت.
مدیر ماهیان خاویاری استان گلستان اذعان داشت: در استان گلستان دو مرکز تکثیر بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری مشغول به فعالیت هستند.
100 درصد ماهیان مولد از طریق صیادان ماهیان خاویاری گلستان تامین می‎شود
عقیلی‎نژاد خاطرنشان کرد: 100 درصد ماهیان مولد مورد نیاز این مراکز از طریق صیادان ماهیان خاویاری استان تامین می‎شود.
وی ادامه داد: صید ماهیان خاویاری با هدف بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری در استان گلستان طی 9 ماهه گذشته با افزایش روبه‌رو بوده است.
مدیر ماهیان خاویاری استان گلستان با بیان دلایل افزایش صید ماهیان خاویاری در این مدت در سطح این استان عنوان کرد: گلستان با برون‌سپاری وظایف تصدی‌گری در سال جاری و تشکیل شرکت‌های صیادی جدید و ایجاد رقابت در راستای اجرای سیاست‌های شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی، موفق به احیای مقام اول صید ماهیان خاویاری در کشور پس از سه سال شده است.
عقیلی‎نژاد اضافه کرد: موقعیت فعالیت صید و صیادی در حوزه سواحل استان گلستان نقش استراتژیک و منحصر به فردی در سواحل ایرانی دریای خزر دارد.
مدیر ماهیان خاویاری گلستان ادامه داد: تجهیز صیدگاه‌ها به امکانات مناسب نگهداری ماهیان خاویاری به‌ صورت زنده و انجام اقدامات لازم برای کاهش استرس ماهیان خاویاری صیدشده قبل از تحویل به مراکز تکثیر و بازسازی ذخایر، از اقدامات مهم سال جاری محسوب می‌شود.
عقیلی‌نژاد تصریح کرد: تمام ماهیان صید شده توسط کارشناسان مراکز تکثیر بررسی و ماهیان مناسب برای تکثیر مصنوعی و حفظ و احیای نسل در اختیار مراکز تکثیر و بازسازی قرار گرفت
صید غیرقانونی و قاچاق ماهیان خاویاری عامل کاهش ذخایر این گونه‌های ارزشمند
وی یادآور شد: صید غیرقانونی و قاچاق ماهیان خاویاری یکی از عوامل مهم و اصلی کاهش شدید ذخایر و تهدید این گونه‌های ارزشمند در دریای خزر محسوب می‌شود.
مدیر ماهیان خاویاری گلستان گفت: فعالیت صید ماهیان خاویاری در استان گلستان با هدف مولدگیری و تامین ماهیان مناسب تکثیر و بازسازی ذخایر سال جاری در فصول سه‌گانه بهار، تابستان- پاییز و زمستان و در حوزه پنج مرکز صید و با وسعت حدود 100 کیلومتر نوار ساحلی است.
کشورهای ساحلی باید نسبت به بهسازی محیط زیست تلاش‎های جدی انجام دهند
عقیلی‎نژاد با اشاره به اینکه ذخایر ماهیان بالغ در دریای خزر به شدت کاهش یافته است تاکید داشت: تمام کشورهای ساحلی باید با اعمال مدیریت واحد نسبت به بهسازی محیط زیست و جلوگیری از صید غیرقانونی تلاش‎های جدی و فوری را انجام دهند.
مدیر ماهیان خاویاری گلستان تصریح کرد: ماهیان خاویاری دریای خزر برابر مستندات علمی دارای تنوع ژنتیکی بوده که کوچ بودن آنها برای تخم‎ریزی به دلیل خصوصیات بیولوژیکی برای احیای نسل است.
وی خاطرنشان کرد: ارزیابی‎ها نشان‌دهنده وضعیت نامطلوب تخریب ذخایر ژنتیکی گونه‎های مختلف ماهیان خاویاری است.
گونه شیپ به سبب کاهش شدید در معرض خطر انقراض نسل قرار دارند
عقیلی‎نژاد بیان کرد: در حال حاضر ذخایر برخی از گونه‎ها همانند گونه شیپ به سبب کاهش شدید در معرض خطر انقراض نسل قرار دارند.
مدیر ماهیان خاویاری گلستان اذعان کرد: دریای خزر از گذشته به دلیل ذخایر ماهیان با ارزش خاویاری مورد توجه جهانیان بوده و خاویار آن به عنوان محصول منحصر به فرد غذای دریایی، رقیبی نخواهد داشت.
اظهار داشت: مدیریت امور ماهیان خاویاری از سال 1384 به طور مستقل از شیلات فعالیت خود را آغاز کرده است.
وی در خصوص وظایف مدیریت ماهیان خاویاری گلستان تصریح کرد: عملیات صید، عمل‎آوری، نگهداری، فروش و صادرات خاویار و ماهیان خاویاری از مهمترین وظایف این مدیریت است.
مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان خاطر نشان کرد: از حدود 7 هزار کیلومتر دریای خزر چیزی حدود 900 کیلومتر حوزه ساحلی ایران است و چیزی بالغ بر 100 کیلومتر معادل 11 درصد طول نوار ساحلی استان گلستان محسوب می‎شود.
عقیلی‎نژاد با بیان اینکه گلستان بخش کوچکی از حوزه جنوبی دریای خزر را به خود اختصاص داده است اذعان کرد: در محدوده حوزه گلستان اکوسیستم‎های منحصر به فرد آبی و خاکی وجود دارد که حوزه‎های آبخیز گرگانرود، قره‎سو، اترک و شیب کم دریا سبب شده تا توده مواد زنده در منطقه گلستان بیشتر از سایر مناطق دیگر باشد و این مهم سبب شده تا پرواربندی انواع ماهیان دریایی را در گلستان داشته باشیم.
گلستان دارای پنج مرکز صید و فرآورده ماهیان خاویاری است
وی با اشاره به اینکه گلستان دارای پنج مرکز صید و فرآورده ماهیان خاویاری است متذکر شد: صیدگاه‎های فریدپاک، ترکمن، خواجه‎نفس، آشوراده "چالاشت" و میان‎قلعه که در حوزه میانکاله وجود دارد از مراکز صید و فرآورده ماهیان خاویاری استان به شمار می‎رود.
مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان خاطر نشان کرد: در این حوزه‎ها که عملیات صید توسط این مراکز و صیادان انجام می‎گیرد از دی ‎ماه سال 1389 با توجه به توافق رؤسای جمهور پنج کشور حاشیه دریای خزر، صید ماهیان خاویاری به منظور تجارت ممنوع شده است.
میزان استحصال ماهیان خاویاری از حدود 3 هزار تن به 30 تن در کل دریای خزر کاهش یافت
عقیلی‎نژاد به دلایل ممنوعیت تجارت ماهیان خاویاری در حوزه دریای خزر اشاره کرد و بیان داشت: طی دو دهه اخیر یعنی بعد از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی سابق و از بین رفتن نظام صید و صیادی در دریای خزر عملیات تجارت صید ممنوع شد چرا که شدت آسیب به نحوی بود که میزان استحصال ماهیان خاویاری از حدود 3 هزار تن به 30 تن در کل دریای خزر کاهش یافت

دیدگاه خود را بیان کنید